Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lucas pomp

KakelbontKakelbont PPO Burner
edited June 2005 in Algemene Techniek
Ok na wat gelezen te hebben blijkt dat de lucas pomp niet goed tegen ppo kan. Dat is duidelijk, punt.

MAARRR wat is nou het werkelijke struikelblok voor deze soort inspuitpomp?

-de viscositeit (de brandstof is te dik en dit levert te hoge druk op in de pomp)

-de smering (de pomp wordt intern te weinig gesmeerd bij het gebruik van ppo)

-andere?

Dat eerste is dus op te lossen met voorverwarmen (en eventueel 2e tank), en zo zou je dus in theorie zonder problemen op ppo kunnen rijden.


Groeten Rob

Comments

  • martin117 PPO Newbie
    edited March 2005
    Misschien voegt dit iets toe?, nee ik ben niet slim, gewoon gekopieerd van ander forum.
    Blijkt wel dat het hoofdzakelijk een smerings probleem is, dat m.i. met voldoende voorvrwarmen inderdaad uit de wereld te helpen is, ben overigens wel blij dat ik een Bosch heb. :) :)

    Beste mensen, de (mogelijke) problemen bij een Lucas/Delphi/CAV en Bosch VP44 radiaalpomp zitten hem in bepaalde smering-technische zaken. Intern zijn bepaalde passingen dermate nauw dat er al gauw een tekort aan smering is bij te koude plantaardige olie. Men meent dat de pomp wel geschikt is voor plantaardige olie mits men op volledig voorverwarmde ppo rijdt en voor afzetten van de motor weer 100% op diesel rijdt!
    Voornaamste reden hiervoor is dat de smering van de grote verdeler-rotor binnenin het hoge-druk gedeelte van de pomp afhankelijk is van lek-brandstof langs de centrale as. Deze rotor draait met zeer kleine toleranties in het hydraulische pomphuis!! Omdat de viscositeit beduidend anders is, lekt er ook veel minder brandstof langs de as, komt de smering in het nauw, stijgt dat onderdeel in temperatuur en neemt zijn speling verder af > gevolg laat zich raden; een mogelijke vastloper van de rotor in het hydraulische pomphuis.

    De pomp is gewoon wat constructie betreft wezenlijk anders dan de Bosch/Denso/KIKI-diesel axiaal-plunjer pompen. Deze zijn minder gevoelig voor dit soort zaken.
    (De Denso en KIKI-diesel pompen zijn in licentie gemaakte Bosch pompen, zien er hetzelfde uit, zijn echter door de Japanners verbeterd qua levensduur en zo)


    Het volledige (Engelstalige) verhaal staat op :
    http://www.veggiediesel.co.uk/
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited March 2005
    ha kijk dat is duidelijk :) Ik ga de mijn warme aanvoerleiding nog maar eens een paar keer langs de radiator laten lopen voor extra verwarming als ik dat zo lees :roll:
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited March 2005

    Ik ga de mijn warme aanvoerleiding nog maar eens een paar keer langs de radiator laten lopen voor extra verwarming als ik dat zo lees

    Daarmee los je het probleem niet op van het koudstarten..
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited March 2005
    klopt, ben dan ook nog met 2e tank bezig.
    Het project stond even op de lange baan vanwege remproblemen bij de apk. Remmen heb ik nu volledig gereviseerd (was klote werk) maar hij is nu weer goedgekeurd.

    Volgende project is dus de 2e tank erin. :)
  • EW PPO Newbie
    edited April 2005
    Ik heb inmiddels geconstateerd dat ook mijn auto voorzien is van een Lucaspomp :( .
    Heeft iemand ervaringen of gedeeltelijk mengen (10-20%) dan wel goed gaat?
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited April 2005
    ik meng nu al een paar duizend kilomter bij, en dat gaat voorals nog prima. 8)

    Zit nu tussen 50% en 70% ppo.
  • EW PPO Newbie
    edited April 2005
    Tja, ik weet het eigenlijk nog niet zo goed. Onlangs is al wat aan rubberwerk aan mijn lucaspomp vervangen ivm lekkage. Ben zo bang dat ik de zooi naar de knoppen help.
    Voorlopig blijf ik nog wel even mengen: heb net een vooraadje ingeslagen bij de aldi.
  • edited May 2005
    Ik rij volledig (100%) op PPO met een lucas pomp...tenzij de temp drastisch daalt....vooralsnog geen enkele problemen....na het lezen van het smeringsverhaaltje ga ik toch zo'n voorverwarmer installeren!

    enig id waar ik zo'n ding het beste op de kop kan tikken? :D

    Thx.
    Ufo
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited May 2005
    U vraagt wij draaien !!..

