Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

WVO gefiltert op 10mu schadelijk voor de motor ?

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited January 2006 in Olieen
Hallo PPO érs,

Er is al veel over geschreven en ook al wat bekend.

Maar de hamvraag is en blijft:

Ik rijd nu op 100% APO die is alleen geflitert op 10 mu, dus er zijn geen additieven toegevoegd, nog is de APO op een andere manier gereinigt ( dmv verhitting ofzo.).

Wat zijn de gevolgen van een 100% APO/WVO slurpende dieselmotor op deze APO ?
Als ik de verhalen over die Perkins generator lees en vanderstroom zijn bevindingen volg maak ik me zeer licht zorgen over de carterolie en het water uit zijn APO. De eiwitten en andere organische zaken minder.
Maar waar moet ik me nu echt zorgen over gaan maken ?
Zou het dan beter zijn zelf de additieven te kopen en toe te voegen ? De producent heeft daar geen oren naar, terwijl ik wel bereid ben een aantal centen meer te betalen voor een nog betere kwaliteit.
Nafilteren op de motor zelf met een fijnfilter voor dat laatste beetje klinkt ook aannemelijk toch ? Alles is dan lekker warm en gangbaar.

Ik hoor het graag van jullie, want in de APO/WVO zit de toekomst. 8)

Nou ik ga nog ff een tank APO verbranden.

Drappie a.k.a. The APO Lover ! :arrow:

Comments

• RolandRoland PPO Burner
    edited January 2006
    Ik vraag me ook af of enkel filteren wel afdoende is. Heb het idee dat je APO of WVO (net als bij biodiesel) het best een "wasbeurt" kunt geven. D.m.v. water en luchtbelletjes zou je dan de verontreinigingen uiteindelijk weer samen met het "waswater" verwijderen. Maar goed, dit is gewoon mijn persoonlijke gedachtengang. Wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hee Roland,

Wel jammer dat ik zelf nog nooit een liter heb gefiltert ik kan er dus ook geen knap woord over zeggen. :cry:

Misschien is het wassen of onder druk door een dikke carbon filter ook wel iets ?

Maar er zijn veel PPO érs met hetzelfde gevoel dus ik verwacht wel wat goede tips.
    :idea:

:arrow:

Ik had op een site een fles gezien die je erbij moest gooien die ga ik ff terugzoeken.
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    We hebben het er elders op dit forum ook wel over gehad en Ruud weet er volgens mij heel veel van. (de schoonmaakprocedure) Het wordt inderdaad gewassen met water om de zouten op te lossen.
    Maar hoe het uitpakt met alleen gefilterde APO in de praktijk daar is m.i. nog niet veel over geschreven.
    edited January 2006
    OK maar ik koop APO ik maak het niet, was het ook niet ...
    Heb een t*fus hekel aan die 1 liter flesjes, en ben bereid mijn 1000 ltr IBC te bewerken zodat de kwaliteit om hoog gaat.
    Maar wassen ....

Ik heb ze ook allemaal goed doorgelezen, en ik heb begrepen dat het om eiwitten, glycerine, vetten en water zou gaan. Ik weet sowieso niet wat voor APO dit was geweest, bv friet of vis ?

Maar ik hoor niemand over die flesjes addetieven die te koop zijn? :?
    Voor mij zou dat volstaan, bv 1 liter addetief op 1000 liter apo ff doorpompen en GO !!

:lol:
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Drappie is dit wat je bedoeld of had je dat al gelezen www.handelshaus-runkel.de het is ook gunstig voor IBC opslag
    edited January 2006
    Nou Pieter ik heb gister een aantal flesjes besteld bij dieselumbau, ik heb eerst goed gelezen wat het moet doen, het belooft natuurlijk van alles.
    Het is gemaakt voor WVO/APO, om deze toch nog na te zuiveren.
    En om de schimmels tegen te gaan en allerlei andere kwade invloeden te neutraliseren.

ERC Diesel Plus 1:1000 Konzentrat 250 ml kost € 5,29 is goed voor 250 ltr dus op 1000 4x6=24 euro extra kosten .... dat is voor mij acceptabel maar het moet wel werken, en ik kan dat niet controleren ...

Een verwarming voor een 200 liter vat kost 299 euro .... Daarmee kan ik de APO dan gaan koken om het water eruit te halen.
    Daar heb ik dus geen oren naar he ..

Ik moet die link nog ff doorlezen van je ... :wink:

Ja dat is het alleen is deze duurder en klinkt ie eigenlijk wat proffesioneler !

