Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Waarom verstuiveropeningdruk verhogen en pomp vervroegen?

Simon PPO Newbie
edited May 2008 in Algemene Techniek
Ik merk dat de algemene opvatting onder PPO rijders bestaat dat de openingsdruk van de verstuivers verhoogd moet worden. Datzelfde merk ik voor het 'vervroegen' van de pomp.
Kan iemand mij onderbouwd uitleggen waarom deze opvatting bestaat?

Comments

  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Volgens mij verbrand ppo langzamer dan diesel, hogere inspuitdruk zorgt dan voor een betere verstuiving dus betere en snellere verbranding. De drukgolf die van de plunjer in de pomp naar de verstuivers gaat gaat misschien in ppo langzamer dan in diesel? Vandaar pomp vervroegen?
    Allemaal theorie, ik ben geen profi.
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Een hogere openingsdruk, zorgt niet per definitie voor een hogere inspuitdruk.
    Een hogere inspuitdruk, zorgt niet per definitie voor een betere verstuiving. Een betere verstuiving zorgt niet per definitie voor een snellere verbranding.....

    Is iemand bekend wat het cetaangetal van PPO is?
  • edited November 2005
    het verhogen van de openingsdruk heeft meer nadelen als voordelen en wordt door de meeste duitse ombouwers niet gedaan.
    als je de openingsdruk verhoogd begint je inspuiting later en is korter,dit moet je dan weer compenseren door het inspuittijdstip te vervroegen en de max opbrengst hoger af te stellen.

    cetaangetal ligt 6 tot 8 punten lager als bij dieselolie afhankelijk van de soort olie
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Ik ben het met je eens Brendan, daarom informeer ik naar de onderliggende redenen van deze in mijn ogen foute opvatting. Als je de openingsdruk verhoogd heeft dat alleen maar nog hogere inspuitdrukken tot gevolgd. Deze worden toch al onaangenaam hoger bij gebruik van PPO (viscositeit) dus daar zit je niet op te wachten.

    Dat dat de reden is dat het inspuittijdstip vervroegd moet worden ben ik weer niet met je eens. Die invloed is in de eerste plaats nihil, maar eveneens door de hogere viscositeit van PPO zal een mechanische verdelerpomp automatisch al meer vervroegen.

    Is er een betrouwbare bron die kan bevestigen dat PPO een cetaangetal van +/- 44 heeft?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    simon zei :

    Een hogere openingsdruk, zorgt niet per definitie voor een hogere inspuitdruk

    De openingsdruk van je verstuiver verhogen.
    Wat betekent dit? Ik denk dat velen dit niet goed kunnen voorstellen en begrijpen. Zal het daarom eens simpel uitleggen.

    Elke pomp kan veel hogere drukken opbouwen, dan nodig zijn voor een goede werking en verbranding. Het bepalen van die drukken (die dus de reele inspuitdruk is), doe je aan de hand van je verstuivers.
    Je zorgt ervoor dat de verstuivers pas kunnen inspuiten als bv. de druk 130 bar is. Als de pomp druk opbouwt, kan deze druk pas weg via de verstuiveropening, als die druk 130bar heeft bereikt.
    Het volume aan brandstof die deze druk heeft (in hogedrukgedeelte van de pomp en de verstuiverleidingen) is zo klein, dat door de verstuivers te openen, de verdere opbouw en verhoging van druk bijna wegvalt.
    Dat wil zeggen: de druk klimt niet verder op naar bv. 400 bar (die de pomp makkelijk aankan en ook maakt, als de verstuiver niet opent), maar blijft zo rond de 130 bar inspuiten.

    Verhoog je de openingsdruk (want dat is het eigenlijk) van je verstuiver naar bv. 150 bar, dan opent deze dus pas als de pomp 150 bar heeft opgebouwd. De verdere inspuiting verloopt gebeurd dus ook aan +- 150 bar. Minder kan niet meer, omdat de verstuiver niet opent onder die 150 bar.

    Wat zijn nu de gevolgen van dit verhogen?
    De pomp doet er een fractie langer over om deze hogere druk op te bouwen (plunjer moet ietsje meer afstand afleggen)Let wel: zeer minimale verschillen natuurlijk.
    Om deze periode van "verlenging" nu terug te brengen, vervroeg je het tijdstip waarop de pomp de druk begint op te bouwen. Zo bekom je dus dat de verstuiver zijn brandstof inspuit op identiek hetzelfde ogenblik als normaal zou zijn (neem nu aan bv. 5° voor bovenste dode punt).

    Dit heeft op zich allemaal niets met de ppo te maken.
    Het 1 is een gevolg van het ander.

