Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia TD met rijaccijnsvrij.nl pakket

orisj1orisj1 PPO Newbie
edited February 2006 in Citroën/Peugeot
Ik heb afgelopen zaterdag de ombouwset van www.rijaccijnsvrij.nl ingebouwd in mijn citroën Xantia 1.9 turbodiesel, ging heel makkelijk, totaal ongeveer 5 uur bezig geweest.
Werkt voortreffelijk en voor die prijs (350 euro voor warmtewisselaar, kleppen, tankje, slangen, slangenklemmen zaten er zelfs bij) heb ik het er met 15 keer tanken uit!
site van die gasten is een beetje rommelig maar echt mooi spul, en ze zijn volgens mij de goedkoopste (die ik kon vinden)
succes allemaal!

Comments

• PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited January 2006
    Hoi,

Ik hoop niet dat je het kringloopschema van de site hebt gevolgt, daar zitten fouten in.Is meer een schematische voorstelling.

Zal in het begin goed werken,maar gaat in de toekomst voor problemen zorgen.

Ik neem aan dat er bij de ombouw set een ander schema zit?
    stuur maar een PM als hij in de toekomst steeds slechter gaat starten.

veel suces!

J.E.Esselink
  • martin PPO Newbie
    edited January 2006
    Hallo,

Heb ook eens naar dat schema gekeken en er zit inderdaad geen brandstoffilter in het diesel-circuit, da's niet zo handig. Klein beetje bijmenging van olie in dieseltank maar daar rijdt ik al vele kilometers mee zonder problemen. (zou eens moeten meten hoeveel dat eigenlijk is).
    Forum is ter stimulering rijden op PPO?

:wink:

Groeten
    Martin
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2006
    Hoi,

Ook ik ben al jaren een tevreden Xantia turbo diesel rijder met bijna 279000 km op de klok en ongeveer een half jaar op PPO.
    Gekomen van 1 fles per tank via 40% naar 30% nu met de vorst.
    Mijn volgende stap is ombouwen denk ik maar ik zie nog al op tegen dat gepiel met de waterslangen bij de kachel. Zou ik ook eens bij jou mogen komen kijken hoe dat is gebeurd, als steuntje in de rug.
    Dank.
    Douwe
    [email]RAMONAIR@hetnet.nl[/email]
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Dat gepiel valt wel mee hoor. Je snijd de slangen vlak voor de kachel door en zet er t-stukken in. De derde uitgang loopt dan naar de warmtewisselaar. Wel afdichten met slangklemmen natuurlijk.
    Of kun je bijna niet bij die slangen komen?
    edited January 2006
    Een xantia kan zelfs in serie met de kachel, is nog veel eenvoudiger aansluiten, en geen T-stukken nodig, zorg wel dat je de aanvoerslang onderbreekt en sluit de warmtewisselaar altijd tegenstrooms aan.

suces gegarandeerd.

P.S. in serie wil zeggen : demonteer de kachelslang tussen motor-OUT en kachel-IN, ga van de motor naar de warmtewisselaar-IN en sluit de OUT van de warmtewisselaar aan op de kachel-IN, KLAAR!!
    edited January 2006
    Dank voor de reactie. Het probleem voor mij is, dat ik zo graag zou willen zien hoe een andere Xantia is omgebouwd. Op de Duitse site van fmso.de staat er een uit Polen maar dat is weer zo ver weg om even onder de motorkap te kijken. Ik heb geen idee hoe ik bij de kachelslangen moet komen. Gaat dat via de binnenruimte en hoe haal ik dan die ombouw weg of gaat het via het motorcompartiment en hoe kom ik daar bij.
    Dank,
    Eigenlijk is er nog iets dat ik wel zou willen bepraten hier, :D. Het is namelijk zo, dat ik sinds 2 jaar veel eindjes van ongeveer 15 km maak (dat is zo gekomen door mijn verhuizing). Ik wil dus een systeem waarbij ik snel heen en terug kan schakelen. Dus een 20 platen warmtewisselaar met een elctrische verwarmer erbij, zodat ik meteen na het starten kan overschakelen. Zodra het koelwater warm is kan het electrische gedeelte uit (via bi-metaal schakelaar?). Er zijn setjes op ebay.de voor ongeveer 350 euro alleen daar is de Dino retour kortgesloten. Ik dacht altijd dat om snel te spoelen de Dino, die de resten PPO meeneemt uit de leidingen en de pomp, zo snel mogelijk afgevoerd moet worden naar de Dino tank. Graag, geacht forum, uw mening
    Douwe.
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited January 2006
    [quote=Dappere Douwe] Er zijn setjes op ebay.de voor ongeveer 350 euro alleen daar is de Dino retour kortgesloten. Ik dacht altijd dat om snel te spoelen de Dino, die de resten PPO meeneemt uit de leidingen en de pomp, zo snel mogelijk afgevoerd moet worden naar de Dino tank. Graag, geacht forum, uw mening
    Douwe.
    opgelet met spoelen naar dieseltank!,na vele korte stukjes rijden wordt je %ppo in je diesel te groot met startproblemen als gevolg,ideaal is een retour naar je ppo tank vooral de eerste minuut dat je overschakeld.
    ikzelf heb die fout ook gemaakt bij mijn ombouw, ik moet er op letten (vooral nu in de winter) dat mn dieseltank steeds meer dan halfvol is.
    edited January 2006
    De waterslangen kun je gewoon bereiken via de motor ruimte.
    Maar als de waterslangen al een probleem geven met het aansluiten, hoe dan de rest?

