Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mengen biobrandstof verplicht => 5,75% in 2010

sleepybag PPO Wannabe
edited May 2006 in Politiek

Mengen biobrandstof verplicht
door Joost Ruempol
DEN HAAG - Automobilisten tanken binnen vier jaar benzine en diesel waar door de oliemaatschappijen verplicht 5,75 procent biologische brandstoffen aan toe is gevoegd. De verwachting is dat de prijs van een liter brandstof daardoor een à twee cent hoger komt te liggen.

Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) wil vanaf 2010 het zogenoemde bijmengen verplichten om zo de schadelijke uitstoot van kooldioxide terug te dringen. Eerst was het de bedoeling dat oliemaatschappijen zelf mochten bepalen of zij bijmengen of niet. De CDA-bewindsman schrijft dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Van Geel vreest dat ons land te weinig doet om de CO2-uitstoot van het verkeer krachtig aan te pakken. De invoering van een hoger percentage biobrandstof, dat overigens niet schadelijk is voor de motor, moet het bereiken van de klimaatdoelstellingen van ons land makkelijker maken. De huidige biobrandstoffen veroorzaken de helft minder CO2-uitstoot. Verwacht wordt dat in de toekomst nieuwere biobrandstoffen tot wel 90 procent minder CO2-uitstoot hebben.

Zie verder De Telegraaf.
Biobrandstoffen hebben aan de uitlaat gewoon even veel CO2 uitstoot. Alleen bij de productie heeft een plantje die CO2 uit de lucht gehaald, en niet uit een fossiele oliebron.

Het is nog helemaal niet zeker dat biobrandstof duurder zal uitpakken als conventionele fossiele brandstof. De prijs per vat is al gestegen van 20 USD in 2002 naar 60 USD gemiddeld dit jaar. Dus een prijs van 100 dollar per vat in 2010 is niet geheel denkbeeldig. En bij die prijs zijn alternatieven ineens wel rendabel. Goedkope olie wordt schaars, zeker nu de productie in de Noordzee sinds 2000 inzakt.

en ...
Meer biobrandstoffen in de benzine

Uitgegeven: 16 maart 2006 09:30
DEN HAAG - Oliemaatschappijen moeten binnen vier jaar benzine en diesel leveren waar 5,75 procent biologische brandstoffen aan is toegevoegd. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) wil zo de schadelijke uitstoot van kooldioxide verminderen. Het gevolg is wel dat brandstof enkele centen per liter duurder wordt, zo heeft Van Geel donderdag aan de Tweede Kamer geschreven.

De maatregel kost 230 miljoen euro extra. De verwachting is dat oliemaatschappijen dit doorberekenen aan de automobilisten.

Tot 2010 zal het verplichte percentage biobrandstoffen geleidelijk worden opgeschroefd. In 2007 moet 2 procent van de benzine en diesel uit biologische bestanddelen bestaan. Oliemaatschappijen krijgen daar een fiscale bonus voor.

Aanscherping van de maatregel is echter nodig. Van Geel vreest dat Nederland te weinig doet om de uitstoot van schadelijke stoffen door het verkeer te beperken.

Doelstellingen

Door het gebruik van biobrandstoffen kan het verkeer volgens Van Geel een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de internationaal afgesproken doelstellingen op het gebied van de CO2-uitstoot. Het percentage van 5,75 in 2010 is een Europese richtwaarde.

Niet alle biobrandstoffen worden nu op een milieuvriendelijke wijze geproduceerd. Daarom is Van Geel van plan de eisen op te schroeven, zodat het milieu er meer profiteert. Hij overweegt nieuwe, milieuvriendelijke biobrandstoffen deels verplicht te stellen.
Dus als ik het goed begrijp, wordt bijgemengde biobrandstof verplicht bijgemengd. Dit om te voldoen aan Kyoto-doelstellingen op het gebied van verminderde CO2-uitstoot. Maar hierover wordt wel gewoon de volledige accijns geheven. Oliemaatschappijen rekenen de extra kosten door, maar ontvangen ook nog eens subsidie. En in de tussentijd worden autorijders die het heft in eigen hand nemen het leven zuur gemaakt.
[/quote]

Comments

• JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Life is hard and then you die. :lol:

Zolang er nog mensen zijn zoals hier op het forum, zie ik nog wel licht aan het eind van de tunnel.
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    Het gaat precies als ik verwacht had, het eerste wat ze roepen bij de Shell is: MAAR HET WORDT WEL DUURDER :!: :!: :!: :!: :!: :!: .
    En zo worden we keer op keer verneukt want bij schommelingen op de markt kan er vaak met moeite hooguit een paar tiende cent af en omhoog gaat zo gemakkelijk.
  • laurens PPO Newbie
    edited March 2006

Het gaat precies als ik verwacht had, het eerste wat ze roepen bij de Shell is: MAAR HET WORDT WEL DUURDER .
    En zo worden we keer op keer verneukt want bij schommelingen op de markt kan er vaak met moeite hooguit een paar tiende cent af en omhoog gaat zo gemakkelijk.