    Waarom doe je dit nu?
    Wel, om toch een iets betere verneveling te hebben (is wel degelijk zo, dat bij hogere drukken, de verneveling fijner is). Hierrond valt niet te twisten. Voor zij die dit betwijfelen, probeer zelf eens, of ga eens kijken bij een revisiebedrijf of garage met verstuivertester.

    Omdat ppo niet slechter ontbrandt, maar wel wat later, helpt het bij fijne vernevling om sneller te ontbranden.
    Ook hetzelfde verhaal terug voor het vervroegen van de pomp:
    Spuit je de ppo een fractie vroeger in, dan gebeurt de ontbranding zelf op net hetzelde tijdstip als anders met diesel zou zijn. (bv. onze 5) voor BDP)


    Voila,
    ik hoop dat dit 1 en ander duidelijk maakt voor velen.

    Groeten,
    Nero
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    simon zei :

    Als je de openingsdruk verhoogd heeft dat alleen maar nog hogere inspuitdrukken tot gevolgd. Deze worden toch al onaangenaam hoger bij gebruik van PPO (viscositeit) dus daar zit je niet op te wachten.

    Neen hé!
    Eens de verstuivers openen (deze druk word door de verstuiver bepaald, niet door de brandstof), valt de tegendruk weg, en is er geen of minimale verdere drukopbouw meer.
    Dus geen hogere inspuitdruk door ppo .
    Ppo of gelijk welke brandstof veranderd niets aan de inspuitdrukken.

    Wel word de druk in de pomp iets hoger bij brandstoffen die "dikker" zijn. De totale druk die de pomp kan opbouwen, zou dus hoger zijn (in theorie) met ppo, dan met diesel. Maar vermits de verstuivers openen bij een vastgezette druk, is dit niet het geval.


    Enkel voor commonrail geldt dit niet. Hiet bepaald niet de verstuiver de openingsdruk, maar wel de stuurdoos.
    openingsrduk, hoeveelheid, snelheid,...alles wordt electronisch geregeld.

    GRoeten,
    Nero
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Nero,

    Je probeert mijn stellingen, die waar zijn, te ontkrachten op foute aannames en argumenten.

    De inspuitdruk loopt veel hoger door als dat de openingsdruk van de verstuiver doet vermoeden. Zelfs bij de minst krachtige versies altijd nog 500 bar. Dan moet je wel een motor van zeker 20 jaar oud hebben. 10 jaar geleden werden de inspuitdrukken met de VP37 pomp (jij weet wat dat is) al 700 tot een goede 950 bar. De inspuitdruk wordt bepaald door de doorstroming van de verstuiver.
    Bij gebruik van PPO, wat veel dikker is, lopen daarom de inspuitdrukken hoger op. De verstuiver blijft immers ongewijzigd, alleen moet er nu een veel dikker brandstof door. Door de hogere inspuitdruk kan je inspuitpomp vervolgens weer kapot gaan....

    Vandaar mijn vraag, waarop deze algemene opvatting gestoeld is.
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Heeft iemand ondertussen misschien een bron voor mij waarin het cetaangetal van PPO beschreven wordt?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Simon said:

    Je probeert mijn stellingen, die waar zijn, te ontkrachten op foute aannames en argumenten.

    Hoi Simon,

    Welkom op dit forum. Zonder kwalijke bedoelingen hoor maar ik stel me de volgende vraag: Op welke basis steun jij voor deze kennis? Die mis ik een beetje in je uitleg... Je zegt zondermeer dat onze algemene aannames fout zijn.
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Sorry,
    Vanuit mijn lange ervaring in mijn beroep (inspuitsysteemspecialist) kom ik zeer dicht in aanraking met de kennis van de 1e montage toeleveranciers, zoals Bosch. Daarnaast herleid ik praktijkervaring steeds terug naar de reeds bekende theorie. Combineer dat met reeds meer dan een tiental jaren overmatige leergierigheid. En tel daarbij de overtuiging op om niets zomaar aan te nemen.

    Over het algemeen zijn de 1e uitrusters afwijzend over alternatieve brandstoffen. Dat onderbouwen ze ook goed. Die opvatting van afwijzing is al jaren doorgedrukt naar de aftermarkt. Ik ben al een tijdje aan het peilen wat voor technische knelpunten en opvattingen er zoal over PPO leven. Over dergelijke kwesties zoals deze over verstuiverdruk en pomptiming, zijn wij overtuigd dat dit een misvatting is. Door op deze website te posten probeer ik te toetsen of ik argumenten gemist heb. Uiteindelijk resulteert dat in een gezonde en gegronde stellingname voor ons bedrijf. In dit specifieke voorbeeld betekent dat vermoedelijk dat we mensen kunnen afraden geld voor verstuiverdruk verhogen en pompvervroeging uit te geven.

