Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

wkk op plantenolie

Bismut PPO Newbie
Beste forumlezers,

Ik ben op zoek naar een leverancier die een offerte kan maken voor een wkk op ppo van +/- 100 kW (elektrisch).

We hebben reeds een viertal adressen gecontacteerd in Duitsland maar nog niet gevonden wat we zoeken.

Kan iemand ons in contact brengen met een leverancier (in Europa)?

Verder vraag ik me af of het niet mogelijk is om een wkk op basis van een dieselmotor zonder ombouw te voeden met ppo. Met een aantal wagens lukt dit immers ook?

Greetz, Bismut

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    wkk watte???

leg eens uit waar het omgaat?

groeten martijn
  • Bismut PPO Newbie
    edited February 2005
    een wkk of warmtekrachtkoppeling.

Dit is een vorm van decentrale elektriciteitsopwekking, traditioneel met behulp van een aardgasmotor, dieselmotor of microturbine op aardgas.

In tegenstelling tot elektriciteitscentrales, waar de overtollige warmte weggekoeld wordt met een koeltoren, vind je wkk's op plaatsen waar deze warmte nuttig kan gebruikt worden, bijvoorbeeld om warm water of stoom te maken.

Door de warmte van het motorblok en de uitlaatgassen te recupereren en nuttig te gebruiken bekomt je een rendement dat hoger ligt dan wanneer je je elektriciteit zou afnemen van het net, en je warm water via bv een aardgasketel zou maken. Uiteraard is het belangrijk dat je ongeveer gelijktijdig elektriciteit en warmte nodig hebt. Wkk's zijn onder andere interessant voor zwembaden, tuinders (verwarmde serres) en bedrijven die in hun productieproces warmte nodig hebben.

Door een wkk nu te laten draaien op ppo ipv op diesel is de elektriciteit die geproduceerd wordt groene stroom, en hiervoor kunnen groenestroomcertificaten (vorm van subsidie) verkregen worden.

De wkk-wereld in Vlaanderen is precies nog niet zo bekend met ppo, dus probeer ik meer info te vinden in de ppo-wereld ...

Groetjes, Bismut
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    t kwartje was net gevallen ;-) het grootste "probleem" van ppo is het koud starten... aangezien de wkk permanent draait zal dat geen probleem zijn. als de motor het kan hebben zit je dus heel goed en dat zal met de grotere vermogens waarschijnlijk al gauw goed zitten.

succes, martijn
  • mennomenno Webmaster
    edited March 2005
    Bismut said:

Beste forumlezers,

Ik ben op zoek naar een leverancier die een offerte kan maken voor een wkk op ppo van +/- 100 kW (elektrisch).

We hebben reeds een viertal adressen gecontacteerd in Duitsland maar nog niet gevonden wat we zoeken.

Greetz, Bismut

Al contact gehad met Solaroil Systems in Nederland? linkje
  • Bismut PPO Newbie
    edited March 2005
    Ondertussen contact gehad met Solar Oil Systems, zij gaan maximaal tot 60 kWe. Er twee plaatsen zou eventueel een optie zijn, maar we blijven verder zoeken ...

Toevallig iemand ervaring met stroomgroepen (gewone generatoren) op ppo?

Greetz, Bismut
  • edited July 2005
    Hebben al wat gedaan met ppm op stroomgroep, ook met andere toepassingen

Groeten, EDS
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited July 2005
    Bismut said:

Toevallig iemand ervaring met stroomgroepen (gewone generatoren) op ppo?

Greetz, Bismut

ja ik, kijk maar even bij overige merken-perkins
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2005
    Wkk- Watte?

Waar we in Nederland spreken over Warmtekracht koppeling, kun je bij onze zuiderburen in dit verband de term cogeneratie tegenkomen.

Wellicht een voorschotje op wat uitleg.

In simpel Rotterdams: het fabrieken van twee dingen tegelijk (dus in een proces); te wete 1: Elektriciteit, en 2: Warmte.

