Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Gegevens van alle PPO-auto's van dit forum

browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
edited August 2009 in Algemene Techniek
Nu het forum groot wordt lijkt het mij (en Drappie) nuttig om in dit topic kort en bondig de relevante gegevens van je auto en eventuele ombouw neer te zetten. Schrijf ook je ervaringen met die auto erbij, met nuttige cijfers. Laten we dit topic schoon houden, dus zonder reacties over en weer.
Tips:
-type motor
-merk brandstofpomp
-kilometerstand
-gebruikte brandstof(mengsel)
-toevoegingen brandstof
-ombouw elementen
-olieverbruik
-brandstofverbruik


Hierbij de aftrap:

-Peugeot 306 XND 1.9 standaard diesel
-Lucas brandstofpomp.
-280.000km
-45.000km op 50-90% PPO (De hoge percentages rijd ik alleen op lange ritten en vul dan diesel bij voordat ik hem wegzet.)
-Geen bijzondere toevoegingen
-WT2 vlak voor de pomp
-Koelvloeistof WW vlak na het brandstoffilter.
-Het hele brandstofcircuit vanaf de WW heb ik ingepakt met glaswol en aluminiumtape tegen koeling door rijwind.

Tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden. Isolatie ivm rijwind is zeker aan te bevelen als je veel buiten de bebouwde kom rijdt. De temperatuur van de brandstof blijft aanzienlijk hoger hierdoor. Ik heb mijn olie ververst na 25.000km waarvan 10.000 op PPO-mengsels. De olie zag er nog prima uit. Olieverbuik is ook minimaal. Brandstofverbruik is niet noemenswaardig veranderd.
«1

Comments

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    automerk: Iveco
    motor: 2,5 liter turbo diesel.
    Pompmerk: -- Boschpomp
    Kilometerstand : -- km 271.975
    Reeds op PPO: -- 15.000km op PPO
    Interval: -- carterolie interval volgens garage 15.000km incl. Spin On element
    Carteolie: -- 10W40 Half Synthetisch ( maar de garage weet het zelf ook niet)
    Oliefilter: -- Triple-R fijnfilter + standaard SpinOn element
    Brandstofsoort(en):-- APO en ZBO en diesel
    Aantal tanks: -- 3 tank systeem
    Verstuivers: Nieuwe verstuivers
    Brandstoffilters: Schone filters
    voorverwarming: 3 x voorverwarming op waterbasis:
    -- 2 10 mu brandstoffilters op PPO circuit:
    -- 1x 10 mu brandstof filter op diesel circuit
    -- TropOven GKR=Kort Gesloten Retour
    -- Alle brandstofleidingen zijn geisoleerd met kachelbuis isolatie
    -- Alle 3 de warmtewisselaars zijn geisoleerd met Xtreme en Armaflex.
    -- Alle PPO leidingen zijn 8-10 mm binnenmaat
    -- Olieniveau blijft gelijk !! bijna geen verbruik. :cry:
    -- Verbruik op APO 1:7,5
    -- Verbruik op diesel ?? ( wordt nog getest !)
    =============================================
    Carterolie wissel:

    Nog niet gedaan, wordt nog aangevuld.


    Geen reacties geven aub hou de topic schoon een PB mag altijd !
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Volkswagen LT 2,4 6 cyl. turbodiesel 1990. kmst. 300000. Pomp: Bosch rotatiepomp.
    verbruik 10 l op 100 km. (bij 90-95 kmh)
    10000 op 25-60% zbo (afhankelijk van jaargetijde)
    1-tank, ww voor filter
    aanvoer 10 mm. van tank tot pomp, retour 6 mm.
    problemen: zbo in motorolie

    edit: vanaf april 2006 2-tank systeem met 100% zbo

    edit: vanaf juni 2007 zie boven maar dan met zelfgemaakte APO
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited February 2006
    Volkswagen transporter 1,9TD
    Bosch VE pomp
    km stand: 200.190 waarvan ca.20.000 met mix variërend van 30 tot 70 %
    Verwarming: 2 meter zelfregulerende electrische tracing á 30 watt/meter, met max temp 70 graden. Stroom verzorging middels omvormer 12 naar 230 volt. Word alleen gebruikt voor koude start, de eerste minuten.
    Inmiddels WT-Eckes geplaatst op het brandstoffilter met speciale filterkop. Bereikt een temp van ca. 55 graden. Na vernieuwen thermosstaat is dat ca.65 graden geworden.
    Olie verbruik een beetje, heb wel de indruk dat het na verloop van tijd lobbiger word. Ververs nu om de 15000km
    Brandstof verbruik gem 1:13

    update 16-10-06: Heb sinds 2 maanden een tweede warmtewisselaar (platenwisselaar) geplaatst voor de brandstofpomp. Bereik nu sneller een temp > 70 graden. Retour van de brandstof pomp loopt gemakkelijk op tot 75 graden.

