Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO tankstation in Vlaanderen opstarten

edited November 2005 in Olieen
Hey,

ik ben van plan om misschien een PPO tankstation op te starten in Belgie. De regering heeft al verklaard dat dit accijnsvrij zal worden, maar nu wordt het nog wachten op een kwaliteitsnorm en die zou begin volgend jaar moeten klaar zijn.

Eerst was ik van plan biodiesel te verkopen, maar er is enkel een accijnsverlaging voor diesel gemend tot maximaal (!) 5%. Dus 100% biodiesel tanken zal niet mogelijk zijn.(tenzij je het verkoopt met de accijnzen die gangbaar zijn voor gewone diesel)
Ik voorspel het nu al, biodiesel in Belgie wordt een flop, want met accijnsverlaging voor die 5%, mag je biodiesel maximaal 0,71eur/l excl. BTW kosten; anders wordt het duurder dan gewone diesel. Op die 0,71eur moet dan ook al de winst voor de pomphouder vervat zitten. Op gewone diesel krijgen ze 5cent/l, wat dus wil zeggen dat de biodiesel moet aangekocht worden aan maximaal 0.66eur/l. Nu zou ik eens willen weten welke BD producent aan 0.66eur/l in Belgie wil verkopen als hij het in duitsland aan 0.70 of meer kan verkopen.

Enfin, dan dacht ik eraan om maar een tankstation te starten met een pomp PPO, maar nu is de vraag: waar moet ik die plaatsen?

Zelf woon ik in Kortrijk, maar 'k had graag eens geweten van andere bezoekers waar zij wonen. Als ik aan zoiets begin, moet ik me natuurlijk wel vestigen op een plaats waar ik klanten kan hebben :-)

Greets,

Greggy

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    ik zou er absoluut niks mee inzitten als die in de buurt van ekeren / antwerpen was :)
  • 58willy PPO Newbie
    edited November 2005
    Hoi,
    Geen bezwaar voor omgeving GENT
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Wel, zelfs voor mij vanuit Heverlee, zou Gent wel te doen zijn.

Ik zou dan wel tank vol gooien en 200 l drum d'r bij om de afstand enigszins te compenseren.

Hou ons in ieder geval op de hoogte.

Johan.
  • 58willy PPO Newbie
    edited November 2005
    ja, beaam bovenstaande reply
    We kunnen dan ook wat jerrycans vullen zodat we een tijdje voort kunnen
    :D
    gr
    W
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    hallo Gerggy,

Weet je dan al rond welke prijs de ppo te koop zal zijn aan de pomp?
    Vermits je uitgerekend hebt dat biodiesel niet haalbaar zal zijn, moet je dit ook al berekend hebben voor ppo.

Laat ons eens weten wat de prijs is.
    Denk dat dit van cruciaal belang is voor je onderneming.
    Zoals bekend ( en zeker hier in Vlaanderen), is het de prijs die bepaald of iets wel of niet zal slagen. Zeker wat consumptie of verbruik betreft.

Groeten,
    Nero
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Ik zou van te voren ook maar even de briefl lezen die Dries ontvangen heeft. Zie wetgeving Belgie.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Greggy,

Ik denk dat je zal moeten werken met een tankstation gekoppeld aan een vereniging van landbouwers?

Omzeil je volgens mij de fucking regel van Mr. Reynders. We zijn en blijven immers Belgen, onze favoriete sport is niet voetbal maar ...... van belastingen en accijnzen.

Johan.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    O ja, dan hadden we ook nog ni over de prijs.

Wel, zoals de zaken er nu voor staan is de teelt van koolzaad maar rendabel voor de boer, wanneer hij dit op braakliggende gronden mag zetten. (dus teelt voor de non-food industrie).

Zonder de braakpremie is het nul operatie voor de boer, in het andere geval is een minimum prijs van 0,75 €/ liter koolzaadolie nodig om uit de kosten te komen en om het zout te kunnen kopen om op de pattatten te doen. (landbouwkundig gezien dan)

We rekenen hier dan nog niet de kosten bij voor de installatie om zuivere koolzaadolie te verkrijgen: persen, filters, silo's etc.

