Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Smoother lopen

CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
edited May 2007 in Algemene Techniek
Ik heb nu wel vaker gehoord dat de motor zachter, smoother gaat lopen na de toevoeging van /overschakeling op ppo. Op dit moment heb ik daar zelf ook last van, nadat ik de pomp weer op de fabrieksinstelling heb gebracht (de timing).
Aangezien ppo niet zo snel verbrand, zul je je dieselklop voor een gedeelte kwijtraken. Dit strookt helemaal met het verhaal van Bokkum voor dieseldummies. Als je dus het gevoel hebt (wat ik nu dus heb) dat je motor meer smooth is gaan lopen, ben je dus een gedeelte van je vermogen kwijtgeraakt, en zal het verbruik dus toenemen. Tevens melden vrienden ineens dat mijn auto enorm naar friet ruikt (te late inspuiting / verdampte zbo).
Hou het geknal van je diesel in ere en vervroeg die pomp!

Comments

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hee Carlo,

    Bij mij zit die pomp op een onmogelijke plek ... en om hem dan in die positie ook nog is een tiende te moeten verzetten.
    Ik ben heel erg blij met Bokkums stuk. Maar ik mis die step bij step ... heb jij een Bosch ? Waar zit jouw pomp ? Foto ?

    Ik kom ook nog niet uit de richting van de as en de stand van het blok het moet allemaal nog bezinken ...

    Maar is het nou beter bij of niet ... bij mij loopt ie onderin veel beter op ppo maar het laatste stukkkie is eingelijk slechter ... had jij dat ook ?
    Is dat nu over het hele gebied speren of kruipen.
    Zal jouw carterolie nu gaan zakken ?

    Drappie
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006

    bij mij loopt ie onderin veel beter op ppo maar het laatste stukkkie is eingelijk slechter ...

    Wat bedoel je daar mee?
    Voor de carterolie maakt dat niet uit, dat heeft met de olieschraapveer te maken (de onderste van de drie zuigerveren).
    Mijn pomp kan ik wel goed bij, ik zal morgen een foto maken.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hee Carlo,

    Ik had begrepen, dat als er een onvolledige verbranding is, deze PPO langs de zuigers naar het carter gaat ... :?
    Die onvolledige verbranding kan door verscheidene oorzaken komen.

    Niet dus ?

    In het onderste gebied daar bedoel ik mee in de laagste toeren tussen de 2000 rpm en de 2500 rpm hij pakt dus veel eerder op maar aan het einde van het gebied 3000 rpm 3500 rpm stelt het weinig voor .
    Op de diesel is dat anders mits ik de diesel voorverwarm toen ging ie ook als een speer.

    Drappie
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Onvolledige verbranding kan liggen aan:
    -slechte compressie door oude motor - Remedie = zuigerveren vervangen
    -te late inspuiting door slijtage - Remedie = pomp vervroegen
    -te late inspuiting omdat ppo langzamer verbrandt - Remedie = pomp vervroegen
    -slecht verstuivingsbeeld - Remedie = verstuivers reviseren / vervangen
    -motor wordt niet warm - thermostaat kapot?

    Een combinatie van bovenstaande redenen is natuurlijk ook mogelijk.
    Als jouw motor onderin wel goed loopt en bovenin niet tja dat weet ik zo ook niet... :cry:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Tsja op de PPO sprint ie echt dat eertse stukkie en ik heb een vermoeden dat als ik kan vervroegen dat ie dat over het hele gebied gaat doen ..

    Trouwens er schiet me nu iets te binnen ...

    Maar dat hou ik nog ff voor mezelf.

    Dus bij jouw is het nu allemaal ok ook je water temperatuur wordt nu gewoon 80 graden ?


    Drappie
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Klopt, hij wordt 80 gr maar bij de VWgarage zei de monteur dat het koelwater ongeveer 90-95 moet worden. Dus daar moet ik nog wel iets aan doen.
    En jij hebt aan je pomp nog niets verdraaid sinds je met ppo bezig bent?