    Over het cetaangetal heb ik inmiddels wel wat gevonden op http://www.journeytoforever.org/biodiesel_yield.html

    Dus: graag argumenten die verstuiverdruk verhogen en pompvervroeging aanpassen kunnen goedpraten....
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited November 2005
    als ik op het metertje van een verstuivertester kijk voor een [bosch verstuiver van 130 bar] dan zie ik de druk echt niet veel oplopen als die door een veer ingestelde 130 bar.
    dus die 500 bar heb ik op het metertje van de tester nog nooit gezien, dus bij een normale brandstofpomp zal het wel niet veel anders zijn.
    de viscositeit maakt volgens mij wel wat uit, omdat het gewoon moeizamer door de verstuiveropening gaat, probeer er anders maar eens vet door te pompen, dan wordt de druk in de leiding echt wel hoger denk ik.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Simon said:

    Sorry,
    Vanuit mijn lange ervaring in mijn beroep (inspuitsysteemspecialist) kom ik zeer dicht in aanraking met de kennis van de 1e montage toeleveranciers, zoals Bosch. Daarnaast herleid ik praktijkervaring steeds terug naar de reeds bekende theorie. Combineer dat met reeds meer dan een tiental jaren overmatige leergierigheid. En tel daarbij de overtuiging op om niets zomaar aan te nemen.

    Over het algemeen zijn de 1e uitrusters afwijzend over alternatieve brandstoffen. Dat onderbouwen ze ook goed. Die opvatting van afwijzing is al jaren doorgedrukt naar de aftermarkt. Ik ben al een tijdje aan het peilen wat voor technische knelpunten en opvattingen er zoal over PPO leven. Over dergelijke kwesties zoals deze over verstuiverdruk en pomptiming, zijn wij overtuigd dat dit een misvatting is. Door op deze website te posten probeer ik te toetsen of ik argumenten gemist heb. Uiteindelijk resulteert dat in een gezonde en gegronde stellingname voor ons bedrijf. In dit specifieke voorbeeld betekent dat vermoedelijk dat we mensen kunnen afraden geld voor verstuiverdruk verhogen en pompvervroeging uit te geven.

    Over het cetaangetal heb ik inmiddels wel wat gevonden op http://www.journeytoforever.org/biodiesel_yield.html

    wat het cetaangetal betreft, lijkt me plantaardige olie dus zeker niet hoeven onder te doen voor dino (cet 50)?

    het is logisch dat de fabrikanten weigerachtig staan tegenover het gebruik van ppo in hun producten. Ze zijn daar immers niet voor ontwikkeld. Wat het gebruik van ppo betreft is het nog steeds experimenteren.

    De ligfietsen die ik ontwikkel zijn ook niet gegarandeerd voor het gebruik met olifanten ;) de eindgebruiker kan echter wel proberen te puzzelen hoe hij dit mogelijk kan maken...

    technisch gezien, zouden de injectoren en pomp volledig herzien moeten worden om écht optimaal te zijn.

    Anderzijds denk ik dat de zaken die proefondervindelijk de resultaten al verbeterd hebben zeker niet te onderschatten zijn.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    hallo Simon,

    Ik ben ook brandstofspecialist en inspuitspecialist bij een revisiebedrijf. Heb jaren ervaring en scholing achter de rug.

    Wat je zegt klopt gedeeltelijk, maar niet helemaal.

    Inderdaad bouwt een VP pomp hogere drukken op.
    Maar geen gewonde Ve of dpc-pomp van lucas.
    Die werken nog altijd op lagere drukken.

    Het viscoser zijn van ppo, veranderd niets aan de reele drukken tijdens de inspuiting.
    Dat zou je toch al eens moeten getest hebben, als je daar strijd zou willen over voeren. Ik heb dit al getest. Niks verandering. Nul.
    Dus je stelling "als kenner" is GEEN WAAR en volledig ONTKRACHTIGD.

    Denk dat je een boekenwurm bent, die geen praktische ervaring heeft.

    Nero
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Vervroegen van timing wordt zoveel toegepast bij oudere motoren die al wat versleten zijn. Dit bij gewoon rijden op diesel. Geen sprake van ppo.

    Dus dat dit geen effect heeft, klopt ook niet.

    Probeer maar eens BV. bij een oudere golf (III) die al veel slijtage vertoont, de pomp wat te vervroegen. Je zult zien: Beter starten, beter draaien,..kortom het heeft effect.


