Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ontwikkelingen Belgische defiscalisering

dries006 PPO Wannabe
edited January 2006 in Wetgeving Belgie
Beste geinteresseerden,

Vorige week heb ik telefonisch gesprek gehad met het kabinet van minister Bruno Toback (ministerie van financiën).
Hebben het een uur gehad over de defiscalisering (accijnsvrijstelling) van plantaardige oliën en wil jullie met deze even de huidige situatie mededelen:

Het zit zo dat verschillende Belgische partijen pure voorstanders zijn van de defiscalisering en deze zo vlug mogelijk wensen door te voeren.
Waar ik echter wel van stond te kijken, was het feit dat men, vooraleer ze iets aan de situatie wensen te veranderen, normen willen voorleggen aan de ppo-liefhebbers / -ombouwers / -... Deze normen zullen gaan over zowel de kwaliteit van de olie (waterpercentage, vlampunt, dichtheid,...) als over de kwaliteit van de ombouw van de wagen.

Dit alles om het volgens hen 'duitse probleem' te slim af te zijn. Volgens de Belgische overheid zit Duitsland met een zeer groot probleem wat betreft de consumptie van ppo. Men heeft daar geen kwaliteitsnormen opgelegd, waardoor er over heel duitsland slechts 30 erkende pompstations kunnen worden aangeduid.

Wat ik nog straffer vond, was het feit dat men in Belgie weigert om zelf kwaliteitsnormen op te stellen. Men wacht tot Duitsland over het hek springt met zijn eigen normen, zodat Belgie hier eveneens gebruik van zou kunnen maken.
Hun uitleg: ''Moesten we daar nu nog mee beginnen, zouden we toch pas later klaar zijn dan de Duitsers''

Aan jullie om hierover conclusies te trekken en een mening te geven...

Groeten,
Dries

Comments

• johan PPO Burner
    edited November 2005
    Hallo,

Ik vrees persoonlijk dat dit hele gedoe tenslotte op niets zal uitdraaien.

Wanneer die fameuze normen d'r zijn voor de olie, tegen die tijd kost de ppo evenveel als de diesel.

We zitten nu al aan prijzen van 0,75 € / liter (haha), zonder accijnsen.

Neem daar dan nog de nodige ombouw bij en begin te rekenen. De terug verdientijd zal niet 3 jaar maar 10 jaar worden, misschien zelfs meer kosten dan als we blijven rijden op diesel.

Kijk maar naar de officiële marktprijzen van dino, ze dalen en dalen, wat het rendement van te rijden op ppo helemaal teniet zal doen.

Wie zal dan nog de dure ombouw gaan doen en dure ppo aanschaffen, vertel me niet voor het milieu, dat zijn enkel dan de groene jongens, WANT VOOR HET GEWONE PUBLIEK TELT DE PORTEFEUILLE en NIETS MEER.

De groeten.

Johan.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Er is een Duitse ombouwer die wel degelijk uit gaat van plantenolie met een standaard en wel "Weihenstephan-kwaliteitsstandaard 05/2002". Er wordt ook precies aangegeven waar de olie aan moet voldoen.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Hey Ruud,

Ja maar dat is geen norm welke men zal hanteren in heel Duitsland, en daar zit de Belgische regering op te wachten.

Op een uniforme norm voor gans Europa en dat zal wel weer heel wat touwtrekken worden vooraleer men zo ver is.

Johan.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Wat gaat er dan wel veranderen in Belgie per 1 januari 2006?
    Kan het even niet meer volgen.
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Hey,

Volgens mij verandert er in 2006 niets voor de gewone burger. De prijzen van ppo stijgen, de prijs dino zakt. Misschien defiscalisering, maar wat haalt dat uit als de ppo in prijs zal stijgen, NIETS.

Voor iemand die 30 dkm/ jaar bolt, is het in deze situatie beter om op gewone dino te blijven rijden.

Tel de ombouw, prijs/l ppo dan geldt de voordeel situatie maar voor veelrijders of transportbedrijven. Zoals het openbaar vervoer bijv, maar geen gewone burger.