    Hoe gaat het met de TocUno ;heb jij nog een speciaal pompje om je ppo op te pompen en denk je dat de TocUno ook zou werken als je geen opvoerpompje zou hebben?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Carlo,

    Reken er maar op dat ik mijn opvoerpomp en brandstof pomp ondersteun !!
    Een dikke Facet Bleutop ligt achterin te zuigen aan die aanzuigbuis om daarna meteen naar de platenwisselaar te gaan. De dikke DRAPPO heeft me al een opvoerpompje gekost. ( ok das niet bewezen)
    En ik moet denk ik ook Nero gelijk geven dat nu ik een nieuwe opvoerpomp heb ik ook zonder extra pomp kan rijden maar ik riskeer het niet ... ik start altijd die extra pomp op PPO bedrijf.
    Ik spoel altijd de PPO uit de brandstof pomp voor een nieuwe start.

    Ik heb 3 warmtewisselaars, 2 brandstoffilters en dan door de klep naar de brandstof pomp.

    De toccer ligt nog steeds nieuw in doos voor me neus ...
    Ik moet evht wachten op beter weer want ik ga voor de big make over ... zal zelfs ff op diesel moeten tuffen vrees ik ...


    Drappie :cry:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    OK ik zou nog foto'tje posten ivm de pomp. Hier zie je mijn Bosch-pomp goed zitten. In het verlichte gedeelte zie je mijn aandrijftandwiel voor de pompriem zitten. Dit tandwiel zit op de nokkenas, aan de andere kant van de nokkenas zit de distributieriem. Als ik mijn pomp afstel zet ik eerst de 1ste cilinder in het BDP. Dan draai ik de bout los waarmee het aandrijftandwiel voor de pompriem vastzit. Alleen twee slagen, zodat het tandwiel wel op zijn plaats blijft maar draaibaar, zonder dat de nokkenas beweegt. Als ik dat tandwiel verdraai, draai ik dus de pomp, de rest van de motor blijft stilstaan. Vervolgens draai ik mijn meetklokje in de pomp.
    image
    Op de volgende foto zie je het boutje dat uit de pomp moet zodat daar het klokje ingedraaid kan worden. De pomp staat standaard op 0,85 mm. Ik heb hem nu afgesteld op 0,93 mm, en hij loopt prima. Daarna word het tandwiel weer vastgezet en gecontroleerd of de afstelling nog klopt. Meestal stel ik hem drie of vier keer af, tot het goed is. Als het uiteindelijk klopt gaat het klokje eruit en het boutje er weer in.
    image
    Of bij jouw eea ook zo word afgesteld weet ik niet, ik heb alleen uitgezocht hoe het bij mijn motor gaat.
    Officieel word trouwens bij mijn motor niet het tandwiel verdraaid maar de pomp. De pomp zit vast met drie bouten waar je heel moeilijk bij komt. Daarom is het verdraaien van het tandwiel veel eenvoudiger.
    Het word tijd voor een meeting, dan zullen we jouw varkentje eens wassen. (sorry Ivecotje)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Carlo bedankt voor de fotos,

    Die komen niet vanzelf op het forum, dat waardeer ik zeer en de rest ook ( behalve de 56kb lijnen, sorry bokkum !!).
    Ik begin er zelf ook steeds meer vertrouwen in te krijgen dat het mogelijk is zonder mijn blok te hoeven lichten.

    Overigens zuigt ie val dagen niets meer op ... door de kou zijn mijn leidingen en filters dichtgeslipt met die ranzige Drappo, en ik heb laatst de tank echt leeggereden en kennlijk wat drap mee gezogen.

    Alle filters vervangen, 15 minuten om de praxis heen gesukkeld in zijn 3de versnelling en op een gegeven moment kwam ie weer op toeren en na een half uurtje waren we weer back on track .. en meteen naar de pomp om even die 150 liter ZBO te verdunnen naar een vloeibare vorm !!


    Ik hoop ook op een snelle meeting, want ik heb achterstallig onderhoud.


    Drappie


    ps: Kun jij ook net zoals Bokkum verschillen horen ?

    :)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Ik kan wel verschillen horen ja, zoals ik in het eerste bericht van dit draadje heb geschreven. Maar ik ben geen specialist. Nadat ik de pomp had afgesteld heb ik zelfs mijn broer nog vol trots verteld dat de motor zo veel fijner liep, smooth. Pas nadat ik Bokkum's bericht gelezen had besefte ik dat de motor helemaal niet goed liep.
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited March 2006
    Die van mij loopt rustig als er diesel in zit. Zodra ik een flinke hoeveelheid ZBO (> 50%) gebruik dan begint bij mij de dieselklop. Is mijn pomp dan te vroeg afgesteld? (ik heb er nooit aan gesleuteld trouwens).
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2006
    [quote=ACT-F]Die van mij loopt rustig als er diesel in zit. Zodra ik een flinke hoeveelheid ZBO (> 50%) gebruik dan begint bij mij de dieselklop. Is mijn pomp dan te vroeg afgesteld? (ik heb er nooit aan gesleuteld trouwens).
    Wat zou je denken van naverbranding op ZBO?
    Verwar voorontsteking niet met naverbranding he?