Johan.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    johan said:

O ja, dan hadden we ook nog ni over de prijs.

Wel, zoals de zaken er nu voor staan is de teelt van koolzaad maar rendabel voor de boer, wanneer hij dit op braakliggende gronden mag zetten. (dus teelt voor de non-food industrie).

Zonder de braakpremie is het nul operatie voor de boer, in het andere geval is een minimum prijs van 0,75 €/ liter koolzaadolie nodig om uit de kosten te komen en om het zout te kunnen kopen om op de pattatten te doen. (landbouwkundig gezien dan)

We rekenen hier dan nog niet de kosten bij voor de installatie om zuivere koolzaadolie te verkrijgen: persen, filters, silo's etc.

Johan.

ik vind die literprijs nog best acceptabel... je bespaart er tenslotte nog steeds +- 25% mee tov de dieselprijs en draagt een steentje bij aan't milieu...

als persoonlijk transport te duur is, kan je nog steeds openbaar vervoer nemen hé ;)
  • edited November 2005
    Johan,

ik weet niet direct waarover je het hebt ivm de regels van Reynders.
    Verder zie ik ook niet in waarom ik mij moet koppelen aan de vereniging van landbouwers, omdat de PPO die ik wil verkopen geraffineerd zal zijn en dus niet vers geperst. Er is dus een industriële tussenschakel nodig.

Wat de verkoopprijs betreft, vermoed ik een verkoopprijs van rond de 80cent/l.
    Inderdaad, die prijs is duurder dan wat je in een supermarkt koopt en de reden is vrij logisch: PPO in de supermarkt is een voedingsproduct =>6% BTW, PPO in een tankstation => 21%.

Ik hoop dat er meer duidelijkheid komt bij het KB dat er in de komende maanden zit aan te komen. Biodiesel zal dus niet rendabel zijn in Belgie door de te hoge accijnzen die er gaan op zijn en PPO zal genekt worden door de hoge BTW die erop is.

Wat ik wel kan doen om de prijs te drukken, is dus vers geperste koolzaadolie verkopen, maar dan is de vraag in welke mate men hiermee problemen kan hebben. (bevat nog veel gom)

Ter aanvulling op wat Dries schreef op het forum ivm de belgische defiscalisering: ik heb ook met het kabinet contact opgenomen en zij lieten weten dat 100% zuivere biodiesel niet accijnsvrij wordt, omdat de regering niet de schuld wil krijgen indien er motoren kapot gaan door het gebruik hiervan. Complete onzin voor dieselwagens jonger dan 10 jaar (indien ouder, dienen de rubberen leidingen vervangen te worden). Zelf heb ik in Spanje 4.000km gereden op pure biodiesel zonder enige problemen. (mijn wagen: peugeot 307 HDI motor) De Catalaanse overheid heeft zelfs brochures verspreidt en daar was totaal geen sprake van aanpassingen aanbrengen aan de motor.

Enfin, men zei me dan op het kabinet dat een andere reden ook is dat men de huidige regeling beter budgetair kan inschatten.
    ...inderdaad, daar draait het dus allemaal om.

Groeten,

Gregory
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    greggy,

je hebt nog altijd het artikel in "wetgeving België" niet gelezen zeker. Daar had Dries een mail ontvangen van het kabinet van Reynders, ondertekend door hem.

Gelieve dit eerst eens te lezen, zoals ook geopperd door Zeveneens,

Johan.
  • edited November 2005
    Johan,

inderdaad, 'k had hem nog niet gelezen; had over het hoofd gezien dat er nog een 2de pagina was.

Enfin, ik beaam wat Dries vertelt, ik zie ook niet direct hoe ze zo'n verplichting kunnen invoeren.
    Maar goed, 'k zeg het, 't wordt afwachten tot het KB er is en dan zien we hoe we verder kunnen gaan.
    Rechtstreeks bij de boer kopen is zo goed als onbestaande als je een kwaliteitseis wilt invoeren. De olie geperst bij boer A kan onmogelijk chemisch dezelfde zijn als bij boer B. Er moet nog altijd een tussenstap zijn die ervoor zorgt dat alles voldoet aan de opgelegde normen.

