Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

AX 1.4D dieselpomp compleet vastgeslagen....

Diek PPO Newbie
edited November 2005 in Citroën/Peugeot
Hmmm, na toevoeging van 10 liter PPO bij 25 liter diesel sloeg zo'n beetje direct de dieselpomp (lucas type 066) zó vast dat ook de distributieriem er door gebroken is, met alle schade van dien.....

Toeval????? Mij iets te toevallig eigenlijk.... Iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren? "Slechts" 200.000 km gelopen en is geen bekende kwaal volgens een Citroën dealer.

Comments

  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    zie hier mijn reactie die ik op het andere forum had gegeven:

    in deze verhouding (nog geen 30%!) zo een agressieve vastloper dat je distributie er na 100METER van breekt? in die tijd is het mengsel nog niet eens in je pomp. tenzij je wat details bent vergeten is het compleet bullshit om dit aan ppo te wijten, denk dat er toch iets anders meespeelt.

    als je nu na 100 KILOmeter een klein probleem had, ok. maar in deze verhouding is er echt voldoende smering over. laat alsjeblieft eens goed nakijken wat er echt gebeurd is want dit is tè rigoreus om met zo'n verhouding te kunnen gebeuren.

    ik hoop dat je kleppen nog heel zijn, dan zou je er met een bosch-pomp weer mee kunnen rijden. ik dacht dat die er ook wel voor dit type zijn.

    succes!

    ik hoop echt dat je de complete oorzaak kan achterhalen, ik geloof best dat ppo het kan hebben versneld maar niet dat het de hoofdoorzaak is. overigens lijkt het me dat je al aardig in de buurt van een nieuwe distributie riem zat met 200000km, weet je zeker dat dit bij de laatste grote beurt wel gedaan is?

    groeten martijn
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited March 2005
    Het is een Lucas pomp.. dat is de oorzaak.
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    dat een lucas er wat moeite mee heeft is al vaker gezegd. maar er worden al heel wat lucassen mishandeld, de verschijnselen worden meestal omschreven in de trant van "rijdend vergiet" maar met nog geen 30% vastlopen na 100 meter, oftewel nog vóórdat het mengsel je pomp heeft bereikt??? daarom had ik op het andere forum al gevraagd of hij iets meer details kon geven, want zoals het verhaal daar stond sloeg nergens op.
    zonder enige waarschuwing je riem doormidden wil er bij mij gewoon niet in! heb aan boord echt de nodige schade gezien, maar er was altijd een waarschuwing vooraf. dat die vaak niet begrepen wordt en pas achteraf de nodige aandacht krijgt noem je "leermomentje" of "ervaring". ;)
    en vaak speelt "ik dacht dat die snaar nog wel effe kon" ook een rol.

    groeten martijn

    "goede beslissingen komen voort uit ervaring. ervaring komt voort uit slechte beslissingen."
    het zou er zo een van murphy kunnen zijn ;)
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited March 2005
    Meer informatie zou niet weg zijn nee. Misschien was z'n spanrol ook wel zeer versleten. Dan staat de d-riem al onder enorme spanning en als dan ook de pomp nog eens wat extra weerstand geeft is het gedaan.
  • Diek PPO Newbie
    edited March 2005
    De spanrollen heb ik nagekeken (voor zover dat kan) en lijken ogenschijnlijk in orde, maken bijvoorbeeld geen geluid oid en draaien mooi soepeltjes rond.
    De distributieriem was vervangen zo'n 25.000 terug. Ik heb de riem ook grondig bestudeerd en vond hem toch wel wat uitgedroogd (scheurtjes bij dubbelvouwen) dus of dit ook écht gebeurd is.....??
    Er waren zeer zeker geen signalen vooraf. Ik heb technische kennis en achtergrond genoeg om dergelijke "signalen" in de wind te slaan! (zelf 4x4 2cv gebouwd, kijk op www.diek2cv.nl)
    Hij had eerst wel wat moeite met starten, toen stug doorgestart en sloeg aan. Oprit afgereden en bij de buurman (100 meter verderop) was het afgelopen.
    Ik heb de pomp uit de auto gehaald, in de grote bankschroef gezet en er een ijzeren pijp van 1,5 meter op gezet om te kijken of ik 'm toch nog rond kon krijgen (gewoon uit niewusgierigheid) maar toen ik er aan ging hangen, brak de bankschroef uit de werkbank! (en is geen lullig Gamma werkbankje!)
    Oftewel, echt vast.
    Weet iemand van jullie hoe je zo'n ding verder uit elkaar kunt halen?? Zit het geperst?
    Ondertussen maar een hele sloop AX 1.4 D gekocht voor 100 euri, nieuwe distributieriem en nieuwe koppakking. Heb ik weer even wat te doen..... :-S :roll:
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    heb je de inhoud van de pomp na demontage opgevangen? het klinkt zo ongeloofelijk dat in het door jouw beschreven tijdsbestek het 30% mengsel in je pomp. dus als je hem in een bakje hebt laten uitlekken...
    als het ding toch niet meer te redden is, de zaag erin en kijken wat de slijtage is zou ik zeggen. hopenlijk zijn je kleppen en nokkenas nog heel, grote kans dat je kleppen je zuigers van dichtbij hebben leren kennen...