    Mvg, Leo.:D
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited March 2006
    Bokkum said:

    [quote=ACT-F]Die van mij loopt rustig als er diesel in zit. Zodra ik een flinke hoeveelheid ZBO (> 50%) gebruik dan begint bij mij de dieselklop. Is mijn pomp dan te vroeg afgesteld? (ik heb er nooit aan gesleuteld trouwens).

    Wat zou je denken van naverbranding op ZBO?
    Verwar voorontsteking niet met naverbranding he?

    Mvg, Leo.:D

    Schiet me lek, ik ben geen expert op dat gebied. Dus ik kan wel stellen dat mijn pomp te laat is, aangezien ik al ruim 250.000 erop heb zitten?
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2006
    [quote=ACT-F]Schiet me lek, ik ben geen expert op dat gebied. Dus ik kan wel stellen dat mijn pomp te laat is, aangezien ik al ruim 250.000 erop heb zitten?
    Dan ga ik naast je staan bij je executie, want zeker weten via een internetverbinding doe je het nooit.
    Maar lees nou nog eens rustig wat ik er allemaal over geschreven heb, en probeer het logische er van in te zien.
    Denk na, leg verbanden tussen de verschillende onderdelen.
    Techniek is een fluitje van een cent als je de logica eenmaal te pakken hebt.

    En ff heel errug simpel nadenken geeft bij jouw pomp de uitslag:
    Ik heb nog nooit een pomp uit zichzelf vroeger zien gaan staan.. :P
    Als ie op diesel smoother loopt dan op ZBO krijg ik niet de neiging te denken dat ie te vroeg staat.
    ZBO staat bekend om z'n vertragende verbrandings-eigenschappen.
    Gooi voor de leut eens een scheutje aceton bij je ZBO-mix (0,15%), als ie dan rustiger wordt weet je genoeg, dan staat ie te laat.
    (aceton zorgt bij een normaal afgestelde motor voor een ietsje fellere verbranding)

    Mvg, Leo.:D
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited March 2006
    Dat ie te vroeg zou staan leek me ook heel erg sterk ;) Ik weet ook dat ZBO tragert verbrandt dan diesel. Juist daarom zou ik verwachten dat bij ZBO deze nog stiller zou worden, maar het omgekeerde is het geval. Dat snap ik niet helemaal.
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2006
    [quote=ACT-F]Dat ie te vroeg zou staan leek me ook heel erg sterk ;) Ik weet ook dat ZBO tragert verbrandt dan diesel. Juist daarom zou ik verwachten dat bij ZBO deze nog stiller zou worden, maar het omgekeerde is het geval. Dat snap ik niet helemaal.
    Yo ACT-F,
    heb je DIT gelezen?

    Als je een extreme naverbranding hebt, dan zal je ook dat knikkerbak-geluid krijgen zoals beschreven bij nadruppelende verstuivers.
    Alleen krijg jij het dan bij iedere verbranding, en dat maakt geen fraai geluid.
    Roken is in dat geval niet per se noodzakelijk, omdat de brandstof wél verbrand, alleen ff te laat.
    Rookt dat orgel van jou trouwens?

    Mvg, Leo.:D
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited March 2006
    Bokkum said:

    [quote=ACT-F]Dat ie te vroeg zou staan leek me ook heel erg sterk ;) Ik weet ook dat ZBO tragert verbrandt dan diesel. Juist daarom zou ik verwachten dat bij ZBO deze nog stiller zou worden, maar het omgekeerde is het geval. Dat snap ik niet helemaal.

    Yo ACT-F,
    heb je DIT gelezen?

    Als je een extreme naverbranding hebt, dan zal je ook dat knikkerbak-geluid krijgen zoals beschreven bij nadruppelende verstuivers.
    Alleen krijg jij het dan bij iedere verbranding, en dat maakt geen fraai geluid.
    Roken is in dat geval niet per se noodzakelijk, omdat de brandstof wél verbrand, alleen ff te laat.
    Rookt dat orgel van jou trouwens?