Hele dure en gesubsideerde jongens in Nederland doen dat trouwens ook wel :shock:

By the way: Is Bismut trouwens dezelfde als ''Val" op andere fora?
  • Bismut PPO Newbie
    edited July 2005
    Klopt Chicken Power, in sommige gevallen is Val = Bismut

Let wel op, er circuleren nog anderen Val-len op sommige fora, vandaar de Bismut-alias.

Op welke fora ben je me eigenlijk tegengekomen? Word hier traks nog een BF, bekende forumbezoeker of zo :D!

Misschien even een update-je geven:

Ik was voor een bedrijf (geef advies aan kmo's) op zoek naar een leverancier voor een wkk op plantenolie +/- 150 kW. Een paar adressen in Duitsland gecontacteerd, maar slechts één offerte binnen gekregen. Kleinere vermogens zijn gemakkelijker te vinden, het lijkt alsof de constructeurs de vraag niet helemaal kunnen volgen, en dus zich nog niet op de klasse van +/- 150 kW toeleggen. Grotere, van 1 MW zijn dan wel weer beschikbaar. Een aantal belgische wkk bouwers/invoerders zijn er ondertussen ook mee bezig, maar het is dus niet zo dat je snel eens even een bestelling kan plaatsen.

Wat die stroomgroepen betreft: een ander bedrijf waar ik contacten mee heb maarkt zelf elektriciteit, en heeft hiervoor drie mobiele groepen van elk +/- 100 kVA staan. Vroeg me af of het mogelijk was om deze op plantenolie te laten draaien.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

Bismut alias Val
    edited July 2005
    Volgens mij op neoweb en het belze bond beter leefmilieu of zo, lastig te vinden. Zal de link nog wel eens opzoeken.

Was verbaast, en nog steeds, over je vraagstellingen.

Immers, je vraagt of het kan! Gezien je participatie in de diverse fora moet je dat nu toch wel snappen dat dat geen probleem is. Je communicatieprobleem is dat je niet weet te uiten waar je een passende aanbieding moet vinden.

Das elementair anders.

Heel apart, bij een van die site's was je dan ook nog moderator.

Maar goed, ik zit in dit verhaal in een kleinere vermogensrange, om fraai Nederlands te bezigen. Tussen de 15 en 20 Kva electrisch.

Het mooiste wat ik kan verzinnen is iets met een motor van Deutz (2011, oliegekoeld)en de generator van Leroy- Somer (koolborstelloos, zelf bekrachtigend, een lager generatorzijdig).

Mij ontbreken thans de centjes even, maar het leukst is dat te vinden bij ADT in Dordrecht.

Heb het ff voor je opgezocht, de grotere range loopt van 55 tot 165 Kva.

Wordt dan wel watergekoeld, Deutz bf4m1013-ecs 100Kva met een brandstofverbruik bij vollast van 22,8 l/u oftewel 200g / kWh.

Kan je nog kiezen uit eilandbedrijf of met computergestuurde netsynchronisatie.

Volgens mijn research is dit een zeer betrouwbare en degelijke onderneming met jarenlange ervaring in de scheepvaart- sector.

Buiten Kalkhaven 2 - 6
    3311 je Dordrecht
    +31 78-6136177
    www.adtbv.nl

En je moet Ton Aarts hebben, doet hem de groeten van kippenvet...

Ben ff kwijt Wwt KMO's nu waren....
    edited July 2005
    Zit ik ff me 'posting' terug te lezen, vanaf het begin; zie ik nu pas dat je van het begin ff doorgestart bent van je eerste vraagstelling van 100 Kva naar 150 Kva...

Dat vin ik nou zo maf... Wou geen grapjes maken over zuiderburen en frieten.. Van waar dat Bismut(h)?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bismut

Maar goed, ben ook de beroertste niet, dan worden de 'specs'als volgt:

Deutz bf6m1013-ecs
    155 Kva electrisch
    7,14 L per uur in vollast
    196 gram per Kwh

Blijft er nog wat over voor twee straffe huishoudelijke frietketels...