    Ik wil ook niet zomaar vervroegen voor het rijden op ppo, maar het helpt wel.
    Dit kan je best zelf zien, als je het uittest.
    Ikzelf heb dit bij meerdere auto's (voorla deze van mezelf natuurlijk) al uitgebreid uitgetest. Zowel vervroegen, verlaten, op normaal tijdstip, zonder drukverhoging,...noem maar op. Het is begonnen als curiositeit en ui interesse om te zien wat het zou geven. Spelen en leren zoals ze zeggen.
    Wel, ben tot de praktische bevinding gekomen dat de motor beter loopt, beter trekt, rustiger is,... met het vervroegen van de pomp. Wat betreft de verhoging van de inspuitdruk, daar kan je over discussieren. Dat verschil is niet zo duidelijk te horen en te zien.


    Probeer zelf eens wat, in plaats van gewoon te schrijven!!!
    Leer eens al doende!!
    Je zal dan je mening wel herzien

    nero
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Het lijkt dat je een tikkeltje geirriteerd bent, getuige de vervelende opmerkingen die je maakt.

    Ik heb er geen baat bij om jou te overtuigen. Dit is een peiling.

    Graag zou ik nog wat meer reacties van verschillende mensen hebben over de argumentatie over de verstuiverkwestie en pompvervroeging.
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited November 2005
    na mijn eigen ervaring met de verstuivertester sluit ik me bij nero aan, ik heb een aantal zaken in de praktijk gezien en zelf uitgeprobeerd.

    bij m,n peugeot xud 9 motor maakt vervroegen uit, bij m,n perkins direct ingespoten diesel, is het effect van vervroegen veel minder.
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Is inderdaad ook iets om rekening mee te houden, indirect of direct ingespoten.

    Met een hoger Cetaangetal zou het eigenlijk in het algemeen moeten leiden tot een beter lopende motor. Ik ben nieuwschierig of er meer mensen zijn die dezelfde ervaring hebben met indirecte motoren of directe motoren.
  • edited November 2005
    de maximale inspuitdruk kan bij een vp37 oplopen tot 800 bar bij een vp44 tot 1800 bar, dit geld dan bij gebruik van gatverstuivers in een di motor.
    deze pompen werden ook door bmw gebruikt op idi wervelkamer motoren
    met tapverstuivers die een veel grotere doorlaat hebben als gatverstuivers.
    bij deze motoren net als alle andere idi motoren komt de inspuitdruk niet boven de 300bar uit.
    bij idi motoren is het zinloos om met hogere drukken te werken omdat de wervelkamer er voor zorgt dat de brandstof goed vernevelt de verbrandingskamer in komt, terwijl bij di die hoge drukken noodzakelijk zijn om goede verneveling te krijgen bij hoge toerentallen en belasting.
    een hogere openingsdruk zorgt nooit voor een hogere inspuitdruk.
    hogere openingsdruk zorgt er voor dat er bijna geen voorinspuiting meer is terwijl dit op ppo zeer gewenst is om de verbranding in te leiden.
    verhoging van openingsdruk zal op een testbank met testvloeistof van 25c
    wel tot betere verneveling zorgen maar of dit bij ppo van -5c ook op gaat denk ik niet.
    het cetaangetal en goede verneveling heb je bij -5c geen reet aan als je vlampunt 200c hoger ligt als bij diesel.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited November 2005
    Heeft iemand de mogelijkheid om op een testbank het effect van een verhoogde inspuitdruk met ppo en diesel te vergelijken? Lijkt mij dat dit dan enige duidelijkheid schept en zo geen theoretisch verhaal blijft.
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Bedankt gast, voor je ondersteuning. Maar hoe kom je bij een ca 200 hoger vlampunt terrecht? Dat zou betekenen dat het pas bij 420 graden in de brand gaat...

    Roland,
    Ik denk dat niemand graag PPO in zijn verstuivertester wil hebben. Je hoeft ook weer niet helderziend te zijn om te begrijpen dat de inspuitdruk hoger zal worden als je een dikkere brandstof door dezelfde gaatjes probeert te persen.
  • edited November 2005
    simon vlampunt diesel is ongeveer 60c en ppo vanaf 180c tot 260c afhankelijk van het soort olie.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Bij een compressietest van de cylinder gebruik je zo'n manometer die blijft hangen. Ongetwijfeld bestaat er ook zoiets wat je aan een inspuitleiding kunt hangen met een t-stuk??

