Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

GEVAAR : RIJDEN OP WARMGEPERSTE OLIE (van voedingsketens)

johan PPO Burner
edited September 2006 in Olieen
Dit heb ik vernomen van een onderzoeker welke zich bezig houdt met brandstoffen.

Naar aanleiding van het onderzoek van de universiteit van Hohenheim (zie mijn inbreng op dit forum) en dit verslag op aanvraag beschikbaar is, had deze persoon dit nog niet grondig doorgenomen.

Wat hij wel ik wist is dat er cooking/gumming optreedt van injectoren, kleppen
en zijwanden van de cilinders als er warm geperste olie wordt gebruikt.
De oorzaak lijkt te liggen in het fosforgehalte van de olie.
Het fosforgehalte in de olie wordt bepaald door de temperatuur waarbij de
olie geperst wordt.
Vandaar dat het belangrijk is koud-geperste olie te gebruiken m.a.w. NIET
naar één of andere voedsel distributieketen rijden en koolzaadolie kopen
als brandstof.
Olie geschikt voor menselijk consumptie wordt namelijk bij hogere
temperatuur geperst om de opbrengst van het persen te verhogen.
Voor de mens heeft het hogere fosforgehalte van de olie geen invloed,
helaas voor motoren wel.
De Technische Universiteit van Munchen heeft het fosforgehalte van
koolzaadolie als motorbrandstof vastgelegd op maximum 15 mg/kg.

Johan.

Comments

  • BurnIt PPO Master
    edited December 2005
    Bedoel je dus dat de olie van de aldi / lidl (zonnebloemolie) niet geschikt is?
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2005
    Dit vind ik terug over dat onderzoek met als commentaar:

    ..."Let op: de toevoeging van raapzaadolie zonder professionele ombouwtechniek leidt bij moderne dieselmotoren bijna onvermijdelijk tot grotere schade. Een onderzoek naar dit thema werd bijvoorbeeld in het jaar 2003 aan de universiteit van Hohenheim uitgevoerd"...

    Einde citaat.
  • BurnIt PPO Master
    edited December 2005
    [quote=Ruud S]Dit vind ik terug over dat onderzoek met als commentaar:

    ..."Let op: de toevoeging van raapzaadolie zonder professionele ombouwtechniek leidt bij moderne dieselmotoren bijna onvermijdelijk tot grotere schade.

    Einde citaat.

    Daarme wordt dus gezegd dat moderne (JTD / TDCI / etc.) diesels zonder professionele ombouw grote schade kunnen krijgen.

    Dit is toch alang bekend.
    Uiteindelijk heeft elke diesel een ombouw nodig, alleen een cr wat meer.
  • johan PPO Burner
    edited December 2005
    Inderdaad, iedere olie geschikt voor menselijke comsumptie is van oorsprong warme persing.

    Dus ook de olie die nu met massa's wordt gekocht in de warenhuizen, is niet geschikt voor gebruik in dieselmotoren door het te hoge fosfor gehalte.

    Johan.
  • MBLe PPO Burner
    edited December 2005
    Kun je mij uitleggen welke olie (processtap) hier precies wordt bedoeld?

    Het is namelijk zo dat in de Raffinaderijen voor eetbare olien de olie meestal inderdaad warm wordt geperst. Echter omdat er dan veel phosphorlipiden (schleimstoffen / gums) in de olie komen, wordt de olie normaal gesproken altijd gedegummed.
    Dus waarover wordt hier nu gesproken? Over ruwe olie na warme persing? Of gaat het over degummed olie?
  • johan PPO Burner
    edited December 2005
    Opmerking aangaande het degummen van olie.

    Wel ik het deze vraag terug aan diezelfde brandstof specialist gestuurd en deze is wat opzoekingswerk gaan doen en heeft het één en ander teruggevonden.

    Zoals ik al meldde heeft de Technische Universiteit van Munchen het
    fosforgehalte van koolzaadolie als motorbrandstof vastgelegd op maximum 15 mg/kg.

