Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

NISSAN SUNNY 2.0 DIESEL

nissan_sunny PPO Newbie
edited July 2006 in Oosterse merken
hallo allemaal ik had een vraagje over mijn nissan sunny uit 1994 kan daar gewoon slaolie bij in gemengt worden en zoja wat voor percentage mag ik dan toevoegen met deze koude dagen

alvast bedankt :lol:

Comments

• edited February 2006
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hee Sunny,

Alle diesel zouden op PPO kunnen rijden, hoe ouder hoe beter.
    Lees na dit bericht met de zoek functie op trefwoorden ... zoals voorverwarming, of isolatie.
    Neem ook de woordenlijst goed door ... zie onder onderwerpen.

Ga dan met een goede stoell een aantal uurtjes ( voor vandaag) het forum na spitten op specifieke zaken die voor jou van belang zijn.

1) Je zal ook eerst vast moeten stellen wat voor soort pomp erop je motortje zit.

2) Dan moet je bepalen voor jezelf of je veel werk wilt verrichten of niet aan je PPO kit.

3) Dan moet je je budget bepalen ...

antwood 1:
    Boschpomp ? Lucaspomp ?
    Bij een Bosch kun je een mix maken van ZBO en diesel, in de winter meer diesel dan ZBO.

antwoord 2:
    Wil je puur of mixen ? Voor het mixen tot een bepaalde verhouding de maximum ivm de temperatuur hoef je niets tot weinig te doen.
    Voor het puur moet je alle leidingen verbreden naar 8-10 mm en isoleren.
    Je moet voorverwarming in het koelwaterciciut aansluiten, en een extra tank aanleggen.

antwoord 3:

Voor puur gaat het rond de € 600 € 800 kosten, ik weet het een kit kost maar 300 .... maar iedereen weet het, het kost ietsie pietsie meer dan alleen een kitje.
    Voor de mix methode kost het je helemaal alleen een aantal nieuwe brandstoffilters en wat motorolie.

PS: Als je teveel mixed kan het je wel een brandstofpompie kosten van 800 euro ex montage !!

Nou Sunny,

Succes en schroom je niet... als je het niet kan vinden met de zoek functie mag je het forum dag en nacht lastig vallen met je vragen.

:wink:
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited February 2006
    Goeiemorgen. @Drappie: Waar komen die extra kosten vandaan? Setje rond 300,- 5l koelwater 5euro, 2etank (20l jerrycan) 20,-

wat vergeet ik nu om op 800,- te komen? Er vanuitgaande dat de installatie op een vrije middag door jezelf gedaan kan worden....
    Ben gewoon benieuwd hoor omdat ik zelf ook ombouw overweeg.

Gr.M
    edited February 2006
    Hoi,

Tsja het gaat gewoon heel hard, vooral als je EISEN stelt aan je KIT.
    Je koop een beetje ZBO op voorraad.
    Je koopt een beetje APO op voorraad.
    Een beetje petroleum.
    Additieven.
    Je koopt een tank + pomp voor in je tuin ..
    Je reserveert geld voor de accijnsheffing ..
    Je wilt geen jerrycan maar een echte tank ... met vlotter, vulopening aan de buitenzijde.
    Je moet altijd een extra brandstofiltertje meenenem, en wisselen na de eerste spoelbeurten op PPO.
    Extra kosten vanwege vervuilde verstuivers. $$$$$
    Extra kosten vanwege opvoerpompjes.
    Extra kosten vanwege circulatiepompjes.
    Meterjes .... voelertjes ... klokjes ...
    Isolatie !! zit niet in de kit inbegrepen ?
    Extra relaitjes ....
    Slangeklemmetjes te kort.
    Oeps iets afgebroken tijdens motage.
    Oeps een losgeschoten APO slang en nu is mijn interieur totaal geruineerd !

ik ben nog wat vergeten ...

:wink:

Kan iemand nog iets aanvullen wat je tegen zou kunnen komen na overschakeling op PPO ?
    In mijn geval is het lekker opgelopen, dat heb ik al eerder aangegeven, er wordt hier niet bespaard op hobbies.
    Het moet veel goedkoper kunnen, maar met alleen een KIT dan ben je er niet.