    mvg Henk :D
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    VW Caddy 1.9 TDI (geen rode I)
    KM stand 91.500
    Bouwjaar 2001
    Gereden PPO km's 10.000, 50% mix
    Extra: 's winters beneden vriespunt, 3ltr benzine bijmengen
    Pomp: Bosch
    Bij laatste oliewissel was de olie stroperig, weet niet hoelang het er in zat maar wel de 10.000 met PPO er op gereden.
    Beoogde oliewisselinterval (3x woordwaarde) 10.000 km.
    Aanpassing: WT 2 vlak voor de pomp, niet serieus geisoleerd met tempex om de rijwind wat tegen te houden. (moet nog aangepakt worden)
    Starten: met lang voorgloeien zonder problemen, ook bij 8 graden vorst.
    Rijden: als een naaimachientje.
    Beoogde aanpassing: extra koelwater WW. de WT8 (meer niet)
    Koelwater WW inmiddels geinstalleerd (type WT8)
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited February 2006
    audi 80 tdi 248000 km +- 30000 km op ppo
    pomp bosh vp 34
    2 tank zelfbouw
    buis in buis ww
    verwarmde 2é tank
    lpg afsluiters
    verwarmd filter (opel)
    winter ppo+ 5% petrol(waarschijnlijk onnodig)
    zomer 100%wvo
    ppo in loop (om lager aanzuigdebiet te bekomen)
    (in het begin wel enkele kinderziektes gekend vooral voor de ombouw bij het bijmengen waaronder vuile filters, vuil in tank enz.....)
    wagen is iets sneller op ppo(vermoedelijk door de lpg afsluiters dat het dieseldebiet iets te laag ligt)
  • fritskefritske PPO Burner
    edited February 2006
    Opel Combo 1.7D '96
    147.000 km waarvan ca 15.000 op mengsel dino/ZBO varierend tussen 0,33 tot 0,66%
    boschpomp
    geen ombouw (zit al bijna een jaar in de planning, veel onderdelen heb ik al, alleen de tijd nog niet)
    wel standaard elektrisch verwarmd filter(tot ca 35 graden als ik het goed heb)
    Na minimaal 15.000 km (10.000 op mengsel) toch maar brandstoffilter gewisseld(zat er bij aanschaf al in, dus weet niet hoe lang al), zonder problemen gehad te hebben
    oliewissel met filter tussen 8.000 en 10.000 km
  • BurnIt PPO Master
    edited February 2006
    Merk: Toyota
    Type: Starlet P8
    Motor: 1.5D 54pk
    Pompmerk: Denso
    Kilometerstand: 325.000km
    Waarvan op PPO: nu net 20.000km (15000 op 100%)
    Olie wissel: om de 15 á 20dkm hangt er een beetje vanaf.
    Olie verbruik: bijna geen, de auto lekt/zweet olie. om de 3000km moet er een kopje in.
    Olie: Valvoline MAXlife 10w40 (bijvullen wordt gedaan met Valvoline TOPguard)
    Brandstof: diesel, en schone zonnebloemolie/slaolie
    Brandstoffilter: normale filter voor diesel, en 2x in-line filter voor de PPO (op de in en uitgang van de ww)

    Ombouw componenten:

    3m goedkope benzine slang 8mm
    1m echte brandstofslang 8mm (voor de diesel/verwarmde ppo)
    2x 3weg magneetklep
    1x ww op koelwater
    2x in-line brandstof filter
    2x schakelaar
    2x 12v controlelamp
    1x 7,5A zekering
    Veel bedrading max 1,5mm2
    1x temperatuurmeter equus (deze meet de temp van de ww)
    1x tankmeter/gever VDO
    1x brandstoftank 42l
    1x temperaturmeter (cappilair) deze meet de brandstoftemperatuur (gemiddeld tussen aan en retour)

    Veel isolatie !!

    Alle slangen/filters heb ik in de buisisolatie gepropt. en daarna heb ik alles "luchtdicht" verpakt met verpakkingsschuim (hogere persing) Complete gedeelten van de motorruimte zijn dus volledig afgesloten van de rijwind. Dit heeft als voordeel, dat ik nu een brandstoftemperatuur haal van 80 graden. (aanvoer en retour)

    UPDATE:

    Laatst de olie vervangen, er was helemaal niets aan te zien (op het oog/voelen) de olie zat er 18000km in (grotendeels op 100%ppo gereden). Mijn gevoel zegt dat ik dus het normale interval van het instructieboekje gewoon kan blijven handhaven.
  • hana PPO Newbie
    edited February 2006
    Merk: Skoda
    Type: Octavia station
    bouwj: 2002
    Motor: 1.9 tdi 110pk
    Km stand: 172000
    Pomp: bosch
    Nu ongeveer 12000 km op PPO!

    rij op: +/- 30% ppo in de winter

    Interval beurt: nog niet gedaan sins ik op PPO rij!
    normaal om de 50000 km vlgs boekje.

    Nu om de 15000 km denk ik de beurt te gaan doen

    Groetjes
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2006
    Misschien kan onze lieve beheerder een tabelletje maken om de gegevens in te wullen, dan wordt het wat overzichtelijker.

    Mijn gegevens:
    Mitsubishi L300 4x4 (2,5 liter TDI)
    km stand: ergens in de buurt van 180.000
    op PPO sinds juli 2004, eerst gemengd, daarna op VWO/APO Ttoaal km op PPO nu ongeveer 20.000 km
    Systeem van Heipro ingebouwd: tank, meter, twee driewegkleppen, warmtewisselaar, ander brandstoffilter, voorfilter voor PPO, extra brandstofpomp, alls lekker geisoleerd.
    In het begin veel problemen met: lucht en vervuilde filters. sinds zomer 2005 geen problemen meer gehad. Oliewissel: 10.000 km. Plantaardige carterolie (plantomat).

    Niek
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited February 2006
    image

    Volkswagen Caddy mk1

    Engine : 1V 1.6L ecodiesel

    Performance aanpassingen: JR TD pomp met LDA, governermod, K14 Turbo met boostcontroller(druk instelbaar van binnenuit), freeflow DP,Mercedes Sprinter FMIC,63.8mm RVS Intercooler Tubing,Airfilter met hitteschild, FF versnellingsbak.

    239mm ATE Sportdisk Geventileerde remschijven en brembo remblokken.
    Voor 80mm verlaagd achter 20cm verlaagd.

    Interieur: Recaro SR MTX Audio Stealth Amps,

    Security: Camco 2 wegalarm afstandstarten etc.

    APO ombouw:
    23L Polytank voor diesel, originele tank verwarmd middels CV spiraal.
    Eckes WW en Bosch electrisch warmte-element. 2 x Sirai L340 10mm aansluitingen.
    M14/10mm banjo's, Glazen wasbaar voorfilter. Koelleidingen door de cabine heen naar de originele tank.

    Ombouw is konstant aan veranderingen onderhevig.

