Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

"kleine" pomp op "grote" motor

Martijn PPO Addict
edited July 2005 in Algemene Techniek
op het andere forum is een lijntje over het vervangen van een brandstofpomp. het gaat over een bosch-pomp van een iets lichtere motor ipv de orginele lucas.
nu zijn er mensen die denken dat sommige motoren hier voordeel van zouden hebben. een leuk idee, in theorie klinkt het wat mij betreft wel aannemelijk dat er met ppo voordeel uit te halen is, maar of dat nu in het vermogen of het verbruik gaat zijn ben ik nog niet helemaal uit.
wel lijkt het mij dat de belasting voor je pomp en distriebutie veranderd. ten goede of juist niet, of te verwaarlozen... ik kom er niet uit...

wie heeft hier ervaring mee?

link naar de discussie: http://www.f27.parsimony.net/forum67032/messages/2671.htm

groeten martijn

Comments

• jeroen PPO Wannabe
    edited June 2005
    Martijn, het is eigenlijk heel simpel: Als je een motor hebt van 66kW, dan zit daar een 66kW pomp op; dat wil zeggen dat die pomp in staat is voor 66kW diesel in te spuiten. Als je op deze 66kW motor een 51kW pomp zet, dan zal die motor in theorie niet meer dan 51kW kunnen leveren, om de doodeenvoudige reden dat er niet meer brandstof ingespoten wordt. Het gevolg is dat de auto gaat rijden alsof er een blokje hout onder het gaspedaal zit, omdat je dat laatste stuk vermogen, van 51 tot 66kW, niet meer hebt.
    Voor de distributie riem zal dit hooguit iets minder werk betekenen, aangezien een de pomp minder kracht afneemt. Dit verschil treedt pas op wanneer je volgas rijdt, daar beneden is er geen verschil.
    Heel belangrijk is het om met de pomp ook de verstuivers mee te ruilen, omdat pomp en verstuivers op elkaar zijn afgestemd (ivm openingsdruk en inspuitdruk en daarmee juiste verneveling).
    Dit is voor mensen met een benzine achtergrond vaak moeilijk te snappen, omdat die redeneren in mengverhoudingen tussen brandstof en lucht. Dat hele verhaal is bij diesels niet aan de orde aangezien deze motoren door een vrije inlaat, zonder gas- of chokeklep, lucht aanzuigen waarin pas tegen het eind van de compressieslag een gedoseerde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten, genoeg voor het gevraagde vermogen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    wat hierboven staat (minder inspuiten,...) klopt wel, maar dit kun je allemaal aanpassen in de pomp.

Ik plaats geregeld een pomp van andere motor (lichter naar zwaarder, of ook omgekeerd) in plaats van een pomp met problemen.
    Als de timing van de pompen gelijkaardig zijn, dan is dit genoeg.
    Het totale debiet is van elke VE-pomp makelijk te regelen (regelvijs vanbuiten).
    Het startdebiet kan ook apart geregeld worden (governor head) alsook het toerenbereik van de regelaar.(ralenti, max. toeren ,....)
    De verstuivers vervang ik NIET mee! Het is namelijk de pomp die je moet afstellen naar de motor + verstuivers toe, en niet omgekeerd!!
    Elke pomp kan bijna om het even welke verstuivers openen, maar de originele verstuivers, die zijn afgesteld naar wat de motor eist van vervroeging. Debiet doet hier niks terzake.

Dus:
    Wil je een ander pomp van lichtere motor monteren, kan dit ,
    mits je deze pomp aanpast naar de motor. Meestal debietvijs wat opendraaien volstaat.
    Zoek altijd een gelijkaardige pomp als de voorganger (zelfde type motor)

GRoeten,
    Nero
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    zo een vermoeden had ik al. wat er dan alleen nog ten nadele van een lichtere pomp (in combinatie met ppo zeker) overblijft is dat deze relatief zwaarder belast word terwijl hij relatief lichter gebouwd is. dat er het nodige bij te regelen is aan de gouvernor was me aan boord ook al opgevallen ;) hoe dat bij de compactere pompen in auto's zou zijn had ik weinig ervaring mee. want bij mij onder de kap zie ik alleen dat de hele pomp kleiner is dan de gouvernor aan boord ;) sleutel 27 heb ik vaker gezien dan horloge-makers schroeven draaiers...
    edited June 2005
    hallo,

De "kleinere" pomp wordt niet echt zwaarder belast.
    De bouw en onderdelen zijn vaak dezelfde. Enkel de hogedrukkop kan verschillen, en de afstelling. Maar alle slijt-onderdelen zijn zeker dezelfde.
    Dus daarmee moet ook niet ingezeten worden.

qua verbruik is er na aanpassing natuurlijk geen verschil meer.
    Tenzij je de pomp niet aanpast naar het volume dat hij moet inspuiten, maar dan verlies je inderdaad pk's.

MMMmmm... een sleutel 27 ... nee, daarmee ga je inderdaad niet veel uitrichten bij een VE-pomp. 24 is grootste maat (voor elektroventiel).
    Maar ik gebruik ook vaak grotere. Vooral bij grote PES-pompen (lijn ) van vrachtwagens of boten of dergelijke.

