Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Citroen saxo 1.5D update 7-3-2007. koop vooral goeie kleppen

Marijn van D. PPO Burner
edited March 2007 in Citroën/Peugeot
Goedemorgen,
Ik ga vandaag bij een paar 2ehands peugeotjes kijken, ik zoek naar een 106 D uit 96 of 97. Met in het achterhoofd een ombouwset van goedkoperrijden.nl of rij accijns vrij. Heeft iemand nog tips of adviezen? En dan mik ik vooral op de pomp. Het is me al duidelijk dat een gemiddelde garagehouder niks van zo'n brandstopomp af weet dus zal ik zelf moeten kijken of er een boschpomp in zit of niet.

Ik heb echt al veel gezocht, maar hoe kan ik nou een boschpomp herkennen? Zien ze er anders uit of staat het er in gegraffeerd? Ik zou het jammer vinden als ik een auto koop die verder helemaal goed is maar na inbouw van een set er achter moet komen dat de pomp het niet aan kan.

bvd. groet, Marijn
«1345

Comments

• pieter PPO Master
    edited February 2006
    meestal staat er toch wel een herkenningsteken of logootje op.
    Ik ben er ook niet zo mee op de hoogte maar ik zou even het Bosch logo bekijken op internet en het lijkt met raar als dat niet ergens op een typeplaatje of ingegoten zit
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    hallo,

Elke rotatieve boschpomp heeft een "vierkante" kop. Dat wil zeggen, daar waar de 4 leidingen uitkomen, die naar je verstuivers vertrekken.
    Bij een CAV of lucas pomp is deze kop rond van vorm.

Inderdaad staat op elke zijkant van de pomp een merkplaatje.
    Mocht je dit niet kunnen lezen, kijk eens naar je verstuivers.
    Hierop staat het merk ook op. Kun je bijna altijd zien, zonder los te doen.

Groeten,
    Nero
  • edited February 2006
    DELETED
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited February 2006
    Hallo, allen bedankt voor jullie antwoord.
    Ik ben vandaag de hele dag op pad geweest en heb veel gezien.
    Vanmorgen net op internet te koop aangeboden een 106 uit 98 1.5 d voor 4000,- echt een knap autotje, ben helemaal uit Groningen naar Blokzijl gereden om hem te bekijken, eenmaal aangekomen: VERKOCHT!

zo snel gaat dat dus. De oudere types 106 hebben soiezo een Lucaspomp. Daar wil ik echt niet aan beginnen als ik ga ombouwen. De 1.9d hebben volgens mij allemaal een bosch, die zijn idd veel vierkanter en van de voorkant gezien staat er heel klijn bosch ingegraveerd. Ik kan ze in elk geval herkennen nu :D Ben alleen een beetje bang dat die 1.5d's niet zijn uitgerust met boschpompen maar misschien de nieuwere wel. Ik zoek rustig verder!
  • edited February 2006
    DELETED
    edited February 2006
    Ja gewoon dikke pech, maarja zo schaars zijn goeie auto's ook weer niet, je moet er alleen op tijd bij zijn. Ben vandaag wel weer heel veel wijzer geworden wat betreft pompen e.d. Bedankt voor het zoeken btw.
    ik heb mijn andwoord wel inmiddels.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited February 2006
    Voor pompherkenning moet je hier maar eens kijken: http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm
    Deze en andere nuttige links kun je vinden onder het hoofdstuk informatie en dan onder groeilijst: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=9
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    [quote=Marijn van D.] De oudere types 106 hebben soiezo een Lucaspomp. Daar wil ik echt niet aan beginnen als ik ga ombouwen. De 1.9d hebben volgens mij allemaal een bosch.

Ik weet neit zeker hoe het met de 106 zit, maar mijn 306 1.9d heeft wel een lucas. Met de nodige ombouw kan je volgens mij best een percentage PPO rijden volgens mij. Ik heb inmiddels 10.000km zonder problemen.
    edited February 2006
    De 106 schijnt zowel met lucas als boschpomp geleverd te zijn, saxo lijkt mij dan het zelfde verhaal. de 306 is al heel wat meer auto en is dan ook te zwaar voor mij gezien belasting.