    Mvg, Leo.:D

    Yep, dat stukje had ik al gelezen voor mijn eerste reactie. Ik heb deze voor de zekerheid nog een keer gelezen voor het geval dat ik iets gemist had, maar ik zit nog steeds met het volgende vraag:

    Dat de motor een knikkergeluid maakt als de brandstof te vroeg ingespoten wordt, kan ik begrijpen, want als er al een explosie volgt als de zuiger nog niet helemaal bovenin is, dan ben je de boel behoorlijk aan het tegenwerken. Maar als de explosie volgt nadat de zuiger al onderweg naar beneden is, dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat de detonatie minder is, omdat er teveel ruimte is voor een goede explosie. Juist omdat de explosie bij ZBO trager is, zou ik verwachten dat er nog minder detonatie is, en daardoor nog minder geluid. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de zuiger alweer onderweg is naar boven, terwijl er nog een explosie volgt. Bedoel je dat soms met naverbranding?

    O ja, hij rookt hooguit bij het starten. Maar da's vrij normaal. Voor de rest helemaal geen last van excessieve rook.
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2006
    Hoi ACT-F.

    Vergeet niet dat de zuigersnelheid afneemt als de krukas eenmaal de 90 graden gepasseerd is, net zo lang tot hij onderin helemaal stilstaat.
    Als de zuiger onderin staat is de uitlaatklep al open, dán zal hij geen tik meer geven.
    Maar ís het wel de verbranding die je hoort?
    Is het niet iets anders?

    Want nu ff voor alle duidelijkheid:
    We hebben het nu over het geluid van dieselmotoren.
    Wat voor de amateur een dieselklop is, is voor de vakman misschien wel een nadruppelende verstuiver, of een verrot drijfstanglager, een gammele pomp enz.

    Ik begin een beetje spijt te krijgen dat ik er over begonnen ben, want het lijkt er op dat de gedachte ontstaat dat geluiden erg gemakkelijk te onderscheiden zijn.
    Ik kan je vertellen dat het zo eenvoudig niet is.
    Ik zit nu 30 jaar in die diesels, en zo nu en dan zit ik nog op mn kop te krabbelen wat ik nú weer voor een stom geluid hoor..

    Het analyseren van geluid is in dit vakgebied eigenlijk het moeilijkste wat er is.
    Het is niet voor niks dat de huidige doorsnee-garageman totaal hulpeloos is als de analyse-computer het niet doet.
    Dán weet ie het niet meer.

    Ik ben begonnen met het beschrijven van de gemakkelijkste geluiden die de grootste boerenl*l nog wel kan onderscheiden.
    Daar had ik het eigenlijk bij moeten houden.
    Maar in mijn entousiasme ben ik uit het oog verloren dat het gros van de mensen op dit forum niet eens weet hoe een goéde diesel behoort te klinken, laat staan dat ze fouten kunnen horen.

    Hoe kom ik opeens op deze gedachte?
    Een paar uur terug kwam iemand bij me die vroeg of ik ff wilde luisteren naar een motor; hij dacht dat z'n kleppen niet goed stonden..
    Het bleek een brandstofpomp te zijn die in puin aan het lopen was.
    De brandstofpomp bij deze motor zit minimaal een halve meter verwijderd van de dichtsbijzijnde klep... :?

    Toen gingen mn oogies open wbt het geluidenverhaal op dit forum.

    Het is ff te linke soep om via internet geluiden te analyseren, en dus stop ik daar ook mee.
    Het is veel te hoog gegrepen voor amateurs en er kan veel te gemakkelijk verwarring ontstaan via het beeldscherm.
    Volledig mijn schuld, en mn exuses daarvoor.