    Nu is het zo dat er "verschillende" soorten koolzaadolie bestaan. Eén van
    die soorten in Canola olie (Canadese koolzaadolie) die bestaat uit een
    mengsel van zaden afkomstig van Brassica napus en Brassica rapa. De
    koolzaad die hieruit gewonnen wordt, is op de markt als koolzaadolie voor
    menselijke comsumptie.

    De zaden worden een eerste maal verwarmd tot 30ºC - 40ºC en vervolgens tot 75ºC - 100ºC teneinde het maximum aan olie te recupereren.

    Tijdens het productie proces wordt er degummed. Deze stap kan ofwel
    gebeuren gebruik makend van water ofwel gebruik makend van zuren.
    Gebeurd het degummen met water dan zit het fosforgehalte tussen de 100
    mg/kg en de 250 mg/kg.

    Gebeurd het degummen met zuur dan zit het fosforgehalte tussen de 10 mg/kg en de 50 mg/kg.

    Zoals je merkt zit je in beide gevallen heel vaak boven de 15 mg/kg, 15
    mg/kg die door de Technische Universiteit van Munchen echt wel als absoluut maximum is vastgelegd. Momenteel wordt er zelfs uitgegaan van een maximum van 10 mg/kg.

    Zoals iedereen dus kan zien en hieruit kan opmaken zal hij gegarandeerd in de problemen komen indien hij met olie voor menselijke consumptie blijft rijden.

    Er zijn reeds meerdere verhalen opgedoken op het forum over aankoeking en die bevestigd deze alleen maar.

    Johan.
  • pieter PPO Master
    edited December 2005
    Is er ook (ergens) bekend wat voor percentage in koudgeperste koolzaadolie zit ? omdat bij het rijden op PPO eigenlijk "standaard" vanuit gegaan wordt dat dit verreden wordt.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited December 2005
    euh... er lopen nu 2 "draden" met hetzelfde onderwerp. Lijkt me handig om berichten niet dubbel te posten maar te kiezen voor één categorie en wel deze die het meest "de lading dekt". Gewoon een kwestie van e.e.a. overzichtelijk te houden. :wink:
  • rex PPO Newbie
    edited April 2006
    Hallo lui,
    Inmiddels heb ik enige ervaring opgedaan met rijden op PPO.
    Mijn Mercedes W115 heb ik aan een familielid verkocht nadat hij ongeveer een half jaar had stil gestaan, Frank(het familielid dus) had van de winter nogal wat startproblemen zelfs op diesel, ik had er ruim 60.000km mee op biodiesel en PPO gereden.
    De oorzaak, na demontage bleken de verstuivernozzels behoorlijk aangetast en vervuild, 1 was totaal verroest en ook de andere waren er slecht aan toe, veel aanslag van de PPO. Let op, voor het halfjaar stilstaan had ik op bijna 100% PPO gereden en hem daarmee stilgezet!
    Ik heb gereden op zonnebloenolie van de Aldi en Lidl, slaolie van Dirk v/d Broek en Rapsoel uit Duitsland, op de laatste draaide hij verre weg het best.
    Weggezet op slaolie van Dirk.
    Ook met mijn Renault Express 1.9 Boschpomp ging het de laatste tijd minder goed, slecht starten, op 3 poten lopen, blauwe rook na koude start, hoog brandstofverbruik, ook op diesel! :cry:
    Na een tank 50/50 diesel/petroleum en Wynn,s Diesel treatment
    gaat het met alles weer wat beter en hoop ik dat ik de verstuivers kan laten zitten, nog even afwachten. :?:
    Mijn punt is dat rijden op PPO minder eenvoudig is dan ik dacht.
    Even voor de goede orde, ik had en heb niets om of ingebouwd, ook geen WW.
    Ga wel verder met PPO maar eerst WW in Renault.
    Groet,
    Jan. :)
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Zonder ombouw rijden is met elke auto vragen om problemen !

    Wegzetten voor een half jaar met nog PPO in de motor etc. is ook vragen om problemen natuurlijk, PPO reageerd met lucht en wordt een bikkel harde aanslag.

    De link met blauwe rook zie ik niet zo, dat is verbrande motorolie. Slechte zuigerveren etc.
  • gerMusic PPO Newbie
    edited April 2006
    Op drie poten lopen en slechts starten zijn meestal slechter wordende gloeispiralen. Gloeispiralen gaan ook niet eindeloos mee.