Kijk eerst of de auto wel geschikt is, dat wil zeggen wat voor een brandstof pomp zit er op?
    Als het een bosch is gaat het, bij een lucas pomp :niet aan beginnen, gaat stuk!

Over die kleine afstanden is het beter om een ander systeem te nemen in plaats van een 2-Tank systeem.

Wij kunne u een 1-tank oplossing bieden, waarbij u kunt starten en stoppen zoals u gewend bent, dus geen schakelaars, temperatuur sensoren en geen extra tank. Dus gewoon 100% PPO tanken in de bestaande brandstof tank , u kunt altijd ook nog diesel tanken en elke mix daar tussen in.

Als je toch met ventielen en een 2-Tanksysteem gaat werken, zorg er voor dat er NOOIT PPO in de diesel tank kan komen, als je gaat spoelen altijd in de PPO-tank.
    edited January 2006
    Vries kou word inderdaad moeilijker

Onder de -10 C moet er diesel bij gemengt worden +/- 15%
    Onder de -15 C moet er op 100% diesel gereden worden

het werkt niet met een gloeistift, idd dat werkt niet.
    Het gaat hier om een profesiooneel ombouwset van Elsbett.

En daar worden meer speciaale aanpassingen gemaakt dan alleen de olie even voor verwarmen.

o.a. :Aanpassing of vervanging van de verstuivers(speciaal voor PPO), vervangen van de gloeibougies (speciaal voor PPO), aanpasing van de gloei electronica.

Dit alles met garantie op: de ombouwset , de inbouw, en motor garantie.

En vooral die laatste optie leverd bijna niemand, bijna allemaal eigen risico

Let op, het 1-Tank systeem is niet voor iedere auto geschikt!!!!
  • orisj1orisj1 PPO Newbie
    edited January 2006
    veel reacties zeg...

Ik heb nu een week gereden met het systeem van rijaccijnsvrij, en tot nog toe geen problemen. Het is wel van belang dat je even voor dat je stopt met rijden terugschakelt naar diesel (uit het extra tankje), zodoende komt er weer diesel in het systeem en heb je de volgende ochtend geen probleem met starten. Je start dus weer op 100% diesel.

Ik heb nog geen "dieselexpert" naar het hele spul laten kijken, heb je een suggestie? (omgeving A'dam).

Wat betreft het aansluiten van de leidingen: het is even uitzoeken wat je waar moet aansluiten maar het is niet moeilijk, gewoon je hoofd erbij houden.

