Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Beginner met Pegeot 407 in Madrid

sinterklaas999 PPO Newbie
edited March 2006 in Citroën/Peugeot
Ik ben nieuw met dit onderwerp, en ben door een groot deel van de positings gelopen. Ik heb een Peugeot 407 Common Rail met de standaard 110 pk motor, nieuwe auto dus het zou jammer zijn als ik de motor in de soep rij....
In Madrid is het nu kouder dan in Nederland, en in de Zomer wordt het lekker 42 graden, de diesel kost hier iets van 90ct en de ZBO kost hier bij Lidl 65 euri cent, wat kost Diesel en ZBO in Nederland?

Ik denk er nu over om op 30% ZBO te gaan rijden, en wellicht een beetje terpentine voormengen in mijn garage voordat ik "ZBO ga biij tanken".

Kunnen jullie mij svp bevestigen of ik alle elementen begrepen heb, en/of waar ik moet bijleren:
-> ZBO is beter dan Sla-Olie omdat de viscositeit "dunner is".
-> ZBO Olie bijmengen met terpentine verbetert viscositeit en is
daardoor beter: vliegt de oto niet in de fik?
-> Common Rail motoren hebben hogere druk dus is beter geschikt...
-> Als je geen koude start problemen wilt hebben dan toch een redelijk
percentage Diesel aanhouden.
-> Lange Termijn problemen zijn mij niet voldoende duidelijk:
Met hogere percentages dikkere olie loop ik risico met dure
brandstofpomp, of is dat risico er niet echt bij 30% en terpentine? :?
-> Als ik ZBO erin gooi, dan eerst de Diesel, en direct daarna een
rondje rijden om diesel en ZBO te laten mengen.
-> Diesel/ZBO verbruik schijnt niet echt te veranderen? :?
-> Minder herrie / tijdsverschil: is dat niet slecht voor de motor?
-> op tank van 50 liter en 30%: spaar ik 15 liter x prijsverschil: 3.75 euro en dan moet ik terpentine kopen, het verschil is niet echt veel, maar wel leuk! :lol:

Alvast hartelijk bedankt!

Comments

• Greggy PPO Burner
    edited January 2006
    ...of je kan vragen aan Meroil om ook in Madrid biodiesel te beginnen verkopen.
    Toen ik in Barcelona woonde, heb ik 4.000km zonder problemen gereden op Meroil biodiesel met m'n 307.
    Nadeel is natuurlijk wel dat de biodiesel even duur is als diesel, maar Spanje is het land met de goedkoopste diesel van Europa en Meroil is de goedkoopste dieselleverancier in Spanje.

Enfin, dit als kanttekening; de ombouw zal ik overlaten aan de experts van dit forum :-)
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Dag Sint,
    Ik kan niet op alle vragen een antwoord geven maar zal wat ik zoal opgedaan heb neerschrijven:

