Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Clio 1.9D uit 1994

Cliodiesel PPO Newbie
edited February 2008 in Renault
Goedemiddag allen!

Na hier en daar eens wat gehoord te hebben over het rijden op "slaolie" ben ik nu toch maar eens serieus op zoek gegaan naar informatie, en zodoende op deze site terecht gekomen. Wat een hoop informatie hier! Helaas ben ik nog een PPO-newbie, en beginners-guide kon ik niet vinden, dus alvast mijn excuses voor de vragen..

Ik rij een Clio 1.9D uit 1994, nu met 240.000 km. achter de wielen. Ik rij er zo'n 30.000 per jaar mee, dus brandstof is een redelijk grote kostenpost voor mij.

Ik wil niet meteen enorme bedragen gaan investeren in allerlei (overigens zeer interessante systemen), maar wil het rustig opbouwen. Kan ik alvast (zeg) 30% ZBO gaan bijmengen zonder enige aanpassingen?
Mocht dit bevallen wil ik wel gaan knutselen, wat is als eerste nodig? Een warmtewisselaar?

Wat ik nog niet helemaal begrijp is het hele kleppen-systeem. Is er een duidelijk schema ergens te vinden?

Groeten, Don

Comments

• §teven§teven PPO Burner
    edited March 2006
    Hoi Cliodiesel,

Als ik jou was zou ik eerst even kijken wat voor merk brandstofpomp je onder de kap hebt. Een Bosch kan namelijk beter tegen de dikkere plantaardige olie dan een Lucaspomp. Bij een Lucaspomp kun je maximaal een mengsel van plantaardige olie : diesel van 30 : 70 erin gooien (met warmer weer dan nu). Met een Boschpomp is dit zo'n 50 : 50.
  • Cliodiesel PPO Newbie
    edited March 2006
    Hallo Steven,

Mijn clio heeft een Bosch-pomp, dus dat wordt het probleem niet. De technische kant van het verhaal zal ook wel lukken, ik ben 7 jaar automonteur geweest.
    Als ik goed op de foto kijk rij jij een express? Is dit al een 1.9 of is dit nog een 1600? Heb jij aanpassingen gedaan of rij je nog gewoon standaard?

Alvast bedankt!
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    Hallo Cliodiesel, 's winters is het altijd risicovol om omomgebouwd PPO te rijden ook mixen geeft dan toch al risico.
    Het scheelt dat je een Boschpomp hebt maar als je eerst niet om wilt bouwen zou ik pas beginnen met mixen als het weer wat warmer wordt.
    Ik heb zelf afgelopen zomer tot 50% gemixt ( zonnebloemolie) zonder aanpassing. Omdat ik ook geen dure en qua werk uitgebeide ombouw wil heb ik voor de winter een elektrische WW ingebouwd (zie vraag en aanbod op dit forum).
    Dit is financieel en technisch een minimale aanpassing waarmee je 's winters tot 50% en 's zomers 80 tot 100% kunt rijden.
    Kun je later altijd nog overdenken voor een ander systeem.
    De WT2 (wisselaar) complete kit kost zo'n €120,-
    Succes met je zoektocht en veel PPO plezier.
    Groeten Pieter
  • §teven§teven PPO Burner
    edited March 2006
    Hoi Cliodiesel,

Ik rij idd een Express met een 1900-motor. Helaas heb ik een Lcuaspomp, maar heb een Boschpomp liggen van een Mégane die ik er een keer op wil laten zetten. Ik heb verder geen aanpassingen gedaan, vandaar dat ik nu dus ook alleen op diesel rij ivm de Lucaspomp en de kou. Vorig jaar heb ik een paar maanden in Protugal stage gelopen en ben daar begonnen met mixen, gewoon 50 : 50, gaf daar geen problemen, maar het was natuurlijk buiten ook wat warmer dan hier, dus hier ga ik niet hoger dan 30 : 70.

Wel ben ik nu (nav artikeltje hier op het forum) aan het experimenteren met aceton, maar dat is nog niet zo'n succes.
  • FrankFrank PPO Newbie
    edited February 2008
    Weet iemand of een Clio uit 1998 ook nog steeds kan rijden op ZBO? Met mijn 19 TD uit 92 kan doe ik dit in de zomer wel. (70 / 30 ) Maar ja....hoe lang zal de 19 nog meegaan ? Ik ben een beetje aan het kijken naar een Clio, iets jonger.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Als je een Bosch-pomp erop heb, kom je ook een heel eind hoor. Wil je iets kant-en-klaars, klik eens op de Elsbett banner, wil je zelf hobbyen, let op bij de koop dat er een Bosch-pomp op zit en haal je gereedschapkist naar boven :D
Sign In or Register to comment.