Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugeot 1.9D

BurnieBurnie PPO Burner
edited August 2006 in Citroën/Peugeot
Hoi allemaal ik ben nog erg nieuw hier.
Zelf rijd ik een Peugeot 1.9 D uit 2001, sinds ongeveer 3 maanden meng ik 25 liter slaolie bij de normale diesel. En ben hier zeer te vreden mee. Ik heb geen aanpassingen. Zelfs toen het in januari extreem koud was geen problemen met starten. Hij is net terug uit de garage daar hebben ze hem zelf nog iets afgesteld. Wat me wel opviel is dat als hij koud is de toerenteller op 10 staat na een korte rit staat hij een stuk lager. Dit was voordat hij in de garage was niet. Hij was voor een vervanging van een tandwiel in de versnellingsbak in de garage. Maar verder loopt hij prima.

Comments

• Marijn van D. PPO Burner
    edited February 2006
    Ha burnie, welkom hiero.
    Ik hoop dat je net als ik veel van dit forum op steekt.
    Heel normaal dat je motor als ie koud is wat meer toerenn maakt hoor. Alhoewel die van mij het nauwelijks doet, scheeld iets van 100 rpm denk ik koud of warm bij mijn saxo.
  • BurnieBurnie PPO Burner
    edited February 2006
    Nou voorheen deed hij dat ook niet vind hem zelf op de pedalen trillen.
    Maar volgens de monteur natuurlijk niks, hij was in de garage voor het 5de tandwiel daar hij knorde tijdens het rijden op lage toeren. Was trouwens vergeten het is een 206. Inderdaad is dit een forum waar ik al heel wat reacties heb mogen lezen.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Burnie wanneer ga je inbouwen ?

De uitdaging blijft toch puur op APO of niet ?

Drappie
    edited February 2006
    Nou puur zou natuurlijk wel fun zijn. Maar ik zal eerst aardig op de hoogte willen zijn van alles er rond omheen. Dus dat zal dan wel nog even duren. Maar er is hier ook zoveel te lezen. Dus wie weet komt dat er nog wel van, maar dan heb ik een probleem kom niet met mijn peugeotje achterom om te tanken. En een slang door de woonkamer die van mij ziet me aankomen.
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited February 2006
    Hee, ja achterom hoeft ipc niet, tis hooguit "onhandig" tanken.
    Denk rustig na voordat je beslissingen gaat nemen. Laat je niet van alles wijs maken door mensen die zich er totaal niet in verdiept hebben.
    Onbekend maakt onbemind!
    edited July 2006
    Nou hier zijn we weer eens nog steeds niet omgebouwt maar wel nog rijdende. Inmiddels zijn de verhoudingen soms wel anders dan 25 liter sla olie bij de diesel. Vergeet wel eens de diesel te tanken en dan is het slaolie op slaolie en moet zeggen perfect. Inmiddels de 15.000 km gepasseerd en in de garage geen op of aanmerking. Dus gaan we vrolijk verder, op naar de 200.000 km.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Pas op hoor. Gelukkig is het nu zomer en kan je wat hoger gaan in percentages, maar 100% zonder ombouw is echt te gevaarlijk hoor. Kijk eens welk merk brandstofpomp je hebt. Zeker met een Lucas kan je niet erg hoog gaan.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    100% met een bosch zonder verwarming is ook niet echt goed voor dat ding :idea:
    edited July 2006
    Waar kun je zien welke pomp dat je hebt? Volgens mij moet je eerst dat zwarte ding eraf monteren.
    edited August 2006
    Nou even een update. Nog steeds niks gedaan aan een ombouw of aanpassing. Hobbel nu al 20.000 km gemengd rond. De slaolie is nu zonnebloem geworden. En woensdag gaan we op keuring dus ben wel eens benieuwd wat de waarden zijn bij 40/60 of is dat toch te verwaarlozen. Ik denk wel dat ik heb in de toekomst ga voorzien van een warmte wisselaar. Maar heb deze week eens onder de kap gekeken tja kom er niet zo vaak. Maar zag dat er geen demping onder de motorkap zat is dat toch aan te bevelen om hem te voorzien van een jasje?

Nu zat ik al te worstellen met geen idee een bout of plastic kapje die ik niet los kreeg. Want weet nog steeds niet welke dieselpomp ik heb tjee.., is wat maar ook was ik op zoek naar de dieselfilter nou die ik ken met dat soort pompje kon ik nergen vinden wel was me opgevallen dat de dieselleidingen nou van rubber zijn, dacht dat dat normaal metaal.

Zo zie je dat ik er de bal verstand van heb.
    edited August 2006
    Burnie,

Op de meeting kom je aan je trekken ...

:wink:
    edited August 2006
    [quote=Lord Drappo]Burnie,

Op de meeting kom je aan je trekken ...

