Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lupo 3l TDI op zonnebloemolie?

Struis PPO Newbie
Hallo allen,

Heeft iemand al eens gedacht aan het relatief zieke idee om een zgan Lupo 3l TDI op zonnebloemolie te laten rijden via Elsbett of een van de andere ombouwkits?

1:25 op diesel moet toch aardig in de richting komen op zbo. Interesting?

Groeten, Bas.
«1

Comments

  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2005
    Waarom een ziek idee? Worden toch tweetank systemen voor aangeboden?
  • §teven§teven PPO Burner
    edited December 2005
    Lijkt me ook geen ziek idee. Maakt in principe toch niet uit wat voor auto omgebouwd wordt? Die Lupo rijdt ook gewoon op diesel.
  • edited December 2005
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited December 2005
    kan dat zomaar?? uit Duitsland halen.
    daar zitten toch veel haken en ogen aan dacht ik.
  • Struis PPO Newbie
    edited December 2005
    Ik vond eerlijk gezegd de prijzen van de Lupo 3l wagens alles meevallen... Ik vraag me wel een beetje af met twee tanks wat er nog over blijft van de toch al sterk beperkte bagageruimte, maar goed....
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited December 2005
    Struis said:

    Ik vond eerlijk gezegd de prijzen van de Lupo 3l wagens alles meevallen... Ik vraag me wel een beetje af met twee tanks wat er nog over blijft van de toch al sterk beperkte bagageruimte, maar goed....


    12 liter tankje past er makkelijk in..
  • §teven§teven PPO Burner
    edited December 2005
    Ja, je koopt ook geen Lupo omdat je elke dag een bank moet vervoeren, dus zo'n tankje kan er ook wel bij. Boodschappen moet je in zo'n autotje sowieso al op de achterbank gooien, dus ja.
  • edited December 2005
    DELETED
  • edited December 2006
    DELETED
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited December 2006
    Hallo Allemaal,

    Ik volg het rijden op PPO al een tijdje en heb na positieve reacties van andere rijders nu sinds 1 november besloten om 25% zonnebloemolie bij te mengen in mijn Lupo 3L van 10/11/1999.
    Geld is voor mij niet het belangrijkste issue, want ik reed altijd al op de 'duurdere' diesels (Ultimate, etc.)
    Als ik kijk naar milieu en recycling, dan komen literflessen van PET voor mij niet echt in aanmerking. Ik kom vaak in Duitsland, dus heb nog even overwogen de lege flessen te bewaren en dan in Duitsland ter recycling aan te bieden in de gele afvalcontainers (der grüne Punkt), maar het kan eenvoudiger.
    In mijn tank gaat (met het voltanken van de ontluchtingsruimte) 41 liter. Ik hou dus scherp in de gaten hoeveel ik rij als het lampje brandt, dus meestal kan ik er 40 liter inpersen (met zo'n Lupo kun je dan weer 1.200 km. rijden ;-)).
    Ik heb nu bij de groothandel een 20-liter-blik van het merk LEVO gehaald en vul hiermee een reservetankje van 10 liter. Die heb ik altijd in m'n auto staan en gooi ik vóór het tanken bij de pomp in de tank. Ik kreeg namelijk het advies om niet voor de deur met flessen olie aan de gang te gaan... het blijft toch belastingontduiking...
    De ervaringen nu de eerste 2.000 km. zijn positief. Het is wel duidelijk te ruiken, maar qua rij-eigenschappen heb ik nog helemaal geen verandering bemerkt. Starten en lopen gaan prima; het verbruik is slechts 0,1 ltr./100 km. verhoogd.

    Heeft er iemand nog tips voor mij ???
    Is zo'n 2-tanksysteem echt aan te raden ?
    Wat zou ik maximaal kunnen bijmengen in zomer/winter (ik denk aan de smalle brandstofleidingen...)
    Als iemand iets meer kan uitleggen over de geschiktheid van dit type brandstofpomp (zoals hierboven genoemd), dan hou ik me aanbevolen.


    Groeten,

    Pim.
  • edited December 2006
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited December 2006
    [quote=3L Pim]Heeft er iemand nog tips voor mij ???
    Is zo'n 2-tanksysteem echt aan te raden ?
    Wat zou ik maximaal kunnen bijmengen in zomer/winter (ik denk aan de smalle brandstofleidingen...)
    Als iemand iets meer kan uitleggen over de geschiktheid van dit type brandstofpomp (zoals hierboven genoemd), dan hou ik me aanbevolen.

