Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ppo: alles zaligmakend ?

petra PPO Newbie
edited December 2005 in Politiek
In een eerste enthousiaste bui over alternatieve brandstoffen liet ik mijn auto ombouwen tot een PPO-auto. Ik zag er een oplossing in, uiteraard naast andere en betere zoals het openbaar vervoer en de fiets, om een steentje bij te dragen tot een schoner milieu, maar ook tot een landbouw die minder afhankelijk zou zijn van subsidies en zo. Maar naarmate ik hierover nu af en toe iets lees, is de oplossing toch niet zo voor de hand liggend dan dat ik een tijdje geleden begrepen had.

Ik las twee artikels:

http://www.wervel.be/sojaflitsen/sojaflits-20050423.htm

http://www.bondbeterleefmilieu.be/dl.php?i=134&d=1

Ze stemmen tot nadenken. Het kan toch niet zijn dat we, door te kiezen voor oplossingen als PPO, ondertussen op wereldschaal de milieuverontreiniging en scheefgetrokken noord-zuidverhoudingen bestendigen...

Comments

• johan PPO Burner
    edited December 2005
    Mijn beste Petra,

Wat is er nog zaligmakend in de huidige wereld?

Aan elke industrietak zijn er negatieve en positieve gevolgen, maar waar het in deze tijd op aan komt is het slijk der aarde.

Ja, ja, geld en nog winst en winst. We offeren alles op aan de zaligmakende winst.

Alles moet geld opbrengen, dus er wordt naar milieu en omgeving niet gezien. We zullen het hier zo ver brengen dat we terug naar de tijden voor de tweede w.o en zelfs eerste w.o. zullen gaan. Dit is off topic, maar hou het in je achterhoofd, en dat zeg ik tegen iedereen.

De firma's welke hier nu met honderden hun werknemers op straat zetten, verhuizen naar goedkopere locaties om winstdoeleinden, zetten zich zelf het mes op de keel. Hier veroorzaken ze werkeloosheid = armoede en wie zal dan hun producten nog kopen.

Deze link kan u evenzeer doorleggen naar de derde wereldlanden, welke hun economie nog moet opstarten, wel iedere omgeving welke in staat is om toch maar enig profit op te leveren zal d'r aan sneuvelen.

Dit is nu eenmaal de KORTZICHTIGE DENKWIJZE van de mens. Het heden telt en niet de toekomst, dat zijn zorgen voor later, immers die mensen daar hebben geen toekomst, ze moeten vechten om iedere dag die hun wordt gegeven door tekomen. Hun één zorg wat er volgende week, jaar staat te gebeuren.

O ja, en de bondbeterleefmilieu, dat is gewoon de grootste tegenpool van de landbouwers. Ik zou niet teveel van hen geloven, want groen heeft al veel stuk gemaakt. Soit, ik ga hieraan niet teveel worden vuil maken.

Kijk, maar om je heen, hun consoorten kopen alle weiden en natuur op, laten ze overlopen, onderhouden geen waterlopen en ja, laten de mensen hun huizen onderlopen bij een regenbui, beschadiging van iemand anders domeinen, en ga zo door.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2005
    Wat het eerste artikel betreft. Als koolzaad als gewas rendabel wordt dan andere gewassen dan zal dat natuurlijk veel meer geteelt worden. In Europa is niet genoeg landbouwareaal om iedere auto van koolzaadolie te voorzien. Een enorme toename van de ppo rijders zal dus ook een enorme toename van het koolzaadareaal betekenen.
    Verdwijnen van de biodiversiteit valt denk ik mee. Misschien niet in de bermen van lokale wegen in landbouwgebieden, maar daar moet je ook niet zoeken naar echte natuur en biodiversiteit. Zorg er wel voor dat uitgestrekte natuurgebieden niet overwoekeren met koolzaad. Dat valt voorlopig nog wel mee.
    Maar waar het met ppo rijden vooral omgaat, is dat je koolstof gebruikt die uit CO2 in de lucht gehaald is. Dus geen koolstof die uit grond komt en wel wordt uitgestoten in de lucht. Dit is juist wat het broeikaseffect veroorzaakt.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited December 2005
    Hallo Petra,

Gelijk heb je: nadenken over de impact van eigen acties... dat zouden meer mensen moeten doen! Per slot van rekening is ieder individu voor een stuk verantwoordelijk voor zijn/haar impact op onze biotoop, niet?Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het economische aspect van rijden op ppo voor mij best belangrijk is, maar ik probeer tevens wat verder te kijken dan mijn neus lang is. Voor mij dus liever geen genetisch gemodificeerd koolzaad, soya of palmplantages ten koste van wouden, ... enz.
    Voor een gelijkaardig topic in dit forum:
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=700&highlight=genetisch
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=726&highlight=palmolie
  • johan PPO Burner
    edited December 2005
    En dan als antwoord op de link van Roland op z'n antwoord naar Petra toe:

Wel, Roland, ik vind hetgeen wat vetfrituur op uw post in de aangehaalde link veel meer van zijn gelijk heeft.