Groeten,
    Nero
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    nero said:

De "kleinere" pomp wordt niet echt zwaarder belast.
    De bouw en onderdelen zijn vaak dezelfde. Enkel de hogedrukkop kan verschillen, en de afstelling. Maar alle slijt-onderdelen zijn zeker dezelfde.

we worden dus gewoon belazerd ;) alle pompen zijn inwendig dus nagenoeg hetzelfde. was eigenlijk ook wel te verwachten, het gaat om zulke grote aantallen dat massa productie van de basis het goedkoper maakt om pompen voor lichtere en zwaardere motoren gelijk te houden en alleen de hoognodige details aan te passen.

bedankt voor je reactie's, ik geloof dat ik weer bij ben
  • edited July 2005
    Ik heb een Zexxelpomp van een Nissan Sunny klaarliggen om op een XM 2.1 motor te plaatsen. Kan dut dus zonder noemenswaardige problemen?
    en kan ik de verstuivers dus gewoon laten zitten?
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited July 2005

Ik heb een Zexxelpomp van een Nissan Sunny klaarliggen om op een XM 2.1 motor te plaatsen. Kan dut dus zonder noemenswaardige problemen?
    en kan ik de verstuivers dus gewoon laten zitten?

weet iemand hoe dit aan te pakken?
    edited July 2005
    eerst en vooral ga je moeten kijken of je het tnadwiel kan verplaatsen op die andere pomp (de diameter van de as zal gelijk moeten zijn). Tenzij het natuurlijk identiek dezelfde tandwielen zijn.
    Vergeet niet: aantal tanden op je tandwiel mag niet verschillen!!!!

Daarnaast moet je maken dat je de "kraag" of aansluitflens van de pomp kunt overzetten op de zexel. ( zo past ie in je distributiekast).

Zijn de waarden van de 2 motoren een beetje te vergelijken? D.w.z. inhoud (cc?), toerental, max. toeren, ...
    Als dit veelt schilt, zal je niet enkel je debiet moeten aanpassen, maar ook je regelateur.
    Ook de lastafhankelijke vorderbegin-as zal moeten worden afgesteld.

TEnslotte moet je alle aansluitingen aanpassen.

Als je hiervan goed op de hoogte bent, zal het wel lukken.
    Maar waarom zoek je geen bosch (of licentie) die ook op een citroen-motor stond? (bv. XM of andere gelijkaardige van citroen). Dat bespaart je veel regelwerk, ook geen andere regelateur, en hoogst waarschijnlijk past de behuizing dan ook.

De injectoren zal je niet moeten veranderen, tenzij misschien ietsje verhogen in druk om beter op ppo te rijden.

Groeten,
    Nero
    edited July 2005
    nero said:

eerst en vooral ga je moeten kijken of je het tnadwiel kan verplaatsen op die andere pomp (de diameter van de as zal gelijk moeten zijn). Tenzij het natuurlijk identiek dezelfde tandwielen zijn.
    Vergeet niet: aantal tanden op je tandwiel mag niet verschillen!!!!

Daarnaast moet je maken dat je de "kraag" of aansluitflens van de pomp kunt overzetten op de zexel. ( zo past ie in je distributiekast).

Zijn de waarden van de 2 motoren een beetje te vergelijken? D.w.z. inhoud (cc?), toerental, max. toeren, ...
    Als dit veelt schilt, zal je niet enkel je debiet moeten aanpassen, maar ook je regelateur.
    Ook de lastafhankelijke vorderbegin-as zal moeten worden afgesteld.

TEnslotte moet je alle aansluitingen aanpassen.

Als je hiervan goed op de hoogte bent, zal het wel lukken.
    Maar waarom zoek je geen bosch (of licentie) die ook op een citroen-motor stond? (bv. XM of andere gelijkaardige van citroen). Dat bespaart je veel regelwerk, ook geen andere regelateur, en hoogst waarschijnlijk past de behuizing dan ook.

De injectoren zal je niet moeten veranderen, tenzij misschien ietsje verhogen in druk om beter op ppo te rijden.

Groeten,
    Nero

cylinderinhoud en vermogen komen redelijk overeen. De xm is 2138cc en de sunny 1973cc. vermogen is 60 bij 4600tpm om 55 kw. bij 4800tpm

komt naar mijn idee behoorlijk overeen. Pomptandwiel kan ik van de 1.9d motor met boschpomp afhalen. Kraag past volgens mij al, je bedoelt toch de 3 ophangpunten met slopgaten aan de aandrijfkant?
    edited July 2005
    ja inderdaad.
    edited July 2005
    nero said:

ja inderdaad.

bedoel je de ophangpunten of de motorgegevens?
    edited July 2005
    de ophanggaten ja.
    Als die "kraag" past, dan ben je al eens eind ver. En het tandwiel natuurlijk.
    edited July 2005
    nero said:

de ophanggaten ja.
    Als die "kraag" past, dan ben je al eens eind ver. En het tandwiel natuurlijk.

wat vind je van de motorgegevens?
Sign In or Register to comment.