* ZBO is inderdaad qua viscositeit de meest gunstige oliesoort
    Slaolie kunne verschillende oliesoorten zijn maar vaak is het (gemodificeerde) sojaolie die bij 0 graden al behoorlijk vast wordt.
    *Toevoeging van terpentine verlaagt de viscositeit maar je kunt hiervoor mischien beter petroleum gebruiken dat schijnt heel gunstig te zijn, de auto zal hiervan niet sneller in de fik vliegen dan bij gewone diesel.
    *Of commonrail er wel of niet geschikt voor is weet ik niet, ik zou hier even goed over informeren en lezen want bij mijn weten zou het wel eens meer risico in kunnen houden vanwege de hogere druk.
    *bij een 1tank systeem is een behoorlijk percentage diesel aan te bevelen maar nog belangrijker is dat je beslist kiest voor voorverwarmen hetzij electrisch (eenvoudigste) ofwel met een warmtewisselaar in je koelsysteem.
    *Lange termijn problemen zijn met een goede warmtewisselaar niet direkt te verwachten (zie ook autodatabank www.fmso.de )
    Hogere percentages PPO geeft bij niet voorverwarmen wel degelijk meer risico, ook de buitentemperatuur speelt hierbij een belangrijke rol.
    *bij mixen eerst de diesel en daarna de PPO, en inderdaad even goed slalom rijden (tank niet helemaal afvullen)
    * verbruik en vermogen veranderen niet echt merkbaar.
    * Naarmate het percentage PPO hoger is wordt de motor stiller voor zover ik weet zonder nadelen.
    *je besparing zal bij bescheiden mixen niet zo hoog zijn maar als je voorverwarmt kan je percentage behoorlijk omhoog.
    Dit is wat ik ik kan bijdragen, veel succes en plezier met het PPO-en, ikzelf heb gemerkt dat je heel anders gaat autorijden en er op een leukere manier met bezig bent.
    Groeten Pieter
  • sinterklaas999 PPO Newbie
    edited January 2006
    Ik denk er nog eens wat dieper over: 30 cent verschil tussen diesel en zonnebloemen olie zal mij bij 30% ZBO en een verbruik van 8 liter op 100 km en 20000 km per jaar een besparing opleveren van: 144 euro per jaar. Dat is best wel weinig om de brandstof pomp van mijn nieuwe auto op de proef te stellen en om eventueel de warmtekoppeling ombouw te verzorgen.

Wat mis ik hier, behalve het feit dat t best wel leuk is en wellicht goed voor het milieu en voor de handelsgeest?

Wat kost diesel en ZBO in Nederland?
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Diesel zit op 99.9 eurocent en ZBO zo'n 0.69 Bij enkele zaken is het nog voor 0.59 te krijgen
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Commonrail motoren zijn minder geschikt dan 'klassieke' diesels. Als je met een 1 tank systeem rijdt, lijkt me 30% wel het maximum. Bekijk ook het merk brandstofpomp, is het een Lucas loop je ook meer risico op problemen.

Wat betreft voorverwarmen: Het grote gevaar zit hem in de koude start. Dan is de olie op zijn dikst en heb je de grootste kans op schade. Bij een 1 tank systeem adviseer ik elektrische voorverwarming zo dicht mogelijk voor de brandstofpomp, dan loopt de motor het kortst op dikke olie.
    Ik heb zelf ook een warmtewisselaar op koelvloeistof ingebouwd. Stel dat tijdens een lange rit je elektrische verwarming het om een of andere reden begeeft, krijgt je motor direkt weer koude en dus dikke olie te verdragen. Dus een groot risico als je nog 100km moet rijden. Daarbij kun je je elektrische verwarming uitschakelen als de motor warm is, wat de levensduur ervan vergroot.

Bij gebruik van 30% is de besparing in geld niet bijzonder groot, maar vergeet niet dat je ook het milieu een beetje spaart!

In Nederland is het prijsverschil tussen diesel en zonnebloemolie wat groter. Exacte cijfers weet ik niet, maar diesel zal rond de 1 euro kosten en zonnebloemolie is op bepaalde adressen voor 0.59 te krijgen.
    edited January 2006
    OK Bedankt voor jullie inzicht!
    Ik wil de auto niet ombouwen.
    Zou het een oplossing zijn om dezelfde viscositeit te benaderen door met petroleum bij te mengen net zoveel als nodig is om voor de "temperatuur van de maand" dezelfde viscositeit als normale diesel te krijgen?
    Waar kan ik de brandstof pomp vinden?

Ik ben het met jullie eens dat het wel leuk is maar ik wil de risico afweging maken of het opweegt voor zo'n mooie dure nieuwe common rail.