Er staan verrassingen te wachten en niemand an verteleln op voorhand hoe het is gesteld met jou diesel motor .. :wink:

Succes ik start meteen een nieuwe topic over goedkoop op PPO tuffen.
  • nissan_sunny PPO Newbie
    edited February 2006
    ok bedankt voor je reactie mijn vraag is eigenlijk wat kun je o bijmengen met deze koude dagen en mijn pomp is een zexel en dat is had ik begrepen een bosch pomp

en wat kost het om hem om te bouwen dan gewoon met een warmte wisselaar meende ik dat ik dat las

groeten :roll:
    edited February 2006
    edited February 2006
    Hmm tja, ik ga persoonlijk uit van een goede dieselmotor met geschikte pomp. Ik neem aan dat de leveranciers van de pakketten dat ook verwachten. Dus zaken als een kapotte pomp en vervuilde verstuivers lijken me dan niet een standaard waar iedereen mee te maken gaat krijgen. opvoerpomp ja dat is weer een persoonlijke eis, nattuurlijk kun je ook gewoon 20% diesel bij mengen waardoor het mengsel veel minder visceus is en de pomp het (correwct me if I´m wrong) gewoon aan moet kunnen.

de aanschaf van een vooraad slaolie of ieds dergelijks is nattuurlijk geen extra kostenpot sterker nog vanaf het moment dat je olie gaat tanken ipv diesel begin je al met uitsparen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens dat je wat geld appart moet houden voor evt. extra dingen maar ik vind niet dat je er vanuit moet gaan dat er zich direct allerlij problemen voor gaan doen. Er zijn tal van voorbeelden waar mensen na 6 mnd hun inverstering er uit hebben en veel goedkoper kilometers maken. Persoonlijk hoop ik dat ik snel ook zo iemand word :D
    edited February 2006
    Je hebt gelijk het kan voor heel weinig, dan heb je heel snel na een aantal kilmeters die inverstering eruit.
    De leveranciers van die pakketten kijke alleen of jij betaald hebt en dan wordt het verstuurd, als jij je motor in de soep laat lopen hoef je van niemand iets te verwachten hoor !!

Ik weet dat 3/4 van de auto's hier voorbij de 150.000 zijn, over het algemeen gaan nieuwe auto's schaars over op PPO.

Aan Martijn:

Hoe weet jij of je verstuivers goed zijn ?
    Wanneer zijn die voor het laatst gecontroleerd ?
    En speculeren met wat je brandstof pomp kan en niet kan ? Dat is niet verstandig.
    Enne vergis je niet in een boete op een tank van 1000 liter .... of 100 liter ...

100x€ 4,53,- = ???

Kijk 'savonds ff diesel tanken is geen probleem maar 's avonds ff ZBO wel .. :roll:
    Het is mij opgevallen dat het hamsteren op ZBO juist bij veel PPO'ers wel is gebeurd.
    edited February 2006
    Hallo, waarom leest iedereen dat ik MARIJN heet en word er Martijn geschreven :?

verstuivers, nee dat weet je niet maar gaan die dan persee stuk als je ppo rijdt ?

speculeren over een pomp doe ik niet, als het een boschpomp is kan het als het een lucas is NIET zo simpel is het.
    Bij deze kou word olie veel visceuzer door 20% diesel toe te voegen hef je dit op en kun je tot-10°c doorrijden op ppo. Dit is gewoon puur nattuurkunde niks niet speculeren of schatten. (visceusiteit van een vloeistof is de dikte, olie word dikker bij kou dunner bij warm)

Ik snap dat jij practijkervaring hebt en van daaruit praat. Maar nogmaals ik vind niet dat je er vanuit moet gaan dat iedereen de pech krijgt die jij gehad hebt.

Boetes? Sorry hoor maar je bent dom als je die betaald. Vet2000 vertelde mij wat er in de wet staat over brandstofaccijns..(hij heeft zich er al heel wat verder in verdiept dan ik tenslotte runt hij rij accijns vrij)

Er moetten accijns betaald worden over MINERALE brandstoffen. plantaardige brandstoffen worden niet genoemd in de wet. Het is juridisch gezien onmogelijk om hier iemand voor te straffen.

En als je het echt op save wilt spelen dan tank je je 2e tank vol met olie en je gewone met diesel. vinden ze nog niks bij een controle dus.
    Vinden ze wel iets dan kun je het nog volgens hun regels spelen door dezelfde dag nog aangifte te doen bij de douane van je olietankerij, dan betaal je netjes 35 cent per liter die je getankt hebt en ben je helemaal vrij van evt. boetes. Wettelijk gezien heb je namelijk RECHT om tot 24 uur na tanken aangifte te doen bij de douane.

genoeg mogelijkheden dus om niet die boete te betalen, je hoeft het zelfs niet eens op een rechtzaak uit te laten lopen.
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    [quote=Marijn van D.]Hallo, waarom leest iedereen dat ik MARIJN heet en word er Martijn geschreven :?