    Binnenkort engineswap: AHU M-TTDI (150+ PK)

    Momenteel ruim 175.000Km op 100% APO/WVO and counting !!!
  • Sjakie PPO Newbie
    edited February 2006
    Merk: Volkswagen
    Type: Golf I
    bouwjaar: 1982
    Motor: 1.6 TD 70pk
    Pomp: bosch rotatie
    Aantal km: sinds eind 2004, 35.000 km op PPO
    Systeem: 2 tanken
    Warmtewisselaars: 1e VW oliefilter met brandstoffilter(foto's van Caddy-Daddy), 2e krul hose-in-hose van dieselumbau
    Magneetventielen: 3 magneetventielen van auto gasinstallatie inwendig Ø 4,5mm
    Tank: buitenboordmotor tank uit de watersport
    Brandstofleidingen: aanvoer Ø 10 mm, retour naar ppo tank Ø 8mm.
    Motorolie: 10W40 van de Action, olie verversen om de 10.000 km uiteraard met nieuw filter.
    Foto's:ombouw Golf I 1.6TD

    Sjakie
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited February 2006
    peugeot 405 break [xud 9] 1.9

    bosch pomp, indirecte inspuiting, wervelkamer ideaal dus!

    kmstand 195.000 [m,n vorige 700.000]

    verbruik +/- 1 op 15

    soms 100% diesel [alle kleuren :wink: ]
    dan weer 100% wvo - ppo
    ombouw: helemaal niets
    enige verandering is dat ik het complete egr systeem er afgehaald heb
    en regelschroef op pomp verdraaid om wat meer vermogen te krijgen
    oliewissel: over 10.000 km [ongeveer]
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited March 2006
    merk Citroen
    type Saxo
    motor 1.5 diesel ongeblazen, Bosch pomp
    km stand voor ombouw 157.000
    km stand na ombouw 159.000
    type ombouw 2-tanksysteem van rijaccijnsvrij.nl
    percentage PPO 100%
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Merk: Opel
    Type: Corsa
    bouwjaar: 1988
    Motor: 1.5 D ISUZU (1 van de eersten die werd geleverd door Opel)
    Pomp: Bosch
    Aantal km: sinds 31-01-2006- 04-10-2006 26.500km
    Systeem: 2 tank
    Warmtewisselaars: Koelwater & elektrische Poelheizer
    Magneetventielen: 2
    Tank: 42l standaard meegeleverde tank die al in de auto zat + 2de rinkgtank op plek van reservewiel
    Brandstofleidingen: aanvoer Ø 10 mm; retour Ø 8 mm
    Motorolie: 10W40 van de HEMA
    Brandstof verbruik (60/40) gecombineerd gebruik: 1:21

    Ik rij 100% ZBO :)


    image
    image
  • edited April 2006
    DELETED
  • ook jan PPO Burner
    edited April 2006
    mercedes G 240
    1981.
    bosch lijnpomp
    wervelkamermotor
    tweetanksysteem
    100'procent ppo
    starten en stoppen(als ik het niet vergeet) op een mengsel van 30% ppo en 70% petrol,
    handbediende 3-wegskraan met stang tot binnen
    ww op koelwater.

    start slecht 'smorgens ,ook op diesel, en bijna niet als het vriest.
    geen compressie meer,(gewoon verleten dus) rookt nogal op diesel en stinkt zeer op ppo. vandaar nu overgeschakeld op petrol met een beetje ppo voor de smering.
    lang voorverwarmen helpt.
    gebruik de originele brandstofleidingen en heb nog geen problemem gehad met de brandstofaanvoer ,ook niet als het vriest,
    de auto slaapt buiten
    10000 km met de zelfde originele filter.

    en is nu dus verkocht voor 1500 euro ,te weinig blijkbaar,
    maar degene die hem kocht heeft dus moeten naar huis rijden op ppo...
    hopelijk heeft hij op tijd teruggeschakeld of hij is nu al twee dagen aant 'demareren'
  • Clioman PPO Burner
    edited April 2006
    Type en merk>Clio 1.9D 3deurs
    Bouwjaar> 1999
    kilometerstand> 220.000km
    Brandstofpomp> Lucas rotatiepomp
    Ombouw> Nee
    Mengverhouding 30%Zonnebloemolie 70%BP-Ultimate diesel
    Verbruik korte afstanden> 1:15 tot 1:17
    Verbruik lange afstanden> 1:20 tot 1:25

    Ervaringen> het mengsel van 30%PPO en 70%BP-Ultimate diesel werkt perfect, meer trekkracht en de motor loopt enorm soepel.
    Op gewone diesel met PPO liep de motor niet goed, hij schommelde net alsof hij op 3 cillinders liep.
    Vooral met de gewone diesel van de Shell of merkloze pomp was dit heel erg, BP-Ultimate loste dit volledig op.

    Problemen> bij mengverhouding van 50%ppo ging de pomp lekken toen ik hem een keer tot 4000 toeren door trok, na een tankbeurt 100% diesel verdween het lek weer en sindsdien rijd ik op 30%ppo.
    Verder geëxpirimenteerd met een loop van de pomp naar het brandstoffilter maar dit gaf te veel lucht in het systeem.
    En voorverwarming bleek niet geschikt voor de lucas pomp, de pomp werd te heet.
    Gelukkig niks kapot gereden, maar de volgende auto wordt 1 met een Boschpomp en voorverwarming.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    opel astra 1,7D uit '94
    244000 KM waarvan nu +- 64000KM op pure ppo
    vooral maisolie en sojaolie
    bosch VE-pomp (lichtjes vervroegd)
    nieuwe verstuivers (indirect) met 20 bar hogere druk
    olie: 15W40 (gewoon mineraal) alle 7500km verversen.
    2-tanksysteem met siraikleppen
    verwarmde (aparte) brandstoffilter voor de ppo
    buis-in-buis verwarmer met koelwater
    retour naar filter

    Tot nogtoe geen enkel probleem gehad.

    --------------------------------------------------------------------------
    auto van vrouw:
    opel astra 1,7 TD uit 1995
    mix ppo-diesel (ongeveer altijd 50%)
    km 220000 waarvan nu ongeveer 43000 op mix
    Geen veranderingen aan motor of pomp of verstuivers
    buis-in-buis verwarming voor brandstof
    olie: 15W40 alle 7500km (gewoon mineraal)
    Brandstoffilter vervangen alle 15000km.

    Nog geen problemen gehad.
    Had liever 2-tanksysteem geinstalleerd, maar vrouwen vergeten wel eens terug te schakelen op diesel!!! Dus....niet doen.