Ja was er erg graag bij geweest maar op dat moment zit ik in Kreta.
    Want ik zou ook graag die omgebouwde Discovery hebben willen zien maar helaas helaas. Dus dan waarschijnlijk de volgende meeting dan maar.
    edited August 2006
    Ik weet dus nu dat ik een lucaspomp erin heb maarja dat was waarschijnlijk te verwachten.

Nou hier de meetwaarden van de Diesel keuring-meting:

Voertuigmeetwaarden:
    Olietemperatuut: 88 C
    RPM stationair: 830 min
    RPM Afregel: 4980 min

Vrije Acceleraties
    RPM Stationar 820 min
    RPM Afregel 5070 min
    K-waarde 0.28 m
    Tacc 1.02
    edited August 2006
    Burnie,

Is dit goed nieuws of slecht nieuws ?

Groet

Peko
    edited August 2006
    Nou volgens mij goed heb weer een jaartje APK en volgens de keurmeester was het max 2,5 ofzoiets dus zal 1,02 dus wel heel aardig zijn denk ik.

Het slechte nieuws is dat ik dan toch moet gaan kijken voor de inbouw van een ww. Tja is misschien ook goed nieuws. hahaha.
    edited August 2006
    Ik heb een 10 platen warmtewisselaar klaar liggen voor met tuutjes en al ...

Supergoedkoop ....

Nu af te halen ....

:lol:

:arrow:
    edited August 2006
    Volgens mij is dat dat ding op de stoel in de topic kofferbak verkoop!.

Maar is het niet raadzaam om een electronische, inverband met de lucaspomp? Of moet ik aanbeide denken?
    edited August 2006
    Hoi,

Volgens mij is alleen electrisch niet verstandig, de gloeipluggen kunen dat niet.
    Kijk maar is goed rond ....

Zo meteen loop je dit koopje weer mis want deze WW gaat de deur uit !!

• RaafRaaf Modding Member
    edited August 2006
    Ik hou me aanbevolen voor je platenwisselaar.... 8)
    edited August 2006
    Nou denk dat ik mijn elektrische warmtewisselaar gevonden heb.

image
    Voor nog geen € 55,00 incl bezorging.
    Komplett-Einbausatz zum Umrüsten eines Diesel - Fahrzeuges auf Planzenöl und dies - ohne separaten 2.Tank

300 Watt Heizleistung für 12V

Sparen Sie bis zu 50 Cent/Liter

!!! Einbaufertig vormontiert - komplett mit 2 Glühkerzen Temperaturwächter, Schaltrelais - Anschlußkabeln - Anschlusschläuchen nach DIN 73379 und Feinfilter - Kein Kontakt der Glühkerze mit dem Pflanzenöl, daher keine Gefahr des "cracken" durch punktuelle Überhitzung !!!

En een 12 platen warmte wisselaar voor € 39,90 excl bezorging.
    image

Volgens mij zijn dit dan toch geschikte onderdelen, dacht ik zo.
    edited August 2006
    Hoi,

Op een setje aansluitende koppelingen na ben je er ...
    Die duitsers zijn echt goed geprijst .....
    Zo vindt je ze niet in nederland ....

Het kan beginnen ...

edited August 2006
    Kijk hier had ik opgewacht, dus nu ga ik hem bestellen want heb nog 1 uurtje anders is deze dus voorbij.

De platen warmtewisselaars staan er massaal, dus dat is niet het probleem. Maar die elektrische zag ik staan hier en daar voor 89,00 dus lijkt me dit een koopje.

Drappie bedankt voor je snelle reactie.
    edited August 2006
    Die elektrische voor € 55,- :shock:

Die wil ik ook !!! waar bestel je die ??
    edited August 2006
    Das wel een neppert he ....

Dat is niet de Poelheizer van Sammie !! Burn It en ik hebben een origineel gekocht ...

Let nu ff goed opletten he .....

Koopgeil daar lijden jullie aan op dit moment ...
    edited August 2006
    Nou dit vind ik nu wel een heel vaag antwoord.
    Ik heb dat ding net gekocht. Als men om een raad vraagt verwacht je toch gelijk een goed antwoord. Maar goed het zeizo. Of hij slecht is of niet of hij nep is op niet ben in ieder geval € 53,40 voor deze kwijt.

Tja en van blunders leert men zou ik zeggen, en een leek kun je vanalles aan smeren.
    edited August 2006
    Ik denk dat het niet zo'n slechte is hoor. Je hebt ook elektrische met maar 1 gloeiplug. Daar moet je mee uitkijken, want als die ene stuk gaat, dan heb je direct niks meer.Met zo'n dubbele kan je bij een defect nog wel vertrouwd doorrijden.
    edited August 2006
    Sorry Burnie,

Je moet echt 2 x keer goed kijken voordat je ziet dat ie anders is want ze zijn identiek aan elkaar.

Wat het precieze verschil is legt Sam uit op zijn website, welke het best is kan alleen maar aangetoont worden met echte onderzoekmethodes.

