Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

laguna break 2.2d RT (1998) (85pk)

suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
edited March 2007 in Renault
Ik ben vandaag begonnen met mixen in de Laguna,
1/3 deel aldi zonnebloemolie en 2/3 diesel.
Heb net 100km gereden en merk eigenlijk nix, maar het lijkt of de motor wat soepeler is geworden onderin.

Wil het voorlopig zo houden ivm temperatuur. als de vorst eruit is ga ik omhoog met de zonnebloemolie, en mischien nog wel een verwarmer plaatsen. als de douane het voortijds niet verpest...................

Laguna is al 5 1/2 jaar in bezit, km stand +- 260.000km gelopen, en weegt bijna 1400kg. loopt op diesel 1 op 13,5 gemiddeld.Top speed 175
O ja, er zit een Bosch pomp in.
Heb denk ik hetzelfde blok als Renaullt laguna 2.2d rt 1995 in het renault forum.
zal hier mijn ervaringen posten.

Gr Suzuki

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    gaat goed nog steeds op 1/3 mix ppo. Maar ik ruik nix????
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    suzuki said:

gaat goed nog steeds op 1/3 mix ppo. Maar ik ruik nix????

In de auto ruik je natuurlijk niks, bij de uitlaat zou je met 30% toch wel een iets andere geur moeten waarnemen. Bij 50% is het echt duidelijk anders.

als de douane het voortijds niet verpest

Dan moet je juist door blijven rijden op ppo om die boete terug te verdienen. :lol:
    edited January 2006
    Nee, er heeft een maat van me 8km achter me gereden en die rook er nix van.

Inderdaad, zeker doorijden dan.......
    edited January 2006
    inmiddels 3000km gereden met 1/3 ppo. het gaat prima, ook met -6 graden perfekt starten zonder blauwe rook.

Ga binnenkort ff een 6weken met vakantie en ga daarna een extra verwarmde brandstoffilter ertussen plaatsen.....
    edited May 2006
    Terug van vakantie......helaas.

Vandaag ff een kleine hoeveelheid gemengd op 50%.
    geen verdere aanpassingen gedaan.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Maar dan moet je toch wel wat gaan ruiken hoor. Als het windstil is, moet je na de koude start een paar het gaspedaal indrukken en dan achter je auto ruiken. Dan merk je het zeker.
    edited May 2006
    Ok Brownie, ik zal het eens checken.....
    Het moet wel meuren bij 50% inderdaad.

Gr Ton
  • edited May 2006
    DELETED
    edited August 2006
    Kleine update:

De Laguna heeft ondertussen dik 9000km afgelegd met ZBO mengels.
    Het begin was 1/3 PPO, ongeveer 2000km.
    Toen opgevoerd naar 50% ppo, ongeveer 5500km.
    En nu sinds 1500km opgevoerd naar 65ppo.

Sinds het grijs kenteken eraf is(is al een tijdje), krijgt de laguna geen onderhoud meer, 1x oliewissel+oliefilter per 15000km met goede shell olie.2x per jaar een luchtfilter, dat is alles. Ik houd natuurlijk wel de remblokjes e.d. bij.
    Hij heeft nu bijna 270000km gedraaid, de distributieriem is ok tot 320000.
    (Riem+spanners goed voor 120000km volgens renault).

Ik ben de auto aan het afrijden dus, ik lees hier ook veel over brandstoffilters bij ppo, mijn brandstoffilter is al 4,5 jaar niet vervangen, geen probleem.
    De vraag is alleen hoe lang de brandstofpomp het vol gaat houden.
    ik heb ondertussen 140000km bijna probleemloos gereden.
    vervangen:
    na aanschaf 4gloeipitten.
    bij 200000km lekke waterpomp, distributieriem+spanners vervangen tegelijkertijd.
    230000km lekke keering en gare hoes versnellingsbak.
    264000km 1 kapotte gloeipit, ook maar 1 vervangen(eigenwijs).
    dat is alles.
    Er is geen merkbaar olieverbruik, en ook met de dino/zbo mixen heeft het verbruik steeds op 13,5km/l gelegen. naarmate er meer km's opkomen begint ie eigelijk steeds beter te lopen.
    Als ie straks een keer sneuvelt, wat onvermijdelijk is ga ik wel de kop erafhalen om te checken of er wat te zien valt aan ppo resten van mijn warmgeperste voedselketen zbo.

dat zal dan hier tzt wel te zien zijn.....

groeten Ton

:lol:
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    65% onaangepast is voor een bosch pomp al veel.

