Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mitsubishi L300 4x4

NiekNiek Super Moderator
edited December 2009 in Oosterse merken
Na wat experimenteren met bijmengen heb ik een tweetank systeem ingebouwd. Mijn ervaringen met inbouwen zijn te vinden op:
HTTP://users.skynet.be//sittig/niek_ppo.htm
Het tweetanksysteem bevalt prima.
Inmiddels een filterinstallatie voor afgewerkte olie (soya olie) in elkaar geprutst. Ik meng de afgewerkte WVO (waste vegetable oil) met 15 petroleum. WVO is er genoeg op dit eiland. Je moet er wel voor betalen. Met bijmengen en filteren, etc. komt de kostprijs op ongeveer 50 cent per liter.
Atijd nog beter dan de liters van de Aldi. Als er mensen zijn, die voor die prijs ook WVO willen, stuur even een reactie.
Aanvulling:
Ik wil nog wel eens met een zware aanhanger rijden. Het totaal treingewicht is dan ongeveer 5500 kg. In dat geval wil de auto niet harder dan 80 km per uur op VWO. Als ik tijdens de rit overschakel op diesel, loopt hij maximaal 100 km/uur. Met een volle auto, maar dan zonder aanhanger geen enkel probleem.
Wie weet een oorzaak cq oplossing ??

Comments

• Caddy-Daddy PPO Burner
    edited March 2005
    Hoi Niek, het ziet er goed uit.

Is de WVO zo dik dat je het moet bijmengen met 15 Petroleum?. Ik rij namelijk ook op WVO (100%) arachideolie (pindaolie) en die is veel dikker als Soja.

Ik heb helemaal geen problemen alleen toen het -20C was, toen was het gewoon bevroren en heb ik moeten bijmengen met 5 liter diesel. Dit probleem heb ik straks ook opgelost door tankverwarming.

Heb je het al wel geprobeerd zonder bijmenging of het goed gaat?

Wat ik je wel kan vertellen is dat de warmtewisselaar in het setje van ATG niet zo'n hoog rendement heeft en daardoor ook het gloeispiraaltje die voor de verhitting zorgt ook zwaarder belast en volgens mij zijn de aansluitingen erop maar 8mm.
    Voor WVO moet je toch minstens 10mm i.d. slang hebben.

De warmtewisselaar van ATG is van oorsprong een benzine koeler van de Audi A8.
    Wat ik ook jammer vind van het setje is dat de magneetventielen zo samengevoegd zijn en dus veel ruimte in beslag nemen.
  • mennomenno Webmaster
    edited March 2005
    Hoi Niek,

welkom op dit forum! Complimenten trouwens voor de nette beschrijving op je site. Mogen we een link naar je site op onze 'links' pagina opnemen?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2005
    Caddy-Daddy
    Ik heb geen problemen met het rijden, maar met het filteren. Als ik niet verdun, blijft er erg veel op mijn filters achter en dat is jammer. Oorzaak is waarschijnlijk, dat er in de soja olie ook frietvet is terechtgekomen. Bij 16 %
    petroleum erbij, loopt het lekker door de filters.
    Het filteren gaat als volgt: eerst door twee nylonkous filters, daarna door een grof PPO filter en daarna door een dieseloliefilter.
    vr, gr,
    Niek
    edited March 2005
    menno said:

Hoi Niek,

welkom op dit forum! Complimenten trouwens voor de nette beschrijving op je site. Mogen we een link naar je site op onze 'links' pagina opnemen?

Menno, dat mag. Het is de website van een mededubbelluchter (kampeerautoclub voor dubbellucht mercedes campers). Ik heb daar verder geen controle over. Omdat er ook binnen Dubbellucht veel belangstelling is, zal hij er wel een tijdje blijven staan.
    Niek
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited March 2005
    Niek nooit gedacht aan verwarmd filteren?
    Ik vind zonde om iets wat mileuvriendelijk is weer te gaan vervuilen met dinosaurusolie.

Mijn WVO filter installatie vergt maar 1 stadium.
    Alleen Filtervlies wat 10micron filtert, dat is trouwens ook de doorlaat van de originele dieselfilters.
    Ik laat de WVO een dag in de gang staan en kan het daarna gewoon koud filteren.