Ja zo gaat het altijd, 3 cent erbij, 1 cent eraf!

Ik denk niet dat biobrandstoffen ooit goedkoper zullen worden dan fossiele brandstoffen. Als de biobrandstoffen verder ontwikkeld zijn kunnen ze onmogelijk een substituut voor fossiele brandstoffen zijn, dit omdat de brandstofmarkt een lange termijn markt is met een vraag en aanbodzijde. Als biobrandstoffen ooit goedkoper zijn dan fossiele brandstoffen, dan zullen we allemaal op deze biobrandstoffen overstappen, de vraag is dan groot en het aanbod is klein. De prijs zal weer stijgen! Op deze manier zijn de biobrandstoffen gekoppeld aan de fossiele brandstofprijs. Het is immers niet mogelijk om het wereldenergie probleem met biobrandstoffen op te lossen omdat de productiecapaciteit veel te klein.
  • JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Vooral niet uit het oog verliezen welk deel van de door ons betaalde Euri's naar de Nederlandse staat gaan.
    Dan wordt hetgeen ze bij Shell roepen ineens een stuk relatiever bekeken.

Ik wil mijn kwartjes terug. :evil:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    JPH,

Juist ik ben het ook nog steeds niet vergeten.

Die clown van een Wim Kok !!

Kennelijk is heel Nederland vergeten dat die clown van de PvdA was !!

Die dief van onze portemenee, ik wil mijn kwartje terug !!

:twisted:

Drappie
  • JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Kweet nog goed bij de invoering dat meneer Kok zei dat het maar een tijdelijke verhoging was. :roll:
    Hij is inmiddels weg en het kwartje niet. :?:

Als de PvdA het voor het zeggen krijgt zullen we de broekriem weer aan moeten trekken. :cry:

Ook hier weer: niets nieuws onder de zon :(
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    De beste oplossing is van een particuliere APO boer schone APO te kopen op 1 mu gefilterd, zonder BTW onder de huidge prijs, het enige segment in de PPO sector is de APO. Dit segment zal zelfs in prijs zakken naar gelang er meer en meer vet wordt verzameld al moet uit het Dakar komen .....
    En natuurlijk de concurrentie uitbarst onderling.

Alles hangt samen met de fossiele brandstof en Iran etc etc ..

Voorlopig wordt er meer vet weggegooid op de planeet dan gerecycled of zou dat niet waar zijn ...??

Denk aan die miljoenen Aziaten ...
    Miljoenen Afrikanen ...

Allemaal anti bleuband mensen ...
    Volgens mij bakken alleen hollanders in boter andere landen bakken alles in olie.

Drappie
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited March 2006
    Laatst hoorde ik van een gepensioneerde ruimte en sattaliet technoloog dat geleerden hebben uitgerekend dat een zonneenergiecentrale zo groot als als Frankrijk genoeg energie kan leveren voor de hele wereld :!:

Drappo denk jij wat ik denk :twisted:

Verder over dat kwartje, ik hield me nog bezig met wasknijpers tussen de spaken van mijn fiets kleppen voor een VET geluid toen dat werd ingevoerd. Het word steeds drukker op de weg en er komen voornamelijk jongeren bij die net als ik niet beter weten dat benzine 1,35 kost. Ik was in de gulden tijd 2,80 kwijt voor mengsmering.

Straks zijn we het allemaal vergeten en weten we niet beter, onbewust tanken we met 1 hand de auto vol en met de andere hand de staatskas.
  • sleepybag PPO Wannabe
    edited March 2006
    BENZINEMAATSCHAPPIJEN KUNNEN AANDEEL BIOBRANDSTOF MOGELIJK AFKOPEN

Staatssecretaris Van Geel van Milieu wil brandstofleveranciers de mogelijkheid geven de bijmengverplichting voor biobrandstoffen van 2 en 5,75% onderling te verrekenen. Met de geboden flexibiliteit wordt gegarandeerd dat zowel op de benzinemarkt als op de dieselmarkt 2% biobrandstoffen op de markt komt, zonder dat iedere oliemaatschappij zelf fysieke investeringen hoeft te doen in beide markten.

Van Geel schrijft dat in zijn brief aan de Tweede Kamer van 15 maart. Leveranciers van motorbrandstoffen zijn verplicht er zorg voor te dragen dat op macroniveau met ingang van 1 januari 2007 per jaar 2% van zowel benzine als diesel wordt vervangen door biobrandstoffen. Voor 2010 geldt een percentage van 5,75%. Dit houdt onder andere in dat het percentage binnen het kalenderjaar en over regio’s kan fluctueren.

Teneinde de flexibiliteit verder te vergroten wordt toegestaan dat oliemaatschappijen op basis van een wederzijdse verklaring tekorten c.q. overschotten om aan de verplichting te voldoen kunnen verhandelen. Die verklaring moet gekoppeld zijn aan de jaarlijkse rapportages. Ter invulling van de verplichting kunnen ook brandstoffen met hoge percentages biobrandstoffen, zoals pure plantaardige oliën (PPO) en E-85 (85% ethanol) worden ingezet.