    Zijn bij ons te bestellen.. zie shop !!
  • edited May 2005
    Helaas,

    Na 15K KM bijmengen van schone frietolie tot 20% is het dan toch zo ver.
    Net 10 ltr in de 70 ltr diesel gedaan, 1 km en SNOK, de pomp vast.
    Na openhalen bleek de interne as ( LUCAS pomp ) van 13 mm doormidden te zijn gewrongen, wat een kracht zal er op zijn gekomen. M,n nieuwe distributie riem hield het gelukkig wel.


    Norbert
    XM 2.1 D 340K
  • Ufo PPO Burner
    edited May 2005
    88ff...wat is indeze de relatie met de distributieriem??

    draaid de pomp op de nokkenas mee ofzo?

    ik geloof dat ik geen 100% meer ga rijden, hoewel het allemaal veel beter aanvoelt tov de diesel variant 8)
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited May 2005

    88ff...wat is indeze de relatie met de distributieriem??

    draaid de pomp op de nokkenas mee ofzo?

    De pomp wordt door de distributieriem aangedreven, dus als de pomp vast komt te zitten kan dat erg slecht aflopen.

    Denk aan kleppen tegen de zuigers, dus kromme kleppen en of beschadigde zuigers.. etc..
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited May 2005
    gast said:

    Helaas,

    Na 15K KM bijmengen van schone frietolie tot 20% is het dan toch zo ver.
    Net 10 ltr in de 70 ltr diesel gedaan, 1 km en SNOK, de pomp vast.
    Na openhalen bleek de interne as ( LUCAS pomp ) van 13 mm doormidden te zijn gewrongen, wat een kracht zal er op zijn gekomen. M,n nieuwe distributie riem hield het gelukkig wel.


    Norbert
    XM 2.1 D 340K

    10 lieter in 70 liter diesel hmmz dat zou je op zich geen eens moeten merken. vaag. Hoeveel km had deze pomp al achter z'n kiezen?
  • Toyo PPO Burner
    edited May 2005
    gast said:


    Norbert
    XM 2.1 D 340K

    Ehmmmm misschien om en nabij de 340.000 km???????? :D


    ~ Toyo ~
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited May 2005
    ik denk dat het gevaar erin bestaat bij bijmengen dat het(ppo/diesel)mengsel niet echt gemengd is, m.a.w. de olie zakt naar beneden en de eerste 3 km rijdt je voertuig bijna op puur ppo.
    ikzelf heb al gemerkt dat wanneer ik s'avonds bijmeng en daarna enkel een klein stukje rijd,mn wagen de volgende dag s'ochtends ook durft tegenpruttelen,maar de dagen daarna start hij dan wel vanzelf .



    audi 80 1.9 tdi 60/100 wvo 246000km en onderdelen bijelkaar aan het sprokkelen voor ombouw :twisted:
  • Ufo PPO Burner
    edited May 2005
    hoewel ik op het moment geen enkele problemen ondervindt met de lucaspomp, maar wel 100% PPO rijdt, wil ik wel graag 'ns kijken (met techn.hulp van anderen) of het euvel te verhelpen valt. Naast de bestaande varianten

    ------------------------------------------------------------------------------------
    Ik zit er sterk aan te denken om die plunjer extra te laten smeren/koelen dmv zogeheten oliekanalen/poorten of uitwendige groeven :shock:

    Question: WIE WIL ZIJN OUDE KAPOTTE LUCAS POMP BESCHIKBAAR STELLEN !!

    -----------------------------------------------------------------------------------

    Zonodig kunnen we Lucas b.v. aanschrijven of extra hulp vragen v/d studenten aan de TU :roll:

    met groet,
    stefan


    Ps. is er al een meeting geprikt (workshop)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2005
    vergeet het!

    Die plunjer kun je niet extra smeren. In deze plunjer zijn namelijk groeven, waardoor de brandstof word meegenomen en dan in de gevraagde opening (naar verstuiver) spuit.
    Je kan hier niks aan veranderen, anders kun je geen drukopbouw meer hebben in je pomp. Vergeet niet dat hier drukken kunnen opgebouwd worden tot makkelijk meer dan 500bar.

    Enige goede manier is goed verwarmde brandstof.