Of het een miskoop is is weet ik niet, ik heb alleen gezegt dat het een imitatie is.

Tijd zal het ons vetellen ...

Die van 89 euro is de Poelheizer en die komt zonder electra ... helemaal kaal.

Groet

Peko
    edited August 2006
    Ben inderdaad die met een gloeiplug tegengekomen, eveneens een die ook als warmte wisselaar dient voor het koelsysteem dus een combinatie de elektriche zou uitschakelen als het water op temperatuur was. Die kost 89,90 daar zat ik mee te twijfelen.

Inderdaad Lord Drapo ik zie bv helemaal geen verschil. Ik denk dat de kwaliteit in de gloeikaarsen zit. En als ik zo te techniek bekijk is dit voor een hobbyist wel een leuke bezigheid want als je handig bent maak je dit toch makkelijk zelf. En ik denk het ligt dan aan de kwaliteit van de gebruikte materialen.

Nou we zullen zien wat het gaat worden als ik hem thuis gestuurd krijg probeer tijdens de inbouw ervan wel wat foto's te maken.
    edited August 2006
    Als je het direct goed wilt doen, neem je die van 199 euro uit je andere topic. Geen extra kosten aan slangen/draden en relais. Gewoon alles in een. Vastzetten en rijden!
    edited August 2006
    Zeg burnie, zou je het adres eens kunnen geven van waar je die elek voorverwarming hebt ?

bvd
    edited August 2006
    brownie said:

Als je het direct goed wilt doen, neem je die van 199 euro uit je andere topic. Geen extra kosten aan slangen/draden en relais. Gewoon alles in een. Vastzetten en rijden!

:cry:

Voor in mijn toekomstige Opel Corsa .....

:lol:
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Lord Drappo, Je moet niet vergeten dat wij hem voor 69,99 euro (ex. verzending) hebben gekocht ! Direct na onze bestelling is de prijs van het apparaat verhoogd ! (vind hem zelf momenteel vrij prijzig gezien de levering)

Het eerste verschil wat mij opvalt is dat de gloeikaarsen aan dezelfde zijde zitten als de slangtules. Of deze beter of slechter is weet ik niet. Idd een temperatuurmeting zal het moeten vertellen. Maar ik denk dat deze nog best aardig zal gaan werken. (imitatie of niet, een goed werkende imitatie is vaak beter omdat deze bij aanschaf goedkoper is :wink: )

De systemen met maar 1 kaars werken wel, maar het verwarmend vermogen van deze systemen is veel te klein. Zoals alle elektrische verwarmers is het warmteoverdrachtvlak maar erg klein. De systemen zoals b.v. dieseltherm met maar 1 gloeiplug voldoen prima om vlok vorming te voorkomen, maar in de winter denk ik niet dat je de ppo warmer zult krijgen dan pakweg 30 graden.

Ik ben benieuwd hoe jou bestelde ww gaat werken, en ik ben vooral beniewd bij hoeveel graden de bijgeleverde bimetaalschakelaar schakeld, en hoe warm de uitgaande ppo daarbij wordt.
    edited August 2006
    Hallo,

Ik weet het en dat was kaal zonder de relais, bedrading of wat dan ook ...
    Tel maar op ....

En bij die van ons kunnen de kaarsen er niet zomaar even verwisseld worden.

Dus de tijd moet het allemaal nog vertellen ...
    \
    Groet

Drappie
    edited August 2006
    Hoe kan ik controleren hoe warm de mix wordt als hij hierdoor wordt verwarmt?

Geeft het eigenlijk iets wat je er eventueel kunt tussenplaatsen want de temperatuur dan aangeeft. Nu dacht ik dus een soort t-stuk met themperatuurvoeler of zo iets??? Waar de vewarmde olie doorheen stroomt!

Tja misschien was die van 199, een betere keuze maar we gaan eens kijken wat het geeft en wat het opleverd men kan hem nog altijd ooit eens door verkopen of of.
    Voor mij is het in iedergeval al een begin van het voorverwarmen.

Want ik zit nog altijd met een lucaspomp. En de garantie op de auto is binnenkort afgelopen. Dus als dan iets naar de filestijnen gaat is het voor mijn rekening.
    edited August 2006
    Als zij kunnen aantonen dat jij op ppo rijdt of hebt gereden heb jij ook geen garantie ....

Hoe wou je dat dan oplossen ?

Groet

Peko
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Burnie said:

Hoe kan ik controleren hoe warm de mix wordt als hij hierdoor wordt verwarmt?

Na de ww een stukje slang van ongeveer 15cm dan een T stuk, alliminium blokje of gewoon een stukje koper buis, daar een temperatuursensor in draaien/aanplakken en daarna isoleren tegen de rijwind. Zo heb je een behoorlijk betrouwbare temperatuurmeting.
Sign In or Register to comment.