We gingen er van uit dat jij je naam nog niet goed kon schrijven :lol:
  • BurnIt PPO Master
    edited February 2006
    Drappie said:

Hoi,

Tsja het gaat gewoon heel hard, vooral als je EISEN stelt aan je KIT.
    Je koop een beetje ZBO op voorraad.
    Je koopt een beetje APO op voorraad.
    Een beetje petroleum.
    Additieven. waarom losse addetieven? en welke gebruik jij?
    Je koopt een tank + pomp voor in je tuin ..Dit is maar voor weinig mensen van toepassing
    Je reserveert geld voor de accijnsheffing .. zie ik het nut niet zo van in. ze kunnen je hoogstens maar voor 1 tank pakken en dan kom je maar op een paar euro.
    Je wilt geen jerrycan maar een echte tank ... met vlotter, vulopening aan de buitenzijde. dit kan idd duur zuin, maar wanneer je geen tank in de tuin hebt is de vulopening aan de buitenkat ook overbodig
    Je moet altijd een extra brandstofiltertje meenenem, en wisselen na de eerste spoelbeurten op PPO. hangt van de situatie af, gebruik je de originele tank voop PPO of een nieuwe?
    Extra kosten vanwege vervuilde verstuivers. $$$$$ Is niet in te schatten, gaan ze op PPO nu stuk, dan waren ze met diesel enkele 1000km later ook wel stuk gegaan
    Extra kosten vanwege opvoerpompjes. gebruik je 8 of liefst 10mm leiding is dat overbodig voor veel auto's ook deze sunny volgens mij
    Extra kosten vanwege circulatiepompjes. welke pompjes?
    Meterjes .... voelertjes ... klokjes ... Prijs hangt sterk van het merk af, maar kan idd een dure post zijn
    Isolatie !! zit niet in de kit inbegrepen ? Kost bijna niets, iets van 0,35cent per meter buisisolatie
    Extra relaitjes .... Kan ook met een extra schakelaar
    Slangeklemmetjes te kort. kosten 0,50cent de stuk komt hoogstens op een paar euro totaal
    Oeps iets afgebroken tijdens motage. Beetje voorzichtig en het valt allemaal wel mee
    Oeps een losgeschoten APO slang en nu is mijn interieur totaal geruineerd ! Hoe krijg je dat voor elkaar???

Het moet veel goedkoper kunnen, maar met alleen een KIT dan ben je er niet.

Er staan verrassingen te wachten en niemand an verteleln op voorhand hoe het is gesteld met jou diesel motor .. :wink:

Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar veel dingen die je opnoemd zijn naar mijn inzien overbodig.
    Mijn setje koste 380 euro. Dat is inclusief slangen, 2 3weg kleppen, schakelaars, bedrading, temperatuurmeter, warmtewisselaar, 40l (echte tank) brandstof gever+meter op dashbord, slangklemmen, brandstoffilter etc.

Momenteel heb ik er 20000km opzitten op 100% PPO en nog geen problemen ondervonden. Ik zou alleen wel iedereen aanraden om de retour en de aanzuig appart te schakelen met 2 schakelaars, of een tijdrelais. Om te voorkomen dat je dieseltank vol met ppo komt te zitten

Die sunny kan prima op PPO gemengd en wanneer je hem met bovenstaande benodigdheden ombouwd kun je probleemloos 100% met dat ding rijden.

P.S. bovenstaand is niet om af te kraken, iedereen stelt zijn eigen eisen/wensen aan zijn kit, maar wanneer iemand zijn auto evt. wil ombouwen en er wordt direct met bedragen van 800euro gesmeten dan schrikken veel mensen er van. en zien ze er van af. Tussen de 300 á 400 euro kun je al een knap luxe set in elkaar schroeven. zonder zelf te moeten lassen/boren/solderen etc.
    edited February 2006
    pieter said:

[quote=Marijn van D.]Hallo, waarom leest iedereen dat ik MARIJN heet en word er Martijn geschreven :?

We gingen er van uit dat jij je naam nog niet goed kon schrijven :lol:

:mrgreen:
    edited February 2006
    Hee Burn IT en Marijn !!

Sorry Marijn mijn foutje ... :oops:

Ja Burn IT ook jij hebt gedeeltelijk gelijk. niet iedereen heeft pech.
    Maar ik las toch dat er iemand een gloeikaars had afgebroken, er iemand zijn pomp heeft vernield. Nou zijn dit toevallig 2 dingen die ik niet heb meegemaakt .. :lol:

Ik heb 4 flesjes ERC gekocht, en dat meng ik op de APO voorraad.

