Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vermogens problemen :-(

opeters PPO Newbie
edited January 2006 in Overige merken
Hallo Lezers,
Het volgende, ik heb een Mitsubitshi L200 omgebouwd met een twee tanksysteem van Heipro. Het proefrijden ging allemaal prima, maar na een paar koude dagen is mijn maximale snelheid van 140 naar 120 gezakt en het vermogen boven 2800 toeren is aanzienlijk minder. Dit geld ook wanneer ik op 100% diesel rijd. Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen ?? Na 1500km zijn de eerste problemen begonnen .. :( :(
M.v.g. Olaf

Comments

  • sjoerd PPO Newbie
    edited December 2005
    is je brandstoffilter schoon?
  • opeters PPO Newbie
    edited December 2005
    Hoi Sjoerd,
    Zowel mijn diesel als PPO filter zijn schoon, dus daar ligt het niet aan, ik heb tot aan de brandstofpomp een gescheiden systeem.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2006
    Olaf,

    kijk even bij de problemen, die ik met mijn L300 heb gehad. Eigenlijk kan het niet missen, dat je brandstoffilter verstopt zit of dat je leidingen (met deze kou) te dun zijn. Als je de PPO retour naar de dieseltank hebt geleid, heb je zeker een probleem: de PPO werkt in de dieseltank als zeep en lost al het daarin aanwezige vuil op. gevolg: verstopt filter.

    Niek
  • opeters PPO Newbie
    edited January 2006
    Hallo allemaal,
    Na een dagje sleutelen kan ik niet anders tot de conclusie komen dat ik volgens mij de pomp kapot heb. Ik heb de uitlaat gedemonteerd om een vrije uitstroom te krijgen. Ook een deel van de luchttoevoer heb ik vrij gemaakt en de rest gecontrolleerd. De Turbo werkt correct en het brandstoffilter is (tijdelijk) vervangen. Het resutaal blijft gelijk, bij belasting (rijden) komt het toerental vanaf de derde versnelling niet boven de 3100, terwijl 4200 goed haalbaar moet zijn. vanaf 2800 toeren neemt het vermogen merkbaar af.
    Het is begonnen met doorrijden op te dikke PPO tot de motor af sloeg. NIET DOEN DUS... De richtlijn die b.v. Heipro geeft van 8 graden kun je beter respecteren, tenzij je een goed verwarmd systeem hebt, en niet zoals ik een tank achter op een pick up, met een leiding van 10mm doorsnede en een lengte van 5 meter. Heeft iemand nog een pomp van een MB L200 in de aanbieding (1997) dan hou ik mij aanbevolen.
    Weet iemand trouwens of het eenvoudig is een bosch pomp op een L200 te zetten? Misschien is een orginele pomp niet zo'n goed idee....
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2006
    dag ,
    wat is te dikke ppo?
    zou het niet kunnen dat de pomp bij hoge toeren ergens lucht zuigt?
    een kapotte injectiepomp,en vlot starten?! lijkt mij onwaarshijnlijk tenzij de regulateur mischien?
    mischien toch koudgeperste koolzaadolie van de boerderij kopen is in ieder geval beter dan slaolie gebruiken.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    [quote=ook jan]
    zou het niet kunnen dat de pomp bij hoge toeren ergens lucht zuigt?

    Dit lijkt me ook waarschijnlijker. Een pomp is goed of kapot. Bij een kapotte pomp krijg je motor niet meer aan de praat.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2006
    Olaf,
    weet je zeker, dat je filters schoon zijn ?? Hoe heb je dit gecontroleerd ??
    Nog een mogelijkheid: ik weet niet precies hoe de injectiepomp werkt, maar er is een zuigdeel en een inspuitdeel. Het kan zijn, dat het zuigdeel de boel niet meer aankan. Oplossing: zet een extra pompje in de aanvoerlijn. Ik heb zelf zo'n pompje van Heipro ingebouwd. Die schakel ik altijd in als ik op VWO rijd.
    Verder is het bij deze temperaturen natuurlijk slim om wat diesel of petroleum bij te mengen. Bij mijn volgende auto wordt het zeker een verwarmde tank.

    Niek
  • opeters PPO Newbie
    edited January 2006
    Hallo Allemaal, bedankt voor jullie reacties!
    ook jan> met dikke PPO bedoel ik PPO van een graad of 0, of nog minder. Volgens een ervaren monteur, die mijn gebrek aan autokennis en sleutelvaardigheid aanvult, kan door te dikke brandstof de pomp overmatige slijtage gaan vertonen. Hierdoor zou ik volgens hem voornamelijk bij hogere toeren vermogen verliezen. Maar ik sta open voor tegenargumenten.
    Indien de pomp lucht zuigt, hoe kan dat dan zo opeens, en waar moet ik zoeken? De pomp is zo'n gesloten fijn mechanisch systeem, dat er bijna niets aan te doen is. (voor mij)
    Wat ik nog ga bekijken is de vervuiling achter de pomp, de retourleiding gaat weer direct naar de ingang van de pomp ( via een 3/2 ventiel). Hier ga ik nog een klein filter inzetten. Indien hier ijzer in komt heb ik dus echt slijtage.
    Niek, Of het filter echt schoon is weet ik niet, maar ik heb even het filter omzeilt en dat wordt er ook niet beter op.
    Mijn mengverhouding is ongeveer 15% diesel. Dat zou dus goed moeten zijn. Voor temperaturen beneden 0 is 30% misschien beter. (De parafine waar ik info over heb gestuurt heeft bij mij geen effect)
    Olaf
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    hallo opeters,