Dit filtervlies is ook in mijn shop te verkrijgen, en een filterinstallatie is gauw gemaakt en heeft mij maar 6 euro gekost (excl filtervlies uiteraard)

Zie de link.http://www.vwcaddyforum.nl/forum/index.php?board=62;action=display;threadid=1529
    edited March 2005
    C-D
    Natuurlijk heb je gelijk, dat het zonde is om er dino-olie bij te gooien.
    Ik zal je uitleggen waarom ik het toch doe:
    1. Ik heb helaas geen verwarmde tank in de auto (de volgende keer overigens beslist wel)
    2. Ik wil beslist geen risico lopen, dat de vwo in mijn tank gaat vlokken of dat het voorfilter verstopt raak. Daarom heb ik mijn VWO filter ook zo gebouwd, dat het door een dieselfilter moet
    3. De leverancier van de inbouwset beveelt aan om 10 % diesel bij te mengen (zal ook wel met viscositeit te maken hebben.

Laten we maar zeggen, dat ik nog in de leerfase zit.
    Toch ziet jouw filtermethode er erg goed (en vooral eenvoudig uit). Ik ga daar in ieder geval een testje mee doen om te kijken of ik het daarna (koud) door een dieselfilter krijg. Ik zal het filterdoek bij jou bestellen, ik neem aan, dat dat via je website kan.

Nogmaals dank voor het commentaar.
    Niek
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited March 2005
    Alles is te bestellen via de webshop.
    Er zijn nog wat Bugs hier en daar in het script alvast mijn excuses daarvoor.. Ik ben druk bezig om alles goed werkend te krijgen.
    edited February 2007
    Inmiddels een verwarmde tank ingebouwd. Kan nu lekker snel overschakelen van diesel naar PPO. Ook een dikkere warmtewisselaar ingebouwd. Omdat alles zo lekker heet wordt stond ik vanmorgen wel stil: heeeeeel erg veel valse lucht. Nieuw brandstoffilter geplaats en alle slangklemmen aangedraaid. Alles loopt weer zoals voorheen. Het lijkt er een beetje op, dat de rubber slangen toch niet zo tegen de warmte kunnen.
    Niek
    edited February 2008
    Kleine update.
    Slangetje van de retour lekgeraakt. Vroeg me al af wie dat oliespoor op de we had getrokken, was ik dus zelf. Nieuw slangetje gemonteerd. Alles weer goed. Toch vreemd, dat sommige rubberslangen niet goed tegen warme PPO kunnen.
    Niek
    edited July 2008
    Weer even een update.
    Ik hand een brandstoffilter met een membraampomje erop. Handig na een filterwissel. Pompje kan dus niet tegen hoge temperaturen/ppo en heeft het begeven. Gebeurt natuurlijk altijd onderweg. Dan maar even zonder filter gereden en nieuwe filter geinstallerd. Dit keer met een los balpompje om het systeem aan de praat te krijgen.

Kort daarna tweede probleem: wil niet lopen op Dino, wel op PPO. OOrzaak: luchtlekje in het dino gedeelte. Vreemd, dat zoiets spontaat kan optreden.

Verder loopt alles wer lekker.

Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    tip: reserve filter vooraf vullen(daarna afdoppen) werkt ook handig.
    zeker omdat een wissel altijd onderwegs moet plaatvinden.
    ik heb nooit problemen met lucht na de wissel.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hey Niek,

wat voor tankverwarming pas je eigenlijk toe? op koelvloeistof of electrisch?

greetz, Hans
    edited August 2008
    Hans,
    De tank wordt verwarmd door het koelwater. Koperen buis 15 mm, lengte ongeveer 2 meter totaal. Opwarmen van koud naar warm kost ongeveer 40 km voor 200 liter olie. Als de olie eenmaal warm is, blijft hij ruim een week op temperatuur (6 cm isolatie rondom).
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    meet je ook de temperatuur van de inhoud Niek??