Burn IT, mijn eerste kit ( die heb ik dus afgezegd) kostte € 876,-- dus een KIT zo als standaard pakket kost bij de gemiddelde verkoper rond de 800, er hangt vaak een verschil in prijs vanwege de extra tank.
    In deze kit zit meer dan bijvoorbeeld de PEUS lkit, die kostte 460 eurie meende ik met 2 siraikleppen. De kits die ikrijaccijns vrij of PEUS lijken dus ook niet op de kits van ElsBett.
    Wat de precieze verschillen zijn weet ik nog niet, behalve dat ik geen zoemer heb en geen dieselspoeler ... en geen dieseltherm, en ik denk nog ff na. O ja de Sirai kleppen kosten meer dan de 6 mm kleppen.

Dus als de mensen schrikken van de prijzen dan is dat niet mijn schuld .. :wink:
    Bij de meeste is de prijs aanzienlijk hoger dan de eenvoudigere pakketten die tegenwoordig voorbijkomen.
    Wat het beste is laat ik achterwege, het is meer een zaak van luxe voor de meeste.

Nu achteraf gezien had ik mijn kit zelf kunnen samenstellen maar ja zo gaat dat altijd toch ?
    En mijn kit is nog steeds niet klaar, want er komt alweer nieuwe zooi voor aan ... ik wil electrisch voorverwarmen, en ik wil een KGR, en ik ga aan de afwerking beginnen.

En natuurlijk wil niemand rekenig houden met gloeikaarsen en verstuivers, de enige die met liefde zijn verstuivers eruit haalt zijn Caddy en Nero want die weten dat een goedlopende motor gecontroleerde schone verstuivers heeft. Het heeft mij € 300 ,- gekost en ik had het nooit zelf kunnen doen, ik heb wel goed opgelet dus de volgende keer dan doe ik het zelf.
    Als je een goed oordeel wil geven over je motor en het rijgedrag en prestaties daarvan moet je van een aantal elementen wel zeker weten dat ze goed zijn.
    Filters, olie, lucht, brandstof, verstuivers en met betrekking tot goed starten een goede accu en een goede gloeipit.

Het is ook wel een beetje sport om een PPO kit te maken die failproof is en nog is de helft ook van een normale kit. :wink:

ps: Slangenklemmen schieten los wanneer ze niet voldoende aangedraaid zijn, en vooral na het test rijden worden ze warm en dan moet je ze dus nog een laatste maal een draaitje geven !!
  • edited February 2006
    DELETED
  • nissan_sunny PPO Newbie
    edited February 2006
    ok bedankt allemaal voor jullie reactie maar nu nog een ding de nissan heeft een zexel pom dat satt er op is dat nu een bosch wat ze zeggen of niet en wat kan ik met deze temperaturen ongeveer bijmengen zonder dat ik problemen krijg

groeten :lol:
    edited February 2006
    Een vriend van mij zoekt nu precies hetzelfde uit. Hij heeft een L200 ook met een zexelpomp en het schijnt dat die hoogwaardig zijn, gelijk aan een boschpomp. Als het goed is staat er ergens hier zo'n pomp te koop aangeboden onder de naam zexel/bosch pomp.

Garantie heb je dus niet en ik denk dat niemand je hier dat kan geven. maar je hebt ook niet de garantie dat je pomp na 20.000 km gagarandeerd stuk is :D
  • berre PPO Burner
    edited May 2006

ok bedankt allemaal voor jullie reactie maar nu nog een ding de nissan heeft een zexel pom dat satt er op is dat nu een bosch wat ze zeggen of niet en wat kan ik met deze temperaturen ongeveer bijmengen zonder dat ik problemen krijg

Heb je ondertussen al verder geexperimenteerd met je sunny? Ik heb een ook een sunny 2.0 slx van 1995 en ook met een zexel pomp. Ik zou graag met een bepaald percentage rijden, maar ik zou eerst willen weten hoe save ik het kan spelen. Al eventuele tegenslagen gehad?

MVG

groeten :lol:

• Bram PPO Newbie
    edited July 2006
    Ik was wel benieuwd hoe het nu gaat met je Sunny, ik ben ook van plan om een Nissan Sunny te kopen. Mits het bij jou goed gaat qua pomp etc.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Let bij een sunny op de roest, verder gaan met de banaan.
Sign In or Register to comment.