    Groeten,
    Pim.

    Pim de belangrijkste tip, vooral nu de kou er aan komt is VERWARMEN :!: :!: :!:
    Hoe moet jezelf bepalen middels een electrische WW of koelwater WW maar zonder verwarmen de winter ingaan is niet verstandig.
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited December 2006
    Ik begrijp je ongerustheid... maar hij loopt nog prima !

    Ik zie op de site van AutoBild dat pas bij een hoger percentage aandeel en flink lagere temperaturen er startproblemen optreden.
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Ik heb het aandeel zonnebloemolie de laatste tijd opgevoerd en zit nu op 75%.
    Merk nog geen problemen. Alleen loopt 'ie stationair wat onrustig, maar snelweg is geen probleem.

    Groeten,
    Pim.
  • ook jan PPO Burner
    edited March 2007
    hebben die lupo's geen pompverstuivers?

    75% olie zou je toch moeten voelen, bij het starten.
    geen enkel verschil???

    anderzijds, als hij goed start ,(gaat hij dit blijven doen??) zie ik ook geen voordeel in een tweetanksysteem,onregelmatig draaien is volgens mij ,op zich ,niet echt schadelijk voor de motor maar geeft wel aan dat de brandstof dik wordt, wat dan weer wel schadelijk 'kan' zijn.
    ik zou het op 50%houden


    mijn ervaring is dat je bijna een liter diesel nodig hebt om een verdelerpomp te spoelen, als je met die liter dan 25 km rijdt ,moet je al minstens ritten van meer dan 50 km maken om enig voordeel te halen met een tweetanksysteem tegenover 50 %mix.

    het voordeel is wel dat je koud op diesel vertrekt wat de lenvensduur van de motor(aankoekingen en zo )' kan' verlengen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=3L Pim]Ik heb het aandeel zonnebloemolie de laatste tijd opgevoerd en zit nu op 75%.
    Merk nog geen problemen. Alleen loopt 'ie stationair wat onrustig, maar snelweg is geen probleem.

    Groeten,
    Pim.
    Pim, nu je overtuigd bent van het gebruik van PPO, zou je dan niet eens gaan denken om wat aanpassingen aan je auto te gaan doen?
    Het onrustige stationaire toerental komt doordat je brandstof de PPO te dik vindt. Wat ik aanraad om schade aan je pomp te voorkomen:

    1) als je veel korte ritten rijd <20 km, ga dan voor het zogenaamde 1-tank systeem. Dus een koelwaterwarmtewisselaar en een Poelheizer. Voor ongeveer 250 euro ben je klaar.

    2) als je veel lange ritten rijdt, gan dan voor een 2-tank systeem. Je start hiermee op diesel en schakelt na een kilometertje of 2 over op de PPO. Uiteraard ook met koelwaterwarmtewisselaar en Poelheizer. Voor ongveer 650 - 750 euro ben je klaar.

    Je hebt nu ervaren hoeveel PPO bespaart in je portemonnee. Ben je klaar voor de volgende stap, om schade aan je brandstofpomp te voorkomen en nog meer te gaan besparen??
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Bedankt voor alle advies !

    Ik hou jullie zeker op de hoogte.

    Ik maak me meer zorgen over de pompverstuivers dan de brandstofpomp, maar we zien wel waar het schip strandt...

    Overigens heb ik een adresje in Duitsland voor goedkope Lupo-onderdelen.

    En waarom ik zo onverschillig overkom ???

    Ik heb 2 Lupo's 3L. Eentje uit 2005 met 64.000 km. en eentje uit 1999 met 341.500 km.
    Die laatste is toch al financieel afgeschreven, dus vandaar dat dat mijn PPO-auto is geworden !

    Overigens bespaar ik maar weinig kosten, want ik gebruik de 20-liter blikken uit de groothandel met Levo zonnebloemolie en die zijn omgerekend 99 cent per liter.
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    Kortom,

    Je riskeerd je pompverstuiverelementen (a 600€ per stuk) en je betaald ook nog eens fors voor je PPO. Zo doorgaan is natuurlijk aansturen op een "doomscenario". Maar alles voor en beter milieu...