Johan.
  • edited November 2005
    Er zijn in Duitsland inderdaad kwaliteitsnormen bekend en door enkele bedrijven gehanteerd. Dit zijn dan de 30 leveranciers die er over heel Duitsland kunnen worden aangeduid.
    Ik vroeg onze vriend van de overheid eveneens aan de telefoon wat er zou gebeuren moest deze kwaliteitsolie worden ingevoerd. Daarop gaf hij mij een rond-de-pot-draai-antwoord (eveneens een typisch antwoord van de Belgische overheid genoemd) wat neerkwam op het feit dat ze mij geen gelijk wouden geven hoewel ze geen rede konden geven.
    Voor een defiscalisering zal dus de door de Duitse overheid voorgestelde kwaliteitsnorm worden afgewacht.

Johan: Dit alles zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat het hele proces iets langer zal duren dan door velen onder ons gehoopt, maar of het eveens ervoor zal zorgen dat heel onze droom in duigen moet vallen, betwijfel ik ten zeerste.
    Het zit zo dat de betreffende partijen 200% achter een vrijstelling staan, maar dit enkel nog willen uitstellen (owv volgens hen deze 'efficiente redenen'). De ppo-prijs zal zeker en vast niet zo hoog uit de pan schieten, geloof mij maar !
    En ik geloof nooit dat de prijzen van fosiele brandstoffen nog zo drastisch gaan dalen, dat ze onder de accijnsvrije ppo-prijzen zullen zakken. En moesten ze dat wel doen, zal het zeker niet voor lang zijn (denk aan aanslagen, natuurrampen, dreigende schaarste,... die dit hele proces plots kunnen omwoelen)

Ruud: Het zit zo dat er vanaf 2006 veranderingen zullen worden doorgevoerd in de wetgeving om een onderneming gemakkelijker te kunnen opstarten (in bepaalde sectoren). Daarom dat ik zowizo nog wacht tot begin 2006. Wat betreft de accijnzen ben ik een formule aan het uitwerken waarmee het mogelijk zou zijn om deze olie toch naar Nederland te kunnen uitvoeren. Maar hierover binnenkort hopelijk meer (als alles meezit) in PM.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    --> Dit was dus mijn post (vergeten in te loggen)

Groeten,
    Dries
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Hallo,

En wat zijn de prijzen

ppo 0.75 € per liter zonder B.T.W. (zonder accijnzen)

dino 0.90 € per liter zonder B.T.W (met accijnzen)

Of is de prijs ppo btw incl.

In dit geval dient de ppo prijs niet veel meer te stijgen of we zitten aan hetzelfde niveau van de dino.

Johan.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Moest ik op dit moment toestemming krijgen van de Vlaamse overheid om olie te gaan verkopen, zou de literprijs in mijn geval rond de 75 cent* (exclusief accijnzen en inclusief BTW) bedragen. Dit wil zeggen zo'n 0.62 cent per liter excl. BTW.

Vergeleken met de dino-prijs is dit toch nog wel mooi verschil vind ik persoonlijk...

* prijzen onder voorbehoud ;-)

Groeten,
    Dries
  • 58willy PPO Newbie
    edited November 2005
    hoi,
    ziet er goed uit,
    info: Colruyt ..koolzaadolie, pet flessen van 2 liter, 0,74 € per lier
    gr
    willy
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Hello,

Dries,

Ok de prijs is 0,75 € / liter btw in. (accijns laten we buiten beschouwing)

Stel u in mijn geval een recente wagen met common rail (geen piëzo-electronisch inspuitsysteem, gelukkig niet, want anders is ppo sowieso uitgesloten).

Ik wens een GOED en betrouwbaar 2-tank systeem dat zichzelf regelt (zonder reclame te maken) het systeem van bioltec. (compact, computergestuurd, kwalitatief).

Dit zou me plus minus 3000 € kosten B.T.W in.

Nu gaan we tellen :

Verschil dino 1.097 € - ppo huidig (volgens uw tarief) 0,75 € = 0,34 €.

We rijden 25000 km per jaar met verbruik a 1 op 10.
    Dit geeft een totaal verbruik/jaar van 2500 l.

Het verschil tussen dino - ppo x 2500 l = 850 € zijn. Terug verdientijd (onder deze prijsomstandigheden) is ongeveer 3,5 jaar.