zoja, hoeveel koelt ie af per nacht.
    ik ben vooral benieuwd hoeveel de tank in de winter afkoeld.
    edited August 2008
    Pjotter,
    Ik meet niks, ik voel gewoon. Net wat ik zei, hij blijft een week warm: eerste dag niet aan te pakken, naar een paar dagen warm en na zeven dagen lauwtjes. Deze "waarden" gelden voor de winter. Heb het ding al een jaar zo.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    okee: zegt me voldoende,warm genoeg dus om na de koude start direct om te schakelen .
    ik heb nog wat ideen, en hier kan ik in de toekomst wel wat mee.

grtn
    edited August 2008
    Pjotter,
    Als je een verwarmde tank gaat maken, neem dan RVS voor de tank en de koelwaterbuis/spiraal. APO is soms licht zuur en vreet aan koper en aluminium.
    Voor isolatie: roofmate/hout
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    [quote=Niek;38719] APO is soms licht zuur en vreet aan koper en aluminium.

wat doet dat op termijn met een platenWW voorzien van koper.??

trouwens: t idee van uitlaat warmte benutten laat me nog steeds niet los.
    en heb plannen en tekeningen in de la liggen voor een RVS tankverwarming.

( ontbreekt me aan een werkplaats met hefbrug,TIG lasaparaat,en een week echte PPO vrije tijd ).
    en mn volgende diesel natuurlijk.
    want mn golf blijft zoals ie nu is.
    zou verspilling van tijd en geld zijn om deze alsnog om te bouwen naar een uitlaatWW systeem.
    edited August 2008
    Pjotter,
    Op mijn platenwisselaar zitten ook koperen slangpilaren. Die slaan een beetje groen uit, maar zijn dik genoeg om weggevreten te worden. Ook mijn APO installatie is geheel ingericht met koperen kranen, tules, etc. Daar ook geen problemen. Waarschuwing alleen bedoeld als je toch nieuw gaat bouwen en er lang mee wilt doen.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2008
    maar t koper van een platenWW is dun.
    maar tzal wel loslopen.

nog nooit melding vernomen van aangevreten WW, ook niet op Duitse forums.

toch??
    edited August 2008
    Dat klinkt wel erg mooi allemaal...toch wel intressant om te doen dan.

Maar je adviseert RVS, maar hebt zelf koper?

kzag toevallig deze morgen een stukje op discovery over fabrikage van manden en branders van luchtballonnen..en daar wikkelden ze een hele mooie RVS buis..ca 15mm tot een spiraal rond die brander...da was mooi voor zo'n spiraal:D

kwil toch al een RVS tank maken...dus zou ideaal zijn om alvast zo'n spiraal erin gelast te hebben..enkel zulke rvs buis zien te vinden. Was wel makkelijk te buigen,want da deden ze met de hand daar op tv. mooi om een buis wikkelen ofzo en dan ideale spiraal die zo in de tank te lassen is (koper naar rvs verbinding lijkt me best wel lastig?...hardsolderen of adapterplaat met pakkingen ofzo..

cool spul!...waar zit bij jou de tank?...ver van de motor af?

greetz, Hans
    edited August 2008
    Hans,
    Ik heb zelf een Alu tank van 200 liter met daarin koperen leiding voor warm water. De tank heb ik 2e hands gekocht. In mijn groffilter vindt ik wel eens een alu korreltje.
    Ik heb een dubbele cabine. De passagiersbank eruit gesloopt en vervangen door de tank. Alle kranen, kleppen en filters in een kistje in de passagiersruimte ingebouwd. Inbouw onder de motorkap heel erg lastig/te weinig ruimte.
    Niek
    edited August 2008
    ruimte zit ik ook mee..daarmee gaat het een tank op de plek vh reserve wiel worden. das dan helaas maar ca 45liter..mjah alle beetjes helpen. Alleen wel lange koelwaterleidingen dan naar daar. daarom wil ik de tank nu al voorbereiden dat ie er al op kan draaien...daarna mss die koelwaterleidingen leggen.