    Met je pomp is niks mis volgens mij.
    Ik denk dat je zonet zelf het probleem hebt gezegd: De retour loopt terug naar de ingang van je pomp!! Dat kan veel problemen geven met lucht!!
    Steek de retour eens naar de tank (of eventueel om te testen naar een reservetankje (vatje).

    Wat betreft de zogezegde slijtage van je pomp door ppo: Bullshit.
    Mocht er al slijtage zijn op je pomp (kan natuurlijk door ouderdom, vuil,..en ook brokjes in ppo), dan zul je dat voornamelijk ondervinden bij het starten en op lage toeren. Hoe hoger de toeren, hoe beter de pomp z'n werk nog zal doen.

    Wat betreft lucht die je pomp zou aanzuigen via een dichting of zo : NEEN.
    Als er al een dichting kapot is, dan zuigt ie niet aan, maar door de druk duwt ie brandstof naar buiten. Kan niet aanzuigen. Ook niet in aanvoerpomp!


    Verander je retour, en je problemen zullen opgelost zijn.

    Groeten,
    Nero

    (ik weet waarover ik spreek)
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2006
    je weet inderdaad waarover je praat nero,
    ik bedoelde natuurlijk dat de pomp lucht zuigt via een of andere leiding.
    het zou de eerste niet zijn die bij ombouw lekken heeft;en daar 'dikke'
    ppo inderdaad meer onderdruk in de aanzuigleiding geeft kan er lucht in komen. die hij dan met een kortgesloten retour niet meer kwijt kan tenzij via de injectoren met vermogenverlies als gevolg.
  • opeters PPO Newbie
    edited January 2006
    Hallo Nero,
    Ik heb bij het testen waar iets kapot zou zijn ook de orginele situatie weer terug gezet. Met andere woorden alleen het diesel cirquit met de terugloop op de dieseltank. Ik heb echter maar 15 minuten gereden in deze situatie. Hoe lang heeft de pomp nodig de lucht te verdrijven?
    Olaf
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    niet zo lang.
    Pomp ontlucht makkelijk in enkele minuutjes.
    Meestal sneller zelfs.

    Ook met diesel en retour naar tank zelfde probleem ondervonden?
    Dat is iets anders......
    Dan kan het wel zo zijn dat je regulateur in de pomp niet goed meer schuift. D.w.z. verdeelmof kan niet ver genoeg over as schuiven door aangekoekte ppo.
    Dit zou je kunnen testen door gedurende wat langere tijd terug op diesel te rijden.
    Ik zou echt eens een goed stuk (20 a 30 km?) rijden op pure diesel. En goed warm rijden en dan redelijk wat toeren maken. (proberen toch).
    Mocht het dan beteren, dan was vervuiling binnenin de oorzaak.
    Beterd het niet, dan moet je pomp open vrees ik.

    Groeten,
    Nero
  • Bokkum PPO Addict
    edited January 2006
    Kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar heb je al gekeken hoevéél brandstof er uit de retour komt?

    Mvg, Leo.:D
  • opeters PPO Newbie
    edited January 2006
    Hallo allemaal,
    Leo, ik heb nu niet direct de terugloop bekeken, normaal sijpelt het er gewoon een beetje uit. Dat ga ik zeker nog bekijken.
    Nero, ik heb nu al vier weken op pure diesel gereden, alleen niet met de normale retour. Ik was bang echt stukken te krijgen, dus heb ik even niet meer op PPO gereden.
    Ik heb iets gehoord van een of ander goedje, waarmee je de dieselpomp kunt reinigen. Blijkbaar iets om door de diesel te doen. Weet iemand hier iets meer van?
    En dieselpomp uit elkaar?? is dit geen specialistisch werk om deze weer goed af te regelen? Mijn opleiding autotechniek is al weer ruim 20 jaar geleden en daarna ben ik iets heel anders gaan doen, dus ik ben niet meer zo goed op de hoogte ....
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    leg de retour eens normaal om te beginnen (retour naar tank dus).

    Dieselspoeling is overal te koop. Zal zeker geen kwaad kunnen.
    Gebruiken wij ook wel vaak, vooral als er met "vuile" diesel is gereden.

    Maar naar mijn mening ligt de oorzaak toch bij je retour.

    GRoeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.