Nu er geruchten zijn dat de ppo prijs gaat stijgen, er nog geen publicatie in het staatsblad te vinden is omtrent afschaffing accijnzen op PPO, (spreekt men in regeringskringen dan nog niet van biodiesel en niet over ppo) dat is het één operatie waar men niet beter van wordt, althans niet financiël.

Johan.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Wel, het is inderdaad interessant om eens een berekening te maken.
    Ik verplicht je ook niet om je auto te laten ombouwen. Als jij het niet ziet zitten om 3.5 jaar of meer te wachten om je geld terug te verdienen, moet je dat zeker niet doen.
    Het zit zo dat de prijs die ik net vernoemde, door niemand anders haalbaar is op dit moment (de supermarkten met hun nog lopende, goedkopere contracten buiten beschouwing gelaten).

Stel je nu eens in de plaats van iemand die een groot deel van zijn werknemers (die constant onderweg zijn met de wagen) wil laten rijden op ppo. Voor deze auto's zullen er veel meer kilometers in rekening moeten worden gebracht en zullen de kosten vlugger worden teruggewonnen.

Stel je nu eens in de plaats van een transportfirma met een aanzienlijk en veel-verbruikend wagenpark. Deze firma's consumeren enorme hoeveelheden diesel per jaar. Ook voor deze firma's zullen de kosten zeer vlug gereduceerd worden.

Stel je nu eens in de plaats van een persoon die het doet om milieubewuste redenen. Ik zal niet zeggen dat hij nog zo bewust zal zijn wanneer hij meer moet betalen voor ppo dan voor diesel / dino / paard en kar / ... maar hij zal het er wel voor over hebben om 3 jaar te wachten vooraleer hij zijn geld terugverdiend heeft. Die 3 jaar reed hij wel veel milieubewuster.

Er zijn dus eveneens mensen waarvoor het wel nog steeds interessant is. En hiermee wil ik niet zeggen dat het voor jou niet interessant zou zijn, aangezien de ppo-industrie binnen een aantal jaren wel optimaler zal funcitoneren binnen europa, er dus vlotter en vlotter aan de heersende vraag zal kunnen worden voldaan en de prijzen meer en meer zullen stagneren.

Volgens mij wordt er op dit moment veel te vlug en veel te angstig gereageerd op een prijstijging van het een en een prijsdaling van het ander. Als we nu die ppo-markt even de tijd gunnen om zijn eigen evenwicht te vinden, zullen we daar alleen maar de vruchten van gaan plukken in de toekomst

Groeten,
    Dries
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited November 2005
    ik vermoed dat er heel wat tijd over zal gaan eer de ppo prijs een vaste prijs heeft , dit is volgens vraag/aanbod, heeft belgie trouwens al voldoende koolzaad om de lijn te voorzien van ppo?????????
    ik heb hierover mn twijfels,ik denk dat pas volgend jaar de landbouw zal wakker schieten en meer koolzaad zal verplanten.
    indien er oliereserves zouden zijn zal de pers hierop wel inspelen, ik denk dat men over ppo bewust nog niet te veel reclame maakt wegens een beperkt aanbod van ppo waardoor de prijzen de hoogte ingaan
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Het zit zo dat de ppo zowizo de wereld-dagprijzen zal gaan volgen. Of je ze nu aankoopt in Duitsland, Frankrijk, Nederland of Belgie,... veel verschil in prijs zal er zowizo niet te bekennen zijn. Als het hier in Belgie goedkoper zou zijn dan in Duitsland, zouden Duitse handelaars hier in Belgie komen kopen, zou de vraag in Belgie dus stijgen en zal als een gevolg hiervan de prijs gaan stijgen (tot ze op hetzelfde niveau staat als in Duitsland).
    Over dit beperkt 'belgisch' aanbod zou ik niet te lang wakker liggen. Denk eerder aan het 'werld-aanbod'...
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    vergeet niet dat de btw in bv. duitsland een stukje lager ligt dan in belgie... dus er zal altijd wel een verschil te bekennen zijn in prijzen.

ik denk overigens ook dat de ppo in belgie duurder is omdat die waarsch op de gezondheidsindex staat. olie is vet, en vet is ongezond ;)

er zal dus een loskoppeling moeten gebeuren: ppo = brandstof <=> ppo = voedingswaren
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Hier nog zo een ongelukkige mail van hetzelfde ministerie van Financien...
    Volgens mij gaan ze de ppo-markt op deze manier volledig de grond in boren en zal er de komende 10 jaar geen enkele onderneming zijn die op een wettelijke manier een mooie toekomst tegemoet zal zien...:

Geachte heer Manshoven,

Ik heb uw brief van 5 oktober 2005 goed ontvangen en heb er de grootste aandacht aan besteed.

