Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ideënbus WVO/APO filters of filtermethoden

pieter PPO Master
edited June 2006 in Olieen
:idea: :idea: :idea: Omdat op het forum de laatste tijd veel over het filteren van WVO gesproken wordt leek het me niet gek al onze ideën te bundelen en hier eventueel met tekeningen of foto's verduidelijkt neer te zetten.
Ikzelf zat te denken aan 2 blauwe 120 ltr. vaten op elkaar en dan in de bovenste met een 7-gatenzaag een flink aantal gaten in de bodem te zagen.
Vervolgens het juiste (1 Mu) filtervlies op de bodem te bevestigen(hoe ben ik nog niet uit).
Mischien een vlies over de onderste ton spannen en dan de bovenste ton er strak op drukken.
Je kunt dan de bovenste vullen met WVO en het laten staan tot het er door is, door de hoogte van de kolom zal dit denk ik in het begin sneller gaan dan tegen de tijd dat hij bijna leeg is maar het is sowieso geen haastwerk en je hebt ineens een flinke hoeveelheid gefiltert.

Comments

• Bokkum PPO Addict
    edited January 2006
    Ouwe (was)centrifuge bij de kraak vandaan halen.

Een zak van filterdoek naaien in de vorm van de centrifugetrommel.

Zak er in, het spulletje laten draaien, olie langzaam bijgieten en gang is alles..:)

Zo nu en dan de filterzak in de ontvetter zetten en schoonspoelen, dan gaat ie best wel een zooitje liters mee.

Met vriendelijke groet, Leo.image
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Goed idee Pieter,

Met een paar leuke foto's erbij ? :lol:

Wat doen jullie met het restproduct ? :?:

Groet Drappie
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited January 2006
    dan ben ik waarschijnlijk de grootste kluns, ik span een oud laken (driedubbelgevouwen???????micron) bovenop een vat van 200 liter, daarop een verwarmingselement van een oude friteuse , wvo op laken kappen tot mn vat vol is (of mn wvo op is) , filterdoek (laken) er af en mn 200 liter overpompen in bussen van 30 liter en in elke bus +/- 5 liter petroleum bijvoegen , hierna laat ik mn bussen +/- 3 weken staan (bezinken) en tank ik ermee tot ik zie dat het boeltje troebel wordt, dan is het tijd voor de volgende bus te nemen,later kap ik de afval van de bussen bij elkaar en laat die terug bezinken .
    in mn auto heb ik nog een voorfitertje en een mazoutfilter zitten om evt na te filteren.
    tevens heb ik een verwarmde tank (koelwater) en een buis in buis warmtewisselaar .
    ik heb hiermee tot op heden nog geen problemen gehad (behalve kinderziektes dan misschien)
  • ooijenm PPO Newbie
    edited January 2006
    Bokkum said:

Ouwe (was)centrifuge bij de kraak vandaan halen.

Een zak van filterdoek naaien in de vorm van de centrifugetrommel.

Zak er in, het spulletje laten draaien, olie langzaam bijgieten en gang is alles..:)

Zo nu en dan de filterzak in de ontvetter zetten en schoonspoelen, dan gaat ie best wel een zooitje liters mee.

Met vriendelijke groet, Leo.image

heb je niet het probleem, dat het vuil door je filterdoek gedrukt wordt??
  • Bokkum PPO Addict
    edited January 2006
    ooijenm said:

heb je niet het probleem, dat het vuil door je filterdoek gedrukt wordt??

Goeie vraag, en 't antwoord is: Ik heb geen idee want 't was zomaar een theoretisch ideetje.
    In de scheepvaart kom ik nog wel eens roterende brandstoffilters tegen.
    Ik heb alleen geen idee hoe snel die dingen in de rondte draaien.
    (bedoel ik dus niet seperatoren, want dat werkt weer heel anders)

Aan de andere kant: Bij een normaal brandstoffilter wordt de olie er óók met geweld doorheen geperst, alleen dán door de zuig- of persdruk van de lagedrukbrandstofpomp.

Ik ben niet geleerd genoeg om te berekenen hoeveel kracht er op het filterdoek komt bij een centrifuge, 2850T/min en Diameter 25cm.
    Da's ff een vraagje voor de hogergeschoolden onder ons.. :P

Mvg, Leo.:D
  • EcT PPO Newbie
    edited February 2006
    Filterzak in een korfje of huisje van 1um met hierachter een filterkaars van 1um. Pompje koop je bij de Gamma van Gardena ofzo.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Wat is de fijnheid van een koffiefilter? Is dit niet bruikbaar?
    Dat met die centrifuge lijkt me ook wel wat. Loopt WVO vlot door een 1mu filterdoek met alleen de zwaartekracht?

Greetz
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    soapwater said:

Wat is de fijnheid van een koffiefilter? Is dit niet bruikbaar?
    Dat met die centrifuge lijkt me ook wel wat. Loopt WVO vlot door een 1mu filterdoek met alleen de zwaartekracht?

Greetz

Koffie filter kan prima als grof filter.
    edited June 2006
    En waar vind ik filtervlies van 1mu? Ik woon en België dus als het om een Nederlandse shop gaat, wordt het online bestellen en leveren met de post.
    Bij Caddy Daddy vond ik alleen 10mu filtervlies en als ik als voorfilter evengoed een koffiefilter kan gebruiken, dan is de keuze snel gemaakt.
    Best warm of koud filteren?

Greetz
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Caddy verkocht ook 1 mu .. mail hem maar ...

:lol:
    edited June 2006
    [quote=Lord Drappo]Caddy verkocht ook 1 mu .. mail hem maar ...

:lol:

Blijkbaar zijn deze niet meer leverbaar, ik heb zonet antwoord van hem gekregen. 10mu kan hij nog wel leveren, maar ik begrijp dat deze alleen geschikt zijn als voorfilter.
    Is 1mu echt nodig? Ik hoorde dat de dieselfilter die in auto's zit 5mu zou zijn. Klopt dit?
    Iemand een ID waar ik filters kan vinden? Ik zou graag binnenkort beginnen experimenteren met filteren...

Greetz
  • koen PPO Newbie
    edited June 2006
    Kijk eens op ebay.de voor filterdoek.typ eens filtervlies,rapsöl of plantzenöl in.allemaal interressante dingen te vinden daar.heb juist een platenwisselaar (geisoleerd en al) en siraiklep gekocht voor 134 euro,transport inbegrepen,levering binnen een week.
    edited June 2006
    koen said:

Kijk eens op ebay.de voor filterdoek.typ eens filtervlies,rapsöl of plantzenöl in.allemaal interressante dingen te vinden daar.heb juist een platenwisselaar (geisoleerd en al) en siraiklep gekocht voor 134 euro,transport inbegrepen,levering binnen een week.

Heb ik gedaan, ik kom alleen op ombouwmateriaal en filterdoek voor aquaria maar daarbij vermelden ze de dichtheid (of hoe wordt dat uitgedrukt) van de filters niet... HULP?!

Greetz :oops:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2006
    Voor alle (potentiele) filteraars: Stuur een pb met je mailadres en je krijgt een verhaaltje van mijn filtermethode. Niet dat je die na moet bouwen, maar je kan natuurlijk wel gebruik maken van mijn ervaring (en missers).
    Staan ook adressen in waar je filters en pompjes kan krijgen en zo.
    Je kan ook gewoon even komen kijken.
    Niek
  • koen PPO Newbie
    edited June 2006
    als je naar ebay.de gaat moet je zoeken op artikelnummer 8058053384 en dan kom je op een filterdoek uit

Groeten
    Koen
Sign In or Register to comment.