Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zelfde olie ander gedrag

Toyo PPO Burner
edited March 2005 in Overige discussie
Omdat ik een test met WVO ging doen ben ik wat aan het pre testen geslagen:

Ik heb zonnebloemolie van de aldi, nieuw uit fles (ongeveer 1/8 liter) door een koffie filter gegoten om te kijken of dit gaat. De doorgelopen olie heb ik in een 2 liter fles opgevangen en in de schuur gezet, bij de dozen met flessen zonnebloemolie.

Net ben ik wezen kijken, wat zie ik tot mijn verbazing:
de olie in de ongeopende flessen is veel dunner dan de gefilterde olie (ook nieuw) die in de eveneens afgesloten 2 liter fles zit. Hoe kan dit? Heeft iemand een verklaring hiervoor?

~ Toyo ~

Comments

• mennomenno Webmaster
    edited March 2005
    Toyo said:

de olie in de ongeopende flessen is veel dunner dan de gefilterde olie (ook nieuw) die in de eveneens afgesloten 2 liter fles zit. Hoe kan dit? Heeft iemand een verklaring hiervoor?

~ Toyo ~

Misschien een component in de olie die door het papier opgenomen wordt? Water of misschien dat er meer of minder luchtbelletjes in de gefilterde olie komen?

Kun je eens kijken of je het kunt reproduceren? Het lijkt me wat vreemd als er op die manier een met het oog vast te stellen verschil ontstaat, maar ik ben ook geen deskundige... :?
  • fritskefritske PPO Burner
    edited March 2005
    iets soortgelijks is me ook opgevallen. Ik had mijn auto gevuld met zonnebloemolie, en de flessen stonden nog achterin. Een paar dagen later besloot ik het op te ruimen (temperatuur rond vriespunt) en de restjes in de flessen waren troebel geworden, terwijl de volle flessen nog helder waren. Ik dacht misschien dat het door de dieseldampen kwam die de fles in gekomen zijn bij het tanken.
    groeten henri
  • mennomenno Webmaster
    edited March 2005
    Toen het hier afgelopen donderdag rond de min 15 was waren mijn volle flessen zonnebloemolie ook wat troebel. (en de fles glassex die ik toevallig nog in de auto had liggen was bevroren... )
  • Toyo PPO Burner
    edited March 2005
    Voor de duidelijkheid: ik praat dus niet over alleen vlokken, die zaten ook in de flessen nooit geopende zonnebloemolie. De gefilterde olie had wel dezelfde kleur als de vlokken, maar deze olie was echt lobbig.

En dat een component die de zaak vloeibaar houdt er uit wordt gefilterd: het is mogelijk maar lijkt me onwaarschijnlijk, je praat dan vaak over kortere ketens, die juist makkelijker door het filter moeten kunnen dan de langere ketens. Ook diesel dampen lijkt me onwaarschijnlijk: is gasvormig dus ook weer de meest vluchtige component van diesel. Dit soort stofjes bevordert mijn inziens juist een lage viscositeit.

Blijft over het water: Het zou mogelijk kunnen zijn dat er water uit de lucht in de olie is gekomen tijdens het filteren, en uit de grote hoeveelheid lucht in de afgesloten melk fles (kan 2 liter in, bevat maar 1/8 liter). Het filteren heeft enige tijd geduurd, dus de olie is geruime tijd (>24 uur) in contact geweest met lucht.

Ook heb je een relatief groot oppervlak van de olie, dus dit koelt misschien beter af dan 1 liter olie in een 1 liter fles, die ook nog eens in een doos zit met 14 andere flessen.
  • edited March 2005
    Toyo said:

Omdat ik een test met WVO ging doen ben ik wat aan het pre testen geslagen:

Ik heb zonnebloemolie van de aldi, nieuw uit fles (ongeveer 1/8 liter) door een koffie filter gegoten om te kijken of dit gaat. De doorgelopen olie heb ik in een 2 liter fles opgevangen en in de schuur gezet, bij de dozen met flessen zonnebloemolie.