    Ik ben momenteel bezig iets zelf aan het maken , om een VE-pomp van bosch te verwarmen. D.w.z. een verwarmingelement die de vloeistof binnenin de pomp verwarmd (elektrisch). Dit zou bij starten, dus al een goede smering geven. Enkel de brandstof die in de verstuiverleidingen zit, die blijft dus koud. Daar is niet veel aan te doen.
    Heb al een proef gedaan op 't werk, met een clarckmotor en pomp. De pomp moet ik langs zij wel openboren, en een flens maken voor de dichting!!
    Gelukkig heb ik popen in overvloed. (jammergenoeg geen lucaspompen om te experimenteren, enkel bosch en bosch-licentie)

    Nu, ik hou jullie wel op de hoogte als ik meer heb.

    groeten,
    Nero (diesel- en pompenspecialist)
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited May 2005
    [quote=v-sub]ik denk dat het gevaar erin bestaat bij bijmengen dat het(ppo/diesel)mengsel niet echt gemengd is, m.a.w. de olie zakt naar beneden en de eerste 3 km rijdt je voertuig bijna op puur ppo.
    ikzelf heb al gemerkt dat wanneer ik s'avonds bijmeng en daarna enkel een klein stukje rijd,mn wagen de volgende dag s'ochtends ook durft tegenpruttelen,maar de dagen daarna start hij dan wel vanzelf .


    Daar kun je best eens gelijk in hebben! Van degene waarvan ik hoorde dat de pomp vastsloeg was het inderdaad allemaal de eerste kilomters.

    En ik merk zelf ook dat ik pas na het 'tanken' van de ppo ff een beroerdere loop heb (bij koude motor). Dat wijst er dus ook op dat de olie dan nog niet goed gemengd is in de tank.
  • Ufo PPO Burner
    edited May 2005
    [quote=Caddy-Daddy].........knip

    De pomp wordt door de distributieriem aangedreven, dus als de pomp vast komt te zitten kan dat erg slecht aflopen.

    Denk aan kleppen tegen de zuigers, dus kromme kleppen en of beschadigde zuigers.. etc..

    Gelukkig....mijn pomp wordt dus niet aangedreven door de distributieriem!!!

    mijn ford heeft dus 3 riemen in totaal: :shock:
    1) distributieriem v/d nokkenas,
    2) riem v/d inspuitpomp + stuurbekrachtiging
    3) riem v/d waterpomp, aircopomp, dynamo

    geen wonder dat ie zo zwaar weegt
    :roll:

    kwam d'r net achter dat mijn brandstof al standaard voorverwarmd wordt...weet alleen niet tot hoe warm etc,. en of dit alleen voor de koude start betreft?

    iemand enig ervaring.....?
  • Martijn PPO Addict
    edited May 2005
    als je standaard verwarming erop hebt is dat voor diesel bedoelt. je hoeft dan niet te verwachten dat het boven de 35C gaat. mischien kan je dit hoger krijgen met een ander thermostaatje of voor ppo de thermostaat te omzeilen met een schakelaar.
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Ufo, je moet eens goed kijken: je zegt dat je pomp door een aparte riem wordt aangedreven, niet de distributieriem, maar zit die riem toevallig aan de (andere) kant van je nokkenas...?
    Bij Volvo 240 reeks werd de pomp ook door een andere riem aangedreven, en die andere riem zat aan de andere kant van de nokkenas. Als dat bij u het geval is, kan je nog evenveel schade oplopen als wanneer de pomp rechtstreeks door de distributieriem wordt aangedreven. Immers: pomp vast, nokkenas vast, kleppen kaduul, zuigers vol gaten :?

    't Is maar dat je het weet :)
  • Ufo PPO Burner
    edited June 2005
    Nope...deze draaid, volgens het boekje, mee op de Kruk-as
    (ik zal tzt wel ff een plaatje scannen)

    ......maarja dat kan natuurlijk ook problemen geven met de distributieriem, indien deze riem bij het knappen de overige riemen (w.o. de distributieriem) ernstig zou kunnen beschadigen....


    Even terzijde; ik bouw d'r ff een time-out in...zolang deze auto nog niet beschikt over de juiste voorverwarming...De pomp en/of de motor begint nu wel enigszins rare geluiden te produceren :roll: ...zo'n beetje een rinkelend geluid, alsof 'n metaal tegen 'n metaal iets aan fibreert :shock:

    100% PPO en de lucaspomp begint door te zweten = althans ietwat natig aan het worden!

    Morgen maar ff naar de ford-dealer rijden voor een (algehele) check-up
Sign In or Register to comment.