Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

opel combo 1.7 '96 130.000km

fritskefritske PPO Burner
edited July 2005 in Opel
hoi allemaal,

Ik volg de discussie over het rijden op ppo al een tijdje, en ben inmiddels ook aan het mengen.
Ik heb nu zo'n 20% zonnebloemolie in de tank, en starten en rijden is geen probleem, merk geen verschil.
Wel had ik laatst 15 liter in de tank gegooid, en de auto daarna een nacht laten staan. Ik denk dat het naar beneden gezakt is toen, want toen ik de volgende dag wilde gaan rijden, stopte hij er na een paar kilometer mee. (pure zonnebloemolie in de brandstofpomp?) Met veel gloeien, en veel proberen te starten sloeg hij na een minuut ofzo weer aan. sindsdien geen problemen meer gehad. Daarom ga ik van nu af aan na het bijvullen wel ff een stukje rijden om het geheel te mengen.
Nadat de auto 3 dagen stil gestaan heeft start hij ook nog meteen.
Mijn combo heeft een elektrisch verwarmd brandstoffilter, ik wil hiervan de thermostaat overbruggen, zodat deze continue verwarmd. Weet iemand of dit problemen kan geven? het schijnt dat het vaker zo gedaan wordt.
trouwens maak ik momenteel even weinig kilometers, ca. 20 km per week.
groeten henri

Comments

• KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited February 2005
    Dattie ermee stopte lijkt me niet goed. Kan ook niet (alleen) liggen aan het feit dat de motor eventueel pure zonnebloemolie te verwerken kreeg. (wat ik trouwens toch al wel betwijfel want als je een gaat rijden mengt het vanzelf met de diesel)

Misschien is je brandstoffilter erg vuil? Op gewone diesel moet je dit ook merken maar als ie gelijdelijk vuil is geworden merk je dat verschil niet zo gauw.

PPO is wat dikker dus als je brandstoffilter idd vuil was zou je dit eerder merken met ppo.
    Electrisch verwarmen gaat prima, maar hou er wel rekening mee dat je accu en dynamo op z'n donder krijgen door dat er continu vrij veel stroom getrokken wordt.
  • edited February 2005
    Mengen was dus waarschijnlijk niet goed gedaan, omdat ik thuis de zonnebloemolie er bij gegooid had, en daarna niet meer gereden. ik denk dat in die dag dat ie stil gestaan heeft de zonnebloemolie naar beneden is gezakt in de tank. Ik heb er later trouwens ook geen last meer mee gehad, niet schokken, en gewoon goed starten. Brandstoffilter vervang ik binnenkort, hij is bijna toe aan een beurtje.
    Ik zal eens meten hoeveel stroom de filterverwarming trekt, gewoonlijk doet deze het ook, dus de accu en dynamo zijn er op berekend lijkt me. Ik heb alleen geen idee hoeveel procent van de tijd hij normaal werkt. Ik zal er eens een klein controlelampje overheen zetten, zodat ik het kan zien. Maar dit komt pas over een paar weken, ik heb nu te weinig tijd.
    Eventueel kan ik een schakelaartje plaatsen, waarmee ik kan kiezen voor continue verwarmen, of gewoon via de thermostaat.
    Het enige probleem waar ik een beetje bang voor ben is dat de olie te warm wordt wanneer ik niet rij. Als het filter dan permanent elektrisch verwarmd wordt wanneer de auto alleen op contact staat ofzo. kan me voorstellen dat door het continue verwarmen de olie zal gaan koken. weet iemand of ik hier bang voor moet zijn? of misschien een andere thermostaat in het filter zetten?

groeten henri
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    schakelaar is een goed plan, wordt vaker toegepast bij opels zag ik op duitse database. dat koken zal echt niet snel gebeuren als je rijd, de aanvoer zorgt daar wel voor. voordeel van schakelaar is ook dat je hem bij een volle tank diesel weer op "gewoon" kan zetten.

succes, martijn
  • martin117 PPO Newbie
    edited February 2005
    Dat horten en stoten na het tanken ken ik wel. Als ik er thuis olie in gooi, en dan naar het tankstation rijdt, hapert hij ook, en dan slaat hij af. Even flink doorstarten en eerst even rauw, vervolgens normaal loopt hij weer, als je een stukje gereden hebt en diesel en olie zijn goed gemengd, heb je dit probleem niet meer.
    Speelt alleen bij tanken, eerst olie dan diesel of andersom maakt niet uit.
    Tanken bij het tankstation, direct diesel eroverheen ook niet.
    Veel of weinig olie geeft ook geen verschil.

