Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Brandstofmengel niet homogeen bij dit weer ?

kees_bal PPO Newbie
edited February 2006 in Olieen
Hallo,

Ik heb met veel interesse de afgelopen maanden dit forum gelezen.

Ik bezit zelf een VW Golf Variant SDI, zelf nieuw gekocht in 1997, en nu heeft deze auto 430.000 probleemloze kilometers op de teller. Verbruik is een liter brandstof op 22 kilometer.
Afgelopen zomer ben ik begonnen met 20% PPO bij de diesel te mengen. In de winter wat minder, met het oog op de lagere buitentemperaturen. Tot nu toe probleemloos, afgezien van de frituurlucht bij 20%.

Ik heb nu het volgende ervaren en wil weten of dit meer voorgekomen is. Afgelopen zondag heb ik 50 liter diesel getankt en daarna in de kou 10 liter slaolie toegevoegd, enkele flessen waren gestold, maar het kwam eruit.
Ik heb koude starts uitgevoerd bij 80 en 160 kilometer op de dag/tank-teller, het starten ging moeilijker dan gewoonlijk (sloeg wel meteen aan hoor), en stationair maakten de kleppen veel meer lawaai. Tevens stonk het als een oliebollenkraam.
Bij de starts vanaf 300 kilometer ging het als vanouds en was het reukloos.

Mijn vermoeden is dat de brandstof niet goed vermengd is geweest, en ik dus met veel meer dan 15% PPO heb gereden in de eerste 200 kilometer.

Wat is jullie commentaar, heb ik een punt hier ? Komt dit meer voor ?

Kees

Comments

• pieter PPO Master
    edited February 2006
    Hoe heb je het gemengd????
    Eerst de diesel er in en toen de olie erbij? de zwaardere PPO zakt doorgaans door de diesel heen en als je het niet goed schud dan kan het dus zijn dat je inderdaad eerst aleen PPO in je leidingen krijgt.
    Het beste is het vooraf goed te mengen of als je het toch direkt in de tank van de auto gooit dat je het alsnog probeert zo goed mogelijk te mengen.
    Ikzelf heb een Caddy en gooi het ook altijd direkt in de tank, daarna ga ik even in de laadruimte staan en spring even flink op en neer (kost me wel extra schokbrekers :shock: ) of ik rij even naar een landweggetje en ga slalommend rijden.
    Je hoort dan de tank flink klotsen en ik ga er van uit dat het dan wel goed gemixt wordt, ik heb althans nog geen problemen gehad.
    Groeten Pieter
  • edited February 2006
    DELETED
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2006
    Nog een tip. Van mijn scheikundeleeeraar: hoe heter hoe beter.
    Zet de olie eerst een dagje binnen in verwarmde ruimte. Daarna in de tank (bovenop de diesel en meteen gaan rijden.
    Niek
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited February 2006
    Ik tank de laatste tijd eerst dino in jerrycan's en daarna de olie er op. Daarna goed schudden en blijft het afhankelijk van de behoefte een paar dagen staan. Heb inderdaad ook luchtbellen gezien, deze verdwijnen echter na verloop van tijd. De mix is 40 %PPO en 60 % Dino.
    Had eerder een jerrycan niet geschud en dan zie je toch een scheiding onstaan.
    Na het schudden blijft het geheel wel gemixt.

mvg Henk
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    Okay, mischien is mijn manier van shaken voor verbetering vatbaar maar het rijden gaat tot nu toe prima en het motortje loopt als een naaimachientje en regelmatig.
    Ik heb eerlijk gezegt geen proefjes gedaan dus ik geloof jullie meteen dat ik het mischien onderschat.
  • edited February 2006
    DELETED
  • kees_bal PPO Newbie
    edited February 2006
    Bedankt voor jullie tips,

Verschijnsel is nu wel verklaard, denk ik. Als de buitentemperaturen oplopen (zoals vandaag) zal het mengsel vanzelf wel makkelijker homogeen worden. Hogere percentages PPO maar weer in de lente.
    Ik heb thuis ook nog een mooie gele Shell-jerrycan van 10 liter, zal ik eens wat mee experimenteren, hoef ik ook niet als een armoedzaaier al die losse flessen leeg te kieperen in mijn tank in het zicht van de hele buurt. Vind ik zelf een beetje genant, maar is wel voor het goede doel (milieu, bankrekening).
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hoi,

Zolang iedereen zijn flesjes netjes verwerkt op de correcte manier is er niets aan de hand, maar als ik een 30 tal flesjes in een hoek op een parkeerplaats zie liggen dan breekt mijn hart. :cry:

Hij of zij verpest het millieu en geeft ons PPO érs een slechte naam ....

Ik hoop dat ik er is een betrap ...

:twisted:
  • kees_bal PPO Newbie
    edited February 2006
    Met een jerrycan gaat het prima. Vijf liter PPO en vijf liter diesel, vervolgens schudden. Puur PPO in de jerrycan krijg je haast niet door het tuitje in je tank, te hoge viscositeit. Zomers zal dat wel beter gaan.
    Al met al zou het handiger zijn als PPO (Slaolie, zonnebloemolie) in 5-liter verpakkingen zit. Zijn die verkrijgbaar ? Nog niet gezien.
    Het zou heel wat kunststof (hoewel recyclebaar) uitsparen, dat was een goed punt.

Bedankt voor al jullie reacties.

Kees
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hee Kees,

Jij bent echt een mazzelpik he ... jij hebt een tankstation in je eigen deurp !!

:cry:

Hebben wij ook maar ik wil niet mediteren voor € 0,95 cent per liter ....

:wink:

Drappie
Sign In or Register to comment.