    succes
  • edited March 2005
    Nee, ik heb de pomp met vrij veel moeite uit het "vooronder" kunnen krijgen en daarbij is al zo'n beetje alle vloeistof er uit gelopen. En wat er nog in zat, heb ik niet aan gedacht om op te vangen.....
    Toen het motortje nog even liep rook het wel direct naar verbrande zonnebloemolie. (bekende geur, want dit gooide ik vroeger ook voor de lol in de benzinetank van m'n brommer! Rook wel lekker, en rookte zo leuk!)
    Betekend dus wel dat de ppo al wel het motorblok heeft bereikt want anders heeft het niet zo kunnen ruiken.
    Ben komende dagen weg en heb dus geen tijd om er verder naar te kijken maar zal a.s. maandagavond het ding inderdaad eens doormidden zagen, kijken hoet het er uit ziet.
    Ik ga er in ieder geval een andere kop op zetten, geen zin om te blijven sleutelen!
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited March 2005
    De kleppen van de diesel zitten bovenin op de kop, niet aan de zijkant. Dus ik denk dat de schade mee kan vallen.

    Ik rijd nu al een paar duizend kilomter met 50% tot 75% ppo in de tank. (mengverhouding afhankelijk van temperatuur). De ppo is de laatste paar honderd km voorverwarmd met het verwarmde filter van caddy daddy.

    En die van jouw slaat vast na enkele meters. hmz :?: :?:
  • edited March 2005
    Ok, kop er af gehaald.... 6 kleppen krom waarvan 3 zo krom dat ik ze niet eens meer uit de kop krijg! (zonder grof geweld dan) gelukkig heb ik nog een reserve kop en kan die er op.
  • Martijn PPO Addict
    edited April 2005
    goed, die hebben dus klappen gehad. maar hoe is het met je zuigers en drijfstanglagers? als je de pomp nog open hebt gekregen, zou die best wel eens van binnen willen zien. kan je geen foto's ervan plaatsen?
  • edited April 2005
    Heb jij toevallig ervaring in het ombouwen van lucas naar bosch pomp?
  • edited April 2005
    Ik heb ondertussen de kop en pomp vervangen (+nieuwe D-riem en koppakking etc)
    Spul opgebouwd, goed aangesloten maar lopen ho maar!
    Bleek in eerste instantie dat de pomp precies "verkeerd om" werkte (dus injecteerde op t moment dat de uitlaatklep open ging)
    Dit verholpen maar loopt nog steeds niet! Een vriend van me heeft een apparaat om 'm op tijd te zetten, loopt nog steeds niet!
    Pomp werkt, injecteerd, nieuwe gloeibougies etc. Bij aanslepen op hoge toeren slaat ie wel aan en loopt ie mooi maar zodra je ook maar iets je voet van t gas haalt slaat hij af....

    Tips/Suggesties???
  • edited April 2005
    Ik had trouwens dus eerst een Lucas, is nu een Bosch. (met steun en al overgezet)
  • edited May 2005
    M,n XM met 340 K is ook compeet vastgeslagen na wat meer frituurolie op een volle tank 10ltr op 70 ltr.
    De interne as 13mm dik is compleet doormidden !
    Ik houd het voor gezien.


    Norbert
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited May 2005
    gast said:

    M,n XM met 340 K is ook compeet vastgeslagen na wat meer frituurolie op een volle tank 10ltr op 70 ltr.
    De interne as 13mm dik is compleet doormidden !
    Ik houd het voor gezien.


    Norbert

    weet je zeker dat het geen frituurVET was?
  • edited November 2005
    Vriend van mij had vastloper bij bx met lucaspomp( 350.000km met laatste 3000km op 30% ppo). Hij had 15 liter zonnebloemolie na 30 liter dieseltanken 's avonds bij huis toegevoegd. Niet gemengd dus. Volgende morgen liep na 3km de pomp vast. Distributieriem 2 tandjes overgeslagen op krukas en nokkenas. Riem zat er nog geen 1000km op. Pomp uit andere auto overgebouwd. Een hoop gezooi om eerst de ppo uit tank en leidingen te krijgen. Motor loop weer goed in de lage toeren. Als gas bijgegeven wordt slaat de motor bij ca 2000 toeren op hol. Bijstellen van inspuitmoment heeft geen afdoend reultaat. Deze week dus maar bij de dieselservice langs. Vervliegt de hele winst met nog een extra verlies regelrecht in de portomonnee van de specialist. Geen Hoogervorst die er wat aan doet.
  • edited November 2005
    mischien een domme opmerking
    maar zit het gashandel wel goed op je pomp
    die zat na een demontage van de pomp bij mij ook niet meer helemaaal goed
    kortom ik kon niet harder als 90
    maar met nog meer verzetten kan hij het wel eens niet meer doen
    daar kwam ik achter bij het opnieuw monteren

    groet herman
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited November 2005
    je kan mss de pompafsluiter eens demonteren en afsluiterstiftje er even uitnemen, kan evt ook de oorzaak zijn
  • edited November 2005
    marco said:

    Heb jij toevallig ervaring in het ombouwen van lucas naar bosch pomp?

    Informeer eens bij Rene Visser van Visser Autoelektra in Den Bosch. Hij kan voor elke CAV pomp een licentie Bosch leveren.

    www.visserautoelektra.nl
Sign In or Register to comment.