Ik heb zelf een kosten/besparingsplan opgesteld op basis van een diesel niet zwaarder dan 850kg. Inmiddels ben ik er achter dat die grens heel moeilijk is. Alleen de oudere 106 blijft daar onder nieuwere 106 en ook de saxo zijn al zwaarder. Ik heb mijn grens verhoogt naar 950 kg Waarmee ik ook nog aardig kan besparen. Binnen die grens vallen: 1.5 saxo, 1.5 106 en hiernaar gaat op dit moment mijn intresse: de 205 1.8 D

Ik vermoed dat deze 1800 diesel op basis is van de bekende en in massá geproduceerde 1900 d. In dat geval is de kans groot op een bosch pomp.
    Ik heb al heel wat advertenties afgebeld, maar tot nu toe zijn al die 1500 blokjes uitgerust met Lucas pomp. Wel goed nieuws!
    Ik heb waarschijnlijk een exporteur gevonden die mijn Toyota wil kopen voor dezelfde prijs die ik er voor krijg bij inruil. Ik hoef me dus niet te beperken tot dealers maar kan nu ook bij particulieren gaan informeren :)
    edited February 2006
    [quote=Marijn van D.]: de 205 1.8 D

Ik vermoed dat deze 1800 diesel op basis is van de bekende en in massá geproduceerde 1900 d. In dat geval is de kans groot op een bosch pomp.

Ik heb ook zo'n 205 gehad. Deze had wel een Lucas, maar waarschijnlijk bestaan ze wel met beiden.
  • BurnIt PPO Master
    edited February 2006
    Misschien een starlet dieseltje iets? weegt 819kg en heeft een boschpomp
  • edited February 2006
    DELETED
    edited February 2006
    HAHAHA, ik zoek me echt HE-LE-MAAL lens naar een goeie auto, alle dealers en garages zijn al goed flau van me. Elke keer zoeken ze uit wat voor pomp er nou onder zit en das tot gisteravond toe elke keer verkeerd geweest.

Maar ik weet nu en saxo te staan met boschpomp, bij een klijn garagebedrijf in noord holland. Ik wil morgen heen om te gaan kijken. 1 ding verontrust me, op www.rdw.nl kenteken nagetrokken en de auto blijkt 24-11-2005 voor het laatst van eigenaar verwisseld te zijn. Vraag: waarom heeft die auto 2,5 maand stilgestaan bij de garage? normaal zijn dit soord bakkies heel snel verkocht!

edit: Toyota is GOED das een feit, rijdt nu 2,5 jaar in een toyo maar ook dit merk heeft wel zijn nadelen: schokbrekers, lawaai op de snelweg en vind maar is 1 met weinig kilometers. Wel bedank voor de tip weer wat wijzer geworden maar 2ehands.nl marktpl, speurd, autotr. heeft weinig hoor.
    edited February 2006
    In stad wolle sie nait riednde battatbakk'n hebbe. Doar binn dai ommelande veur en dai lange kilometers asfult.
  • edited February 2006
    DELETED
    edited February 2006
    Hij houdt 'm vast tot morgen 14:00 uur, en of hij heeft glashard staan liegen of het is een absoluut schadevrije auto. Ik ga van het laatste uit, heb 'm echt wel duidelijk gemaakt dat ik wel goed ga kijken en onder de auto ga liggen enzo. Dus tja we zullen zien. Tis in elk gaval 1 met boschpomp (heeft ie even nagekeken) en je zus man dat was lang zoeken naar 1.