    Als bij een koude motor blauwe rook uit de uitlaat komt,is dat onverbrande brandstof, als je op PPO rijdt is het verschil met verbrande motorolie wel te ruiken (dat stikt naar verbrand plastic) . Als het je zuigerveren o.i.d. is waardoor er motorolie in de verbrandingskamer komt merk je dat goed bij het loslaten van het gas: dan heb je vaak een behoorlijke blauwe pluim uit de uitlaat. Ook als de motor warm is.

    Als de verstuivers rot beginnen te worden, zie meestal een zwarte pluim: de verneveling is niet meer goed en niet alle diesel/PPO verbrandt meer volledig.

    My 3 cents.
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    gerMusic said:


    Als bij een koude motor blauwe rook uit de uitlaat komt,is dat onverbrande brandstof, als je op PPO rijdt is het verschil met verbrande motorolie wel te ruiken (dat stikt naar verbrand plastic) .

    Als het je zuigerveren o.i.d. is waardoor er motorolie in de verbrandingskamer komt merk je dat goed bij het loslaten van het gas: dan heb je vaak een behoorlijke blauwe pluim uit de uitlaat. Ook als de motor warm is.

    Als de verstuivers rot beginnen te worden, zie meestal een zwarte pluim: de verneveling is niet meer goed en niet alle diesel/PPO verbrandt meer volledig.

    My 3 cents.


    Je zegt dat blouwe rook onverbrande brandstof is, EN dat het verbrande olie is????

    Onverbrande brandstof (b.v. slechte verstuivers) is grijs/zwarte rook. Olie is diep blauwe rook. En dat verschil ruik je idd wel, maar ik vind het niet naar verbrand plastic ruiken.
  • gerMusic PPO Newbie
    edited April 2006
    Pardon, onvolledige verbrande olie.

    Motorolie is iets van C32 wat pas goed brandt bij veel hogere temperaturen en langere verbrandingstijden. Plantaardige olie is iets van C16 tot C18.

    En wat betreft de geur: (onvolledig) verbrande motorolie ruikt in elk geval anders dan onverbrande diesel (of PPO).
  • poltergeist PPO Newbie
    edited April 2006
    zo als ik uit de boven staande teksten lees is het dus beter om niet op zonnebloem olie te gaan rijden zonder ombouw

    ik heb zelf niet zo veel verstand van auto´s maar als ik hem omlaat bouwen wat veranderd er dan aan de motor zo dat ik geen problemen
    mee krijg van slijtage en verstoppingen en andere narig heden

    groeten mike
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006

    zo als ik uit de boven staande teksten lees is het dus beter om niet op zonnebloem olie te gaan rijden zonder ombouw

    ik heb zelf niet zo veel verstand van auto´s maar als ik hem omlaat bouwen wat veranderd er dan aan de motor zo dat ik geen problemen
    mee krijg van slijtage en verstoppingen en andere narig heden

    groeten mike

    Daar doe je weinig aan. De ombouwmethodes van de meeste forumleden bestaan er in hoofdzaak uit om de brandstof zodanig op te warmen dat ze net zo dun is als diesel. Daardoor verklein je het risico van een defekte brandstofpomp. De samenstelling van de brandstof blijft hetzelfde, dus vervuiling van de motor zal, misschien in mindere mate, blijven optreden. Maar de ervaringen hier wijzen uit dat dat vele duizenden kilometers goed kan gaan.
  • mennomenno Webmaster
    edited April 2006
    Draadje versleept naar de categorie Olieen
  • poltergeist PPO Newbie
    edited April 2006
    oke dus de kans is als ik ga mengen zeg maar 40 zbo 60 diesel
    dat de brandstof pomp het gaat begeven of is het ook mogelijk dat er schade aan de motor op loopt ????
    en waar bouwen ze dan ahet verwarming element in in de 2 tank ??

    bedankt voor het regeren brownie
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006

    oke dus de kans is als ik ga mengen zeg maar 40 zbo 60 diesel
    dat de brandstof pomp het gaat begeven of is het ook mogelijk dat er schade aan de motor op loopt ????
    en waar bouwen ze dan ahet verwarming element in in de 2 tank ??

    bedankt voor het regeren brownie

    Bij te hoge percentages ZBO loopt de pomp snel stuk. Er zijn berichten geweest van mensen die niet al te voorzichtig waren en die hun pomp hebben gesloopt na een paar honderd kilometer tot zelfs 10 kilometer. Vooral pompen van het merk Lucas kunnen weinig hebben.