U vertelt me dat u zich al enige tijd in de wereld van de biobrandstoffen verdiept en dat u belangstelling hebt voor het gebruik van zuivere plantaardige olie.

Ik kan u melden dat de problematiek van de biobrandstoffen werd uitgewerkt in de programmawet van 11 juli 2005, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 12 juli 2005. Dankzij deze wet worden bio-ethanol en biodiesel, in een budgettair neutraal kader, gedeeltelijk van accijnzen vrijgesteld wanneer deze producten met producten van fossiele oorsprong zijn vermengd.

Dit is het geval voor een benzinemengsel met een laag zwavelgehalte en aromatische verbindingen, aangevuld met ten minste 7 % bio-ethanol met een alcoholvolumegehalte van ten minste 99 % vol, zuiver of in de vorm van ETBE en die niet van synthetische oorsprong is. Dit is ook het geval voor diesel met een laag zwavelgehalte, aangevuld met ten minste 2,45 % FAME die voldoet aan de norm NBN-EN 14214.

Op grond van dezelfde wet wordt ook de zuivere koolzaadolie van de GN-code 1514 en gebruikt als motorbrandstof, van accijnzen vrijgesteld. Het gaat hier echter om een zogenaamde nichemarkt. Dit betekent dat de olie uit het vermalen van koolzaad uit de eigen teelt van een landbouwer of uit plaatselijke teelten moet worden verkregen, door deze landbouwer of een vereniging van landbouwers moet worden vervaardigd en zonder tussenpersoon aan een eindverbruiker moet worden verkocht. Het mag niet om ingevoerde basisproducten gaan.

Bovendien mag men niet vergeten dat de motor van het voertuig aan het gebruik van deze zuivere olie moet worden aangepast en dat deze aanpassing 2.500 EUR kost.

Ten slotte moeten de landbouwers die deze zuivere olie zullen vervaardigen, zich bij de Administratie der Douane en Accijnzen melden, opdat het controlesysteem in plaats gesteld kan worden.

Mijn diensten blijven uiteraard tot uw beschikking voor bijkomende inlichtingen.

Hoogachtend,

Didier REYNDERS
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    O ja, wie had ook maar even gedacht dat Mr Reynders eens iets fiscaal ging bevoordeligen.

Wij worden gen...id en gef....kt langs alle zijden door de MR minister, en met MR bedoel ik geen meneer maar zijn partij (of sla ik de bal helemaal mis)

Sinds deze d'r aan is, zijn alle Belgen wel genomen in hun portemonnee.

Nu om terug te komen:

De heer Reynders (en ik moet me serieus inhouden om beleefd te blijven) :twisted: stelt dat de ppo mag verkocht worden door een vereniging van landbouwers zonder tussenkomst van derden.

Gaat mijn regel dan op:

een tankstation van een vereniging van landbouwers mag accijnsvrije ppo verkopen.

volgens mijn bescheiden denkvermogen zit hier dan geen derde tussen in. Er kan dus over het ganse land zulke vereniging worden opgericht, maar we zijn het er over eens dat dit een nichemarkt blijft.

De beschikbare oppervlakte op koolzaad te telen is beperkt, dus ook de productie hiervan.

Invoeren van het koolzaad zou immers verboden zijn :twisted: :evil: :evil:

Dus Dries en Greggy, er blijft u niets anders over dan u aan te sluiten bij een landbouwers vereniging en samen iets uit te werken, pas dan is er misschien nog iets te redden.

Johan
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Neenee,

Johan, ik sta dus duidelijk aan jouw kant wat betreft de MR. Evenmin zal ik dit forum gaan gebruiken om mijn minachting te tonen aan deze partij, ongetwijfeld bestaan er wel zulke fora :P

Elke dag loop ik hier na te denken over eventuele manieren om hen te slim af te zijn en mijn plannen dus wel degelijk uit te voeren. Volgens mij is dit best nog mogelijk, aangezien er nog steeds geen aansluitende KB's geschreven zijn waar dit verbod (waar hij het in de mail over had) wettelijk te maken. Volgens mij heeft hij totaal geen steun van welke wet dan ook om dit verbod van invoer in te roepen!