    GRoeten,
    Nero
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited May 2006
    3L dieselmotor gerev.
    lijnpomp (japans)
    8mm brandstofleiding orig.
    1 tanksysteem
    WT2 (elec. voorverw. Jansen)
    apo/dino 80/20 (gkr)

    Koude start (12gr.) valt tegen, stotteren en snel afslaan en rookt meer, ga over op 60/40
  • MBLe PPO Burner
    edited June 2006
    Auto: Mercedes W124 1988
    Motor: 200D ; 2L diesel, wervelkamer, lijnpomp Bosch, 72pk
    Km-stand: 393000km
    NIETS omgebouwd, standaard auto, geen rubbers vervangen.
    zomers ~100% zbo (t/m nu ~25.000km)
    s'winters niet met zbo gereden.
    Verbruik op diesel: 1:15 (6-7ct/ltr)
    Verbruik op 100% zbo: 1:14 (3-4ct/km)
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited July 2006
    km stand 340.000. eentank systeem
    gereden ppo km 145.000 alle soorten ppo
    start goed ook bij min 10
    swinters 80% somers 100%
    twee ww ingebouwd een voor het filter en een vlak voor de pomp.
    verstuivers 10% verhoogd.
    3x zo groot filter ingebouwd (mann)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Merk: Peugeot 205 1.8 Commercial Colorline (gekleurd tapijtje op de vloer en geen achterbank)
    Motor: 1.8D
    Pomp: Bosch
    Ombouw: WT2 (nog niet aktief, is me ff te heet om te sleutelen nu); WW tegen binnenkant spatbord
    Isolatie: tempex op grote vlakke delen WW (boven/onder); buisisolatie 12mm op brandstofcircuit na WW
    Temperatuur: nog niet gemeten, op de hand voelt het HEET aan
    Brandstof: voor ombouw: 50%-70% loopt perfect (winter 100% dino)
    na ombouw: 70%-100% (startte zonder ombouw (koud) erg slecht op 100% en duurt wel paar km (zomer) voor hij goed begon te lopen, ik ben benieuwd of dit gaat veranderen nu)

    Gereden km's: 309000 waarvan +/- 15000 zonder ombouw op PPO, nu 13000 km met ombouw, dus nog experimenteel.
    Onderhoud: tot nu toe nog geen olie oid na 20.000 km in mijn bezit, ga vrijdag olie (laten) wisselen.
    Brandstofverbruik niet noemenswaardig veranderd op +/- 1:20 bij 100 op snelweg en 50 in 4e versnelling.
    Olieverbruik 1 liter op 6000 km

    Met 323000 km op de klok verkocht
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Merk: Peugeot 205 1.8 x-d 92
    Motor: 1.8D xud7
    Pomp: Bosch VE

    staat november 2006:
    * 20 platen wisselaar, parallel in koelcircuit
    * poelheizer met clixon 100C<->75C
    * originele peugeot warmtewisselaar op het blok XUD7
    * Beru nagloeirelais GR034 max 150sec nagloeitijd (GEEN adapterkabel AG001)
    * Beru gloeikaarsen GN 954
    * thermostaat 89C
    >huidige mix december 70% ZBO 25%petroleum 5% DINO
    >oliewissel na 11.000km ruikt naar ZBO maar nog dun. Mobile 15W40

    setup:
    tank->warmtewisselaar inwendig blok -> filter-> 20 platen warmtewisselaar -> Poelheizer 100C
    ->brandstofpomp.

    zomer 2006 90% ppo 10%diesel. sochtends, start direct maar jojo toerental. beetje gas en na >1 minuut stabiel stationair. nu 15.000km

    Ombouwverslag http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1268
  • §teven§teven PPO Burner
    edited July 2006
    - Wat: Renault Express 1.9 D, 65 pk, 1992
    - Pomp: Lucas roterende brandstofpomp
    - Brandstofmengsel: ZBO : dino --> ± 30 % : 70 % (zomer, winter alleen dino)
    - Toevoegingen: Aceton
    - Ombouw: geen (heb nog steeds Boschpomp niet in laten bouwen)
    - Brandstofverbruik: ± 1 : 14
    - KM-stand: 150.000 km
  • BurnieBurnie PPO Burner
    edited July 2006
    .image

    Merk: Peugeot
    Type: 206
    Motor: 1.9 D
    Bouwjaar: 2001
    Pomp: Lucas
    Km-stand: 209.000 km
    Brandstofmengsel: 50 dino - 50 ppo
    Gereden Km op mix: 55.000 km
    Soort PPO: Zonnebloemolie

    Ervaring: rijd perfect, geen problemen met de meng verhouding ook niet de afgelopen winter.

    Warmte wisselaar elektrisch "nog steeds niet ingebouwd ligt nog in de kast" en via koelsysteem spoedig in de planning. En we zijn ongeveer weer een half jaar verder en nog steeds geen aanpassingen gedaan. Alles loopt nog steeds top.
  • apktje PPO Burner
    edited July 2006
    Citroën Xantia break 1.9TD (d8b)
    Bouwjaar 12/1995
    Kmstand: 330.000
    brandstofpomp: Bosch (iets vervroegd)
    verstuivers: nieuwe nozzles en openingsdruk van 130 naar 145 bar
    turbo-druk van 1.2 naar 1.4 bar verhoogd
    roetstop iets ingedraaid
    thermostaatopeningstemperatuur van 82 naar 89 graden
    2-tanksysteem (origineel=ppo-tank; dieseltank in reservebandrek)
    standaard voorverwarmd brandstofilter voor ppo
    extra filter voor diesel
    platenwisselaar in serie met kachel
    elektrische verwarming (4 gloeibougies) van koelwater om eerder te kunnen over schakelen
    2 2/3weg kleppen
    automatische omschakeling van diesel naar ppo (bij koelwater = 60 graden) en andersom (aan Nero: dan kan mijn vriendin er ook mee overweg :wink: )
    brandstof: 100% apo (starten/ stoppen op diesel)
    brandstofstoftemperatuur: ca. 70 graden (voor de pomp)
    tot heden 14.000 km op 100% ppo en 30.000 op 100% apo
    verbruik 1:15 (gem)

    problemen: valse lucht op afdichting brandstoffilter
    ontluchting tweede tank vergeten open te zetten

    Groet APKtje

    Zoals je thuis tankt, tank je nergens!!

    laatste Update 16-12-2007
  • ppo'rppo'r PPO Burner
    edited August 2006
    MERK: Mercedes
    TYPE: W123 200d(sleutel start)
    BOUWJAAR: 1977
    POMP: Bosch lijn pomp
    OMBOUW: Een tank systeem
    met een cv plaatwisselaar
    15 mm brandstof leiding
    KM OP PPO: 50000 km 100%
    SOORT PPO: Zonnebloemolie/frietuur olie/soja olie/koolzaad olie