De omzeiling die op dit moment mogelijk is, is gewoon PPO verkopen als slaolie voor de voeding. Of de klant het dan in zijn tank giet of op zijn salade giet, gaat de leverancier niet aan.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Hey Greggy,

Daar sluit ik me dubbel en dik bij aan, inderdaad we kunnen alleen maar ppo als voedingsolie aankopen.

En daarmee ons voordeel doen, met de rest is het afwachten, maar ik stel niet te veel hoop op ons Belgisch fiskale wetgeving.

D'r zit iemand die het plezierig vindt om in onze zakken te zitten, en de naam is al meerdere keren gevallen.

Ik snak naar de volgende verkiezingen en hoop op beterschap.

Johan.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Greggy,

Toch nog even een opmerking:

Ik sprak over een vereniging van landbouwers, wel een cooperaties is hetzelfde.

Er zijn nu heden ten dage nog zulke cooperaties, maar dan in de sector zuivel en suiker.

De boeren leveren hun melk en suikerbieten en (koolzaadolie) aan de cooperatie, welke dan instaat voor de verdere productie. Is nog altijd een vereniging.
    Dus de cooperatie (= fabriek of hoe je het wilt noemen) zorgt voor de uiteindelijke productie van de koolzaadolie volgens de opgelegde kwaliteitsnormen.

Kan dus in mijn ogen evengoed zoals het heden ten dage loopt voor zuivel en suiker.

Johan.
  • edited November 2005
    Achzo, goed om weten.

Dan is het volgende probleem de prijs.
    Ik heb 2 maand geleden een landbouwer gecontacteerd en die zei me dat een verkoopprijs van 70cent voor hem ideaal zou zijn en dat hij zelfs voor die prijs geen subsidies moest hebben.

De prijs op de wereldmarkt voor onbewerkte koolzaadolie ligt ergens begin de 50cent en tegen deze prijs kunnen onze boeren niet verkopen.
    Dus als Reynders onze boeren wil beschermen, dan vrees ik dat er subsidies nodig zullen zijn.
    De vraag is nu natuurlijk of die er zullen komen.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Hawel, Greggy,

die subsidies zijn er al, de boeren telen nu koolzaad op gronden waarvoor men braakpremies krijgt.

Dus of men nu de grond braak laat liggen of koolzaad op teelt, men krijgt subsidies om deze grond onbeteeld te laten liggen.

Men heeft dus een braakpremie, maar op deze grond mag men tevens nog een teelt voor de non-food zetten.
    Dit is ofwel gras (nu gezet om de braakgrond te beschermen tegen erosie) ofwel zet men koolzaad.

Hiervoor krijgt men dan ook nog eveneens de waarde voor uitbetaald.

Dus met andere woorden: koolzaad is alleen financieël interessant op braakliggende gronden.

In het andere geval zal de prijs/kg koolzaad veel hoger dienen te liggen om renderend te zijn.

Prijs/kg bedraagt nu ongeveer 0.198 €. Bij een gemiddelde opbrengst van ruwweg geschat 4000 kg/ha.
  • edited November 2005
    Hmm, zie je, aan die prijs wordt het moeilijk om het kwijt te raken.

0.198*4000kg=792eur
    Opbrengst aan olie: 30% => 30% van 4000kg=1.200liter olie
    792eur/1.200l = 0.66eur/l

0.66+21%BTW=0.80eur/l

...en hierbij is dan nog geen winst/kosten doorgerekend voor de eventuele zuivering van het product en de PPO kleinhandelaar.

Johan, voor zover ik begrepen heb, heb je familie die koolzaad gezaaid heeft. 'k Zou graag eens weten of zij al een toekomstplan hebben om het aan deze prijs te verkopen?
    Zijn de subsidies hoog genoeg om deze prijs naar beneden te halen?

