Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

De stelling ...

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited February 2006 in Olieen
De stelling is:
Rijden op PPO/APO/WVO vereist een beter diepfilter systeem zowel op brandstof- als op carterolie niveau.


Geef aub jullie mening, ervaring, gedachtes over deze stelling. :idea:

Comments

  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Persoonlijk vind ik van niet.

    Qua brandstoffiltering: Als je de ppo (of wat dan ook) filtert naar dezelfde normen als de diesel (of fijnste filters die in je wagen zitten), dan moet dit voldoen.

    WAt betreft de motorolie.
    Ikzelf heb nog geen enkele verandering van m'n olie (en dat bij anderen) kunnen zien. Heb wel die foto's van Zevenees gezien, maar dat had volgens mij meer te maken met slijtage van de motor.

    Nero
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hoi Nero,

    Heb jij een fijnfilter op je auto ?
    En hoeveel km rijdt je al op PPO ?
    100% ? Verwamt ?

    Als je APO koopt op 10 mu is een fijnfilter voor de brandstof toch niet overbodig ?

    We hebben allemaal de fotos gezien van de oliecarterolie die op teer lijkt ...
    Daarom gaat het nu ook .. Mijn menig is dat de oude olie die altijd is gefiltert op een standaard filter ervoor heeft gezorgd dat die olie erzo uit gaat zien.
    Iedere compressiemotor of verbrandingsmotor heeft een slijtage vanaf zijn eerste bedrijfsuur. Het afval van de slijtage komt in de carterolie en passeert het oliefilter zonder moeite. Hierdoor wordt de olie verrijkt met 'slijpmiddel' .
    Daarom moet de olie volgens de fabrikant op interval gewisselt worden.
    Olie moet dus primair gewisselt worden om deze reden de andere vervuiling moet dan zijn: Koolresten, water, fosfor, brandstof, en nog meer lekkers.
    Iedere keer als de olie wordt gewisselt blijft het akeligste ( de koek, de Black Sludge) in dunne laagjes hangen aan het carter en in de leidingen en kanaaltjes. Bij iedere wisseling weer een beetje, net zolang totdat er iets verstopt. Dan maar niet te beginnen over de ontluchting van het carter, kenners weten dat deze retour wordt herleid naar het carter ... met andere woorden ...
    Het carterafval moet gewoon weer opnieuw je blok in omdat het millieu technisch niet verantwoord zou zijn deze in de open lucht te laten komen.
    Door deze 2 schadelijke aanvoer van rotzooi zal het vuil niveau op de wanden en leidingen alleen maar toenemen.
    Er is namelijk geen afscheider die het zuivert ...

    Aan iedereen op het forum:

    Hoe kun je met je blote oog zien of je cartermotorolie in goede staat is ?
    Voor mij is zwarte olie zwarte olie, of deze nu is verdund met PPO of koolresten of niet !

    Ik kan wel zeggen dat als ik de kop van motorblok eraf haal ik overal zwarte drap aan de binnekant aantref .. en dat is waar het hier om gaat ....




    :arrow:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    hallo Drappie,

    Ik rijd al meer dan 80.000km op ppo. Wel niet met gebruikte olie. Altijd nieuw.
    Heb ook al een 10-tal mensen bij wie ik omgebouwd heb. Samen ook goed voor z'n 400.000km!!
    Van al deze auto's doe ik het onderhoud.
    Ik weet dus waaraan me te verwachten.
    Maar tot nu toe , nog geen enkele (niet de minste) verandering van olie of andere gezien sedert gebruik van ppo.


    Die foto's van Vanderstroom wijzen maar op 1 ding:
    Er zat water in de wvo die hij gebruikt heeft. Kan niet anders.
    Bij joint de culasse kan je dit ook tegenkomen.

    Met fijnfilteren los je dit ook niet op!

    Groeten,
    Nero
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    nero said:

    Persoonlijk vind ik van niet.

    Qua brandstoffiltering: Als je de ppo (of wat dan ook) filtert naar dezelfde normen als de diesel (of fijnste filters die in je wagen zitten), dan moet dit voldoen.