okeee thanx voor de antweur'n ek loat woal eem heurn. :D
    edited February 2006
    Ik heb de titel even veranderd, overigens is het niet die ene geworden die vast gehouden werd, ik besloot vanmorgen op het laatste moment toch ook nog even bij een ander te kijken die op de route lag :D en dat is 'm geworden, saxo met 156.000 km bj 97 boschpomp etc etc, lijkt een goede auto, alleen is het niet zeker of de distributieriem vervangen is.
    (boekje zijn alle beurten tot 115.000 ingevult en de daaropvolgende moest de riem) maar heb wat van de prijs kunnen IuIIen :D

Hoop 'm volgende week op te kunnen halen. (zal wel eind v.d. week worden)
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    Kun je via het stempel in het onderhoudsboekje niet zien waar hij in onderhoud geweest is? dan kunnen die je ook wel vertellen of de disrtibutieriem reeds vervangen is.
    edited February 2006
    Hallo mannen, dit is 'm dan.
    Zodra ik ga ombouwen zal ik hier meer fotos plaatsen.

image

image

image
    aan de achterkant naast de inlaat zitten geloof ik de slangen die naar de verwarming lopen, 1 van deze zal ik straks los moeten snijden.

image
    nog een ker de slangen naar de verwarming.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Vet Marijn,

Jij dingt mee naar diversen prijzen. :wink:

Zo te zien ga je voor de volledige showcase, de volledige PPO kit blinq blinq, en de meeste hits op je topic.

Ik heb je al gemarkt, dus ik hou je topic strak in de gaten. :lol:

Drappie

PS: Wat zitten die pomp en verstuivers leker voor het grijpen zeg.
    Bij mij kan ik er gewoon niet bij.... :cry:
    Zo te zien kunnen ze wel een polijst beurtje gebruiken die verstuivers van je .. :wink:
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    Complimenten, mooi karretje :!:herstel, mooie auto Marijn :wink:
    edited February 2006
    Hee bedankt jongens, ik heb gelijk al een vraag:
    de koude start heeft ie toch best wel wat moeite mee. Ik gloei ongeveer 45 sec. voor en dan moet ie echt wel 10 sec starten voordat ie aanslaat. Soms zelfs in 2 pogingen. Nu heb ik net het brandstoffilter even afgetapt zodat evt. vuil en water er uit kan, ook heb ik olie en oliefilter vervangen. Verwachten jullie problemen als ik straks op ppo ga rijden?

Ik ga in elk geval zo'n flesje diesel reiniging door de tank heen doen maar voordat die zijn werk heeft gedaan moet ik zeker wel 1500 km rijden....
    edited February 2006
    [quote=Marijn van D.]de koude start heeft ie toch best wel wat moeite mee. Ik gloei ongeveer 45 sec. voor en dan moet ie echt wel 10 sec starten voordat ie aanslaat. Soms zelfs in 2 pogingen.
    Ik ga in elk geval zo'n flesje diesel reiniging door de tank heen doen maar voordat die zijn werk heeft gedaan moet ik zeker wel 1500 km rijden....

Klinkt mij in de oren als kapotte gloeispiralen, waarschijnlijk wel twee (of meer).
    Loopt de motor wel goed als hij warm is?
    edited February 2006
    Hij loopt schitterend als ie eenmaal aanslaat. gelijk op het moment dat ie aanslaat loopt ie ook meteen op 4 cilinders. Misschien langer voorgloeien?

Overigens, ik rijdt nu op 100% gewone diesel.
    edited February 2006
    [quote=Marijn van D.]Hij loopt schitterend als ie eenmaal aanslaat. gelijk op het moment dat ie aanslaat loopt ie ook meteen op 4 cilinders. Misschien langer voorgloeien?
    Zou niet nodig moeten zijn. 1 keer gloeien zou genoeg moeten zijn, en dat duurt geen 45 seconden neem ik aan. Ik houd het toch op de gloeispiralen. Een garagist kan die spiralen eenvoudig doormeten zonder dat ze verwijdert hoeven te worden.
    edited February 2006
    vandaag weer even volgegooit, heb 280 km gereden waarvan ong 100 snelweg de rest in de stad op 13,5 liter diesel :D :D :D

EAT THAT TOYO :P
    edited February 2006
    brownie said:

[quote=Marijn van D.]Hij loopt schitterend als ie eenmaal aanslaat. gelijk op het moment dat ie aanslaat loopt ie ook meteen op 4 cilinders. Misschien langer voorgloeien?