    Echte schade aan de motor heb ik nog van niemand gehoord, wel wordt vaker olie verversen geadviseerd.

    In de tweede tank wordt vaak geen directe verwarming aangebracht. De verwarming bij een 2-tank syteem gaat door middel van een warmtewisselaar waar de PPO en de koelvloeistof doorheen stroomt.
  • poltergeist PPO Newbie
    edited April 2006
    dank je wel brownie

    dus ik heb de onderdelen nodig die op s-i-e site staan van peus

    en waarom gaat de koelvloeistof ook door de warmte wisselaar heen ???

    alvast bedankt
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Het is een warmte WISSELAAR. de al warme koelvloeistof geeft de warmte af aan de wisselaar, welke het weer overgeeft aan de PPO. De wisselaar verhit zelf dus NIET.

    Op de site van peus staan idd componenten en wat uitleg, maar er zijn veel meer kleine handelaartjes waar je leuke spullen kan halen.
  • poltergeist PPO Newbie
    edited April 2006
    kijk weer wat geleerd !!!!!!!!!!!!!

    bedankt

    ik zal is wat handelaartjes op zoeken

    heb toch wel intresse in de 2 tank systeem
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Wil je zonder problemen op hoge % of zelfs 100% rijden dan moet je echt een 2 tank systeem hebben.

    Het systeem begint vaak simpel en vrij goedkoop (300 euro) Maar bij veel personen begint het na xxxxxx succesvole km's te kriebelen en wil je je eigen systeem verbeteren. Vooral omdat je ook wat meer kennis en ervaring hebt opgedaan. Als het puntje bij het paaltje komt heb je er uiteindelijk nog best wel wat geld in gestoken maar uiteindelijk is dat het waard !
  • poltergeist PPO Newbie
    edited April 2006
    oke het lijkt me wel leuk om er een beetje mee te gaan spelen

    maar natuurlijk ook de vordelen me te behalen geld natuurlijk
    maar het komt ook de natuur ten goede daar ben ik ook een voorstander van.

    ik gaat als ik me auo heb gekocht zekker aan de slag

    bedankt

    voor al deze infomatie en jullie horen van mij !!!!!


    groeten mike
  • ook jan PPO Burner
    edited May 2006
    ter info;
    ik heb net telefonisch een ontledingsresultaat gekregen van mijn koudgeperste koolzaadolie.
    asgehalte zit onder de norm en fosfor zitzelfs onder de 10.
    daar waar slaolie uit de winkel tot 150 fosfor kan bevatten.
    fosfor doet inderdaad de verstuivers aankoeken.
    calsium en magnesium waren respectievelijk 41 en 11
    terwijl er voor deze stoffen ergens een norm bestaat van 20.
    blijkt dat er gewoon geen olie bestaat met 20 ca. en mg.
    ben benieuwd hoeveel warmgeperste olie voor deze stoffen zou meten.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Daar gaat mijn plan dus om op WVO te gaan rijden en om zo wat geld uit te sparen... Ik dacht 50/50 te mengen (ppo en WVO) maar dit is dus geen goed ID voor de motor?