Leuk dat je hem toch afrijdt, maar waarom neem je risico? Of ben je bang dat hij er weer 100.000km op de teller bij zet :wink:
    edited August 2006
    de wegenbelasting is van 59euri per 3mnd naar 215euri per 3mnd gegaan.
    vandaar!!
    verder perfecte auto zo'n laguna van.
  • §teven§teven PPO Burner
    edited August 2006
    Waarom niet even je brandstoffilter vervangen? Kleine moeite, kost niet veel en is echt veel gezonder voor je motor! Ik had zelfs vermogensverlies doordat mijn filter vervuild was, ook al zag dat er niet zo uit en had ik er pas 13.000 km mee gereden.

Enne, geen onderhoud, maar olie, luchtfilter en remblokken periodiek vervangen, is dat geen onderhoud plegen?
    edited August 2006
    olie en filters+remblokken daar kom je gewoon niet onderuit......

qua vermogensverlies heb ik nog niks gemerkt, en brandstoffilter blijft dus gewoon zitten.

wel ben ik stiekum al voor een andere auto aant het kijken, een belastingvrije mercedes of een camaro lijkt me wel wat.
    moet nog checken of in zo'n camaro een 6,5 v8 diesel past........
    want lpg is minder natuurlijk.
  • §teven§teven PPO Burner
    edited August 2006
    Eerlijk gezegd snap ik niet dat je gewoon niet even dat brandstoffilter vervangt. Zeker bij het gebruik van ZBO lijkt het me verstandig om dat wel te doen, zeker na 4 jaar niet vervangen te hebben. En wat kost zo'n filtertje nu? Rond de € 10,- ofzo en vervangen is zo gedaan.
    edited August 2006
    ik wil gewoon weten tot hoe ver ik kan gaan, in alle opzichten :lol:
    edited August 2006
    Na een en ander gelezen te hebben hiero, heb ik net de brandstoffilter vervangen, Heel fijn het onluchttingspompje werkte niet meer, toen maar ontluchtingsnippel open gezet en doorgestart. Daarna nippel dichtgedraaid.
    Zie nog wel wat luchtbellen in de leidingen van en vanaf de branstofpomp??

Luchtfilter ook vervangen, was goed besteed geld want de oude zat behoorlijk vol....
    edited September 2006
    Zojuist een 3,7kw platenww besteld met toebehoren.
    edited September 2006
    De WW is binnen en wordt spoedig ingebouwd.
    De komende 4-6 weken zul je hier nix van me horen, ik ga ff op vakantie.

Gr Ton
    edited December 2006
    Hoi,

Ik heb de Laguna van de week laten keuren en rijdt nu exact een jaar met ppo-diesel mix.
    Afgelopen jaar 18.500km gereden en o,0% problemen gehad.
    Ook is er nog steeds geen merkbaar/meetbaar olieverbruik.
    De roetmeting was de voorgaande jaren de 1ex altijd te hoog en 2e en 3e x goed. Met de PPOmix dit jaar ging het de 1e x goed!!!

Over het lekke en dus ook lege ruitensproeierreservoir werd niet moeilijk gedaan want de pomp deed het wel???

1 gloeibougie 17
    2 luchtfilters 30
    1 brandstoffilter 17
    4 goede 2ehands banden 128
    1 accu 105
    1x oliefilter+ 7,3liter merkolie 55
    keuring+roetmeting 50

Dit zijn zo'n beetje de kosten voor een jaar laguna poken in 2006, valt wel mee dacht ik......

Ik moet nu toch echt die platenwarmtewisselaar eens spoedig gaan inbouwen.....

gr Ton
    edited January 2007
    Zoals ik in het mercedes topic gepost heb ben ik aan het zoeken naar een w123 240/200d. Ik heb gelukkig geen haast en ga dus een mooie slak uitzoeken in binnen of buitenland.

Voor de laguna ga ik uitzoeken of ik em ergens bij familie in of achter de boerenschuur kan stallen. De auto levert geen cent meer op, heeft schade rondom en is optisch dus geen plaatje.
    Ik wil er in januari 2008 de Amsterdam-Dakar challenge mee gaan rijden. De auto's worden dan in Dakar geveild voor een goed doel.

gr Suzuki
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Ga je dat op ppo doen?