Voor de Xantiarijders: ik zal een fotootje maken onder de motorkap, kan je zien hoe het eruit ziet. Post ik dan hier.

groeten!
    edited January 2006
    Begin sept. 2005 heb ik een mailtje gestuurd naar Elsbett-Duitsland met de vraag wat ik kon doen om op PPO te rijden. Binnen de kortste tijd kreeg ik een mailtje terug. Men raadde mij aan een 1 tank systeem (1-Tank-Pflanzenoel-Umruesbausatz) te bestellen, daar dat het goedkoopst was en gezien het een gewone turbo is, de motor dat wel aan kan. Deze zelfbouwkit kwam mij toendertijd, en dat zal nu niet goedkoper geworden zijn, op 800,40 euro. Dit aanbod was 30 dagen geldig. Als het mezelf niet zou lukken om in te bouwen kwamen daar de kosten nog bij. Bij Solaroilsystems komt alles op rond de 3000 euro. Is het dan niet goedkoper om een 2-tank ombouw set te kopen op ebay en dan mijn lokale beun te vragen mij te helpen de kachelslangen te vinden?!!! :wink: Ok, geen 2 jaar garantie maar wel minimaal 2000 euro goedkoper.
    Vr. gr.,
    Douwe
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Dappere Douwe:
    Sinds kort heeft Elsbett zijn eigen Nederlandse site (binnenkort ook Belgie) en een eigen bedrijfsvertegenwoordiging hier. Een eigen Dealernetwerk wordt nu in deze landen opgebouwd. In plaats van de lokale beunen. Binnen één maand al drie, maar dit jaat uitgebreid naar zo'n twintig. En voor iets lagere tarieven die jij noemt :lol: :lol:
    De Nederlandstalige winkel met eigen tarieven is binnen heel korte tijd in de lucht. Met twee jaar garantie (!!!) en een veel lagere prijs. Drieduizend euro is een absurd bedrag voor een personenwagen.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Elsbett richt zich hoofdzakelijk op de (semi) professionele gebruiker. Een bedrijf (klant) heeft geen behoefte aan een chauffeur die belt met de mededeling dat hij in verweggistan staat met een probleem. Voordat een set te koop aangeboden wordt heeft men daar eerst ervaring mee op gedaan. Ook Elsbett patenten zijn er in verwerkt. Die zijn bij anderen niet te koop. Zoals: ..."elsbett don`t use magnet-ventile, these is specific for elsbett. We use a full-floated mechanic system (elsbett patent)"...
    Ieder z'n vak en z'n hobby :lol:
    Ombouwstations moeten eerst een training volgen.
  • vet2000 PPO Newbie
    edited February 2006
    Halle Dappere Douwe,

Voor inbouwen heb je in principe geen beun nodig, heel veel is eenvoudig zelf te doen. Hoewel wij (van www.rijaccijnsvrij.nl) geen ombouw compleet verzorgen, helpen we iedereen die hulp nodig heeft bij het ombouwen graag.

groeten!
  • vet2000 PPO Newbie
    edited February 2006
    Op de set geven we 6 maanden garantie, mits op de correcte wijze gemonteerd. Op auto's die wijzelf niet ombouwen kunnen we geen garantie geven :wink:
    edited February 2006
    vet2000 said:

Halle Dappere Douwe,

Voor inbouwen heb je in principe geen beun nodig, heel veel is eenvoudig zelf te doen. Hoewel wij (van www.rijaccijnsvrij.nl) geen ombouw compleet verzorgen, helpen we iedereen die hulp nodig heeft bij het ombouwen graag.

Op de set geven we 6 maanden garantie, mits op de correcte wijze gemonteerd. Op auto's die wijzelf niet ombouwen kunnen we geen garantie geven

groeten!

op auto's die jullie zelf niet ombouwen geven jullie geen garantie, maar in een vorige post meld je dat jullie geen inbouw compleet verzorgen.

Dus conclusie , geen garantie op motor schade

[edit] tekst aangepast, type fouten verwijderd
  • vet2000 PPO Newbie
    edited February 2006
    Dat klopt niet helemaal,
    Op de onderdelen geven wij wel degelijk garantie.
    edited February 2006
    hallo allemaal,

hier zoals beloofd de foto onder de motorkap van mijn xantia met het ingebouwde setje. ik hoop dat het verhelderend werkt

werkt overigens nog steeds prima allemaal

groeten!
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited February 2006
    image

foto word automatisch verklijnd, maar het is net leesbaar.
    edited February 2006
    Ik weet niet of ik het goed zie, maar volgens mij stroomt je warm water in dezelfde richting als je op te warmen ppo. Dat het kan heb je al bewezen :D
    maar de ppo zal wel heter worden als het in tegengestelde richting van het koelwater (wat heet is) loopt.