Wat is er beter dan planten welke uit zichzelf een bescherming opbouwen tegen ziekten en resistent zijn tegen soft-beschermingsmiddelen?

Het kan onze omgeving alleen maar gezonder maken doordat de agro minder hoeft te spuiten van allerlei middelen om hun gewassen gezond te houden en een enigzins normale opbrengst te bekomen.

O en ja, dat had allang moeten ingevoerd worden in de derde wereldlanden, WAAR men nu nog werkt MET HET GROOTSTE VERGIF vanuit de jaren 60.

U en iedereen zou eens moeten weten wat er op uw banaan, appelsien etc zit van chemische middelen en dan zou iederen wel anders kraaien.

U beweert dat u langer kijkt dan uw neus lang is, wel dat geloof ik niet.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2005
    Helemaal mee eens Johan.
    Zo ken ik iemand die alleen maar rietsuiker gebruikt omdat ze niet wil dat de suikerboeren hier in Europa zoveel onkruidverdelgers gebruiken. Zij heeft dan ook een heel romantisch beeld van de rietsuikerboeren. Mannetjes die in blote bast met een zeis staan te zwoegen om de oogste binnen te halen. Grootste lariekoek dus. Het zou me niks verwonderen dat iemand die 40 jaar alleen rietsuiker gebruikt zoveel DDT in zijn lichaam krijgt opgehoopt dat hij er aan sterft.
  • ook jan PPO Burner
    edited December 2005
    dag petra,
    doetme deugd om eens iemand te horen die niet alleen over prijs/kwaliteit van ppo zitte emmeren.
    de bezorgdheid van de bbl is niet geheel onterecht
    de olie die ik zelf probeer te verkopen is volgens mij op een duurzame mannier geprodueerd.
    ik doe dit zonder gebruik te maken van kunstmest en sproeistoffen,
    ik ben geen bio-boer, maar ik doe dit om kosten te besparen.
    deze teelt leent zich beter om extensief te gaan verbouwen dan vb.tarwe
    een belangrijk etisch pluspunt is dat ik de perskoeken op mijn eigen bedrijf gebruik als soyavervanger voor mijn varkensvoeding, en dus geen soya uit brazilie meer nodig heb.
    ik heb onlangs een artikkel gelezen van een onderzoeker uit walonie
    die de energiebalans van verschillende soorten brandstof heeft onderzocht
    koolzaadolie kwam er het best uit met een enrgiebehoeft van 20liter per 100 liter
    diesel had 25 liter nodig om 100 liter in je tank te krijgen
    dit is dus de energie die nodig is voor de productie en raffinage en transport.

daar ik op mijn bedrijf met zeer korte ketens werk(geen transport) en daar ik ook geen input doe van chemishe middelen(mijn varkens eten de koeken op en ik gebruik hun mest om de koolzaad te laten groeien) kom ik op een enrgiebehoefte van 10 liter per 100

in die zin heeft de BBL wel een punt dat als die olie in het ammazonewoud moet geproduceerd worden en dan nog eens door een fabriek moet gaan dan zal die energieballans minder gunstig zijn.
    alsook de milieuballans.

deze duurzame mannier van produceren beperkt mij echter wel in volumme, ikkan op deze manniermax. 10 ha zaaien op mijn bedrijf
  • RolandRoland PPO Burner
    edited December 2005
    @Johan,

Wat is er beter dan planten welke uit zichzelf een bescherming opbouwen tegen ziekten en resistent zijn tegen soft-beschermingsmiddelen?

Helemaal mee eens, bewust kiezen voor planten die van zichzelf resistent zijn en áls er al iets van gewasbescherming noodzakelijk is... dan is er wellicht een meer natuurlijke oplossing mogelijk. Bijv. niet de bintje aardappel voor de friet maar een andere variëteit.

U en iedereen zou eens moeten weten wat er op uw banaan, appelsien etc zit van chemische middelen en dan zou iederen wel anders kraaien. U beweert dat u langer kijkt dan uw neus lang is, wel dat geloof ik niet

Wel... het is een beetje of-topic maar ik zou je bijna uitnodigen om mij te vergezellen als ik boodschappen ga doen :) Ik ben me er terdege bewust van dat met onze voeding behoorlijk gerommeld wordt. Zo hoop ik bijv. dat u geen met aspartaam gezoete frisdrank drinkt! :wink:
    Maar goed, volledig milieubewust gaan leven is bijna een utopie... maar we kunnen er tenminste wel naar streven en dat begint zoals je zegt met een minder kortzichtige denkwijze...

@jan
    Kijk, dat is nu juist het mooie aan koolzaad, het kan perfect lokaal gehouden worden! Het is welliswaar geen ideale oplossing, autorijden blijft milieuonvriendelijk, maar de impact is zo wel weer ietsje minder.
Sign In or Register to comment.