Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Toyota Landcruiser 120 ombouwen niet mogelijk?

Marcodem PPO Burner
edited November 2005 in Oosterse merken
Dag kenners,

Een vriend wil zijn Toyota Landcruiser 120, 163pk 3,0 TDI met lijnpomp Bosh ombouwen.

Volgens zijn bronnen is een tweetank systeem niet mogelijk en moet hij volledig overschakelen zonder het diesel alternatief nog te hebben omwille van een bepaalde eigenschap van de motor. Dat wil hij wel doen maar omdat hij veel lange afstanden doet door Europa heeft hij een grote tank nodig omdat hij niet overal ppo kan vinden en diesel dan geen optie meer is. En, zo'n grote tank mag niet volgens een bepaalde wet.

Heeft iemand van dergelijke situatie al gehoord? Kan iemand verder helpen?

Hartelijke Groet,
Marc

Comments

• Bommes PPO Burner
    edited November 2005
    vreemde bronnen heeft hij dan..

welke wet omschrijft een maximum aan de tank grote..??
    Mijn ducato heeft standaard een 70 liter tank, maar er is origineel van fiat een 120 liter variant voor te krijgen.
    Dit maar ffkes als voorbeeldje.

Een eigenschap van de motor die het onmogenlijk maakt om zowel op PPO als diesel te rijden.. :?: :?:
    Daar kan ik me zo niks bij bedenken om eerlijk te zijn.
    Met de lijnpomp heefthij een prachtig stukje techniek onder zijn kap om een behoorlijk bedrijfs zekere loop op PPO te garanderen.
    En met een goede ombouw, met een goede wisselaar dus, zou ik zo geen problemen zien.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Vind ik ook een vreemd verhaal. Warme ppo is wat alle relevante eigenschappen betreft gelijk aan koude diesel?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    ik zou graag eens weten welke toyota landcruiser er met een lijnpomp is uitgerust?
    Een tdi zoals vermeld staat kan zeker niet zijn!!
    Naar mijn mening heeft toyota NOOIT LIJNPOMPEN gebruikt op een landcruiser.

Informeer eerst eens of je gegevens wel correct zijn, en de motornummers zouden hier wel gemakkelijk zijn, om te weten over welke motor we het juist hebben.

Groeten,
    NEro
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Beste Marc,

Ten eerste het verhaal klopt niet of beter uw gegevens zijn verkeerd.

Ik heb hetzelfde toyota model LC120 of te wel het type van de wagen nieuwe model 2005 of vorig model bouwjaar 2003 met de volgende motor

D4D inspuitsysteem of commonrail (zeker geen TDI), nippon denso injectiepomp. En volgens mij heeft toyota nooit met Bosch gewerkt, wel met licentiepompen van bosch maar gemaakt door nippon denso.

3000 cc

163 PK,

343 NM

dit was het model gebouwd tot op het moment dat mijn type uitgebracht is en met volgende motor gegevens

3000 cc

163 PK,

410 NM.

Het inspuitsysteem is van Nippon Denso gebleven, alleen het koppel is verandert.

Nu, ik heb zowat overal navraag gedaan om één ombouw te realiseren, wel er is telkens een positief antwoord op gekomen, nl. dat het wel mogelijk is.

Dus, graag nogmaals bij uw vriend navragen naar juiste technische specificaties van zijn wagen vooraleer zulke onderwerpen te posten.

Johan
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Wel, wel,

Ik ben reeds geruime tijd op zoek naar een tank, degene die bij m'n landcruiser onderaan het chassis kan gehangen worden zou 1400 mm lang, 180 mm breed en 200 mm hoog moeten zijn.

Ik had hiervoor reeds inlichtingen ingewonnen bij de technische keuring en volgende antwoord gekregen:

Brandstoftank en vulling moeten aan volgende voldoen:

- niet voor vooras,

- hoogte min. 30 cm van de grond, of beschermd door koetswerk,

- min. 10 cm verwijderd van uitlaatinrichting,

- reservoir en verbindingen niet boven uitlaat,

- reservoir getest op proefdruk van 1.3 bar,

- reservoir mag bij omkering niet lekken,

- reservoir moet bij aanrijding beschermd zijn tegen schokken en scherpe delen,

- scherpe en uitstekende delen ter hoogte van reservoir en vulling, moeten vermeden worden.

Met vriendelijke groeten
    Uw correspondent: Fons Groenen, stationschef keuringsstation Hechtel-Eksel, Tel. 011/73 40 76

Tevens verder ook nog volgend antwoord gekregen:

Geachte heer

Voor ieder voertuig dat de constructeur of mandataris in België te koop aanbiedt, heeft hij een goedkeuring gekregen via een Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG) of via een Europees Certificaat van Overeenstemming (COC). Iedere wijziging aan een voertuig, zoals het bijplaatsen van een brandstoftank of (bijkomende) vulopening, moet daarom steeds geattesteerd worden door de constructeur of zijn mandataris. Eén van de eisen van het Technisch Reglement zegt dat de motorbrandstofreservoirs zodanig geplaatst moeten zijn dat zij zijn beschermd tegen de gevolgen van een schok aan de voor- of aan de achterzijde van het voertuig; ook is er bepaald aan welke voorwaarden de brandstoftank moet voldoen. Bijgevolg is het dan ook de constructeur of zijn mandataris die moet bepalen welke de beste plaats is om een brandstoftank in te bouwen en of hij eventueel toestemming wil verlenen om een bijkomende tank te plaatsen.

Alvorens de plaatsing te overwegen, gelieve daarom eerst contact te willen opnemen met de mandataris voor uw voertuigmerk in België.

Met vriendelijke groet,

Geert Cauwenbergh
    autokeuring Deurne

Toch ook nog informatie ingewonnen bij 4x4roots en zij kunnen me zonder al te veel poespas een 2e tank installeren, wel van 85 l, zodat de totale capaciteit indien beiden gevuld met diesel zo'n 190 l zou bedragen.
    Hieronder hun mail
    Beste

In dit geval monteren wij een originele tank kid van toyota, die extra onder de wagen komt, dus geen speciale aanpassing of vergunningen nodig

Werk ongeveer 8 uur

Tank kid 835 , dit is ongeveer 85 l extra.

In de hoop u hiermee voldoende informatie verschaft te hebben,

Johan.

Pieter Vanlersberghe
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Beste Marc,

Heeft u al navraag gedaan bij uw vriend welke type van landcruiser hij nu in werkelijkheid heeft?

Dit is uiterst belangrijk om na te gaan wat er nu van aan is.

Graag hierop zo vlug mogelijk één reactie.

Johan.
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    Dag Johan,

Ik heb het hem doorgemaild maar hij heeft kennelijk nog niet gereageerd. Ik stuur hem nogmaals een mail.
Sign In or Register to comment.