    Wil je serieus nog even plezier hebben van je Lupo, en ook je beurs ontzien lees dan het advies van "Smul" nog eens goed door! Voor een fractie van de prijs van een PD-element kun je een warmtewisselaar aanschaffen en is het een stuk betrouwbaarder PPOen..

    Ed :idea:
  • mennomenno Webmaster
    edited March 2007
    Het topic is weer geopend, kom maar op met die Lupo 3L experimenten! :)

    Voorwaarde is en blijft dat we elkaars meningen en ideeen respecteren. Wanneer iemand de mogelijkheid heeft om experimenten te doen waarbij de grenzen opgezocht worden is dat ook leerzaam.

    Hou in gedachten dat men niet verplicht is adviezen op te volgen, maar hou ook in gedachten dat wanneer er schade ontstaat doordat beschikbare kennis niet gebruikt is, dit geen geldige reden is om het gebruik van PPO af te raden.

    Ik hoop dat we weer op normale toon met elkaar verder kunnen praten over onze gezamelijke hobby: het rijden op PPO!

  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Hallo Allemaal,

    Ik heb jullie advies opgevolgd en heb vanmorgen met SMUL afgesproken om zijn ombouw te bekijken.
    Ik had nog nooit een 2-tank systeem gezien, maar ik weet nu heel duidelijk hoe alles werkt !

    Groeten,
    Pim.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Smul, ik ga niet met PPO werken in mijn goeie pak :wink:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Een maat van me heeft ook een Lupo 3l. Met hem heb ik het ook over ppo gehad. Hij heeft toen de specs van zijn Lupo opgezocht en kwam erachter dat op deze blokken de pompverstuivertechniek van de RODE tDI gebruikt is, extra gevoelig dus. Verder moet je met een 2tank systeem minimaal 25km voor je op bestemming bent terugschakelen naar dino.
    Redenen voor mijn maat om er niet aan te beginnen met de 3l.

    gr Ton
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    25Km, afhankelijk van je setup wel te verstaan. :wink:
  • edited March 2007
    DELETED
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    Wat jij niet weet is dat er tussen het originele bericht en mijn reactie daarop zeker nog 4 tussenliggende berichten zaten. Deze zijn "weggemodderd".

    Maar ik zal je een plezier doen, ik weet nl. de edit knop ook te vinden :wink:

    Ed :idea:
  • edited March 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Hee Pim,

    Een troost is dat ik nu onderetussen persoonlijk 5 mensen heb gesproken die hun mobiel tot het uiterste persen.

    Dat mag, ik vind het geen probleem.
    Het goede ervan is dat ze alle 5 goed bewust waren van de gevolgen daarvan.
    Met andere woorden ze rijden net zolang door tot ie overlijdt, wat daar de sport van is weet ik niet.

    Het waren inderdaad allemaal afgeschreven bedrijfsautos.

    Een ding is zeker we zullen ze nooit horen klagen ook niet als de auto ermee kapt. Zo zijn deze mensen niet, die nemen het verlies voor granted.
    Onder het motto, buigen of breken testen zij ongewild de endurance van hun brandstofpompen.

    :lol:

    Mijn Inca weigert testarten op 100% APO .. mijn Iveco rolt er lachend overheen.
    De ene auto is kennelijk niet de andere.

    Groet

    Drappie
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Klopt. Ik rij door tot 'ie stilvalt...

    Ik weet van een 3L eigenaar die z'n auto in Duitsland heeft laten ombouwen. Alles d'r op en d'r aan... was 2.500 euro kwijt.
    Hij rijdt nu alleen op koudgeperste koolzaadolie. Dat is volgens de Duitse kenners het minst schadelijk voor je 'pumpe-düse' pompverstuivers.
    Hij heeft er nu ruim 70.000 km. mee gereden zonder problemen.

    Groeten,
    Pim.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    @drap

    Een ding is zeker we zullen ze nooit horen klagen ook niet als de auto ermee kapt. Onder het motto, buigen of breken testen zij ongewild de endurance van hun brandstofpompen.

    als ze maar zo aardig zijn en een beetje context hier neerzetten over de schade en mogelijke oorzaken/aanleidingen :wink: altijd interessant
  • edited March 2007
    DELETED
  • edited March 2007
    DELETED
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    Nou,


    Hou ons op de hoogte, volg dit topic met "kromme tenen". Maar ben wel zeer benieuwd hoelang een PD blokkie het vol kan houden.