Ben nu van het probleem af, rijdt namelijk 2-tank systeem :lol:
    fritske said:

hoi allemaal,

Ik volg de discussie over het rijden op ppo al een tijdje, en ben inmiddels ook aan het mengen.
    Ik heb nu zo'n 20% zonnebloemolie in de tank, en starten en rijden is geen probleem, merk geen verschil.
    Wel had ik laatst 15 liter in de tank gegooid, en de auto daarna een nacht laten staan. Ik denk dat het naar beneden gezakt is toen, want toen ik de volgende dag wilde gaan rijden, stopte hij er na een paar kilometer mee. (pure zonnebloemolie in de brandstofpomp?) Met veel gloeien, en veel proberen te starten sloeg hij na een minuut ofzo weer aan. sindsdien geen problemen meer gehad. Daarom ga ik van nu af aan na het bijvullen wel ff een stukje rijden om het geheel te mengen.
    Nadat de auto 3 dagen stil gestaan heeft start hij ook nog meteen.
    Mijn combo heeft een elektrisch verwarmd brandstoffilter, ik wil hiervan de thermostaat overbruggen, zodat deze continue verwarmd. Weet iemand of dit problemen kan geven? het schijnt dat het vaker zo gedaan wordt.
    trouwens maak ik momenteel even weinig kilometers, ca. 20 km per week.
    groeten henri

• KockieKockie PPO Burner
    edited February 2005
    Ook ik kan dit verhaal beamen. Als ik na het olie tanken niet goed meng krijg ik horten en stoten. Na een tijdje wordt het beter. Moraal van dit verhaal: goed mengen na het tanken.
  • fritskefritske PPO Burner
    edited March 2005
    ik bedenk me net wat... Heb nog niet gekeken of het technisch mogelijk is, maar toch... Als ik die elektrische filterverwarming toe ga passen is het misschien prettig te weten wat de temperatuur wordt. Nu heeft mijn combo een buitenthermometer.. als ik die sensor nou eens aan/in het brandstoffilter of brandstofleiding maak.. zou ik dan de temperatuur kunnen meten, of zou dit teveel afwijking geven.. ik weet ook niet wat het bereik is van die thermometer.
    groeten henri

ps. ik zit inmiddels op 40%PPO, en zelfs met de vorst van vanacht (-5 ongeveer) is het meteen starten.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2005
    Beter laat dan nooit.

Wat betreft je temperatuur in je filter.
    Ik denk (weet het niet vanbuiten) dat je filter voorzien is van een temperatuurssensor. Deze stuurt het verwarmingselement aan.
    Bij astra en oudere vectra is het zeker zo.
    Sluit op deze sensor een temperatuurmetertje aan, en klaar is kees.
    Je zult natuurlijk deze sensor moeten kunnen overbruggen als je continu wil warmen.
    Ikzelf heb gekozen om de sensor enkel te gebruiken om te zien hoe warm de brandstof is. De andere draden zijn eraf! Met een schakelaar aan het dashbord kan ik de temp. onder controle houden. Maar al rijdend, moet je daar niet aankomen. De doorstroming zorgt voor voldoende afkoeling.

Groeten,
    Nero
    edited July 2005
    er zit een "sensor"in, dat klopt, maar volgens mij is dit gewoon een thermostaat, die bij een bepaalde temperatuur contact maakt. Dat zou betekenen dat hij "aan" of "uit" is. Hier kan ik toch geen termometer aan dan? of zie ik dat verkeerd?
    Maar buiten dat... ik heb besloten om het anders te doen. Ik ga een 2-tank systeem maken. Hierbij ga ik de PPO verwarmen met een kopere warmtewisselaar (heb ik al klaar liggen). Vanuit daar gaat de PPO in een brandstoffilter (moet ik nog aanschaffen). na het filter komt een aluminium blok met gloeiers erin die door een theromostaat bediend wordt (moet ik nog maken). Hierna komt een magneetklep om te kiezen tussen diesel en PPO.
    De retour gaat via een magneetklep terug de dieseltank in, of de warmtewisselaar in.
    Op deze manier kan ik snel omschakelen na het starten. Als het koelwater warm genoeg is kan de elektrische verwarming uit.
    Omdat ik het filter en warmtewisselaar vóór de magneetklep heb kan ik heel kort voordat ik stop terugschakelen op diesel.
    Ik heb dus alle onderdelen al liggen, behalve een filterhuis met filter, de brandstoftank (misschien een oud olievat van 60ltr), en het aluminium blok. Nu alleen nog de tijd vinden om alles in te bouwen...