Hoeveel km is dat dan?

Cheers,
    Tim
    edited January 2007
    @Tim,

De bedoeling is natuurlijk wel om dat op ppo te doen, laadvermogen laguna is 725kg standaard(zonder hulpveren dus). Er zouden dus aardig wat liters meekunnen.

Ik wil de rally voor een gedeelte laten sponsoren door wat bedrijfjes, dwz de onderdelen enzo.
    Het is een rally die start in Amsterdam en eindigt in Dakar:
    De slordige 7000KM wordt afgelegd door 9 landen:

Nederland

België

Frankrijk

Spanje

Marokko

Westelijke Sahara

Mauritanië

Senegal

Gambia

Dit vormt de amsterdam dakar challenge.
    Je kunt wel kiezen tussen 2 routes, 2wd en 4wd, de 1e is volgens mij vooral wegen verhard/onverhard en piste.
    link van deelnemers aan de 2006 editie
    http://www.amsterdamdakarchallenge.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=43
    oja, de auto mag niet meer voor zijn betaald dan 500euri en je mag 500euri versleutelen....

Gr Ton
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    suzuki said:

@Tim,

De bedoeling is natuurlijk wel om dat op ppo te doen, laadvermogen laguna is 725kg standaard(zonder hulpveren dus). Er zouden dus aardig wat liters meekunnen.

Ik wil de rally voor een gedeelte laten sponsoren door wat bedrijfjes, dwz de onderdelen enzo.
    Het is een rally die start in Amsterdam en eindigt in Dakar:
    De slordige 7000KM wordt afgelegd door 9 landen:

Nederland

België

Frankrijk

Spanje

Marokko

Westelijke Sahara

Mauritanië

Senegal

Gambia

Je kunt wel kiezen tussen 2 routes, 2wd en 4wd, de 1e is volgens mij vooral wegen verhard/onverhard en piste.
    http://www.amsterdamdakarchallenge.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=43
    oja, de auto mag niet meer voor zijn betaald dan 500euri en je mag 500euri versleutelen....

Gr Ton

lijkt me een zalig avontuur te zijn :)
    wil ik ook ooit wel eens doen :)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Hey,

Ik kende die rally al, maar is het goede één zonnepaneel?

Is dat niet een beetje summier in tegenstelling tot de rally?

Lijkt me wel een kick om mee te doen.

Cheers,
    Tim
    edited January 2007
    Yo Tim,

De auto wordt ter plekke in Dakar geveild, van het geld wat de auto's van de deelnemers opleveren worden projecten gefinanciert.
    Vergis je niet, auto's leveren in afrika nog goed op.

volgens mij ben je verder niet verplicht om iets te doen, maar is wel leuk natuurlijk.

In Engeland draait de soortgelijke london-dakar al vele jaren, de nl versie is daar van afgekeken.

Maar omdat het slechts voor weinigen financieel weggelegd is om de Paris-Dakar te rijden is dit een leuk initiatief.

groeten Ton
    edited March 2007
    Deze auto staat momenteel in voormalig oost europa, ergens.......

gr Ton
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    suzuki said:

Deze auto staat momenteel in voormalig oost europa, ergens.......

gr Ton

Voormalig Oost Europa? Is het er dan niet meer? :P
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited March 2007
    suzuki said:

Gr Ton

Ik heb de rit door de sahara 2 keer gedaan met een barrel. In 1998 met een Aro 244 4x4 uit 1978 en in 2005 met een Suzuki 4x4 uit 1986 ... Een aanrader!!!!!!!!!!!
    edited March 2007
    Ik had het ook graag gedaan met de Laguna, alleen de koppeling begon het op te geven toen we nog 800km terugmoesten uit duitsland, met de benz ophalen.
    Daarna heb ik nog ongeveer 2500km gereden zo, dus de bak heeft natuurlijk ook al wat meegemaakt....

Als troost voor mezelf ga ik nu eind van het jaar maar 6-8weken naar zuid-Amerika, Venezuela,Colombia en evt Suriname. lekker motorrijden daar.

gr Ton
Sign In or Register to comment.