    Greetz
  • ook jan PPO Burner
    edited June 2006
    ik heb vandaag nog iemand aan de telefoon gehad die beweerde dat met slaolie uit de winkel er altijd water op zijn filter kwam.
    hij perst nu ook zelf en dat probleem is nu weg.
    slaolie wordt warm geperst en opgelost met hexaan om de laatste olie uit de koek te krijgen.
    daarna wordt de olie gewassen,
    wat wel een heel deel van de slijmstoffen en zouten wegneemt maar waarschijnlijk blijft er water in de olie achter.
    voor de fabrikant hoe meer hoe liever bedenk ik mij dan?

    gebruikte frituurolie bevat waarschijnlijk weinig water maar dan weer veel zouten


    als je met frituurolie wil rijden [en nu spreek ik tegen mijn eigen winkel]
    zou ik toch eerder petrol bijmengen, kost niet meer en verdund zeer goed.
    dan laten we de milieu aspecten even buiten beschouwing.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Geen Paniek Jan, ik zal sowieso PPO bij jou blijven kopen :lol:
    Maar ik wil de gulden middenweg en 50% PPO (of meer) mengen met een deel WVO van thuisgebruikers. Geen grootschalige ophalingen bij Restaurants enz... Alleen zit ik nog met de twijfel of het al dan niet zo slecht zou zijn voor m'n motortje...
    Laat Gefilterde zonnebloem, of andere olie zich eigenlijk goed mengen met PPO? Heeft iemand een idee van termijn waarop dit schadelijk zou zijn voor de motor en zijn dit grote kosten? Zijn de verstuivers echt stuk of is het een kwestie van reinigen en de kleppen, wat doet het daar dan mee?? Ik hoor toch verhalen van mensen die duizenden km's rijden op WVO...

    Greetz
  • ook jan PPO Burner
    edited June 2006
    ik ga hier niet zeggen dat het niet kan , op wvo rijden,
    het is trouwens een zinvolle manier van recyclage lijkt me,
    maar zoals met veel dingen , beter en goedkoper tegelijk kom je niet veel tegen.
    maar met een tweetanksysteem kan je gemakkelijker op fritvet rijden,
    omdat je dan kan zorgen dat alles eerst goed warm wordt,vooraleer je omschakeld
    met een eentanksysteem heb je minder marge, omdat je eigenlijk altijd start met koude olie in je pomp,en dan toch liefst geen fritvet.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    APO is een ander leven leiden ...

    Het is net zoals op de motorrijden je voelt je vrij en speciaal ..


    :lol:
  • ook jan PPO Burner
    edited June 2006
    juist ,ja
    en dat zeg ik ook tegen de mensen die komen tanken.
    als je het alleen doet voor de euro's ben je verkeerd bezig.
    neem dan eens meer de fiets, veel eenvoudiger om geld uit te sparen

    voor grote verbruikers ligt dit mischien wel anders
  • Wombat PPO Newbie
    edited August 2006
    johan said:

    Zoals je merkt zit je in beide gevallen heel vaak boven de 15 mg/kg, 15 mg/kg die door de Technische Universiteit van Munchen echt wel als absoluut maximum is vastgelegd. Momenteel wordt er zelfs uitgegaan van een maximum van 10 mg/kg.

    Zoals iedereen dus kan zien en hieruit kan opmaken zal hij gegarandeerd in de problemen komen indien hij met olie voor menselijke consumptie blijft rijden.

    Ik koop hier koudgeperste, "food-grade" koolzaadolie met een fosforgehalte van 1,5 mg/kg. Geschiktheid voor menselijke consumptie en voldoen aan de Weihenstephan-standaard hoeven elkaar dus blijkbaar niet uit te sluiten.
  • ook jan PPO Burner
    edited August 2006
    dat wat je zegt is best mogelijk,
    maar,

    wat kost die olie in Australie?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Meer dan elke minerale brandstof denk ik.
  • Wombat PPO Newbie
    edited August 2006
    [quote=ook jan]wat kost die olie in Australie?

    AU$ 1,10 (0,66 Euro) per liter, geleverd in vaten van 205 liter. Inclusief transport komt dat op AU$1.20 (0,72 Euro) per liter.

    In de buurt van Canberra kost diesel op dit moment AU$ 1,45 (0,87 Euro) per liter. Diesel is in het algemeen 10 cent duurder dan benzine. LPG is ongeveer de helft. Voor de wegenbelasting maakt het niet uit op welke brandstof je rijdt. De Landcruiser, met een gewicht van 2 ton, kost me zo'n AU$ 600 (360 Euro) aan wegenbelasting per jaar. Dat is inclusief WA verzekering.