    WAt betreft de motorolie.
    Ikzelf heb nog geen enkele verandering van m'n olie (en dat bij anderen) kunnen zien. Heb wel die foto's van Zevenees gezien, maar dat had volgens mij meer te maken met slijtage van de motor.

    Nero

    ik denk dat je je vergist ;) ik rijdt niet op ppo maar op benzine ;) (moto)
    Voorlopig volg ik enkel PPO om later zelf te gaan experimenteren :)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hallo Nero,

    Volgens mij is de enige manier om dit te bewijzen, (wat er in die olie zit ?), is een sample opsturen, dan pas krijg je te horen wat er nou precies in die olie zit.
    Dat het er niet goed uit ziet dat is bij deze olie niet alleen te zien maar ook te voelen.
    Hoe dan ook met een fijn filter voorkom je ook corrossie want het filter is in staat om 160 ml water uit de carteolie te halen.

    Het is mij te duur om vanderstroom een diepfilter te schenken en het is inderdaad geen garantie dat zijn probleem is opgelost.
    Eerst zien dan geloven !! :roll:

    Ik hoop voor jouw auto en de autos van je mede ppo érs dat jij harstikke gelijk hebt ! Want kennelijk maakt niemand zich zorgen over het rijden op warmgeperste olie !! En als jij gelijk hebt dan kan ik weer verder met de PPO kit ugrade ipv van RSI optelopen op mijn keyboardje. :lol:

    Het rijden op warm geperste olie zou bij iedereen dezelfde problemen moeten veroorzaken volgens een artikel op dit forum, namelijk de gumm.
    Dan hebben we nog het water in de WVO dat voor corrossie zorgt.
    Dan hebben we nog het onbekende deel: de vetten en zouten in de WVO.
    En de roet en brandstof die in de olie komt.

    Dus een fijnfilter lost niets van deze 4 vervuilingen op ? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk, omdat er aangetoont kan worden met analyse rapporten wat een bepaald soort olie nog bevat aan goede en aan slechte elementen in de olie.

    En als er mensen zijn die het echt willen weten of er gumm aan je zuigerveren zit, gaan jullie dan je kop eraf halen ? Ik had het over de kop van mijn motorfiets die ook een black sludge probleem heeft.
    Ze adviseren voor mijn motorfiets om de 600 km te wisselen als je hart hebt voor je fiets.
    Nou ik heb hart voor mijn fiets en het millieu en ik weet zeker dat een fijnfilter op mijn crosser wonderen zal doen.

    De SpinOn elementen zijn passe ... ze passen niet in de toekomst en ze doen hun werk maar matig.

    Zijn er nog meer PPO 'ers die hier gedachtes hebben over de stelling ?
    Op het duitse forum wordt er hetzelfde geoppert ... door een andere bekeerde :wink:

    In ieder geval bedankt voor je reactie Nero, jouw woorden worden hier hoog opgenomen, ik wil ook niemand een troef afsteken of slimmer afzijn.
    Ik ben nog steeds de speculant die alles probeert en dan een conclusie trekt. En kennelijk ben ik nu de enige PPO ér in Nederland die met een fijnfilter rondrijd, dat zal spoedig veranderen. :)
  • Bokkum PPO Addict
    edited January 2006
    Yo Drappie,

    Als antwoord op je stelling: Brandstof fijner filteren dan de fabrikant voorschrijft lijkt me niet nuttig.
    Veel belangrijker is het water te verwijderen uit de brandstof en je motor goed te onderhouden.
    Ik ben nog geen filter tegengekomen die het water op afdoende wijze tegenhield.
    Wat dát betreft is een separator nog steeds onovertroffen. ( razend snel ronddraaiende centrifuge)

    Een bypassfilter op de smeerolie werkt absoluut positief op de standtijd, maar olie(dopes) met het eeuwige leven bestaan nog niet.
    Met die paar liter carterinhoud van een auto is het economisch niet aantrekkelijk genoeg.
    Als je bang bent dat PPO/VWO in je smeerolie komt, is het raadzamer om de slijtage van je motor eens te bezien.
    Een extra filter voor dit doel is symptoom-bestrijding, maar lost de oorzaak niet op.