    Misschien dat de volgende tip je aanspreekt: De brandstofretour van de PD blokken loopt door een apart koelsysteem (omdat door de hoge drukken de temperatuur v/d brandstof oploopt). Je zou de eerste zijn: Sloop/bypass deze koeling(kost nix) en langzaamaan zou dan de temperatuur van de brandstof (in de tank)omhoog gaan.
    Aanpassen door slopen spreekt je vast aan :lol: .

    Je dieselpomp kun je in ieder geval niet vernielen..(kenners snappen 'um)

    Het is natuurlijk altijd beter dat iemand anders leergeld moet dokken :wink: .


    Ed :idea:
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Ach... op de eerste dag dat ik hem had, ben ik stilgevallen op het Prins Clausplein (Den Haag). Ik dacht dat ik nog net thuis kon komen met dat brandende lampje... :lol:

    image

    Ik begrijp dat jullie snel resultaat willen zien, maar omdat het toch nog een beetje koud is buiten, ben ik gestopt bij 50% bijmengen.

    Mocht de Lupo stilvallen, dan laat ik jullie weten wat het was en dan laat ik het betreffende onderdeel meteen overkomen uit Duitsland... dus ik rij dan max. 2 weken later weer. In de tussentijd heb ik dan nog mijn PPO-vrije Lupo uit 2005.

    De top 3 van dingen die kunnen vastlopen zie ik als volgt:

    - Brandstoffilter (over 3.000 km. bij 345.000 km. een kleine beurt en dan laat ik die vervangen).
    - Brandstofpomp.
    - Pompverstuiver.

    Just let us wait and see !

    Groeten,
    Pim.
  • edited March 2007
    DELETED
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    [quote=3L Pim]Ik begrijp dat jullie snel resultaat willen zien, maar omdat het toch nog een beetje koud is buiten, ben ik gestopt bij 50% bijmengen.


    Ja, het liefste op 100% ppo, en dan een nacht in de koelcel (a la ouwe autotest programma's) bij -20 en dan zien of'ie start.....Maar da's voor de echte die-hards...Kom ik live de verslaggeving doen :lol: :lol:
    pjotter said:

    k zal de beheerste versie doen

    Je kan het :wink:

    Ed :idea:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Leuk Topic:

    Ik heb in ieder geval de Laguna redelijk opgereden, vooral qua carroserie...
    Toen de clutch eruit lag was het de moeite niet meer om te laten vervangen ivm kosten daarvan.

    Ik ben benieuwd wat die pompverstuiver van die Lupo kan hebben :shock:
    De laguna deed het trouwens prima zonder ombouw, 22dkm

    gr Ton
  • edited March 2007
    DELETED
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Dat 'ie niet start op 100% ZBO, durf ik ook nog wel te voorspellen... de Lupo heeft maar hele dunne brandstofleidingen...

    Juist vanwege het starten ben ik terug naar 50%. De lol is ermee rijden, dus dan moet 'ie het wel doen... mocht het een warme zomer worden, dan ga ik heus wel weer naar 75%.

    Ik hou jullie op de hoogte en overweeg naar de meeting in België te komen.

    Groeten,
    Pim.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=kamikaze Pim]maar ik weet nu heel duidelijk hoe alles werkt ! :roll:
  • edited March 2007
    DELETED
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Sneller dan verwacht is de Lupo stilgevallen !

    Alleen niet de motor, maar het hydraulische systeem van de halfautomaat ligt plat... geschatte kosten zijn 1.500 euro...

    Ik laat hem nakijken bij de Lupo specialist in Veenendaal en dan onderdelen regelen in Duitsland. Ik verwacht 'em binnen 2-3 weken weer op de weg !

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Groeten,
    Pim.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=3L Pim]Sneller dan verwacht is de Lupo stilgevallen !

    Alleen niet de motor, maar het hydraulische systeem van de halfautomaat ligt plat... geschatte kosten zijn 1.500 euro...

    Ik laat hem nakijken bij de Lupo specialist in Veenendaal en dan onderdelen regelen in Duitsland. Ik verwacht 'em binnen 2-3 weken weer op de weg !

