Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wat is polymerisatie ?

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited February 2006 in Olieen
Hallo,

Ik heb het ff opgezocht een moeilijk woord waar ik gewoon het fijne van moet weten.

De link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polymerisatie

Polymerisatie

Polymerisatie is het samenvoegen van kleine koolwaterstoffen tot een lange keten. Polymerisatie kan met twee verschillende reactiemechanismen worden uitgevoerd:

* Additiepolymerisatie (ketenpolymerisatie)
* Condensatiepolymerisatie

Additiepolymerisatie

Voor additiepolymerisatie is een dubbele binding in de kleine eenheid noodzakelijk. De kleinste eenheid waarmee men kan polymeriseren is etheen. Het polymeer dat zich daarmee vormt is het veel gebruikte polyetheen (PE).

Reactiemechanisme

Het polymeriseren gebeurt in een drietal stappen:

* Initiatie
* Propagatie
* Terminatie

De reactie wordt gestart door het uiteenvallen van een initiator in twee radicale delen. Door middel van de initiator wordt de dubbele binding opengebroken (initiatie), waarbij de initiator zich aan één kant bindt. De andere kant van het koolwaterstof is tevens radicaal en erg reactief, waarna het een andere dubbele binding zal openbreken. Op deze manier (propagatie) wordt de keten verlengd totdat alle kleine eenheden op zijn. Aan het eind van de reactie wordt de keten afgesloten (terminatie) door het andere deel van de initiator.

Condensatiepolymerisatie

Bij condensatiepolymerisatie wordt uitgegaan van moleculen die twee functionele groepen hebben, bijvoorbeeld een combinatie van carbonzuurgroepen (-COOH), aminegroepen (-NH2) en alcoholgroepen (-OH).

Enkele soorten polymeren die door condensatiepolymerisatie worden gevormd zijn:

* Polyamide - door reactie van carbonzuurgroepen (of een zuurchloride of zuuranhydride) met aminegroepen.
* Polyester - door reactie van carbonzuurgroepen met alcoholgroepen.
* Polyether - door reactie van twee alcoholgroepen.

Bij condensatiereacties wordt over het algemeen een klein molecuul als water (H2O) afgesplitst.

===========================================================================================

Volgens mij hebben wij alleen maar te maken met de condespolymerisatie.
Dit treed dus op als er sprake is van:

1) Door een slechte compressie( zuigers cq zuigerveren ) loopt er PPO langs de zuigers naar het carter.
2) Door een onvolledige verbranding loopt er PPO naar het carter ( slechte verstuivers cq voorverwarming )

Het is jammer dat er zo weinig echt nieuwe auto op PPO rijden ...volgens mij is 95 procent over 100.000 km heen.

Alle reacties zijn uiteraard welkom, vooral ter aanvulling of correctie van bovenstaande tekst betreft het woord Polymerisatie ...

Groet

Pekolo

Comments

• Marijn van D. PPO Burner
    edited February 2006
    Ik snap er een heeeeel klijn beetje van, bedoel jij dat deze reactie optreet als PPO zich mengt met de gewone motorolie en er dan condensatiepolymerisatie optreet met als gevolg vervuiling?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hoi,

Ja volgens mij zijn dat de grove lijnen ....
    Hoe en wat is natuurlijk pure chemie maar toch .. ik wil begrijpen wat en hoe dat allemaal tot stand komt.

Volgens mij treedt er dus alleen polymerisatie op als je een oude motor hebt .. en hebben de jonge autos die op PPO tuffen ( mits de voorwaarden goed zijn) geen last van polymerisatie wat lijdt tot een ophoping van Black Sludge of zijn dat nou weeer 2 totaal verschllende dingen ?

Black Sludge = (Heb ik ff geknipt dit stukje tekst gaat wel over motorfietsen!))

Black sludge

Een ernstige vorm van vervuiling in het motorblok is Black Sludge, een zwarte harde afzetting die steeds omvangrijker kan worden. Deze afzetting is veel hardnekkiger en schadelijker dan andere sludge vormen.

In de jaren �80 werd het probleem duidelijk, en kwamen ook steeds meer motorschades als gevolg van Black Sludge voor. De B.S. belemmert de olie toevoer en kan deze zelfs geheel tot staan brengen. Het zet zich af in de oliekanalen, in het kleppenhuis en op de aanzuigzeef van de oliepomp.