Nu, ik ben grote voorstander om bij lokale boeren te kunnen kopen, maar ik twijfel of dit haalbaar zal zijn in belgie.
    Als je meer info hebt hieromtrent, dan hoor ik het graag.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited November 2005
    Ik had deze link over koolzaadteelt al eens eerder gepost... maar goed, het is best wel effe zoeken in dit goed gevulde forum :wink:
    http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/landbouw/downloads/plant/koolzaad.pdf
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    ik ben jan vanhumbeeck uit bierbeek.
    'kheb verleden jaar koolzaad gezaaid en me een persinstallatie aangekocht( 10 000 euro).
    dit jaar heb ik zowat 2000 literkoolzaadolie op overschot, volgend jaar 10 000 liter.
    ik rij zelf op deze ppo,en alle dieselrijders uit mijn omgeving vinden dit bewonderenswaardig.
    de teeld ging vrij vlot.
    het persen en filteren gaat ook vrij vlot.
    ik gebruik de perskoeken voor mijn varkens.als alternatief voor soya .
    ik ben gestopt met persen na twee maanden omdat ik nu ongeveer 1500 liter in vooraad heb en nog maar 5 (vijf!) liter heb kunnen verkopen aan mensen uit mijn omgeving.
    iedereeen vindt dit fantastisch, zolang iemand anders er mee rijdt
    zelf vindt ik 80 cent een redelijke prijs voor alle betrokkenen.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Welkom ook jan,

Leuk om ook eens een reactie van een producent te zien.
    Er is veel vraag op dit forum om grotere hoeveelheden olie af te nemen zodat je niet meer zo hoeft te klooien met 1-liter flessen. Toch vinden veel mensen de kosten een belangrijk punt zodat je wel concurerend moet zijn tov de lokale supremarkten (vooral ALDI en LIDL natuurlijk).
  • pieter PPO Master
    edited November 2005
    Hoewel de Aldi en Lidl ook al op 0.69E vraag me af of dat een goede vergelijking is te moeten concureren met deze omdat die veel groter inkopen en waarschijnlijk van veel grotere buitenlandse producenten.
    Ik denk wel dat de prijs van 0.80E per liter te hoog is om het vlot kwijt te raken.
    In Duitsland, ook een land met veel vraag ligt de prijs beduidend lager.
    Het is inderdaad wel leuk en interresant dat er ook mensen aan het forum deelnemen die van A tot Z het proces beheren.
    Aan ook jan de vraag of zijn prijs gebaseerd is op werkelijke berekening (incl. marge) of natte vingerwerk
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Beste Jan,

Leuk om te horen dat er ook in de buurt een koolzaadolie producent zit.

Toch graag een antwoord op deze vragen:

u rijdt zelf kzo, betaalt u accijns?

Zoja dan is de kostprijs 0.80+0.34=1.14 E/liter voor de eindgebruiker. In het andere geval lijkt 0.80 € best interessant voor kleine hoeveelheden, maar dan wel B.T.W inclusief.

Wat zou u aanrekenen voor afname van 1000 l?

Met vriendelijke groeten,

Johan
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    als ik een prijs van 80 cent vooropstel als 'redelijk' dan bedoel ik een prijs 'alles in'getankt zoals aan de pomp. met kleine hoevelheden bedoel ik een brandstoftank van een auto(60 liter)
    'redelijk' heeft voor mij niets te maken met de productiekost,(zoals u mischien weet is het in belgie verboden met verlies te verkopen behalve dan voor de boeren)(wij krijgen daar nl. subsidies voor?!?) maar wel met de relatie tot de dieselprijs onder de zelfde omstandigheden.
    25cent onder de dieselprijs lijkt mij redelijk??dat geeft 15 euro per tankbeurt voor de consument en 80 cent is voor de producent niet al te demotiverend.
    de prijs die ik op dit forum zie 56cent en zo lijken mij zeer onrealistisch
    huisbrandolie kost al zoveel.
    de prijs van koolzaad zelf is op een jaar tijd ook gestegen van 148 naar 195 euro per ton
    dus voor ongeveer 300 liter betalen ze 50 euro meer ,dat is al een dikke 15 cent per liter
    volgens mij kan het niet anders dan de ppo prijs zal eerder in de richting van 80 cent gaan dan van 60
  • 58willy PPO Newbie
    edited November 2005
    hoi
    de boel delen, 70 eurocent zal dan misschien wel voor de meesten aanvaardbaar zijn
  • chh PPO Newbie
    edited November 2005
    Dag Jan,

Voor 70 cent ben zeker kandidaat om koolzaadolie in het groot aan te kopen, maar 80 cent lijkt me net te veel.