Bestaat er niet zoiets als ''vrij handelsverkeer'' binnen de Europese grenzen? Sinds wanneer mag een minister verbieden om producten in het buitenland aan te kopen en deze in eigen land te wederverkopen?

Volgens mij zal hij dit verbod nog wel herzien, maar waar ik dan voor vrees, is de defiscalisering. Volgens mij zullen ze dan enkel nog een defiscalisering gaan doorvoeren op de PPO die in eigen land geproduceerd werd (en als we niet oppassen enkel op PPO die in Walonië is geproduceerd)

Sorry, het is moeilijk om me beleefd te houden, dus zal'k maar stoppen...

Groeten,
    Dries
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Mijn broer is boer en heeft momenteel een bescheiden oppervlakte aan koolzaad als start.

Dit is maaaaar 6 ha of te wel als we zo'n 1500 l olie / ha krijgen zo'n 9000 l.

Een begin voor .......
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    En ga dan maar eens na hoe lang je broer zou moeten persen voor deze 9000 l te verkrijgen en dan niet te vergeten de productiekosten:

afschrijving aangekochte materiaal, grondstoffen, verrichte werk, elektriciteit,...

En daar dan nog eens een BTW van 21% op doorrekenen.

Volgens mij zal je broer zeer veel moeite moeten doen om deze olie aan een concurrentiële prijs de deur uit te krijgen...
    edited November 2005
    johan said:

Mijn broer is boer en heeft momenteel een bescheiden oppervlakte aan koolzaad als start.

Dit is maaaaar 6 ha of te wel als we zo'n 1500 l olie / ha krijgen zo'n 9000 l.

Een begin voor .......

hopelijk meer, alleen rest mij de vraag hoe lang je koolzaad kan blijven planten... naar't schijnt zou dat de bodem echt leeg zuigen.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Nog een aanvulling:

Het zit zo dat mij tijdens een telefonisch onderhoud met de kabinets-chef van Reynders het volgende werd gezegd:

''we zullen een kwaliteitsnorm voorzien voor de koolzaadolie, waarin rekening zal worden gehouden met de percentages van meerdere stoffen die in de olie aanwezig zijn. Er zal dus maar een bepaalde hoeveelheid water in mogen zitten, het vlampunt krijgt een bepaalde waarde, evenals de dichtheid van de olie, de energetische waarde,...''

En nu ga je mij niet vertellen dat je een boer zo ver gaat krijgen om, buiten het feit dat hij zelf moet persen, zelf voor de verkoop moet zorgen,... zich ook nog eens gaat bezig houden met deze (vaak zeer dure) kwaliteitscontroles...

In dat kabinet spreken ze elkaar zo hard tegen, dat het schandalig is om te horen.
    edited November 2005
    't is verschrikkelijk

steun me in m'n machtsgreep, ik beloof dat ik er iets aan doe ;) :twisted:
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Ola, zijn er plannen? 8)
    Mijn steun heb je voor 100%
  • johan PPO Burner
    edited November 2005
    Wat betreft dat koolzaad telen,

Je bent helemaal verkeerd zeveneens, we zijn hier reeds geruime tijd mee bezig en hebben het tegenovergestelde vastgesteld.

Na de oogst van het koolzaad is er een enorme doorworteling, het grondleven en daarmee bedoel ik bacteriën, regenwormen en andere bodemflora en fauna is tegenover andere teelten gewoon fantastisch, het krioelt van bodemverbeteraars.

Daarom ook is koolzaad een teelt zeer geschikt als basisteelt voor tarwe, dus kan in een rotatie ingebouwd worden gerst-koolzaad-tarwe, i pv gerst-suikerbieten-tarwe.

Er is dus nog een enorme kapaciteit (in Belgische termen) voor de koolzaadteelt.

En wat betreft bemesting, koolzaad hoeft bijlange niet zoveel voedingsstoffen als suikerbieten of aardappelen.