    NADELEN: slecht starten met kouwde motor
  • vvilco PPO Newbie
    edited August 2006
    MERK: Mercedes
    TYPE: W460 240gd
    BOUWJAAR: 1979
    POMP: Bosch lijn pomp
    OMBOUW: Neen
    KM OP PPO: 600 km 100%
    SOORT PPO: Zonnebloemolie

    image
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    automerk: Iveco 49-10
    motor: 2,5 liter turbo diesel.
    Pompmerk: -- Boschpomp
    Kilometerstand : -- km 135.000
    Reeds op PPO: -- 0km op PPO
    Interval: -- carterolie interval volgens garage 15.000km incl. Spin On element
    Carteolie: -- 10W40 Full Synthetisch Q8
    Oliefilter: -- Triple-R fijnfilter + standaard SpinOn element
    Brandstofsoort(en): -- APO en ZBO en diesel
    Aantal tanks: -- 2tank systeem
    Verstuivers: -- Nieuwe verstuivers
    druk verhoogd van 135 naar 155 bar

    Voorverwarming:
    --3 x voorverwarming op waterbasis
    -- PoelHeizer Electrischevoorverwarming

    Brandstoffilters: --Nieuwe filters
    -- 1x 10 mu brandstoffilters op PPO circuit:
    -- 1x 10 mu brandstof filter op diesel circuit
    -- TropOven GKR=Kort Gesloten Retour
    -- Alle brandstofleidingen zijn geisoleerd met kachelbuis isolatie
    -- Alle 3 de warmtewisselaars zijn geisoleerd met Xtreme en Armaflex.
    -- Alle PPO leidingen zijn 8-10 mm binnenmaat
    -- Olietemperatuurmeter VDO
    -- Retourtemperatuurmeter VDO
    -- Aanvoertemperatuurmeter VDO
    -- Verbruik op APO 1:7
    -- Verbruik op diesel 1:7



    Geen reacties geven aub hou de topic schoon een PB mag altijd !
  • RoadRunnerRoadRunner PPO Wannabe
    edited September 2006
    Nou, om me netjes bij jullie aan te sluiten:

    * Opel Combo X1.7D (Isuzu motor)1996
    * brandstofpomp Licentie Bosch-pomp
    * 315.000 km waarvan de laatste 53.000 km op PPO mengsel
    * 50% zonnebloemolie/ 50% diesel
    * geen verdere toevoegingen aan de brandstof
    * niets omgebouwd, geheel standaard
    * olieverbruik ongeveer 1 liter op 15.000 km
    * brandstofverbruik gemiddeld 1 op 17 / 5,9 ltr/100km
  • RobertRobert PPO Burner
    edited September 2006
    image
    Auto: VW Caddy 1.9 SDI
    Pompmerk: Bosch
    Kilometerstand: 129500
    Op PPO: 6500
    Oliewissel interval: Olie net voor ombouw vervangen,
    geplande interval 10.000
    Carterolie: 10W40 semi synt.
    Oliefilter: sloop onderdeel verwarmde van Renault
    Brandstofsoort(en): KZO, ZBO, BioD. en WVO
    Aantal tanks: 2tank systeem
    Ombouw componenten: koelvloeistof verwarmd filter, 3.7 KW WW, WT2, warmere thermostaat, retour brandstof WW, Custommade PPO Chiptuning,
    2 X sirai 3/2, 12L tank
    Brandstofleiding: vanaf tank 10 mm naar motor compartiment & 8mm voor retour, vanaf het filter alles 8MM, geen KGR alles gewoon retour
    Brandstof temp : aanvoer HOT :twisted: retour 76° bij 5° buiten temperatuur na 10 KM met WT2 uit.
    Olie verbuik: verwaarloosbaar

    Verder zeer tevreden over de ombouw en de auto lijkt het ook lekker te vinden.
    Enige problemen waren een lekke verstuiver (niet PPO gerelateerd) en een geblokeerde balgpomp.
  • Wombat PPO Newbie
    edited September 2006
    -bouwjaar: 1990
    -type motor: 1HZ 6-cyl 4.2L (geen turbo)
    -merk brandstofpomp: Denso (rotary pump)
    -kilometerstand: 430.000 km
    -gebruikte brandstof: 100% koolzaadolie
    -toevoegingen brandstof: geen
    -ombouwelementen: Elsbett 1-tanksysteem
    -olieverbruik: onbekend
    -motorolieverversing en vervanging filter: 5000km
    -brandstofverbruik op diesel: 1 op 8
    -brandstofverbruik op PPO: nog onbekend
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    [b]Automerk: Citro
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Op aanvraag:

    -MERK: Citroën
    -Type: C15D
    -Motor: XUD7 1800cc (59pk) gereviseerd en geboord tot 1900cc
    -Pomp: Bosh rotatieve pomp (gereviseerd)
    -km-stand: 170.000
    -PPO/WVO-stand: ca 10.000km waarvan 3.000 met WVO en 7.000 met
    koolzaadolie (Boerjan)
    -ombouw:
    2-tanksysteem
    Koper (buis in buis) Koelwater WW
    3benzine-afsluiters: (LPG-recycling), één PPO, één Diesel,
    één retour/loop en één terugslagklep op retourleiding
    Extra (geïsoleerd) filter voor PPO
    Besturing met wipschakelaars en Led-indicatie
    Elektrische WW in ontwikkeling voor de koudere dagen (in retourloop)
    -gemiddeld verbruik (diesel en ppo): 6,5L/100km

    Ik heb een tijdje mijn eigen WVO opgehaald en gefilterd. We zijn 'gratis' op vakantie geweest dankzij enkele horeca-zaken (2700km) maar het was me net iets te omslachtig en wegens tijdsgebrek tank ik nu koolzaadolie bij Boerjan.
    De C15 rijdt prima op Koolzaadolie en trekt even goed als bij diesel.
    Zo, binnenkort zal ik eens wat foto's maken.

