Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Roetfilter verplicht vanaf 2007 op oudere auto's

stuiterbal PPO Wannabe
edited October 2007 in Wetgeving Nederland
Tot mijn grote schik kreeg ik gister te horen dat een roetfilter op oudere diesel-auto's verplicht wordt. [lees:]
Wie achteraf een roetfilter in laat bouwen in zijn oude dieselauto, krijgt 400 euro subsidie.

Roetfilter in oude diesels

Nieuwe auto's
Staatssecretaris Van Geel van Milieu schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet besliste eerder al dat in 2007 alle nieuwe dieselauto's een roetfilter moeten hebben. Wie nu al zo'n auto koopt, betaalt minder aanschafbelasting.

Inbouw
Van Geel komt nu met de extra subsidie voor oudere diesels, omdat die veel roet uitstoten. De inbouw achteraf kost bij de meeste auto's trouwens zo'n 500 à 600 euro.

Bron: rtlnieuws.nl
Blijkbaar heb ik dus teveel media gemist de laatste tijd, maar is dit niet absurd? Ik bedoel op PPO stoot ik totaal geen roet uit (!) dus wat mot ik er mee; laten ze maar de ombouw betalen van al deze mensen; dan helpen we het milieu veel meer!!

Wie weet er meer over deze nieuwe wet?

Comments

• BigPete PPO Newbie
    edited November 2005
    Ik weet niet hoe jij leest, maar waar lees jij dat het verplicht wordt?

Als je besluit om achteraf een roetfilter aan te schaffen krijg je 400 euro subsidie, DAT staat er.....
  • edited November 2005
    Het volgende is een quote van de volgende draad:
    "politiek -> fijnstof: de 7 grote vergissingen"

als veroorzaker van fijn stof zijn ze (diesels) mindere vies dan veel moderne benzinemotoren. De technologie van directe inspuiting, die in steeds meer benzinemotoren wordt toegepast, veroorzaakt meer fijn stof dan moderne diesels. Het gekke is alleen dat bij benzinemotoren helemaal geen normen voor fijn stof zijn voorgeschreven, maar bij diesels wel.

Ik heb sterk de indruk dat de Nederlandse politiek een hetze tegen dieselrijders voert, die helemaal niet wordt ondersteund door wetenschappelijke feiten. Diesel is in geen enkel opzicht vervuilender dan benzine. Maar voor benzine bestaan nu eenmaal geen roetnormen. Dus worden benzine-auto's ook niet gecontroleerd op hun roetuitstoot. Als ze dat zouden invoeren, dan zouden blijken dat veel benzine-auto's niet meer mogen rijden zonder roetfilter.
  • stuiterbal PPO Wannabe
    edited November 2005
    BigPete said:

Ik weet niet hoe jij leest, maar waar lees jij dat het verplicht wordt?

Als je besluit om achteraf een roetfilter aan te schaffen krijg je 400 euro subsidie, DAT staat er.....

Zoals ik al zei; ik heb het gehoord; en dat stukje van RTL nieuws is alles wat ik er over kon vinden.......
  • edited November 2005

Tot mijn grote schik kreeg ik gister te horen dat een roetfilter op oudere diesel-auto's verplicht wordt.

Blijkbaar heb ik dus teveel media gemist de laatste tijd, maar is dit niet absurd? Ik bedoel op PPO stoot ik totaal geen roet uit

Op PPO stoot je nog steeds roet uit hoor,. maar wel veul minder :)

maar goed: je hebt t een en ander gemist: niets verplicht achteraf inbouwen.. :) alleen subsidie als je dat wel zou doen (nuja: VOORSTEL tot subsidie.. dus voorlopig hoef je nergens op te hopen :) )
  • §teven§teven PPO Burner
    edited December 2005
    Op de website van VROM is een discussie gaande over luchtkwaliteit. Ook over roetfilters. Misschien vinden mensen dit interessant om te lezen of mee te denken. Heb daar net ook al even gekeken en een berichtje achtergelaten.
  • 3p0 PPO Newbie
    edited March 2006
    'Subsidies voor roetfilters weggegooid geld'

(Novum) - Roetfilters die achteraf zijn ingebouwd bij dieselauto's werken zelden, zijn te kostbaar en leiden tot autopech. De 300 miljoen euro die de overheid uittrekt voor het inbouwen van de filters is volgens deskundigen weggegooid geld. Dat meldt Algemeen Dagblad maandag.

De roetfilters zouden niet goed werken, omdat de temperatuur in de uitlaat te laag is. De roetopvanger slipt daardoor dicht, waardoor binnen een paar duizend kilometer het filter niet meer werkt. Uiteindelijk komt de bestuurder daardoor langs de weg te staan. De krant schrijft dat op basis van een onderzoek van het energie-instituut Senternovem. Het instituut deed het onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De resultaten van het onderzoek zouden sinds 2004 bij de overheid bekend zijn. Toch wil staatssecretaris van Milieubeheer Pieter van Geel (CDA) dat dieselauto's een filter krijgen. Volgens het dagblad werken filters alleen als er technische trucjes worden toegepast, zoals een klep die de hoeveelheid lucht naar de motor beperkt.