Net ben ik wezen kijken, wat zie ik tot mijn verbazing:

~ Toyo ~

Plantaardige oliën oxyderen, d.w.z. reageren met zuurstof uit de lucht. Een bekend voorbeeld is lijnolieverf waarbij de verf droogt door oxydatie.
    Om de droging te versnellen worden siccatieven toegevoegd, veelal giftige metaalverbindingen waarvan de werking mij verder niet bekend is.
    Als de olie erg lang gefilterd is, naar ik las meer dan 24 uur dan kan zeer wel sprake zijn van enige reactie met zuurstof en daardoor indikking van de olie.
  • Toyo PPO Burner
    edited March 2005
    Ja dat zou een goede verklaring zijn voor wat ik gezien heb. Ook in de melkfles is een zeer ruime hoeveelheid lucht aanwezig geweest icm een relatief groot contact oppervlak.

~ Toyo ~
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    maar in hoeverre heeft dit een nadelig effect voor de bruikbaarheid? als ik het goed begrijp ben ik zelf dus ook bezig geweest een gedeelte te oxideren. als ik getankt heb blijft er altijd een bodempje in de fles want die kan bij de tankdop niet goed rechtop. en thuis gaan die flessen boven een trechter tot ze uitgelekt zijn. dit levert per 2 a 3 dozen weer 1ltr op, die dus langdurig met lucht in aanraking is geweest. is eigenlijk een zinloze bezigheid, maar ja, je ben zeeuw of niet toch?

toch heb ik nog weinig van dit "indikken" gemerkt, niet in de fles en niet in het "uitdruiprek". lijkt me dus bruikbaar en anders gaan de restanten gewoon de frietpan in ;)
  • Toyo PPO Burner
    edited March 2005
    Waarschijnlijk heb je het probleem alleen bij lage temperaturen. Het viel mij pas op toen het toch vroor 's nachts. In de tank is het gemengd met diesel dus zal het gedrag weer anders zijn vermoed ik.
    Zelf laat ik ook altijd de flessen leeg lekken. Dit geeft idd extra litertjes ppo en minder zooi in je stapel lege, platgetrapte flessen.

~ Toyo ~
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    morgen is het weer grijze-bakken-dag... liggen er weer 30 platte flessen in ;) twee weken terug had buuv de bak voor me aan de weg gezet, 60 stuks erin leverde wel een vraagje op! 8)

heb nu ook 2 flesjes met restant oliebollenolie. ze waren al warm gefilterd en na 2uur in de koelkast zagen ze er nog redelijk helder uit. je hoort volgende week wel of ik al aan een nieuw filter toe ben... :?
  • martin117 PPO Newbie
    edited March 2005
    30 flessen maar? (of 60 vorige keer) dat stook ik in een week op.
    Laatste tijd beetje weinig tijd gehad, dus de lege flesse stapelden zich op in de kelder, naar de stort gebracht 15kg platgetrapte flessen in zakken en dozen, wel vreemde gezichten, geen vragen :D :D
    Maar die flessen blijft ellendig.
    Nog 2 weken, dan ga ik terug naar normale hoeveelheden flessen, zo'n 100 per maand of zo.
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    tja... wat zal ik zeggen? ik ben gewoon millieubewust, :roll:
    ik rij zo min mogenlijk :twisted:
  • martin117 PPO Newbie
    edited March 2005
    Sorry, heb geen keus. Was slikken of stikken, anders was ik mijn baan kwijt. Ik woon 5 min. lopen van mijn werk, totdat mijn baas met het lumineuze idee kwam mij te detacheren. Ik moet nu elke dag 2 uur rijden (enkele reis) :(
    Normaal rijdt ik ook liefst zo min mogelijk, wat ik rijdt probeer ik dus zo milieu bewust mogelijk te doen, vandaar zonnebloem olie :D :D
Sign In or Register to comment.