    Greetz
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2006
    Dodge (Crysler) Mini Ram Van

    bouwjaar: 1993
    -type motor: 4-cyl 2,5 Ltr turbo VM motor (alfa JTD)
    -merk brandstofpomp: Bosch
    -kilometerstand: 330.000 Km
    -Gereden op PPO: 20.000 Km
    -gebruikte brandstof: 100% Zonnebloemolie
    -toevoegingen brandstof: 1cc aceton op 1 Ltr ZBO
    -olieverbruik: 1Ltr op 1000 Km
    -motorolieverversing en vervanging filter: 5000km
    -brandstofverbruik op diesel: 1 op 12
    -brandstofverbruik op PPO/Aceton: 1 op 13
    -ombouwelementen: 1 tank systeem, elec. verwarming d.m.v. gloeiplug in aluminium staaf met thermostaat, brandstof leiding gelust met extra opvoerpomp. Alles geisoleerd natuurlijk. Schema: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=963&highlight=tigerloop

    -extra gegevens: Dodge heeft standaard elec. voorverwarmde brandstof filter.
  • EdEd PPO Burner
    edited October 2006
    FF sleur&pleur...


    Nou, om me netjes bij jullie aan te sluiten:

    image

    * Opel Corsa X1.7D (Isuzu motor)1997
    * brandstofpomp Licentie Bosch-pomp
    * 260.000 km waarvan de laatste 23.000 km op PPO mengsel
    * 50% zonnebloemolie/ 50% diesel bij 20graden
    ~ 25% zonnebloemolie/ 75% diesel bij 0 graden
    * geen verdere toevoegingen aan de brandstof
    * niets omgebouwd, geheel standaard
    * olieverbruik ongeveer 1 liter op 20.000 km
    * brandstofverbruik gemiddeld 1 op 18~19

    - Buis in buis w.w. ligt hier op de plank, komt tzt in de Opel.


    Ed :idea:
  • sauspasta PPO Burner
    edited November 2006
    50000 km op 50% PPO van de supermarkt
    Nu Apo
    2 tank systeem
    Radiatorpijp langs de rvs uitlaat twee keer filteren daarna naar de enige ww een vaillant ex ketel en als laatste de Pevekoil klep.
    Daarna de klep voor retour met ppo weer terug door de auto naar de tank.
    Tot en met de ww is het 13mm doorvoer daarna 10 tot de slangetulle op de brandstofpomp

    -Volle synthetische smeerolie 5w 40 van de hema.
    -verversen om de 15.000 kmr Geen olie verbruik
    -1.2563% aceton toevoeging
    -Verbruik naar gelang de haast tussen de 1 op 16 t/m 20 kan waarschijnlijk nog zuiniger maar dan moet je echt zuinig rijden waar ik geen zin in heb.
    -geen problemen met de brandstof filter of viscositeit smeerolie
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited November 2006
    Merk: Toyota
    Type: Hiace emotion
    Motor: 2.4D 2L
    Pomp: Nippon Denso
    Kilometerstand 130.000
    Ca 10.000 km op mengsel 20% dino en 80% PPO, nu na inbouw 2 tanksysteem op 100%
    Brandstof: Diesel en slaolie/zonnebloemolie
    Brandstoffilter: Diesel; origineel en PPO; Delphi 296

    Ombouwcomponeten:

    Leidingen van tweede tank doorzichtige slang PA
    Onder motorkap gewone rubber brandstofslang en koelwaterslang
    2 stuks Sirai 3/2 magneetkleppen
    1 stuks 2/2 magneetklep, openen retour naar PPO tank bij te hoge temperatuur
    1 Hardi opvoerpomp
    1 stuks Oventrop olieontluchter
    1 19 platenwarmtewisselaar, vervangen door Aluminium WT Audi A8
    1 2/2 ventiel in koelwaterleiding naar WT A8
    (temp PPO nu 80 graden)
    1 stuks WT2 elektrische voorverwarming
    1 terugslagklep
    1 elektronica kastje met temperatuuraanwijzing en schakelaars
    1 relais kastje en zekeringkastje
    2 inline brandstoffilters
    1 brandstoftank 23 liter met leegmelder
    Veel kleinmateriaal, vergis je niet wat dit allemaal bij elkaar kost!

    Isolatie om de warme slangen en platenwarmtewisselaar
    Verbindingen afgedicht met Loctite 542, is wel duur maar werkt echt goed
  • ook jan PPO Burner
    edited February 2007
    de golf II
    boujaar 1984
    1600 diesel
    tweetanksysteem diesel in de gewone brandstoftank en ppo in een 20 literbus in de koffer
    kortgesloten retour met oventop ontluchter.
    aparte filter voor met warmtewisselaar voor de ppo
    dmv een tweede driewegkraan rechtstreeks op de uitlaat van de pomp kan er snel gespoeld worden .Deze dient tevens als overdrukklep, dus geen retourbanjo, de derde uitgang is gewoon afgesloten
    met de ventielen onder spanning kan de diesel dan door de pomp vrij teruggepompt worden richting ppo tank.
    debiet; 0.5 liter op 20 seconden bij stationair toerental.
    0.5 liter is voldoende om vlot te starten
    de voeler van de voorverwarming is overbrugt met een schakelaar op het dashbord zodat bij halfwarme motor ook kan voorverwarmd worden
    rijdt zeer vlot op ppo.
    start moeilijk op koude ppo(3maal 15 sec. starten)
    30 mei;
    starte hoe langer hoe slechter,
    startmotor bleek 'moe'
    en trok zoveel stroom dat de batterij het ook begeven heeft.
    startmotor laten reviseren en tegelijk een 9 volt anker(100 euro) laten plaatsen
    nieuwe batterij , en start nu als een tierelier.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    evert said:

    peugeot 406 familiale
    1.9 75pk
    lucaspomp
    238.000km waarvan 55.000 op zbo
    sinds 10.000 km koffiezetter verwarmingselement tussen filter en pomp
    olieverbruik niet veranderd ca 1 l op 8500km vervang ook zo tussen 8000 en 10000 m`n olie en filters
    rij verder op verschillende "mengsels" afhankelijk van buitentemp zomers 75-95% zbo herfst/voorjaar 50-60% zbo winter 30-50% zbo
    verder geen problemen ondervonden
    brandstof verbruik zelfde als op dino
    in de planning ibc en pomp met zelf afslaand vulpistool

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    automerk: Inca Seat
    motor: 1.9 CC Compressiemotor
    Pompmerk: -- Boschpomp
    Kilometerstand : -- km 79.000
    Reeds op APO: -- 7000 km op APO
    Interval: -- carterolie interval volgens garage 30.000km incl. Spin On element
    Carteolie: -- 10W40 Semi Synthetisch
    Oliefilter: standaard SpinOn element
    Brandstofsoort(en): -- APO, diesel en LPG
    Aantal tanks: -- 2 tank systeem 30 ltr diesel 50 liter APO
    Verstuivers: -- Nieuwe aangepaste verstuivers druk verhoogd van 130 naar 145 bar

    Voorverwarming:
    -- 1 x voorverwarming op waterbasis 10 platen 2,4 kw.
    -- PoelHeizer Electrischevoorverwarming
    -- 1x Oliekoeler omgebouwt naar Brandstofverwarming.