Johan.
  • edited November 2005
    Heb net gezien op ppo.be dat er maandag een debat is met minister Tobback over de auto's en het leefmilieu (in Zellik).

http://www.ppo.be/240.asp?l=1

Heb net even een mail gestuurd om me in te schrijven.
    Zal eens zien wat hij te vertellen heeft bij deze (schijn)maatregelen voor biodiesel en PPO.
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    Greggy said:

Heb net gezien op ppo.be dat er maandag een debat is met minister Tobback over de auto's en het leefmilieu (in Zellik).

http://www.ppo.be/240.asp?l=1

Heb net even een mail gestuurd om me in te schrijven.
    Zal eens zien wat hij te vertellen heeft bij deze (schijn)maatregelen voor biodiesel en PPO.

Mij kan je ook verwachten!

Bruno Tobback is ook bezig met frituurolie, zeer benieuwd wat hij daarover te zeggen heeft want via zijn kabinet heb ik hem nog niet kunnen bereiken.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    Is het mogelijk om na afloop een nieuwe toppic te openen onder 'Wetgeving België' i.v.m. het verloop van het debat?

Want helaas kan ik er niet bij zijn.

Groeten,
    Dries
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    Is goed Dries, indien je zelf nog vragen hebt die je wil voorleggen, shoot them, dan stel ik ze voor je.
    edited November 2005
    johan said:

Wat betreft dat koolzaad telen,

Je bent helemaal verkeerd zeveneens, we zijn hier reeds geruime tijd mee bezig en hebben het tegenovergestelde vastgesteld.

Na de oogst van het koolzaad is er een enorme doorworteling, het grondleven en daarmee bedoel ik bacteriën, regenwormen en andere bodemflora en fauna is tegenover andere teelten gewoon fantastisch, het krioelt van bodemverbeteraars.

Daarom ook is koolzaad een teelt zeer geschikt als basisteelt voor tarwe, dus kan in een rotatie ingebouwd worden gerst-koolzaad-tarwe, i pv gerst-suikerbieten-tarwe.

Er is dus nog een enorme kapaciteit (in Belgische termen) voor de koolzaadteelt.

En wat betreft bemesting, koolzaad hoeft bijlange niet zoveel voedingsstoffen als suikerbieten of aardappelen.

Johan.

Ah das fantastisch nieuws :)
    't Had best gekund dat het niet was, maar ik stelde me de vraag maar hoor 8)
  • dries006 PPO Wannabe
    edited November 2005
    [quote=Marc De Mesel]Is goed Dries, indien je zelf nog vragen hebt die je wil voorleggen, shoot them, dan stel ik ze voor je.

Ik heb wel een vraagje voor onze vriend:

''Hoe zit het met de wetgeving betreffende PPO gebruikt om je huis mee te verwarmen, een aggregaat op te laten draaien, je kassen te verwarmen, enzovoort...?''

Alvast bedankt Marc!

Groeten,
    Dries
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    ok dries, komt in ordnung!
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    Marc,

zoals beloofd op het debat, de gegevens van de medewerker van Tobback:

Tom van Ierland
    Medewerker cel Leefmilieu van de Minister van Leefmilieu en Pensioenen,
    Tel: 00 32 (0) 2 238 28 27
    Fax: 00 32 (0) 2 230 38 95
    E-mail: [email]tom.vanierland@health.fgov.be[/email]
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    Hartelijk Dank Greggy,

Blij je ontmoet te hebben.

Dries, ik moet je teleurstellen maar heb je vraag ivm ppo als brandstof voor electriciteit en verwarming niet voorgelegd. Het debat was zeer gefocust op de auto en alternatieven. Het was ook dermate kort dat ik amper mijn eigen vraag heb kunnen stellen.

Achteraf, bij de drink, was er zeker ruimte om die vraag voor te leggen aan enkele individuen maar ook daar ging mijn energie volledig op aan Tobback die het idee om rechtstreeks te rijden op frituurolie afwees als onpraktisch, niet gewenst.

Ik ga sowieso een mail sturen naar de kabinetsmedewerker van Tobback hierboven vernoemd en zal je vraag erbij stellen.
  • 58willy PPO Newbie
    edited November 2005
    to greggy

mag ik bescheiden de vraag stellen of er niet gesproken werd over de afschaffing van de accijns op de PPO ?
    dank U
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    58willy,

jawel, daar werd over gesproken, maar eerst moet de norm er komen vooralleer de accijnzen afgeschaft worden.
    De maatregel van Reynders om enkel bij de boer te tanken is niet relatisch volgens Tobback.