    Mvg, Leo.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hallo Bokkum en Nero,


    Ik zou heel graag willen weten wat jullie intervallen zijn en of jullie puur, gemengd en of verwamt rijden ? Wisselen jullie ook de oliefilters iedere beurt ?
    Het water in de brandstof , wordt door een seperator beter gescheiden als het aftapplugje op je standaard brandstoffilter.
    Op bijna iedere boot zit een waterafscheider, deze ga ik nog aanschaffen alleen al om mijn brandstoftoevoer watervrij te krijgen.

    Maar wat doen we met de kleinere watermoloculen die niet onerop drijven in de ZBO en APO ?
    Wat doen we met de condens in het carter ...
    En wat dan met die carterafval die via de ontluchting mijn motor inkomt en alsnog moet gaan verbranden ?

    En hoe bezie ik de slijtage van mijn motor ?
    Ik wil de kop er niet afhalen want ik weet dat er vier versleten cilinders inzitten van een oude Iveco met 250.000 op de teller. :wink:

    En wat is een standtijd ? ( zie ik ben een echte leek !)

    Nu even over de carter inhoud, je zegt dat de gemiddelde carter te klein is om er winst uit tehalen met een fijnfilter toch ?
    Maar onze groep PPO érs moeten nu wel de interrval verdubbelen.
    Daarmee is hun gebruik in carter olie meteen verdubbelt, nu misschien wel groot genoeg ? :?

    Ik ga aantonen door middel van een carterolie sample na 5000 km dat mijn olie nog goed is of niet, en deze test doe ik nog een keer na 10.000km. :?
    En ik ga proberen aan te tonen dat een fijnfilter economisch aantrekkelijk is en vooral ivm het millieu.


    Bedankt voor de respons ...

    Er mag wel meer stof opwaaien in deze discussie, schroom jezelf dus niet en laat je erover uit.

    :D
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    hallo Drappie,

    Wat betreft die olieverversingen vermeerderen door rijden op ppo :

    DOE IK NIET en ook m'n klanten niet.

    Ik blijf gewoon de intervallen doen zoals vooraf. D.w.z. (hangt van de auto en olie af) meestal om de 7500 à 10000km.
    Bij al deze auto's deed ik voordien ook altijd het onderhoud.
    Dus nu ook nog, bij sommigen al bijna 2 jaar met ppo.
    Ik heb (behalve verstuivers) nog niks speciaal tegengekomen.
    Niks veranderd met de motorolie, brandstoffilters ook niet (wel gescheiden brandstofcircuit), ...niks.

    Ik installeer 2-tanksystemen, altijd verwarmd. (geen tankverwarming!, want dat heeft meer water in de brandstof, waardoor bijna alle problemen met ppo-rijden beginnen : door dit water in de olie)

    Ik ben (zoals wel bekend) pomp-specialist bij een revisiebedrijf. Ik weet dus wel op wat ik moet letten als ik zeg dat er niks veranderd is. Dus ook niet compressie, kras op cilinderwand, gumming,...
    Enkel de verstuiverneuzen "koeken" sneller toe. Dit is vooral omdat we te laat terugschakelen op diesel, alvorens de wagen stil te leggen.

    Heb intussen ook 2 stroomgroepen op ppo gezet.
    No problems wat so ever.

    Aan iedereen:
    Wees voorzichtig, vooral met wat je in je tank kiepert! (filteren op brokjes alleen is inderdaad niet genoeg als je gebruikte olie wil oprijden).

    Maar bewijzen van ppo-schade (met schone ppo!) heb ik nog geen enkele keer gezien! Ik zit nochtans in de branche, en ken nu al persoonlijk een 50-tal mensen die ppo-rijden.