Een woordvoerder van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) laat in de ochtendkrant weten dat voor veel auto's een roetfilter een goede oplossing biedt, maar dat per voertuig wordt gekeken naar de meest geschikte oplossing. De subsidies hiervoor zouden niet blind worden verstrekt.
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2006
    3p0 said:

..De resultaten van het onderzoek zouden sinds 2004 bij de overheid bekend zijn. Toch wil staatssecretaris van Milieubeheer Pieter van Geel (CDA) dat dieselauto's een filter krijgen.

Tjah, hij zal wel een mooi commissariaat krijgen bij die roetfilterfabrikant, vermoed ik zo.. :wink:
    3p0 said:

..Volgens het dagblad werken filters alleen als er technische trucjes worden toegepast, zoals een klep die de hoeveelheid lucht naar de motor beperkt.

Grinnn, en een commissariaatje Shell zit er op deze manier óók wel in:
    Je gaat je inlaat zó smoren dat je uitlaattemp omhoog gaat.
    Betekend niet alleen dat ie meer gaat zuipen, maar óók dat ie méér gaat roeten, waardoor je nóg meer moet knijpen óf een naverbrander er op moet zetten..
    Geef mij het milieu-voordeel nu eens aan?
    Daarbij komt nog eens dat de oudere generatie dieselmotoren helemaal geen gevaarlijk fijn roet uitstoten.
    Die oude motoren geven het soort roet dat in je neus blijft plakken.
    Niet zo fris natuurlijk, maar alvast niet zo gevaarlijk voor de gezondheid.
    En iedereen maar zwijgen over moderne benzinemotoren die véél meer van het gevaarlijke fijn roet uitstoten dan dieselmotoren.. :?

Mvg, Leo.:D
  • JeroenW PPO Burner
    edited August 2007
    Leuk die filters, maar als je nuchter gaat denken zul je er achter komen dat de wet van behoud van massa helaas letterlijk ROET in het eten gooit,

Want als je 1kg diesel verbrand, krijg je nou eenmaal 1kg afval. Dit verlaat de uitlaat en gaat niet naar sprookjesland,

Leuk zo'n filter, maar wat helpt het nou eigenlijk?

Groeten,
    Jeroen
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2007
    De essentie van een filter is iets tegenhouden...

dus als het daadwerkelijk een filter is, dan ligt het roet daar in die filter te liggen...

Als het een roetomvormer is, dan kan dat op twee manieren:

- grote roetdelen naar keinere omvormen, lekker nóg ongezonder :p
    - roet omvormen naar een andere andere stof (zoals CO2 of iets dergelijks)

waarschijnlijk gaat het dus om dat laatste...
  • FrankFrank PPO Newbie
    edited September 2007
    Tot nu toe kan ik nergens vinden of mijn Renault zonder filter volgend jaar duurder gaat worden in belasting.
    2. Kan ik met filter nog steeds ZBO bijmengen in de zomer?

Tips zijn welkom!
  • JeroenW PPO Burner
    edited October 2007
    Ik heb er een beetje er over gelezen, en eigenlijk vind ik de naam "Filter" niet juist.

Het zou een naverbrander moeten heten, want dat is wat het is. Het verbrand roet na enige tijd zodat er dus netto minder roet in de lucht komt,

GRoeten,
    Jeroen
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Ha,

Dit komt er toch nooit door....

Tim
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2007
    idd heb ik ook iets over gehoord ..... van een collega van mij .... kreeg een brief van de rdw dat hij in zijn golf gratis een roetfilter in mocht laten bouwen .

hij naar zn garage met die papieren en idd .... hij kreeg een roetfilter gratis ingebouwd.. Maar blij istie er niet mee, want hij vertelde mij dat ie daarna veel minder trekkracht had.

ik denk als mij zoiets overkomt ,..... dat ik hem in de kortste keren er weer onderuit gesloopt heb.
    en voor de apk........... zet ik hem gewoon weer ff snel terug.
    ik tik nog wel ergens even een reserve uitlaat op de kop.
    laat ze allemaal maar de kolere krijgen met die regeltjes voor het milieu.
    de aarde warmt toch wel op .... ook zonder autos, al is het dan misschien wat minder snel.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2007
    Is er tegen het fijne roetstof en daar is er al teveel van. Als er zo filters GRATIS te krijgen zijn, wil ik er wel twee. Toch vermogen genoeg :D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Heren,

Die oude gebakjes van ons stoten geen fijnstof uit!!!!

De nieuwe hogedruk diesels daarentegen wel!

gr Ton
Sign In or Register to comment.