Zie je wel er is ook al een wildgroei ontstaan aan addetieven ... :cry:

Ik begin maar gewoon hier mee mijn achtergrond als chemicus komt niet verder dan dan mijn neus. Ik ben wel benieuwd wat deze Octaan booster en APO cleaner kan ?

• 58willy PPO Newbie
    edited January 2006
    Drappie said:

Nou Pieter ik heb gister een aantal flesjes besteld bij dieselumbau, ik heb eerst goed gelezen wat het moet doen, het belooft natuurlijk van alles.
    Het is gemaakt voor WVO/APO, om deze toch nog na te zuiveren.
    En om de schimmels tegen te gaan en allerlei andere kwade invloeden te neutraliseren.

ERC Diesel Plus 1:1000 Konzentrat 250 ml kost € 5,29 is goed voor 250 ltr dus op 1000 4x6=24 euro extra kosten .... dat is voor mij acceptabel maar het moet wel werken, en ik kan dat niet controleren ...

Een verwarming voor een 200 liter vat kost 299 euro .... Daarmee kan ik de APO dan gaan koken om het water eruit te halen.
    Daar heb ik dus geen oren naar he ..

Ik moet die link nog ff doorlezen van je ... :wink:

Ja dat is het alleen is deze duurder en klinkt ie eigenlijk wat proffesioneler !

Zie je wel er is ook al een wildgroei ontstaan aan addetieven ... :cry:

Ik begin maar gewoon hier mee mijn achtergrond als chemicus komt niet verder dan dan mijn neus. Ik ben wel benieuwd wat deze Octaan booster en APO cleaner kan ?

Hoi Drappie
    op die site is het wel wat goedkoper,
    http://0po.de/warenkorb.php?link_id=58926
    (wel 5 euro verzendkosten)
    misschien eens rondvragen of er nog begerigen zijn , en dan een wat meer bestellen
    gr
    willy
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Om schimmel en bacterievorming tegen te gaan kun je ook een paar liter diesel bij in je IBC container gooien.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2006
    Drappie,

filteren op 10 mu is onvoldoende, er komt dan toch teveel vet met water mee, Je moet terug naar 1 mu.
    Ik filter mijn vwo terug naar 1 mu. Volgens mijn simpele waarneming komt er dan geen water mee (getest in de koekepan: verhitten en kijkken of er bubbeltjes op komen: geen bubbeltjes).
    Beschrijving van mijn filterinstallatie beschikbaar: stuur een mailtje met je eigen mailadres.
    Niek
    edited January 2006
    Bedankt voor je reactie Niek,

Ik weet dat jij zelf filtert, dat is toch iets wat ik liever niet doe.
    Ik heb er nu al spijt van dat ik mijn nieuwe verstuivers aan het verstoppen ben.
    Ik ga dus proberen een brandstoffilter te plaatsen in mijn PPO kit die APO nafiltert op 1 micron.
    Mijn volgende APO tankbeurt moet op 1 micron gefilterd zijn voordat ik het uberhaupt afreken met die pomphouders.

Ik zou in mijn 150 liter RVS tank een dompelaar kunnen hangen om de olie te gaan koken voordat ik het door dat 1 micron brandstof filter heen jaag. Maar daar ga ik al de fout in ... zo'n filter zit natuurlijk ook zo verstopt.

Hoe dan ook ik sta altijd open voor tips, als ik 1000 liter APO kon krijgen voor 200 euro dan zou ik het gaan wagen om een keer mijn eigen APO te filteren.

Drappie
    edited January 2006
    Hallo Stokers,

Die additieven van ERC werken goed, ik kan merken dat er meer power in de APO zit.
    Waar voorheen een dip zat in de 4de gear op 3000 rpm trekt ie hem er nou lekker doorheen.

als er iemand een sample wil om die te ontleden en te kijken of en wat er gebeurt na toevoeging dan stuur ik je dat graag op mijn kosten toe.
    Aangezien ik geen kennis heb met chemie is dat niets voor mij, desal niettemin ben ik reuze benieuwd wat de uitkomst zou zijn ...
    @ Arthur ... jij had toch een kennis op een petrochemische afdeling ??

Nou lees ik ook overal over de voorverwamde tank deze zou wel op 10 mu APO kunnen rijden. Of heb ik dat nou verkeerd begrepen.
    Hoe dan ook een duitse webshop verkoopt deze voorverwarmde tanks voor 125 € .... mooi produkt, zijn gebruikte tanks met een ww erin gelast.

Ik heb eeb triple warmtewisselaar en ik ga ervan uit dat dit ruim voldoende is om te vergelijken met een voorverwarmde tank ...

Of zie ik dit nou verkeerd ?

Groeten uit Apomsterdam :lol:

Peko
Sign In or Register to comment.