    Groeten,
    Nero
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited January 2006
    Zeveneens said:

    nero said:



    WAt betreft de motorolie.
    Ikzelf heb nog geen enkele verandering van m'n olie (en dat bij anderen) kunnen zien. Heb wel die foto's van Zevenees gezien, maar dat had volgens mij meer te maken met slijtage van de motor.


    ik denk dat je die foto's van vanderstroom bedoelde :wink:

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hallo Nero,

    Ik geloof je 100 %, ik heb ook een positieve indruk van jouw werk.
    En ik deel je menig dat als het goed is aangelegd en de kit verwamt goed dan kom je aanzienlijk verder.

    Helaas heb ik toch wel een paar honderd liter 10 mu APO verstookt, ik kan alleen maar hopen dat het wel mee valt.

    Vanaf nu alleen nog maar top APO !!

    Verwissel jij dan het filter en de olie ?
    En waarom hoor je dan toch vaak om de 5000 km ?
    Halveren van de normale interval volgens opa Elsbett, ik weet verdomme de mijne niet eens.

    :oops:
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited January 2006
    hallo Nero,
    Je eerder post:

    "Die foto's van Vanderstroom wijzen maar op 1 ding:
    Er zat water in de wvo die hij gebruikt heeft. Kan niet anders.
    Bij joint de culasse kan je dit ook tegenkomen. "

    Ik dacht 't niet.

    Als je water mengt met olie zul je zien dat die wit/geel wordt zeg maar mayonaise achtig. (ook bij klein beetje water)
    Ik heb is een ouwe versleten motor gehad die bij vochtig weer en korte afstanden rijden ook witte mayo afscheide.
    Toen ik er nieuwe overmaat zuigers in had gedaan was 't weg.
    Water in motorolie is geen ramp als je langere afstanden rijdt verdamt 't er weer vanzelf uit via carter ontluchting.
    Olie/water mix wordt ook gebruikt als koeling/smering in verspanende technieken als frezen

    Die drapachtige olie is volgens mij veroorzaakt door;
    1. te veel zuiger/cilinder speling
    2. evt. troep in apo / wvo

    Belangrijk is dus hoeveel slijtage heeft je motor, Heb je redelijk wat compressie verlies, dan zou je een beter motorolie filter nodig hebben (of gewoon reviseren)

    Let wel, dit is mijn mening, ik ben ook maar een gewone knutselaar...

    gr. Peter
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    beste Peter,

    Wat je schrijft kan.
    Maar mocht je verder gelezen hebben bij het originele bericht van Vanderstroom zelf, dan had je gelezen dat hij na die olieverversing, het probleem niet meer heeft gehad. Zonder verandering van segmenten of goonen van de cilinder.
    Ik werk bij een motoren revisiebedrijf. Ik heb nog nooit een motor weten "verbeteren" of de speling zien verdwijnen vanzelf????!!!!!????
    :)


    Als hij het 1 maal had, zonder het nu nog verder tegen te komen, wil dat zeggen dat het in zijn olie zat die hij toen gebruikte! Niks anders kan.

    Groeten,
    Nero
  • tedkroon PPO Newbie
    edited February 2006
    Mijnsinziens moet je eerst onderscheid maken tussen PPO/diesel mengers en die geheel op PPO rijden.

    Voor de mengers is als je motor in goede conditie is geen aanvullende maatregelen nodig.
    Bij slechtere conditie zijn van tijd tot tijd verstuivers improvers nodig om de verbrandingsruimte en eventueel de turbo te reinigen.

    Bij puur PPO wordt het allemaal wat kritischer.
    Motor in goede conditie (geen of weinig olie verbruik):
    Brandstof- en oliefilter regelmatig monitoren op water, dichtslibbing enz. Op sludge afzetting de motor van tijd tot tijd controleren. Olieverversing frequentie opvoeren.
    Motor in minder staat:
    Aanvullend en idem aan de mengers, schoonbranden met een verstuiver/verbrandingsimprover! En misschien regelmatig een tijd op gewone diesel rijden.

    Extra verfijnde filtering houdt in mij ogen geen polymerisatie tegen van de PPO met andere stoffen.