    Brandstoffilters: --Nieuwe filters
    -- 1x 10 mu brandstoffilters op PPO circuit:
    -- 1x 10 mu brandstof filter op diesel circuit
    -- TropOven GKR=Kort Gesloten Retour
    -- Alle brandstofleidingen zijn geisoleerd met kachelbuis isolatie
    -- De warmtewisselaars zijn geisoleerd met Xtreme en Armaflex.
    -- Alle APO leidingen zijn 8-10 mm binnenmaat DIN
    -- Geen klokken
    -- Verbruik op APO + LPG 1:18
    -- Verbruik op diesel + LPG 1:18

    Geen reacties hier alleen via pm aub.

    Groet

    Der Ubermeister Drappo
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    -type motor: 190 2.5D motortype OM629
    -merk brandstofpomp: Bosch Lijnpomp
    -kilometerstand: 270.000
    -gebruikte brandstof(mengsel): Varieert erg met het weer nog, als het +10° of hoger is, gaat ie gewoon 100%, daaronder tot 66% dino
    -toevoegingen brandstof: geen
    -ombouw elementen: 3,7 Kw Warmtewisselaar is bijna compleet, bij iets beter weer gaat ie erin.
    -olieverbruik: Nog niet vast kunnen stellen, nu 4000 km gereden en nog niets bij hoeven vullen
    -brandstofverbruik: Um, 1 op 15
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Citroën Xsara 1.9D Break

    BJ: 2001
    Km-stand: 120.000
    Pomp: Lucas
    Motor: DW8B
    Verbruik op Diesel: 5.7L/100km bij zuinige rijstijl

    Ombouw in voorbereiding, Zo goed als alle onderdelen zijn al in huis of besteld, ik moet er gewoon aan beginnen.

    Wat ik heb liggen: Poelheizer, platenwisselaar, 2 Siraï 3/2 kleppen
    Wat ik besteld heb: kunststof 43L tank van bootschappen.nl, Filter+kop, 3e siraï en niveauschakelaar.
    Nog even geduld en ik kan gaan knutselen

    EDIT: Het knutselen is begonnen ondertussen... Zie: http://ppo.nu/viewtopic.php?t=1934

    image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    automerk: Mercedes-Benz W123 1979
    motor:1971cc
    Pompmerk: Bosch lijnpomp
    Kilometerstand: 231700km
    transmissie: automaat
    verstuivers: op 130bar openingsdruk ipv 115bar
    gloeiset: Bosch met duratherm gloeiers+nagloeirelais
    verbruik: op mijn eerste tank net, een dikke 1 op 10.
    massa rijklaar: 1466kg
    vermogen: 44kw/60pk
    Tigerloop continue ontluchter
    Poelheizer
    3,7kw platenwarmtewisselaar

    groeten Ton
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited March 2007
    Merk: ford
    Type: escort clipper
    Bouwjaar: 1994
    Motor: 1.8 diesel
    Versnellingsbak: handgeschakeld 5bak
    Pomp: Lucas
    Aantal km: 251dkm of 351dkm de teller gaat maar tot 99.999km
    Aantal km op gpo (20-09-07) 10.000km
    Ombouw: 2-tank systeem ppo filter (sloop) 1.7kw plww magneet klep 13mm doorgang
    Brandstofverbruik:dino 1/20
    Brandstofverbruik:gpo 1/20

    zie ombouw verslag

    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1903

    image

    dyssie
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    image
    Merk: Opel
    Type: Omega
    Bouwjaar: 1996
    Motor: 2.5 TD indirect ingespoten 6-cilinder, motortype 25 DT
    Versnellingsbak: Automaat
    Brandstofpomp: Bosch VP37 (VE6/10E 2400 R-515, productcode 0 460 406 994)
    Aantal km: 390.000 km (maart 2007) waarvan nog 18.000 km op een mix van 50/50-mix ppo/dino (slaolie).
    Ombouw: De elektrische verwarmer en de 30-platen warmtewisseaar zijn ingebouwd. De verstuiverdruk is door Nero verhoogd naar 170 bar. De reservewieltank en Siraikleppen liggen klaar voor inbouw. De brandstofpomp moet vervroegd worden.
    Olieverbruik: Buiten de normale onderhoudsbeurten iedere 15.000 km heb ik ongeveer 1 liter motorolie nodig. Hier staat het ombouwverslag.
    Brandstofverbruik: gemiddeld 6,9 liter per 100 km op diesel (1 op 14,5) en 6,3 liter per 100 km op 50/50-mix (1 op 15,9). Dit alles met een zeer behouden rijstijl (90 km/h op de snelweg om de portemonnee en de auto te sparen).
    Bijzonderheden:
    - Geexperimenteerd met 50/50-mix. Koude start was niet anders dan bij 100% diesel: lang voorgloeien nodig. Warme start ging stukken beter: meteen aanslaan, terwijl op diesel er 5 a 10 sec doorgestart moet worden. Nagelen alleen bij koude motor.
    - Geexperimenteerd met 80/20-mix (ppo/dino). Koude start ging iets moeizamer (nog langer voorgloeien nodig). Motor draaide ook warm stationair wat rommelig. Nagelen was bij zelfs bij warme motor nog enigszins merkbaar. Brandstofpomp begon te lekken. Na terugschakelen op diesel is de lekkage zo goed als verdwenen. Binnenkort wordt de auto nagekeken en komt er hopelijk een oplossing voor de pomp. Plannen voor ombouw blijven hierdoor ongewijzigd, namelijk: zo snel mogelijk.
    - Na een onderhoudsbeurt is de conclusie dat de pomp helemaal niet lekt. En dat bij een 33/67-mix (ppo/dino). De plannen voor ombouw gaan verder.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    image