    PPO wordt nauwelijks gebruikt hier. De meeste dieselaars die bio gaan, gebruiken biodiesel of WVO (GPO?).
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Vandaag heb ik getankt bij Ook Jan, onze PPO-boer in Belgie. Wanneer je door Belgie rijdt, is het zeker aan te raden eens in Bierbeek een stop te maken om dit eens te zien. Een kleine koolzaadpers waaruit veevoer wordt gedraaid en de koolzaadolie door de filters heen druppelt naar de opslagtank. De olie is zuiver en helder, iets donkerder van kleur dan zonnebloemolie.

    Bovendien heb ik een bonnetje gekregen, waarmee ik voortaan gevrijwaard ben van de douane. :)
  • jumperjumper PPO Burner
    edited August 2006
    Wat kost die daar??
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    jumper said:

    Wat kost die daar??

    Per liter 0,75 alles inclusief.
  • BurnieBurnie PPO Burner
    edited August 2006
    smul said:

    jumper said:

    Wat kost die daar??

    Per liter 0,75 alles inclusief.
    Vind ik een reeëlle prijs. Inclusief bonnetje en geen geklooi met flesjes.
  • Peus PPO Addict
    edited September 2006
    Het verhaal van gevaar van aankoeken bij commonrail diesels is mij ook bekend. Bij gewone inspuit-dieselmotor is het gevaar veel minder (echter wel aanwezig). Het probleem bij commonrail si de zeer kleine injector- openingen (inspuitnozzels). In combinatie met 100% PPO is vooral bij LAGE motorbelastingen schade aan de injectoren aanwezig, bijv. dat optreedt bij file-rijden.
    Ik raad dan ook af om COMMONRAIL diesel om te bouwen naar een 2-tanksysteem. Ombouwen gaat wel, maar beperk de ombouw tot slechts een goede platen-warmtewisselaar en mix max. tot 50%. Daar kan iedere commonrail goed op starten en het mengsel blijft behoorlijk dun, vooral VOORVERWARMD mengsel 50%-50% is zo dun dat ook bij filerijden geen aankoeking van de injectoren ontstaat. De PPO deeltjes zijn omgeven van diesel en dat voorkomt aankoeken.
    In de winter maximaal mixen tot 30% PPO bij de diesel.
    Wil men op 100% diesel gaan rijden, bijv in het buitenland, dan kan met een eenvoudige kogelkraan op de platen-warmtewisselaar de voorverwarming wordt uitgeschakeld. Of 3 liter PPO op een tank bijmengen om de verminderde smeereigenschappen van voorverwarmde diesel te compenseren.
    Vooral bij commonrail geldt, maar ook bij alle andere omgebouwde PPO systemen: RIJDT AF EN TOE op 100% diesel, minstens 30 km achter elkaar, om het brandstofsysteem SCHOON te houden.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Burnie said:

    smul said:

    jumper said:

    Wat kost die daar??

    Per liter 0,75 alles inclusief.
    Vind ik een reeëlle prijs. Inclusief bonnetje en geen geklooi met flesjes.
    Het is een zeer reeele prijs (met name in Belgie waar de ZBO in de supermarkt 0,99ct/l kost). Bovendien vind ik zijn pers zeer interessant en vind ik dat zulke initiatieven ook door ons (de markt) moet worden ondersteund.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Peus said:

    *KNIP*
    Vooral bij commonrail geldt, maar ook bij alle andere omgebouwde PPO systemen: RIJDT AF EN TOE op 100% diesel, minstens 30 km achter elkaar, om het brandstofsysteem SCHOON te houden.


    Op zich interessant verhaal Peus, maar wat als je het nou niet over je hart kan verkrijgen om voor 1,xx euro/liter je tank vol met diesel te gooien?? Ik heb gisteren uit nood diesel getankt, maar het viel me direct op hoeveel meer geluid (scherp geluid bij stationair) mijn motor maakte. Daarom vandaag maar snel weer 32 liter rapsöl bijgemengd :) Met bonnetje a 72 cent/liter, getankt vanuit IBC met telwerk :P

    Mijn Peussie knorde binnen een km weer als vertrouwd :)
Sign In or Register to comment.