Bij de verkoop van PPO aan particulieren zal ook nog eens 21% BTW moeten aangerekend worden en geen 6% omdat het niet meer gaat om een voedingsproduct.

Greets,

Greggy
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    Dag Dries, ik heb je vraag per email voorgelegd, dit was zijn antwoord:

Beste,

Goede vraag. Artikel 416 van de programmawet van 27 December 2004 stelt het volgende:

Art. 416. De energieproducten waarvoor in artikel 419 geen tarief inzake accijnzen is vastgesteld en die bestemd zijn voor gebruik,

worden aangeboden voor verkoop of worden gebruikt als motor- of verwarmingsbrandstof, worden belast tegen het tarief van de gelijkwaardige

motor- of verwarmingsbrandstof, naargelang van het gebruik dat ervan gemaakt wordt.

Ook hier lijkt het mij dus dat u accijnzen moet betalen. Voor meer informatie gelieve contact te nemen mevrouw Els Desagher van de administraite Douane en Accijnzen op het nummer 02 336 27 74.

Mvg,

Tom
  • Greggy PPO Burner
    edited December 2005
    Hmmm, terug een mail gestuurd naar 't kabinet van minister Tobback.
    Belangrijkste uit het antwoord: "Hopelijk kan het KB afgerond in het eerste trimester 2006 zodat er meer duidelijkheid is".

Dus de nieuwe regeling is nog niet voor morgen :-(
  • Raf PPO Newbie
    edited January 2006
    De bedoeling van onze regering is weer heel simpel zoals altijd.
    Ze willen over alles controle hebben en alles dient geregistreerd te worden

Hetzelfde is enkele jaren terug met LPG gebeurt.
    Vroegen mocht iedere doe het zelver zelf een LPG installatie inbouwen. wat eigenlijk ook niet veel voorsteld. Daarna na de technische controle om te kijken of alles in orde was en rijden maar. Maar ja, dan loopt vadertje staat natuurlijk 21% btw op de inbouwkosten mis. Daar komt nog bij dat veel installaties in het buitenland of tweedehands gekocht werden. Dus niets voor de schatkist.
    Enkele jaren terug heeft men dus beslist om het zelfinbouwen te verbieden. Alleen erkende installateurs mogen inbouwen. ze hebben toen eerst een premie gegeven van 500€, die de toen dun gezaaide inbouwers er integraal bijtelden. Ik begrijp ook wel dat die mensen iets meer moesten vragen omwille van de strenge eisen die aan hun werkplaats gesteld werden, maar zo veel???

Met PPO gaat het juist dezelfde weg op, je moet alles laten doen, zodat de staat het weet en er 21% op verdient, dat is de enige uitleg.
    Veiligheid is bij PPO geen probleem, daar het niet schadelijk en niet ontvlambaar is. Dus ik zie geen andere uitleg als de financiële.

De accijnsvrijstelling zal misschien komen, maar dan kan je de koolzaadolie bij enkele pompen tanken aan de prijs van diesel. Hierdoor gaan ze natuurlijk het belangrijkste uit het ook verliezen; door de hobby mensen word veel geprobeert en getest, dit kan alleen maar positief zijn.

Ik heb ook al met ministeries gemaaild over de accijnsvrijstelling, en na drie maal doorverwezen te zijn op 4 maanden heb ik toch een antwoord gekregen;

Geachte heer

1) Artikel 416 van de Programmawet van 27 december 2004 stelt dat energieproducten waarvoor in artikel 419 geen tarief inzake accijnzen is vastgesteld en die bestemd zijn voor gebruik, worden aangeboden voor verkoop of worden gebruikt als motor- of verwarmingsbrandstof, worden belast tegen het tarief van de gelijkwaardige motor- of verwarmingsbrandstof, naargelang van het gebruik dat ervan gemaakt wordt.

Artikel 417 van dezelfde Programmawet bepaalt verder dat naast de in artikel 415 genoemde belastbare producten eveneens tegen het tarief inzake accijns van de gelijkwaardige motorbrandstof wordt belast, elk product dat bestemd is voor gebruik, wordt aangeboden voor verkoop of wordt gebruikt als motorbrandstof, als additief of als vulstof in motorbrandstoffen.

