Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Programmawet goedgekeurd door de EU

Greggy PPO Burner
edited January 2006 in Wetgeving Belgie
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=B295285060111

Europa zet licht op groen voor accijnsverlaging biobrandstof

(Belga) De Europese Commissie heeft het licht op groen gezet voor een Belgische accijnsverlaging op biobrandstoffen. Het akkoord maakt de weg vrij voor de productie van biobrandstoffen in België. België verhoogt meteen de objectieven rond biobrandstoffen.
Dat hebben de federale minister van Financiën, Didier Reynders, en minister van Landbouw, Sabine Laruelle, woensdag bekendgemaakt op het autosalon. Een Europese richtlijn vroeg de lidstaten om tegen 2005 voor 2 procent biobrandstoffen te voorzien. Tegen 2010 loopt dat percentage op tot 5,75. In België kan men nog geen biobrandstoffen tanken. De regering keurde in juli 2005 wel een wet goed, maar moest nog groen licht krijgen van de Europese Commissie voor de verlaging van de accijnzen. Die verlaging is van cruciaal belang om het prijsverschil tussen biobrandstoffen en gewone benzine en diesel aan de pomp weg te werken.
In principe zou het nu vrij snel moeten gaan; hopelijk gaat Reynders niet lastig doen over hoe het rijden op PPO nu gereglementeerd zal worden...

Comments

  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Is dit bericht niet in tegenspraak met de link die ik op het draadje "PPO activiteiten in België" heb gezet. Volgens mij zijn die berichten totaal niet in overeenstemming.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited January 2006
    In de krant ''Het belang van Limburg'' is vandaag (13/01/06) een artikel te lezen over de stand biobrandstoffen op het autosalon. In het artikel staat vermeld dat de accijnsvrijstelling sinds deze week een feit is in België, dus dat er vrij zou mogen worden gereden op PPO...

    Iemand die hierrond bevestiging kan neerschrijven?
  • Greggy PPO Burner
    edited January 2006
    Ik denk dat er maar 1 manier is om 100% zekerheid te hebben en dat is de site van Het Staatsblad. 'k Heb rap even gekeken en daar heb ik niets teruggevonden.

    Bijkomend probleem is nog steeds dat de norm voor PPO er niet is en dat Reynders nog altijd aan het uitzoeken is hoe hij de mensen kan laten verplichten om bij de lokale landbouwer te tanken ipv PPO uit het buitenland in te voeren.

    Mijn inziens is de krant wat voorbarig geweest. België moest inderdaad wachten op de goedkeuring van de EU om door te kunnen gaan, maar de krant is wel vergeten dat er eerst nog een KB moet gepubliceerd worden.
  • Greggy PPO Burner
    edited January 2006
    Krantenartikel uit Het Laatste nieuws van gisteren:

    ...wie dat doet (ombouwen van de motor), betaalt voortaan geen accijnzen meer, op voorwaarde dat de biobrandstof lokaal geproduceerd werd.

    Dit werd gezegd door Tobback. 't Ziet er dus naar uit dat ze uiteindelijk er toch uitgeraakt zijn of ze accijnsvrijstelling gaan geven aan alle PPO of enkel lokaal geproceerde PPO.

    Vraag me wel af wat ze gaan doen als de lokale PPO op is. 'k Zie landbouwers liever hun PPO kwijt geraken aan biodieselfabrieken ipv de kleine man, gezien de afzethoeveelheden.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited January 2006
    Nog een ander interessant artikel gevonden...
    Een olieproducent uit Vlaanderen die gaat samenwerken met andere producenten om biodiesel te produceren op basis van koolzaadolie...
    Hopelijk verkopen ze hun koolzaadolie ook als product op zich!

    LICHTERVELDE - Oleon NV, gespecialiseerd in het verwerken van natuurlijke oliën en vetten, maakte woensdag bekend om dit jaar te investeren in een nieuwe installatie voor de jaarlijkse productie van 95.000 ton biodiesel in Ertvelde. De investering is goed voor twintig miljoen euro.

    Daarnaast sloot het bedrijf een samenwerkingsverband af met de oliefabriek in Lichtervelde. Oleon zal alle aangeleverde koolzaad afnemen die in de fabriek van Lichtervelde verwerkt wordt. Voor de productie van biodiesel is de beschikbaarheid van koolzaadolie onontbeerlijk.

    Momenteel telen Belgische boeren slechts enkele duizenden tonnen koolzaadolie, het merendeel van de productie gebeurt in Wallonië. Daar komt allicht verandering in. De Europese Unie subsidieert 45 euro per hectare koolzaad en met de gegarandeerde afname die de oliefabriek van Lichtervelde op zak heeft wordt het voor de boeren aantrekkelijk om koolzaad te telen en te verkopen.

    De vorig jaar afgebrande oliefabriek in Lichtervelde zal in haar nieuw te bouwen installaties minimum 100.000 ton zaden tot natuurlijke olie kunnen persen. Oleon in Ertvelde en de oliefabriek van Lichtervelde denken vanaf begin 2007 tussen de 5.000 en 8.000 ton koolzaadolie van eigen bodem te kunnen verwerken.

    Minister van Leefmilieu Bruno Tobback bevestigde eerder dat tegen eind dit jaar diesel aan de pomp 2,5 procent koolzaadolie zal bevatten. In 2007 zal 5 procent van de brandstof voor wegverkeer uit biodiesel bestaan. Volgens een Europese norm moeten tegen 2010 5,75% van de brandstoffen voor wegverkeer uit biologisch afbreekbare grondstoffen bestaan.
    [/url]
Sign In or Register to comment.