Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Belgische douanewetgeving PPO

Trobken PPO Newbie
edited October 2005 in Wetgeving Belgie
'n zeer interessante en relevante link naar PDF-document!:

http://users.telenet.be/MartensRonnie/slaolie/alternatieve_brandstoffen.pdf

Zeg niet dat je 't niet wist! :mrgreen:

Ik heb (met Nederlandse PPO) nog geen aanvaring gehad met Belgische Douane. In Duitsland is PPO vrijgesteld van accijnzen, 'k denk eraan om (minstens 1 keer) in Duitsland 'n tank te gaan halen en daarvan de rekening bij te houden...

Groetjes,
Trobken

Comments

• edited December 2004
    De accijnsvrijstelling is in België ook op komst...wel maar tot 2% :(
  • edited June 2005
    Normaal gezien zou in België na de zomervakantie volledige vrijstelling van accijnzen bekomen worden.
    De federale regering zou dit al goedgekeurd hebben.
    Men is nog aan 't wachten op goedkeuring door de E.U.
    kijk ook eens op www.vrtnieuws.net geef in het zoekarchief het woord
    "PLANTENOLIE" in en kijk naar het resultaat.
  • Elektra PPO Newbie
    edited July 2005
    Mag je in België dan op 100 % biodiesel rondrijden?
    Je kunt die namelijk zelf fabriceren uit gebruikte frituurolie.
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited July 2005
    ja dat mag maar zou (voorlopig) eerst nog wel ns informeren bij de douane , wet is normaal goedgekeurd maar nog niet in uitvoering lijkt me, en waarom biodiesel???? ppo lijkt me makkelijker dan altijd te moeten omesteren en ppo is maar 1x een investering(voor ombouw)
    trouwens bij biodiesel moet je ook nog enkele dingen veranderen aan je wagen (brandstofleidingen)
  • Elektra PPO Newbie
    edited July 2005
    [quote=v-sub]ja dat mag maar zou (voorlopig) eerst nog wel ns informeren bij de douane , wet is normaal goedgekeurd maar nog niet in uitvoering lijkt me, en waarom biodiesel???? ppo lijkt me makkelijker dan altijd te moeten omesteren en ppo is maar 1x een investering(voor ombouw)
    trouwens bij biodiesel moet je ook nog enkele dingen veranderen aan je wagen (brandstofleidingen)

met biodiesel moet ik waarschijnlijk niet ombouwen omdat de pakkingen en leidingen in nieuw plastic zijn. is van bouwjaar 2004.
    ik rij sdi en als ik daar gebruikt vet inkap heb ik vroeg of laat problemen, zelfs met ombouw.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Uw leidingen moeten in Viton zijn normaal gezien.

Als je op 100% biodiesel (selfmade) rijd dan zal het heel moeilijk zijn voor de douane om dit te bewijzen met de huidige methodes.

Hou het staatsblad gewoon in het oog en je weet wanneer het zover is. Nog T minus 2 maanden en half normaal gezien
  • gert2310 PPO Newbie
    edited October 2005
    Ben vorige week naar de douane (dienst accijnzen) geweest in Zottegem om accijnzen te betalen op de frituurolie die ik in mijn mercedes giet.

Ze hadden daar nog maar juist nieuwe instructies gekregen.
    Bijna een uur duurde het vooraleer ze mijn aangifte (ACC4) hadden ingevuld. Vanaf nu rijden we legaal.

Deze aangifte moet je elke maand vernieuwen.
    Je geeft een geschatte hoeveelheid op, die je denkt in die maand te verbruiken.

Hopelijk gaat het volgende maand een beetje vlotter.
  • gert2310 PPO Newbie
    edited October 2005
    Nog iets vergeten.

Ze wisten me ook te vertellen dat de accijnzen die je nu betaald 'waarschijnlijk' worden teruggestort wanneer volgend jaar de accijnzen vervallen op plantaardige olie. :D
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Wow, das wel heel interessant, spijtig dat het waarschijnlijk woord erin staat ....
  • dries006 PPO Wannabe
    edited October 2005
    gert2310 said:

Ze wisten me ook te vertellen dat de accijnzen die je nu betaald 'waarschijnlijk' worden teruggestort wanneer volgend jaar de accijnzen vervallen op plantaardige olie. :D

Wel, dit leek me een interessant gegeven en ben dit gaan opzoeken.
    Tot mijn grootste vreugde vond ik het volgende:

Artikel 1. § 1. De ongelode benzine van de GN-codes 2710 11 41, 2710 11 45 en 2710 11 49 en gasolie van de GN-codes 2710 19 41, 2710 19 45 en 2710 19 49 bedoeld bij respectievelijk artikel 419, b) en c) en artikel 419, e) i) en f) i) van de programmawet van 27 december 2004 die op de dag van de verhoging van de vastgestelde maximumprijs bedoeld bij artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit van 24 mei 2005 betreffende de verlaging van de bijzondere accijns op bepaalde motorbrandstoffen te 0 uur na inverbruikstelling hier te lande voorhanden zijn in de inrichtingen van fabrikanten, van grossiers, half-grossiers en andere handelaars, van depothouders en van houders van een pompstation of onderweg zijn met bestemming naar genoemde inrichtingen, hebben recht op de terugbetaling van de ingestelde verlaging van de bijzondere accijns.

§ 2. Voor de toepassing van § 1 wordt verstaan onder :

1° grossiers, half-grossiers en andere handelaars, zij die energieproducten als bedoeld in § 1 leveren aan een wederverkoper of een eindgebruiker;

2° depothouders, alle personen met uitsluiting van particulieren, die, in welke hoedanigheid ook, de bij § 1 bedoelde energieproducten voorhanden hebben en deze niet uitsluitend voor eigen gebruik aanwenden;

3° pompstation : iedere privé of voor het publiek beschikbare installatie waar motorbrandstof vanuit vaste opslagtanks wordt overgeheveld in brandstofreservoirs van motorvoertuigen. Van deze definitie zijn uitgesloten de installaties die dienen voor de exclusieve bevoorrading van de motorvoertuigen die uitsluitend worden gebruikt door de enige exploitant van deze installaties.

Art. 2. § 1. De verlaging van de bijzondere accijns zoals vastgesteld in artikel 1, § 1, wordt terugbetaald aan degene die de energieproducten voorhanden heeft op de dag van de verlaging van de accijns, voor zover hij beschikt over een volmacht om het terugbetaalde bedrag in ontvangst te nemen, opgesteld door de persoon die deze belasting werkelijk heeft betaald aan de Schatkist.

Dit fragment vond ik in "24.08.2005 - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 427 van de programmawet van 27 december 2004 (B.S. 02.09.2005)"
Sign In or Register to comment.