    Mvg, Leo.
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited March 2006
    Wees gerust, ik verwacht ook geen exacte analyse via internet ;) Zolang ik maar weet welke scenario's mogelijk zijn als het knikkergeluid toeneemt na het tanken van een ruime hoeveelheid PPO. Dan kan ik tenminste doelgerichte vragen stellen aan de garagemonteur, want het vervroegen van de pomp is niet voor mij weggelegd.
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2006
    [quote=ACT-F]Wees gerust, ik verwacht ook geen exacte analyse via internet ;) Zolang ik maar weet welke scenario's mogelijk zijn als het knikkergeluid toeneemt na het tanken van een ruime hoeveelheid PPO. Dan kan ik tenminste doelgerichte vragen stellen aan de garagemonteur, want het vervroegen van de pomp is niet voor mij weggelegd.
    Ok ACT-F,

    in dat geval zou ik eens gaan kijken waar het geluid precies vandaan komt.
    Neem daarvoor een lange schroevendraaier oid, zet het éne eind aan je oor en het andere eind zet je op de diverse delen van de motor.
    Je vrije oor dichthouden, en dan als een dokter met een stethoscoop goed luisteren.
    Je kunt dan vrij nauwkeurig bepalen waar het geluid precies zit.
    Vooral scherpe geluiden en tikken zijn op deze manier erg goed te lokaliseren, maar ook gillende lagers haal je er dan vrij doelgericht uit.

    Luister ze, mvg, Leo.:D
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited March 2006
    Hallo mannen. Ik heb tot nu toe alleen de eerste paar berichten gelezen en dit komt mij heel bekend voor.
    Mijn motor (1.5 CAV) loopt ook duidelijk"soepeler" op PPO

    Het VERBRUIK??

    op de snelweg gemeten over enkele honderden KM's
    diesel 1:21 (makkelijk)
    PPO 1: 18,5 (voorzichtig aan met de rechter voet)

    Ook bij mij dus een duidelijk voorbeeld van: "ga die pomp vervroegen" ?
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    Bokkum said:

    [quote=ACT-F]Wees gerust, ik verwacht ook geen exacte analyse via internet ;) Zolang ik maar weet welke scenario's mogelijk zijn als het knikkergeluid toeneemt na het tanken van een ruime hoeveelheid PPO. Dan kan ik tenminste doelgerichte vragen stellen aan de garagemonteur, want het vervroegen van de pomp is niet voor mij weggelegd.

    Ok ACT-F,

    in dat geval zou ik eens gaan kijken waar het geluid precies vandaan komt.
    Neem daarvoor een lange schroevendraaier oid, zet het éne eind aan je oor en het andere eind zet je op de diverse delen van de motor.


    Luister ze, mvg, Leo.:D

    Tip :!: :Wel het goede uiteinde in je oor :roll:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Trouwens als jullie willen knikkeren, wacht dan even tot de meeting want dan wil ik meedoen. :P
  • calypso PPO Newbie
    edited April 2007
    Hallo,

    Dit zgn knikkergeluid heb ik ook als ik een mix heb getankt.
    Bij alleen diesel alles normaal, bij mix knikkeren cq ratelen.
    Heb ook geprobeerd om met aceton de verbranding iets te vervroegen en te kijken of het dan afneemt. Dit om zo evt tot de conclusie te komen dat het aan de pomptiming ligt.
    Echter met aceton geen enkel verschil. Dus het kan weleens iets anders zijn.
    Iemand nog suggesties?


    gr,
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    werkplaats meeting aat dat worden :-)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Nog ff, dan krijgen we nog vieze handen ook. En moet Pieter toch echt komen
  • cyclone driver PPO Newbie
    edited May 2007
    met de montage van een cyclone loopt de motor ook rustiger. dit komt omdat het mengsel gemakkelijker verbrand word (werveling)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Heren,

    De Laguna liep ook nogal wat smoother op PPO. Dit heeft mij nooit echt geboeid. Die auto stonk trouwens bij 70% ppo niet naar oliebollen ofzo.
    Heb ik nooit begrepen. Was nix aan omgebouwd.

    De Benz heeft nu z'n 2e tank 50/50 bijna leeg. Hij start gelijk, zonder razen of andere flauwekul. Echter het is niet normaal wat een frietkraam dat het is.
    Hij lijkt ook wat smoother te lopen op de mix en daarom wil ik ook nog een afspraak gaan maken bij Nero om de pomp perfect af te stellen. Dit als de ombouw gebeurd is.

    Oja, met de oude verstuivers deed ie stationair ook ff een paar seconden knikkeren.

    groeten Ton.
  • edited May 2007
    DELETED
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik heb vandaag ff een tank orfinaire diesel getankt. Het smoother lopen is gelijk afgelopen idd.

    gr Ton
Sign In or Register to comment.