Zou niet nodig moeten zijn. 1 keer gloeien zou genoeg moeten zijn, en dat duurt geen 45 seconden neem ik aan. Ik houd het toch op de gloeispiralen. Een garagist kan die spiralen eenvoudig doormeten zonder dat ze verwijdert hoeven te worden.

Mijn Iveco kan rustig 60 secondes voorgloeien vooral als het onder 0 is.
    Heb ik dus ook expliciet nagevraagd en op gemeten in secondes want toen ie het vroeg dacht ik aan minuten.

Dat bleek er 1 of minder tezijn ... brr koud hoor 's ochtends ..

Nu heb ik een nieuwe pit en start de Iveco veel beter, maar gloeit nog steeds lang.

Drappie
  • BurnIt PPO Master
    edited February 2006
    Misschien er in het vervolg snelgloeiers in??

gloeien duurt bij mij iets van 5sec. en daarna direct aanslaan. bij die saxo zou het niet anders moeten zijn.
    edited February 2006
    Goedenavond,

Vandaag de 2 ombouwsets van rijaccijnsvrij gehaald.
    Ziet er allemaal netjes uit, hier de foto's

zo komt ie binnen
    image

geopend:
    image

beste warmtewisselaars ook
    image

Alles op tafel:
    image

image

tervergelijking met mijn gsm, nog een WAT EEN BIGASS GROTE WW"S
    image[/list]
    edited February 2006
    Marijn ?

Wat zijn die groene dingen ?
    Wat voor Siraikleppen heb ? Type ?

Ziet er mooi verzorgt uit, mooie fotos, je neemt nu al de leiding !!

Hou ons volledig op de hoogte van ieder detail ... :lol:

Drappie
    edited February 2006
    Hoi, :)

groene dingen zijn snelkoppelingen, zodat ik de 2e tank makkelijk los kan koppelen en binnen (warm &droog) kan vullen.

type kleppen, even rechtstreeks over genomen van wat er op staat he.

merk: Flo Control

V 12=
    W 10
    ED 100 %

code 609500/666H

das alles wat erop staat :)
    edited February 2006
    Hee Marijn,

Klopt je hart al harder .... het ziet er goed uit, is dit een ander merk klep dus ? Wat zijn de doorgangen in dia meter ?

Waarom heb je 2 kits ? Gaan jullie 2 auto tegelijk doen ?

Kun je voor mij misschien een close up maken van de slangpilaren en bevestigings materialen ?

Thanks Drappie
  • edited February 2006
    DELETED
    edited February 2006
    Hoi,

Nee hardslag is wel weer kalm hoor :D
    Doorgang kleppen is minder dan 8mm als dat wilt weten, hoeveel? ik schat 5mm .

NIET VERGETEN: de ppo is reeds voorverwarmd voor het de klep door moet he. Als het KOUD de kleppen door moet zou dit een bellemering kunnen zijn.

closeups maken is geen pobleem maar dat doe ik morgen wel.

Wat zijn de slangpilaren?

2 sets ja,
    maat van mij gaat zijn Nissan L200 (pickup) ombouwen... Cool HE is het forum ook weer 2 ervaringen rijker :D Verwacht van hem alleen geen uitgebrijdt verslag ik wil wat wat foto's plaatsen dat wel.

Ik hoop begin komende week te kunnen beginnen met ombouwen.

Groetjezzzzz
    edited February 2006
    Hee Pjotter,

thnx maar het is iid tied veur bedde, alhoewel... biertje is best lekker nog :P
    Heb vandaag geen tijd gehad om naar de jumbo te gaan (set ophalen in Assen e.d.) Maandag weet ik meer.