Mvg,

chh
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    Er moet wel een duidelijk onderscheid gemaakt worden in de verschillende soorten PPO's.

Hetgeen je in de supermarkt koopt, is gerafineerde koolzaadolie. Wat je vers geperst bij de boer koopt, is ongerafineerd. (bevat veel gom)

Voor zover ik weet, is het aangeraden om op gerafineerde olie te rijden.
    Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat ik dit maar uit 1 bron heb vernomen, dus als er mensen zijn die op 'ruwe' koolzaadolie rijden, dan hoor ik graag hun ervaringen.
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    voila, en zo begint het dan.
    je moest eens weten welke verhalen hier in mijn dorp de ronde doen over wat je allemaal kan overkomen als je op ppo rijdt.
    wat mij opvalt is de angst ,
    ik vind die zelfs terug bij de voorlichters van onze landbouworganisatie's
    zij promoten ppo,als alternatief voor de boeren maar als puntje bij paaltje komt rijden ze er toch liever zelf niet mee.
    nu weet ik het zelf ook niet, maar ik probeer het ten minste.
    mijn ideaal is dat er een tiental mensen hier uit de omgeving op ppo beginnen rijden en dat we samen in overleg zoeken naar wat er mogelijk is en wat niet.
    want mijn beperkte ervaring (3000 km 100% ppo) leert mij wel dat de ene auto de andere niet is en dat het zowiezo moeilijk is om te 'garanderen' wat er gaat gebeurenn als je ppo begint te tanken.
    als dit tiental gebruikers dan ook een intensief zicht hebben op heel het productieproces, denk ik dat heel wat wantrouwen en achterdocht(angst) kan vermeden worden.
    ook heel wat administratie.
    en dus kosten
    ik denk dat het ook leuker is om er niet alleen aan te beginnen(rijden op)
    Maar, als de consumenten natuurlijk beginnen steeds meer eisen te stellen en dan ook nog de prijs te hoog vinden, dan vrees ik dat ik er beter niet aan begonnen was.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Beste Jan,

Ook heeft al 3000 km ervaring op 100 %. Mag ik vragen met welke auto u rijdt en welke aanpassing u heeft doorgevoerd.

Het lijkt me ten zeerste interessant omhet productieproces eens te zien, van persing tot filtratie.

En inderdaad, dat zou al een deel van het wantrouwen wegwerken, en ja indien positief kan men dan ook beslissen om iets meer/liter te geven.

Als men dan er ook van overtuigd is dat er kwaliteit wordt geleverd, hoeft men zich niet al te veel zorgen te maken.

Johan.
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2005
    mercedes G 240 1981.
    start niet op koude olie
    tweetanksysteem met een handbediende 3-wegskraan
    de diesel zit in een bus achter de zetel en heeft geen retour
    500 op diesel meter rijden voor stilzetten van de motor.
    als warmtewisselaar gebruik ik een zacht koperen waterleidingsbuis die ik 6maal rond de uitlaat geplooid heb(onvoldoende volgens mij)
    ik gebruik apparte filters voor de olie en de diesel de driewegskraan staat na de filters vlak voor de pomp.
    verder heb ik in de brandstoftank de retour en de aanzuigleiding verbonden met een opening naar de tank zodat de eventuele lucht wegkan ende warme retourolie voor het grootste deel onmiddellijk terug aangezogen wordt.(bij mercedes kan dat door eenvoudig een gaatje te boren in de behuizing van de brandstofmeter.)
    de ombouw heeft mij 64 euro gekost,
    maar ik zou het nu weer anders doen.

voor mij is een auto een machine ,een gebruiksvoorwerp zoals een wasautomaat.
    de meeste mensen willen niet!! met zo'n auto rijden.

mijn tractor heeft een direct ingespoten motor en start veel beter op pure olie. altans de laatstekeer dat ik het probeerde was in september.
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    Dag Jan,

Kan je je contactgegevens posten onder volgende dit onderwerp.
Sign In or Register to comment.