Alvast bedankt
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Risico is het nooit waard, ook niet bij andere types je bent bij schade meteen zo'n bedrag kwijt dat je dat financieel niet snel meer recht trekt met het rijden op PPO.
    Dus risico vermijden middels minimaal te verwarmen dan is de benadering van de dieselviscositeit (in de tank) ook niet meer zo aan de orde.
    De gunstige viscositeit wordt door de verwarming (vlak voor je pomp) bereikt.
    Groeten Pieter
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited February 2006
    voor dat verschil en zeker hier in spanje zou ik het persoonlijk niet doen, je kan in madrid ook wel rode diesel kopen, en heb je qua pompschade geen risico.
    edited February 2006
    OK, bedankt, ik zal er vanaf mei dit jaar af en toe eens een litertje ZBO bijgooien, als de temperaturen weer lekker boven de 20 graden zit, nu is het hier in Madrid ook tegen het vriespunt.
    Waar koop je in Spanje rode diesel olie?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2006
    Hola,

Que tal ?

Zal jij het antwoord weet op die vraag mail je me dan even ?
    Ik heb begrepen dat je in het bezit moet zijn van een pasje, dit is een agrarisch pasje.
    Als je er eentje zou kunnen lenen is het geen probleem, alleen dat nederlandse kenteken ..... :?

Het is mij tot nu toe nog nooit gelukt een druppeltje rooie diesel te scoren.
    Ook niet via boeren .... ook niet via lokale bewoners ... en ik spreek redelijk goed spaans ...

Dus hou mij aub op de hoogte ?

Drappie

La vida esta precioso !! :D
    edited February 2006
    OK, ik ben bankg dat er in Madrid weinig agragrische aktiviteit is, lastig om aan de kust eraan te komen.
  • Peus PPO Addict
    edited March 2006
    Hoi Sint,
    Hierbij mijn ervaringen uit Holland. :lol:
    Mijn Peus 406 rijdt al ruim een jaar op 30 tot 50% ZBO. Het is een 2,0 L HDI met 110 pk echter nog het oude Peus blok maar met de moderne electronisch commonrail techniek erop van Bosch. Jouw Peus 407 heeft denk ik: een nieuwere 1,6L motor met 16-kleps HDI techniek.

2 HEEL belangrijke opmerkingen:
    - Zorg voor een goede verwarming van de brandstof, het beste is een platenwarmtewisselaar bijv. het type WW200G.
    - Let wel op dat je ZEER goed mengt in je tank, ga geen 10 l. ZBO in je tank vullen en dan er 2 km mee rijden, want je krijgt je motor daarna NIET meer aan de gang. Alle ZBO zakt tijdens het vullen langzaam naar beneden en wordt als eerste aangezogen en vult de commonrail. Gevolg is : vrijwel 100% in een KOUDE motor en dat is funest. :oops:
    Dus alleen vullen wanneer je daarna TENMINSTE ca. 20 km gaat rijden !!!

Succes ermee en mvg.,
    Peus
    edited March 2006
    Peus, bedankt, ja ik wordt wel verwend met deze belangrijke opmerkingen.
    Ik heb een door ZBO klaar staan totdat het over een maandje weer lekker warm wordt, ik ga ervan uit dat als ik de ZBO met wat peut bijmeng om het wat dunner te maken en dat doe als het op zijn minst 20 graden buiten is (madrid in zomer 40 graden...zwarte auto...), dat de viscositeit en voorverwarmen niet zo'n probleem moet zijn, klopt dat?

bedankt!
    edited March 2006
    in spanje draaien er heel wat verwarmingsketels, dus tank aanschaffen, en vol laten gooien, pasje niet nodig, tank wel, vanaf 500 liter krijg je beetje korting, vanaf 1000 liter wat meer enz, hier aan de costa nooit een enkel probleem geweest, als ik bij de pomp langskom vragen ze zelfs: hey moet je nog geen rojo hebben, ja m,n verbruik is nu natuurlijk een stuk lager ivm de chino mix. :)
    edited March 2006
    Ok, grappig, met name omdat er in Spanje natuurlijk geen eikel naar de rooie diesel kijkt.... ver van de grens enzo... en weinig georganiseerd enoz....
    Ok, bedankt!
    edited March 2006
    vandaag voor 67 cent de liter 501 liter rojo in m,n tank gedaan, voor m,n generator wel te verstaan :)
Sign In or Register to comment.