Mocht het nou wel lukken 600 L dan blijft hij wel doorbestellen, ik denk alleen dat het bij jou mis is gegaan omdat de bedr.leider ging overleggen. Deze jongen (afdelingsshef) besteld gewoon 50 dozen en ziet wel hoeveel er binnen komt. Niks niet netjes overleggen zaken zijn zaken.

Ik baal er wel van dat ze jou droog lieten staan man, maarja ik heb goede hoop dat het hier beter gaat. Ik laat het maandag weten zodra ik langs geweest ben.

mzzl
    edited February 2006
    Hoi Marijn,

Voor de zwaardere diesel motoren zoals die L200 is 8 mm minimaal, er lopen hier verkopers en doe het zelvers rond die beweren anders en zijn daar al over aan gesproken maar dat doet hun mening niet wijzigen.

Ik ben dus wel van mening dat 8-10 mm minimaal is voor een zware diesel motor.
    Wat is het verschil tussen die Saxo en die L200 ?
    Niet alleen het gewicht van de auto ...

Puur op de APO met goede voorverwarming geisoleerde leidingen moet volgens mij wel gaan op 6 mm ( dat zal het wel zijn.) Bij een verbruik van 10 liter op 100 km of minder, maar meer zoals ik 15 liter op 100 km eisen wel iets bredere doorgangen. Ik vrees voor die L200 ...
    Leo heeft volgens mij ook zo'n pick up ...met een 3.0 litertje erin ...

Ik hoop dat het snel warmer wordt alles stolt hier !!

Drappie
    edited February 2006
    Hee, Drappie
    Drappie said:

Hoi Marijn,

voor de zwaardere diesel motoren zoals die L200 is 8 mm minimaal, er lopen hier verkopers en doe het zelvers rond die beweren anders en zijn daar al over aan gesproken maar dat doet hun mening niet wijzigen.

Ik ben dus wel van mening dat 8-10 mm minimaal is voor een zware diesel motor.

Wat is het verschil tussen die Saxo en die L200 ?
    Niet alleen het gewicht van de auto ...

Puur op de APO met goede voorverwarming geisoleerde leidingen moet volgens mij wel gaan op 6 mm ( dat zal het wel zijn.)

Ik hoop dat het snel warmer wordt alles stolt hier !!

Drappie

Hee Drappie,

Ja de leidingen zijn 8mm allemaal he.
    De nissan heeft een 2,5 L ongeblazen diezel, dat scheeld dus soiezo alweer.
    Blok heeft een zexelpomp dit zou technisch gelijk zijn aan een bosch, in elk geval ziet ie er exact hetzelfde uit als mijn boschpomp.

verder verschil tussen de 2 auto's? ja wat niet eigenlijk, denk dat de enigste overeenkomst is dat ze allebij op diesel lopen
    :lol: :lol: :lol:
    edited February 2006
    Hee Marijn,

Dan moeten wel alle doorgangen gelijk zijn anders krijg je een versmalling en we weten maar als te goed wat dat doet bij mensen.
    Want juist die versmallingen gaan het pompje extra belasten.
    Er is er alweer eentje over gestapt op de benzine ( Ford_Mondeo) .. laten we hopen dat jullie voorlopig APO blijven verbranden.

Drappie
    edited February 2006
    Drappie said:

Hee Marijn,

Dan moeten wel alle doorgangen gelijk zijn anders krijg je een versmalling en we weten maar als te goed wat dat doet bij mensen.

Drappie

LoL
    ja ik snap wat je bedoeld hoor, nouja we zullen wel zien he, ik blijf echter wel van mening dat die 8mm minimaal is omdat de PPO dat nog koud is. Op het moment dat het door de versmalling komt is het reeds opgewarmd en veel dunner, dan kun je 'm nog zo knijpen maar we weten allemaal wel hoe hard je gaar rennen om nog op tijd te zijn...

hee kga pittuh de groetjes moar weer en bedankt voor het meedenken.
    edited February 2006
    Hallo, ik heb even een vraag:

Ik wil even zeker weten waar de retour dieselleiding vandaan komt.
    Ik vermoedt regelrecht uit de pomp, maar het schema wat ik heb is daar niet helemaal duidelijk over.