    Tip:
    Goedkope olie gebruiken en vervolgens in een grotere frequentie verversen. Achtergrond: de toegevoegde dopes in de olie zijn niet afgestemd op de PPO. In dat kader ga je terug in de tijd met de ouderwetse verversingsfrequenties.

    Het is de overweging waard of de beredenering helemaal klopt;het zal de tijd moeten uitwijzen.

    Groeten Ted.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hee Ted,

    Goeie reactie, goeie punten, inderdaad de tijd zal het zeggen.
    De Iveco rijdt alleen maar beter en soepeler maar om nou te zeggen dat dat door het filter komt nee.... Dat komt door die schone verstuivers en schone filters ....

    Polymerisatie ..... daar hoor je meer over ... een PPO filter kan alleen maar deeltjes eruit filteren, chemische reacties kan het niet teweeg brengen. ( ik moet me ff verdiepen in dat woord)

    Binnenkort ga ik de olie voor de 1ste maal eruit halen en het eerste filter wisselen en dan moet ik nog ff 5000 km en dan pas trek ik een sample voor analyse ...

    nog eventjes geduld aub ?

    :wink:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2006
    Peko,
    Als je motor niet echt goed meer is, komt er brandstof vanuit de cilinder in het carter. Als het diesel is, verdampt dat. Vaak zakt dan ook het oliepeil in het carter, want als er diesl langs de cilinderwanden kan lekken, kan er ook carterolie naar boven. Als het PPO is verdampt het niet. Vaak betekent dat, dat het oliepeil stijgt of het oliepeil gelijk blijft, maar steeds meer PPO bevat. Dan wordt het uieindelijk zwarte mayonaise.
    Filteren van carterolie zou op basis van deze theorie dus niet helpen.
    Ikzelf gebruik pantaardige carterolie (PLantomat). Die zou beter tegen vervuiling met PPO kunnen. Of het waar is weet ik niet, maar ik vondt het eigelijk wel zo milieuvriendelijk.
    Niek
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hoi Niek,

    Na overleg met Triple-R heb ik gekozen voor synthetische olie van Q8.
    Ik ga ervan uit dat deze mensen ons een stap voorruit zijn in carterolie, ondanks dat die duitsers allemaal plantaardige olie gebruiken.

    Ik ben erg benieuwd naar jouw intervallen, je rijdt puur op APO.
    Je gebruikt plantomat en hoevaak wissel jij de olie en je oliefilter ?

    Als het echt aankomt op het millieu is een fijnfilter altijd beter ivm de verwerking van het filter.

    Als er teveel PPO in de carter olie zit dan is de olie verloren, een fijnfilter haalt dat er ook niet uit.
    Wel grappig dat je erover begint want mijn olieniveau doet al tijden raar.
    In het begin dacht ik dat ik er steeds meer olie bij kreeg het niveau steeg dus. Na veel discussie en wat onderzoek kwam ik tot de volgende conclusie:


    Mijn peilstok zit in een geleidendebuis ( een gebogen buis) deze gaat samen met een carterontluchtingslang mijn blok in.
    Deze buis zit gewoon los en kan met gemak 2 cm naar boven. Nou kan ik dus niet meer objectief peilen.

    :wink:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2006
    Peko,
    Ik wissel elke 10000 km met plantomat en dan gaat er ook een vers filter in.
    Motor heeft nooit olie verbruikt.

    Niek
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hee Niek zou je is een keertje wat olie willen opvangen in een flessie wat ik je dan toestuur ?

    Of in een gesterieliseerd potje van je eigen collectie mag ook.
    Ik ben namelijk erg geintereseerd in jouw carterolie ...
    Je hebt het juiste voertuig met de juiste opzet om een goed beeld te krijgen van mijn onderzoekje.


    Overigens stuur ik je nu ff een PB 'tje ...

    Drappie
    :wink:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2006
    Drappie,
    ga ik voor je doen, stuur ik ook een monstertje verse olie.
    Niek
Sign In or Register to comment.