    BMW 525TDS A Executive

    bouwjaar: 1995
    -type motor: 6-cyl 2,5 Ltr (lage druk) turbo intercooler
    -versnellingbak: 6 bak automaat
    -merk brandstofpomp: Bosch
    -kilometerstand: 330.000 Km
    -gereden op 80%DINO/20%ZBO: 10.000 Km zonder ombouw
    -gereden op PPO: 30.000 Km nu volledige ombouw
    -gebruikte brandstof (zomer): 90% APO / 10% peterolium
    -gebruikte brandstof (winter -5C): 60% APO / 25% peterolium / 15% DINO
    -toevoegingen brandstof: 1cc aceton op 1 Ltr ZBO
    -olieverbruik: 1Ltr op 10.000 Km
    -motorolieverversing en vervanging filter: 10.000km
    -brandstofverbruik op diesel: 1 op 12
    -brandstofverbruik op PPO/Aceton: 1 op 12
    -ombouwelementen: 1 tank systeem,
    Nagloei regeling 120 seconden,
    elec. voorverwarming d.m.v. Polheizung met clixon 100C,
    75C clixon op IP schakeld Polheizung uit,
    12 platen WW met bypass gaat open bij 85 graden IP temp,
    geschakelde KGR gaat open bij 65 graden IP temp,
    Toc-Uno brandstof ontluchter,
    Extra voorfilter na opvoerpomp (makkelijk wisselen),
    2X Equus temp meters voor en na IP,
    digitaal temp aflezing in dashboard met led's voor stand ventielen,
    hardi opvoerpomp,
    alles geisoleerd natuurlijk.

    Zie ombouw verslag http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1645

    Update 30-12-2007[/img]
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    Weer een auto erbij. Ik zal hem regelmatig updaten.

    Peugeot 604 SRDT twee tank systeem.
    bouwjaar: 1982
    -type motor: 2300cc turbodiesel
    -merk brandstofpomp: Bosch
    -kilometerstand: 158.000 Km
    -gereden op 100% KZO: 15.000Km
    -olieverbruik: 1Ltr op 5.000 Km
    -motorolieverversing en vervanging filter: 7.500km
    -brandstofverbruik op diesel: 1 op 11
    -brandstofverbruik op PPO: gelijk
    -ombouwelementen: 2 tank systeem, warmtewisselaar, op koelvloeistof verwarmd PPO-filter, Facet opvoerpomp, 2 pevekoil magneetkleppen.
    -Problemen tot dusver: Geen
    image
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Citroën Xsara break 1.9D

    *bouwjaar: dec 2000
    *type motor: DW8
    *type pomp: Bosch VE4/9F2425R804-1 (origineel Lucas DWLP11)
    *voorlopig Eentanksysteem
    *platen warmtewisselaar in serie na kachel (permanente doorstroming)
    *mixpercentage (testfase) voorlopig 40%
    *brandstof: koudgeperste KZO bestemd als biobrandstof (Ookjan)
    *brandstofverbruik op dino (Lucas): 5.9l/100km
    *gereden sinds ombouw (Bosch): 400km

    Na 30.000 dino-kilometers en verschillende problemen met de elektronisch gestuurde Lucas-pomp (op diesel) hebben we een Bosch pomp ingebouwd (met de nodige onvoorziene problemen).

    meer info over de hele lijdensweg: Xsara-topic

    image

    Plannen:
    *Eéntanksysteem perfectioneren om hogere mixpercentages te halen (75-80%?!)
    *Tweetanksysteem inbouwen

    Wordt vervolgd...


    Update:

    De Xsara is voorzien van een tweetanksysteem.
    -Platenwisselaar, extra filter voor PPO
    -KGR voor PPO
    -2 Siraï 3/2 kleppen voor omschakelen
    -Buis in buis WW (zelfbouw) in dieselcircuit voor mix in originele tank
  • DD PPO Burner
    edited December 2007
    Nissan patrol R160 sd33td

    bouwjaar: 1985
    -type motor: 6-cyl 3.3 Ltr turbo
    -versnellingbak: 5 bak
    -merk brandstofpomp: kiki/Bosch lijnpomp
    -kilometerstand: 250.000 Km
    -Type ombouw: 2 tank
    -motorolieverversing en vervanging filter: 7.500
    -gereden op ppo: 20.000 +/-
    -brandstofverbruik op diesel: 1 op 7
    -brandstofverbruik op ppo: 1 op 7
    -Soort ppo: KZO, WVO, ZBO, SBO
    (als het maar ppo is en de motor er goed op loopt)
    -ombouwelementen:warmtewisselaar, 80 liter ppo tank, 2 magneetventielen, voorfilter, extra brandstof filter,
    aanvoer ppo 13 mm slang, retour ppo 10 mm slang,
    koelvloeistof temperatuur sensor ww,
    brandstoffilter temperatuur sensor,
    2 extra meters in midden console

    omschrijving ombouw:

    PPO tank -> voorfilter-> WW -> 3 wegklep -> opvoerpomp moterblok
    -> brandstof filter (paralel met orgineel brandstoffilter) -> brandstofpomp

    Waarom geen 1 tank systeem met een lijn pomp.
    -geen start problemen
    -geen gedoe met het vinden van een goed nagloei relais en na gloeistiften
    (auto is geheel 24 V)
    -korte stukken rijden is geen probleem nu
    -bij verkoop van de auto is het systeem er zo weeruit.

    Waarom branstof filter paralel met orgineel brandstoffilter


    -Door 2 filters parralel te plaatsen heb je minder weerstand.
    -De retour van de opvoerpomp en verstuivers komen
    ook uit op het orginele filter (zelfde systeem als mercedes).
    -orginele filter is veelste duur (26 euro) om regelmatig te vervangen en
    zit op een niet zo handige plek.

    Waarom branstoffilters gebruiken voor ppo en diesel.

    -Ik merk door de filters te spoelen met diesel
    ( tijdens het spoelen van de pomp) ,
    ze veel langer mee gaan. is net 1 KM langer spoelen
    -bij een gescheiden systeem zit ik met de retour van de pomp en verstuivers.

    Toekomst plannen

    -Extra 3 wegklep. Zodat de orgineele 80 liter brandstoftank ook voor ppo kan gebruiken bij lange ritten (160 liter ppo = 1120 km zonder tanken)
    -verder reviseren van de body
    -expeditie klaar maken voor een reisje marokko op PPO.
Sign In or Register to comment.