Groet, CP
  • Bismut PPO Newbie
    edited July 2005
    Beste Chicken Power,

ff iets rechtzetten: ik ben niet de moderator van neoweb, ben er wel al eens geweest, maar zover ik mij herinnner heb ik er nog nooit iets gepost. Op het forum van de bbl ben ik wel soms actief, maar meestal onder mijn volledige naam. Ze hebben daar niet graag anonieme post, en daar ik er ook een Val actief, die ik dus ook niet ben. (het wordt ingewikkeld).

En Bismut komt uiteraard van een chemisch element. Het is een van die elementen uit het periodiek systeem die zelden aan bod komen in scheikundelessen. Vind het een mooi woord, vandaar m'n nickname.
  • edited September 2005
    Zoals vaker hebben de duitsers het allang, een (mini) wwk "de Dachs". Ben een tijdje terug naar een info middag geweest. De de wkk is geschikt voor diverse brandstoffen. kijk maar eens op deze site

www.senertec.de
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Bismut said:

...Ik ben op zoek naar een leverancier die een offerte kan maken voor een wkk op ppo van +/- 100 kW (elektrisch).......
    Verder vraag ik me af of het niet mogelijk is om een wkk op basis van een dieselmotor zonder ombouw te voeden met ppo. Met een aantal wagens lukt dit immers ook? Greetz, Bismut

Hier een aantal adressen:
    - Kemper en van Twist Diesel Bv. - Dordrecht -http://www.kvt.nl
    - DBR te Hardinxveld Giesendam - http://www.dbr-hardinxveld.com
    - SIM te Papendrecht - http://www.simholland.nl/index_nood.htm
    Er zijn d'r nog wel meer.

WKK unit op PPO zal geen enkel probleem zijn. Tuinders doen het al enige tijd. In Pijnacker zit een bedrijf die PPO levert aan tuinders.
    Mvg.
  • edited October 2005
    Ik ben werkzaam bij ABB warmtekrachtinstallatie's.
    Indien er nog interesse is zou ik eens kunnen informeren voor een eventuele offerte met een MAN dieselmotor.
  • Paul Cohn PPO Newbie
    edited April 2006
    Bismut said:

Beste forumlezers,

Verder vraag ik me af of het niet mogelijk is om een wkk op basis van een dieselmotor zonder ombouw te voeden met ppo. Met een aantal wagens lukt dit immers ook?

Greetz, Bismut

Wat je ver haalt is lekker, maar dichtbij is ook niet te versmaden: in 2005 kreeg het zwembad calluna uit Ermelo (NL) een WKK met bio-oliemotor van:... www.abcdiesel.de in Gent. Hun range in de catalogus begint met een 3DX-600-000 die met generator een continu elektrisch vemogen van 128 kW (160 kVA) kan leveren:... Anglo Belgian Corporation NV, Gent.

Veel dieselmotoren kunnen inderdaad zonder meer op PPO draaien dus zonder ombouw; mits... de olie dun genoeg is. Dat betekent voorwarmen op diesel en bij voldoend hoge temperatuur kan de motor doordraaien op PPO, die dunner is geworden door vóórverwarming door motorkoelwater. Vraag maar bij bv. www.solaroilsystems.nl of www.ppo.be

Succes, Paul Cohn Borne (NL)
  • Molino PPO Newbie
    edited April 2006
    Voor de dieselmotor en de genset zelf zie ik niet diect een onoverkomelijk probleem. Ik vraag me af hoe je de brandstof op tijd geleverd krijgt aan een interessante prijs.
    Ik heb trouwens begrepen uit enkele berichten op dit forum dat je die ppo niet te lang kan bewaren voor het begint te degraderen...

Hoe pak je dat aan ?
Sign In or Register to comment.