Met goede motorolie kan Black Sludge vorming grotendeels voorkomen worden, maar eenmaal gevormde Black Sludge afzettingen zijn niet meer oplosbaar in motorolie. De meeste moderne kwaliteits-oliesoorten bieden een goede bescherming tegen het ontstaan van B.S.

Oorzaken van het ontstaan van Black Sludge:

* gesloten carterventilatiesysteem: motoren waarbij de carterdampen teruggevoerd worden in de motor via het kleppendeksel. Deze motoren vormen eerder Black Sludge dan die waarbij schone lucht wordt aangezogen in het kleppenhuis.
    * loodvrije benzine: Door het loodgehalte te verminderen en ter compensatie andere middelen aan de benzine toe te voegen neemt Black Sludge vorming toe. Het type toevoegingen verschilt per benzinemerk. Daardoor zijn dus ook verschillen in benzinekwaliteit mogelijk.
    * korte afstanden rijden: door korte ritten waarbij de motor niet op temperatuur komt ontstaat Black Sludge.
    * verlengen van verversingsintervallen: vroeger werd motorolie om de 2500 kilometer ververst, 10.000 km is nu normaal. In het bijzonder bij voertuigen met een kleine carterinhoud zoals bij motorfietsen heeft de olie erg veel te verduren.
    * Leanburn motoren: motoren die draaien op een mager mengsel. Door de verbeterde brandstof - luchtverhouding nemen de ontbrandingstemperaturen en de stikstofoxidegehaltes in de uitlaatgassen toe, en via de gaslekkage langs de zuigers heeft dit snellere veroudering van de motorolie tot gevolg.

Voor alle duidelijkheid: met name moderne motoren zijn kwetsbaar voor Black Sludge, klassieke motorfietsen in veel mindere mate. Voor andere, al langer voorkomende Sludge vormen is ook een klassieker kwetsbaar. Een goede kwaliteit olie van een geschikt type, die tijdig ververst wordt is erg belangrijk.

Volgens mij is het een verzameling van carterontluchtingsresten, PPO, Koolstof, plastic resten, metaalresten, water, en nog meer troep ...

En hebben de Black Sludge en Polymerisatie dan een verband met elkaar ?

Is er nog iemand mee aan het meebrainen ?

8)
  • EcT PPO Newbie
    edited February 2006
    Volgens mij dienen wij Black sludge en polymerisatie uit elkaar te houden.

De polymerisatie vorm veresteren (carbonzuur met een alcohol) gebeurd bij het verkijgen van biodiesel. Hier wordt een aflopende verestering gerealiseerd door het toevoegen van NaOH. De olie wordt hierbij opgesplitst in glycerol en vetzuren.

Groeten,
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    EcT said:

Volgens mij dienen wij Black sludge en polymerisatie uit elkaar te houden.

De polymerisatie vorm veresteren (carbonzuur met een alcohol) gebeurd bij het verkijgen van biodiesel. Hier wordt een aflopende verestering gerealiseerd door het toevoegen van NaOH. De olie wordt hierbij opgesplitst in glycerol en vetzuren.

Groeten,

Hoi ECT,

Kun je nog verder gaan over dit onderwerp ?
    Want biodiesel ?Wat heeft dat te maken met polymerisatie van de carter olie wanneer ik op ZBO rijd ...?
    Ik wil dit graag begrijpen daarom vraag ik het je ... :?

Groetjes Drappie
  • EcT PPO Newbie
    edited February 2006
    Hallo.

Ik ben helaas geen expert op het gebied van motoren en brandstoffen.
    Wat ik denk dat er deels aan de hand is, is dat voor de vorming van Black Sludge meerdere dingen ten grondslag liggen. Een ervan is een onvolledige verbranding (te weinig zuurstof oftewel een verkeerde mengverhouding). Betekend dus dat er meer dan alleen CO2 en H20 gevormd wordt. Dus er wordt waarschijnlijk ook Kool gevormd C.
    Wat volgens mij ook nog kan is dat er door kiertjes, olie (niet te verwarren met verbrandingsvloeistof als PPO) binnen komt en dit deels verbrand wordt wat de sludge weer complexer maakt..........
Sign In or Register to comment.