Ik rij trouwens momenteel op zo'n 70% PPO 150km per week
    groeten fritske
  • RoadRunnerRoadRunner PPO Wannabe
    edited July 2005
    Hallo allemaal,

Ik las met interesse het stukje over deze combo op PPO omdat ik zelf sinds enige weken met PPO experimenteer. Ik heb zelf een Combo uit 96 met een 1.7 Isuzu dieseltje erin met inmiddels 271.000 km. op de teller. Inmiddels rijd ik zo'n 7000 km op een mengsel van diesel en PPO, ik ben voorzichtig begonnen met 10%, en via 20 en 40% zit ik nu op 50%.
    Het afslaan na starten met pure of hoge concentratie PPO is bij mij nog niet voorgekomen, zelfs niet toen ik de bijna lege tank thuis eerst met 25 liter PPO vulde en daarna naar de pomp reed voor de diesel, ook toen starte mijn auto probleemloos, en kon ik met rijden niets merken. Wel is het zo dat de eerste koude start van de dag ( in mijn geval half zes 's ochtends) de motor de eerste 5 seconden iets minder mooi "rond" loopt, hij schudt dan iets meer en het toerental is iets lager als bij 100% diesel. Maar na die 5 seconden is het schudden over en loopt hij de rest van de dag heel mooi, het lijkt zelfs wel mooier als op alleen diesel!
    Mijn dagafstand is zo'n 300 km woon-werk verkeer, en dus een ideale belasting voor de motor waarbij hij altijd goed op temperatuur komt, en ik rij hem ook altijd netjes warm. Het verbruik is ongeveer 1 op 17, tegen ruim 1 op 16 op pure diesel, waarbij ik op de snelweg zo ongeveer 125 km/u aanhoudt.
    Ik zal de berichtjes hier aandachtig blijven volgen,

vriendelijke groetjes

RoadRunner
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005

.....nu op 50%. .......Wel is het zo dat de eerste koude start van de dag ( in mijn geval half zes 's ochtends) de motor de eerste 5 seconden iets minder mooi "rond" loopt, hij schudt dan iets meer en het toerental is iets lager als bij 100% diesel. Maar na die 5 seconden is het schudden over .......

Ook hier wordt de grens bereikt. Lees ook mijn opmerkingen van vandaag, zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=168

Over de Opel Combo:
    Fritske said:

.....Dat zou betekenen dat hij "aan" of "uit" is. Hier kan ik toch geen termometer aan dan? of zie ik dat verkeerd?

Je kunt er een klein 12V lampje overheen zetten, als dat aangaat is de temperatuur bereikt waarop de thermostaat uitschakelt. Ook nog een simpele digitale thermometer met afstandsvoeler erop en je weet bij welke temparetuur dat gebeurt.
    Mvg.
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2005
    nero said:

Beter laat dan nooit.

Wat betreft je temperatuur in je filter.
    Ik denk (weet het niet vanbuiten) dat je filter voorzien is van een temperatuurssensor. Deze stuurt het verwarmingselement aan.
    Bij astra en oudere vectra is het zeker zo.

Standaard!?
    En bij een Corsa Y17DTL? (ik ken het brandstofsysteem van deze motor niet...)
    edited July 2005
    ik weet niet hoe het bij die corsa zit. maar als je naar je brandstoffilter kijkt, en aan de bovenkant zie je er draden naartoe lopen, dan is dat de verwarming. Bij mij zijn het 2 dunne (voor de temperatuursensor) en 2 dikke (voor de verwarming). Maar deze verwarmd niet tot de benodigde 70 graden.. ik weet niet waar de sensor op begrenst is..
    eventueel kan je hem wel overbruggen.
Sign In or Register to comment.