Op mijn pomp zitten 2 slangen waarbij 1 duidelijk een pijltje staat. naar binnen. Wie kan mij even uitsluitsel geven waar ik precies de retour kan vinden...

bvd bedankt :!:
  • edited February 2006
    DELETED
    edited February 2006
    Marijn,

Ik kan de banjo al zien zitten op de foto hoor, volgens mij is dat hem namelijk.
    Hij loopt dus met een metalen leiding achterlangs naar je leidingen naar de verstuivers toch ?

Drappie

ps: Ben je al begonnen ?
    edited February 2006
    ok das een goeie tip.

ik was net even 1 van mijn fotos aan het fotoshoppen dat maakt de vraag een stuk duidelijker.

image
    edited February 2006
    Hoi, Marijn,

Zo gaat dat het !!

Ja rechts dan de aanvoer links dan de afvoer, bij mij lijkt het anders en zit de retour een beetje lager aan de linker zijde.

Bij mij waren de leidingen ook nog is verschillend van kleur.
    Rood was aanvoer, zwart was de retour ...
    Daarnaast komt de aanvoer vanaf e filter de retour niet.

En nou doorsnijden die kachelslangen ...

Drappie

ps: Jij hebt 4 gloeipitten ik maar eentje ... jij kan er echt goed bij !! Ben ernstig jaloers. En wat is je blokkie mooi schoon ..
    edited February 2006
    Drappie said:

Hoi, Marijn,

Zo gaat dat het !!

Ja rechts dan de aanvoer links dan de afvoer, bij mij lijkt het anders en zit de retour een beetje lager aan de linker zijde.

Drappie

ps: Jij hebt 4 gloeipitten ik maar eentje ... jij kan er echt goed bij !! Ben ernstig jaloers. En wat is je blokkie mooi schoon ..

Hee bedankt voor je complimenten man.

uhm niet om lullig te doen maar haal jij links en rechts niet door elkaar? Op de foto suggereer ik dat links de aanvoer zit en rechts (waar ook de verstuiverleidingen zitten) de afvoer.
    edited February 2006
    Drappie said:

En nou doorsnijden die kachelslangen ...

Ja ik zou wel willen maar ik ben wel ligt afhankelijk van die maat van me met zijn verwarmde garage he :wink: En ja hij is net begonnen met een nieuwe stage en loopt in een 5 ploegendienst. Zal me toch echt moeten aanpassen hoor :)
    edited February 2006
    Marijn,

Heel goed van je ik zit nog te slapen ...

Rechts is recht en links is links ja ...

Dus links aanvoer rechts afvoer ?

Drappie
    edited February 2006
    Marijn !

Skippers trui aon ien deurgoan nouh ?
    zo doen wie 't ok in Amsterdam ...

Drappie

psd: Ga dan maar studeren zodat je straks wel tijd hebt...
    edited February 2006
    Drappie said:

Dus links aanvoer rechts afvoer ?

Drappie

Hey Drappo,

Wat mij betreft wel ja :D
    Ik wil morgen wel beginnen met tank plaatsen en vast zetten enzo, moet daar nog even een constructie voor verzinnen, zit aan spanbanden te denken. Maarja die moeten ook weer ergens aan vast.

btw: hoe kan het dat jou blok 1 gloeistift heeft? gaat die dan overdwars ofzo?
    edited February 2006
    Marijn,

Die zit bij mij in het spruitstuk ...
    svcheelde wel iets in de kosten met het vervangen ...

Ik heb de oude nogh voor me liggen wil die eigenlijk als voorverwarmer gaan recyclen.

Drappie

ps: Marijn ik wil niet zeuren maar ik mis nog wat beloofde fotos van je ijzerwaren ( slangpilaren en koppelingen). Komen die nog ?
Sign In or Register to comment.