Heb wel zitten denken aan een tank met de afmetingen van mn laadbak....die er dus als een soort 15 a 20cm dik pallet ofzo ingeschoven kan worden..mooie vierkante bak die dan bijv met paar bouten op de bodem snel vast gezet kan worden.. voor vakanties en lange ritten enzo...soort snelkoppeling idee. toch snel een 300L wat dan mee kan. Alleen die tank zal dan nie verwarmd zijn..maar das ook nie nodig want da loopt dan over in de verwarmde tank..dus altijd verwarmd:)...en natuurlijk nog de WW enzo.

zoveel mooie mogelijkheden om het nog beter te maken... maar moet wel leuk blijven natuurlijk:)

greetz, Hans
    edited August 2008
    Beetje knoeien is altijd leuk toch ??
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2008
    @Fury: Die luchtbalonspiralen daarvan is de doorvoerdiameter veel te klein... tenzij je parallel gaat werken, geen rendement van te verwachten.
    edited August 2008
    Diameter te klein?

ow...zo op tv leek het toch om minimaal 15mm te gaan..waren ook grote branders (diameter ca 40cm schat ik)..maar dan nog de kunst om het te vinden.

koper zal natuurlijk wel beter warmte geleiden..maar rvs is ideaal omdat ik dan rechtstreeks kan lassen aan de tank:)....dus als iemand nog eens mooie buigbare RVS buis weet?...diameter voorkeur ca 19mm?

grtz, Hans
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=pjotter;38721]( ontbreekt me aan een werkplaats met hefbrug,TIG lasaparaat,en een week echte PPO vrije tijd ).

Alleen het laatste kan ik je niet regelen ,de rest wel. Zeg maar wanneer je een avond langskomt.....

Tim
    edited August 2008
    Ik heb ze nl. al in mijn handen gehad, buitendiameter is 8 a 10 mm en buisjes zijn dikwandig...
    edited August 2008
    das dan toch iets anders als ik had gezien...of die man moet een lilliputter geweest zijn..dat het dikker leek:)... de dikwandigheid was niet te zien. wel viel het me op dat hij toch een zodanig dikke rvs leiding toch nog goed wist te wikkelen rond een mal,,,of sterke handen, of uitgegloeid rvs ofzo of wel dunwandig? (geen idee of dat bestaat...ze zeggen het wel eens bij die zacht buigbare koperen leidingen....kan zijn dat rvs dan te broos wordt ofzo)

mss komt de aflevering nog eens..dan kan ik eens kijken. ze hadden het ook over dat ze manden maakten van paar personen tot 30 personenn...kan me voorstellen dat een ballon met een mand met 30man erin niet alleen meer maar ook zwaardere branders heeft.... majah.. onlangs ook al over gebabbeld... bijvoorbeeld in de boiler van een combi ketel ..water op water wisselaar in principe...maar dan in de boiler...je zou verw8en dat daar ook een spiraal inzit..wrs dan wel koper..mjah...wel kant en klaar (enkel boiler openzagen)

maar dat is theorie...heb er nog geen een uit mekaar gehaald..kan nog komen. RVS zou wel het mooiste zijn:D

nog beetje over brainstormen

greetz, Hans
    edited April 2009
    Weer even een update. Omdat ik het dikke gedeelte van de APO wil gaan gebruiken voor het maken van biodiesel, heb ik een vraagje gesteld aan Mitsubishi Nederland. Wat een ongelooflijke slechte service is dat:

Goedemorgen, Ik ben de gelukkige eigenaar van een L300 4x4 uit 1994. Kunt
    U mij vertellen of deze auto geschikt is om op biodiesel te rijden, zo niet
    welke maatregelen/wijzigingen moet ik doorvoeren om er wel op te kunnen
    rijden. Vr.gr. Niek

Geachte heer B.
    Mitsubishi Motor Sales Nederland adviseert uitsluitend de gangbare, aan de
    tankstations te verkrijgen, diesel te gebruiken. Alle andere brandstoffen raden wij af.

Wij vertrouwen erop u hiermee naar behoren te hebben ge
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Het lijkt wel of zei enkel en alleen politiek correcte uitspraken willen doen.:evil:

:idea: Probeer het eens bij de Mitsu importeur van onze oosterburen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2009
    Niek,

Deze lijst (alhoewel hij van 2006 is) geeft ook aan van niet...keine freigabe
    Biodiesel - Liste der biodieseltauglichen Fahrzeuge
    probeer het anders nog eens te vragen via Dld zoals Man@work al aangaf...
    edited April 2009
    Niek,

Voor de dichtingen in de IP nero even bellen. De leidingen vervangen door biodino bestendige. Als dit te moeilijk is, zet je toch een klein tankje ergens op de ppo tank, even een leiding naar een filter en dan IP. Retour kleine tank.