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Groeten,
    Pim.

    hydraulische systeem? sorry, maar mijn Corsa heeft dat niet :wink: Kun je eens uitleggen waar het voor is? Heeft het te maken met het gebruik van PPO of niet?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Bedankt voor de quote Smul, nu kan ik het ten minste nog een keer lezen.
  • edited March 2007
    DELETED
  • EdEd PPO Burner
    edited March 2007
    Over naar de Lupo, da's echt een spannend jongensboek aan het worden:
    Is die hele bak nu naar de knoppen, of puur het automaat-schakel mechanisme?


    Ed :idea:
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Het heeft niets met de PPO te maken.

    De Lupo 3L heeft een hydraulisch aangestuurde halfautomaat.

    Dus: ontkoppelen, schakelen en koppelen gebeurt automatisch, terwijl het een gewone versnellingsbak is met een gewone koppelingsplaat.

    De halfautomaat is een technisch hoogstandje, maar helaas blijkt bij meerdere Lupo's dat het op de lange termijn toch misgaat.

    Een pomp (die begint met draaien zodra je het linker portier opent) brengt het systeem binnen ongeveer 30 sec. onder druk en blijft dit tijdens de rit doen. Het koppelen en schakelen gebeurt door een zogenoemde 'Gangsteller', ofwel schakeleenheid.

    Het probleem is met name dat er na verloop van tijd drukverlies optreedt ergens in het systeem. Kan de pomp zijn die lekt of het systeem niet meer op druk kan brengen, een lekkage in de schakeleenheid of drukverlies ergens anders in het systeem.
    Geen druk betekent niet schakelen en of hij schakelt helemaal niet in een versnelling, of de versnelling blijft hangen, waardoor je motor afslaat (dat laatste is bij mij het geval, dus nog iets drukopbouw, maar na 2x schakelen is het klaar...).

    De pomp kost nieuw 900 euro ex. BTW ex. inbouw en de schakeleenheid 1.200 euro.
    Gebruikt zijn dit de meest gewilde onderdelen, omdat ze bij Lupo's van nu 6 jaar en ouder allemaal stukgaan...

    Vandaar dus mijn opmerking dat het wel even gaat duren...
    Zaterdag wordt het systeem bekeken en de 'diagnose gesteld' en dan ga ik op zoek naar onderdelen in Duitsland.

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Wie echter meer wil weten over de Lupo 3L en a.s. zaterdag niets te doen heeft, is van harte welkom bij onze meeting in de Galileistraat in Veenendaal tussen 8:30 - 14:00 uur.

    Groeten,
    Pim Broerse,
    Voorzitter Volkswagen 3-Liter Lupo Club.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=3L Pim]Sneller dan verwacht is de Lupo stilgevallen !
    Groeten,
    Pim.

    Tsja hoe meer toeters hoe sneller je storingen gaat krijgen.
    Een beetje pech ok maar als alle Lupos na 6 jaar die kosten meebrengen lastig hoor.

    Nou is volgens mij geen auto 15 jaar lang bomvrij van pech.

    Ieder merk heeftzijn nadelen en voordelen.

    Een Lupo dag wel kicke maar ik ga niet mij te verslavend.

    Kom ik weer met een Lupo thuis mijn vrouw krapt mijn ogen uit.

    Groet

    Drappie
  • 3L Pim PPO Newbie
    edited March 2007
    Even kort voor de liefhebbers van techniek:

    Hieronder een foto van een opengewerkte schakeleenheid.
    Je ziet 4 zuigers, die de versnellingsbak bedienen (vooruit/achteruit/linksom/rechtsom; de bewegingen die je met een handbak ook maakt).
    De zuigers veroorzaken na verloop van jaren het probleem van het drukverlies... en dan loopt het dus al snel flink in de papieren !
    Ter vergelijking in de foto eronder een intact systeem van pomp en schakeleenheid.

    image

    image

    Groeten,
    Pim.
  • edited March 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Hey stokers,

    Mee eens. Een motor stuk rijden omwille van je grenzen zoeken doet niets aan het milieu of het promoten van PPO (en je portemonnee).

    Dat zijn toch de hoofdlijnen voor het forum gebruik.

    Dus ik zou zeggen, je weet nu dat de lupo goed op ppo rijdt (korte termijn). Verdiep je goed in de materie. Wil je het goed doen, en met garantie, koop een elsbett kit €610 ex en je rijdt vertrouwd op ppo!

    En daar willen we graag een ombouwverslag van zien, met mooie piccies en dergelijk :P :P 8)

    Tim
Sign In or Register to comment.