Naast de in artikel 415 genoemde belastbare producten wordt tegen het tarief inzake accijnzen van het gelijkwaardig energieproduct belast elke andere koolwaterstof, turf uitgezonderd, die bestemd is voor gebruik, wordt aangeboden voor verkoop of wordt gebruikt als verwarmingsbrandstof.

"Alternatieve brandstoffen" worden dus inderdaad onderworpen aan accijnzen. De accijnzen die van toepassing zijn, zijn de accijnzen die betaald dienen te worden op de gelijkwaardige motor- of verwarmingsbrandstof. Een spontane aangifte ten verbruik (ACC 4) dient inderdaad ingediend worden bij de bevoegde kantoren der douane en accijnzen.

De vandaag geldende accijnstarieven voor gasolie (motorbrandstof) met een laag zwavelgehalte zijn als volgt:

- accijns: 198,3148 EUR/1.000 liter;
    - bijzondere accijns: 128,1206 EUR/1.000 liter;
    - bijdrage op de energie: 14,8736 EUR/1.000 liter

- totaal: 341,3090 EUR/1.000 liter

Met betrekking tot een accijnsvrijstelling van koolzaadolie (GN-code
    1514) gebruikt als motorbrandstof (zoals voorzien in artikel 32 van de Programmawet van 11 juli 2005, Belgisch Staatsblad van 12 juli 2005), kunnen we u meedelen dat deze vrijstelling nog niet van kracht is.
    Verder kunnen we geen datum vooropstellen vanaf wanneer deze vrijstelling van kracht wordt.

Hoogachtend,

Els De Sagher

Inspecteur
    Centrale Administratie der douane en accijnzen Dienst Accijnsprocedures

02 336 27 74
    [email]els.desagher@minfin.fed.be[/email]
  • dries006 PPO Wannabe
    edited January 2006
    Hopelijk kunnen ze het waarmaken een KB te schrijven de eerstkomende maanden, want volgens mij zitten er zovelen (zoals ik) puur en alleen op een duidelijke richtlijn en wetgeving te wachten zodat het duidelijker wordt welke stappen er moeten worden ondernomen om PPO de markt op te duwen en beschikbaar te maken voor iedereen.
  • pieter_brodeoux PPO Newbie
    edited January 2006
    Halloo,

dus eigenlijk mogen we nog altijd niet rijden op een plantaardige brandstof?
    ook niet na wat er de laatste dagen in het nieuws gekomen is.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited January 2006
    Er zijn nog steeds geen duidelijke richtlijnen wat betreft de formaliteiten rond het rijden op PPO. Er zal hopelijk een van de volgende maanden een KB geschreven worden waarin er meer duidelijkheid moet komen omtrent het legaal rijden en verkopen van PPO.

Over wat er ondertussen al mogelijk is via de douane, zal je je moeten wenden tot anderen, daar ben ik niet 100% van op de hoogte...
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited January 2006
    zoals raf al vermeld heeft zit ook ik absoluut NIET MEER op die belachelijke defiscalisering zit te wachten , want voor mij is het enkel nadelig, in 2005 ben ik met mn omgebouwde wagen naar technische keuring geweest waar de stationchef zelfs vol lof was over mn ombouw,waarna hij me vrolijk vertelde dat hij me adviseerde om bij de volgende keuring in 2006 mn ombouw uit te bouwen of niet te vermelden i.v.m de regelgeving van de defiscalisering, wanneer die defiscalisering rond is moet je bij je ombouw een attest voorleggen van een "erkend ombouwstation" m.a.w.
    om van die defiscalisering te kunnen genieten moet je eerst +/- 2000€ investeren, waarvoor ik geen zin heb,+het feit dat de olie die gedefiscaliseerd wordt volgens mij kunstmatig duur zal worden gehouden (je bent verplicht een aankoopbewijs bij je te hebben van die goedgekeurde olie),dus defiscalisering is zeker niet voordelig voor een doe het zelver als je het mij vraagt,zal wel accijnzen blijven betalen zoals ik nu ook doe!!!
Sign In or Register to comment.