3e filter kost 25 euri, wat slang en klemmen. De aan en afvoer van de dino afdoppen, dan kun je onderweg altijd terug (sleutelen).

Fertig.

Tim
    edited December 2009
    De mitsu is helaas overleden: lekkage van koelwater in de koppakking (waarschijnlijk). Heb 200 km afgelegd in etappes van 50 km met elke keer 1-2 liter koelvloeistof bijgevuld. De filerijders achter mij vonden het ook niet fijn: grote witte wolken met een vreemd geurtje. Reparatie nieuwe/2e hands kop is niet meer de moeite waard.
    Als iemand belangstelling heeft voor De PPO installatie of de hele wagen, dan hoor ik dat wel. Blijf wel biologisch rijden, maar weet nog niet wat. Hummer ?? Chevrolet V8 ?? of gewoon een zuinig dieseltje.
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    balen.

sucses met andere diesel aankoop
  • RogerRoger PPO Addict
    edited December 2009
    Niek das erg balen. Mocht je op zoek willen naar een GPO geschikte Benz dan weet ik er nog wel een paar te staan ;-)
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    Wat rot voor je Niek, sterke man :(

gr carl
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Hoi Niek,

Dat is mooi ******.

Ja, een Hummer, die hadden we hier nog niet (Hummer I: 6L met 150pk bij 2 toeren, geloof ik :D)

Zoek je een andere bus, of zoals je zei: een klein dieseltje?

Herman
    300SD
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Gelukkig heb je die "grote bus" nog :)
    Is het echt de moeite niet meer? Ruilkop en nieuwe pakking is toch niet zo duur?
    edited December 2009
    Dat is nooit leuk natuurlijk.

Even overlopen wat je allemaal van een 'nieuwe' wagen verwacht,
    dit posten en dan helpen we wel zoeken naar leuke modelletjes.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    een dodge ram met cummins diesel, ook een sterk werkbeest. Kan enkel vertellen dat ze ook boch pompen gebruiken. Remmen en versnellingsbak zouden de "zwakke" punten zijn van een dodge. Maar heb er nooit mee gereden, dus enkel van horen zeggen.
    edited December 2009
    Wessenduramax heeft er zo eentje gehad... maar een Chevy duramax is wel op alle vlakken toffer.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Das balen dat het trouwe beestje de geest gegeven heeft.

Nu heb je mooi iets om over te mijmeren tijdens de feestdagen: pijp met fijne tabak vullen, aansteken, met een lekker borreltje er bij, bij de houtkachel gaan zitten mijmeren over een Mercedes G klasse, een T4 synchro een Landrover.....
    edited December 2009
    Niek,

Landcruiser Niek, onverwoestbaar en elke houtgek heeft er een. Ga alleen voor de 4.2D.

image

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Haha, zo
    edited December 2009
    Soap,

Ik ben een jaartje in de bush geweest, en de auto's die daar rijden en blijven rijden (groot verschil) zijn alleen landcruisers van dat type. Sterker nog, bij de dealer langs het vliegveld vertelde ze mij dat dit type voor de bushies gewoon nieuw te koop is, omdat de vraag nog steeds zo groot is.

YouTube - 4x4 Top Gear killing a Toyota part 1 BBC

Tim
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    er zijn niet veel terreinwagens die zo bedrijfszeker zijn dan de Landcruiser.

ik heb vroeger met een bj40 gereden dat was ook zo een oerjeep ,niet kapot te krijgen.

jammer dat ze zo duur zijn , want anders had ik ook voor toyota Toyota hy lux gekozen maar mijn budget laat dat niet toe jammer:D

grtjs carl
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited December 2009
    Niek heeft bij mij een paard van stal gehaald, op krachtvoer, hahaha
    Z'v voorvader was een ook een mitsu, ziet er alleen een beetje stoerder uit.
    hurry-up Niek :-)
Sign In or Register to comment.