AgriHolland
    Nieuwsblad Stromen, 24/03/06

Wat betekent dit nu. Volgens mij kan het betekenen dat de VERKOOP van PPO wordt verrekend met de totale brandstofverkoop. Stijgt dat percentage boven een vooraf ingestelde waarde, dan hoeven de oliemaatschappijen niet meer biologische componenten toe te voegen aan hun gewone diesel. Met andere woorden, jouw bijdrage aan het milieu, wordt zo automatisch teniet gedaan omdat anderen meer mogen vervuilen. Of zie ik het verkeerd?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    [quote=Marijn van D.]Laatst hoorde ik van een gepensioneerde ruimte en sattaliet technoloog dat geleerden hebben uitgerekend dat een zonneenergiecentrale zo groot als als Frankrijk genoeg energie kan leveren voor de hele wereld :!:

Dat klinkt groot en duur. Maar in de Sahara is best zo'n groot ongebruikt oppervlak te vinden. Bovendien heb je grote kans op zon daar. Maar wie gaat dat betalen? Het klinkt wel erg onhaalbaar, maar omdat zonnecellen steeds krachtiger worden zie ik hier toch mogelijkheden.

PS: Sorry, beetje off-topic geloof ik. :oops:
  • fritskefritske PPO Burner
    edited March 2006
    en daar schijnt de zon ook langer en krachtiger
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited March 2006
    brownie said:

Het klinkt wel erg onhaalbaar, maar omdat zonnecellen steeds krachtiger worden zie ik hier toch mogelijkheden.

klopt hoor, ik schreef inderdaat zonneenergie maar het zou dan moeten gaan om een "zonnekrachtcentrale" hoe deze precies werken weet ik niet maar het is waarschijnlijk inderdaat onbetaalbaar, onhaalbaar? ach een overdekte indoorskibaan midden in de woestijn zou ook niet haalbaar zijn :D gekke olieshijks.
  • Clioman PPO Burner
    edited April 2006
    [quote=Marijn van D.]
    brownie said:

Het klinkt wel erg onhaalbaar, maar omdat zonnecellen steeds krachtiger worden zie ik hier toch mogelijkheden.

klopt hoor, ik schreef inderdaat zonneenergie maar het zou dan moeten gaan om een "zonnekrachtcentrale" hoe deze precies werken weet ik niet maar het is waarschijnlijk inderdaat onbetaalbaar, onhaalbaar? ach een overdekte indoorskibaan midden in de woestijn zou ook niet haalbaar zijn :D gekke olieshijks.

Ach 100 jaar geleden zeiden ze ook dat het niet mogelijk was om naar de maan te reizen, je zal eens zien hoeveel ideën ineens wel haalbaar blijken te zijn als over een aantal jaren de oile vrijwel op is.

Marcel
  • Martijn PPO Addict
    edited April 2006
    vraagje... waarom word het verhaaltje gelooft dat deze nieuwe ontwikkeling van het bijmengen aan de pomp zoveel kosten met zich meebrengt? zou shell nu echt zo stom zijn om het wiel opnieuw uit te vinden? ga bijna geloven dat nederland het eerste land is waar bijgemengd zal gaan worden...

of heeft shell geen pompen in frankrijk?
  • sleepybag PPO Wannabe
    edited May 2006
    Shell heeft inderdaad (bijna) geen pompen in Frankrijk. De meeste Franse Shell-tankstations zijn verkocht, omdat de Hypermarchés de benzine tegen inkoopprijs weer verkochten. Daar kon Shell Frankrijk niet eens meer een cent verdienen aan een liter benzine.

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2004/06_juni/25-shell_verkoop_303_tankstations_portugal.xml

Vorig jaar kondigde Shell aan per eind 2005 nog maar 350 van de ongeveer 950 tankstations in Frankrijk te willen overhouden. De oliemaatschappij wil van zeshonderd stations af, omdat ze niet langer winstgevend zijn. Ze ondervinden zware concurrentie van de goedkope benzine bij de grote supermarkten.

Dat benzine met wat ethanol duurder is kan verschillende oorzaken hebben. Enerzijds kan het duurder zijn om te maken. De research kost geld, en ook de logistiek om twee producten aan te voeren en te mengen kost natuurlijk geld. Ethanol is zo veel gevraagd, dat de prijs permanent boven die van gewone benzine schommelt.

Anderzijds kan de prijs hoger zijn, omdat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een milieuvriendelijk product. Of een product dat als zodanig gezien wordt. Sterker nog, een goedkoper product moet inferieur zijn, volgens de redenatie van veel mensen. Het duurder maken van een product, verhoogt de kwaliteitsperceptie. Net zoals duurdere wijn lekkerder is als wijn uit een kartonnen Aldi-verpakking.
Sign In or Register to comment.