Verder vind ik dat het er erg netjes uitziet.
    edited February 2006
    Marijn, bedankt voor het plaatsen van de foto, ben daar niet zo handig in. Waarom warmt de PPO volgens jou beter op als het tegengesteld door de warmtewisselaar stroomt?
    edited February 2006
    schema(tje) WW

(in) koude PPO ----------------------------> hete PPO (uit)
    afgekoeld koelwater<--------------------------- heet koelwater (in)
    (uit)

Waar de koude PPO instroomd word het deels opgewarmt door het water dat zijn meeste energie afgestaan heeft waar het de Warmte Wisselaar inkomt.
    op dat punt stroomd de inmiddels (beetje opgewarmde) PPO langs het water wat daar op zijn heetst is. Op deze manier krijg je de meeste "warmte overdracht"

jouwn situatie is volgens mij:

(in) koude PPO ---------------------------> warme ppo (uit)
    (in) warm koelwater ----------------------------> afgekoeld koelwater (uit)

Als het werkt en je hebt geen zin om te experimenteren dan moet je dat ook zeker niet doen, ikzelf volg een opleiding tot procesopperator en vind het juist super leuk en intressant om te kijken of het in de praktijk ook echt veel scheeld. In prenciepe is het een kwestie van een paar slangen verwisselen en testen maar nogmaals als je tevreden bent en je er geen zin in hebt moet je het nattuurlijk niet doen.

Ik hoop dat ik het het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, als je meer foto's hebt mail maar geen probleem. (wel PPO gerelateerd AUB
    :wink: )
  • pieter PPO Master
    edited February 2006
    Het wordt wel meer geadviseerd de stroming van de PPO in tegengestelde richting van het koelwater te laten gaan.
    Ik kan me ook voorstellen dat een meelopende koude vloeistof op dat korte traject zelfs de warmteoverdracht wat dempt omdat de vloeistoffen elkaar qua temperatuur beinvloeden.
    Als je een langer traject hebt zal het geheel wel op den duur de juiste temperatuur wel hebben denk ik, omdat er dan meer tijd is voor de warmteoverdracht.
    Mijn gevoel zegt dat Marijn gelijk heeft.
    edited February 2006
    Ik bedenk me net even dit:

stel je op te warmen vloeistof (V1) heeft een begin tempratuur van 20 C
    en je warmtebron"koelwater" (V2) heeft een begintempratuur van 80 C

Bij gelijkstroom gaat V1 hitte opnemen van V2
    V1 warmt op en V2 koeld af. theoretisch zouden bijde vloeistoffen (bij 100% warmteoverdracht) op 50 C uitkomen.

bij tegenstroming komt V1 langs steeds hetere V2 en V2 die steeds koeler word gaat naar de koudere V1 : zou betekenen dat bij 100% overdracht (wat nooit haalbaar is nattuurlijk) V1 uit de WW zou komen met 80C en V2 met 20C
    edited February 2006
    Algemene vraag: hoe zit het met de verwarming van de auto zelf? De WW word neem ik aan in serie geschakeld met het verwarmingselement, Betekend dit dat je ten alle tijden met de verwarming open moet rijden?
    Of hangt dit er vanaf van het type auto...
    Zoja dan ben ik benieuwd hoe het met een citroen geregeld is.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Als je in serie schakelt moet je de verwarming open houden om de WW op temperatuur te laten komen. Ik heb hem met 2 T-stukken parallel aan de kachel geschakelt, zodat hij het altijd doet.
    Heb je de 1.9 motor van PSA van eerste helft jaren negentig? Dan zal ik eens wat foto's van mijn ombouw maken.
    edited February 2006
    Ik heb 'm nog niet eens :( zaterdag haal ik 'm op :D
    Het is een citroen saxo, die is vanaf '96 gebouwd dus nee is een nieuwer type motor denk ik. Maar foto's zijn altijd welkom hoor :) Als je zelf geen webspace hebt wil ik ze ook wel hosten. Ik hoorde net van iemand trouwens dat de kachel wel doorstroomd als je hem uitgeschakeld hebt, betekend dat serieschakeling wel mogelijk is. Nou ja Beste is toch om zelf maar te gaan kijken hoe het bij mijn auto zit, en dat kan komend weekend pas

:P
Sign In or Register to comment.