    Het verhaal van Nero bevalt me wel. Als een injector opent bij 160 bar, opent hij bij 160 bar. Daarna is er geen drukopbouw meer, lijkt me.
    Het zou nog wel zo kunnen zijn dat de plunjer zo snel gaat dat na opening van de injector alsnog meer druk word opgebouwd omdat door de traagheid van de brandstof deze een zekere tijd zal nodig hebben om in beweging te komen.
    Dit gaat wel ver he?
    Een manometer kan uitsluitsel geven.
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Over de inspuitdruk wil ik eigenlijk niet veel meer zeggen. Ik kan wel met hoofdletters gaan schrijven maar dat overtuigd nog niet denk ik. Sla je documentatie er maar op na. Dan komen jullie er wel achter. Vergeet niet dat het niet gaat om welk verhaal je wel aanstaat of gelooft. Het draait om feiten en die heb ik gemeld.
    Ik ben er wel uit, het is niet nodig om openingsdruk te verhogen en de pomp te vervroegen uit PPO overwegingen.

    Over het vlampunt:
    Oh, bedoelen jullie dát vlampunt....
    Dat is de laagste temperatuur waarbij er een 'ontsteekbaar' mengsel vormt boven de vloeistof. Het vlampunt moet niet worden verward met de zelfontbrandingstemperatuur. Dat is de temperatuur waarbij brandstofdamp/lucht mengsel spontaan tot ontbranding komt. Van diesel is dat ongeveer 220 graden. Wat is de zelfontbrandingstemperatuur van PPO?
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited November 2005
    Beste Simon

    Als het voor jou niet nodig is een en ander te wijzigen, kun je me dan uitleggen hoe het komt dat m'n bussie nagenoeg niet naar een oliebollenkraam ruikt als ik m'n start vervroeger uit heb getrokken en als ik die in druk de achter liggers beginnen te klagen over de stank.
    Dan gaat het toch over eerder inspuiten, of ben ik nu gek :?:

    Ik heb dit meerdere keren uit geprobeerd op buren en andere kennissen, en iedere keer met het zelfde resultaat.

    En over de verstuivers praat ik dan nog niet omdat ik daar geen ervaring mee heb.

    mvg Henk
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Nee, je ben niet gek henk. Je hebt gewoon een argument om de pomp vroeger te zetten voor jouw situatie.

    Het zou niet nodig moeten zijn, aangezien ik dus nu aan de weet gekomen ben dat het cetaangetal van PPO hoger is. Dus de gewilligheid tot zelfontbranding is dik in orde. Dat wat je desondanks ruikt zijn koolwaterstoffen. Door vroeger te beginnen met inspuiten, start de verbranding eerder, en onstaan er minder koolwaterstoffen, maar MEER stikstofoxiden.

    Een hoge koolwaterstofuitstoot kan worden veroorzaakt door brandstof met een laag Cetaangetal, een slechte compressie (vervuiling,klepspeling), een laat inspuitmoment (een pomp die te laat staat afgesteld), slechte verneveling bij IDI, of bij een DI, te grote druppels (slechte verstuivers of hoge viscositeit van brandstof). Door aan de vervroeger te trekken compenseer je dergelijke tekortkomingen. Ook moet je inzien dat door gebruik van PPO dergelijke manco's versterkt zichtbaar worden.

    Wat ik me nou afvraag Henk, als bij jouw auto geen technisch manco van toepassing is uit dit lijstje, is jouw ervaring dan typerend voor PPO gebruik bij een indirect ingespoten dieselmotor?
    Ook als je geen Henk heet mag je reageren......
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited November 2005
    Tja ik ga er eigenlijk van uit dat m'n bussie wel goed is ff gekeken naar de uitslag van de roet meting welke volgens de garage uitstekend was. Hij mag 3.0 hebben en was 0.59 gemiddeld over de drie metingen
    Of de verstuivers ,kleppen en zuigerveren goed zijn, kan ik natuurlijk niet zo bevestigen, het blokje heeft 197000 km gelopen, als dat al klopt.
    En van z'n verleden weet ik niks. Dus in dit geval kan ik ook niet met zekerheid zeggen dat het typerend is voor PPO in dit soort wagens.

    mvg Henk
  • Simon PPO Newbie
    edited November 2005
    Brendan,

    Heb je een bronvermelding voor jouw Cetaangetal van 39?
    De definitie van een vlampunt is zoals ik omschreven heb. Het staat omschreven in de EN590 normering, maar kijk ook maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlampunt
    Het vlampunt is daarmee vooral een veiligheidskwestie m.b.t. vervoer en opslag.

    Bedoel je met verbrandingstemperatuur soms zelfontbrandingstemperatuur?

    Wie weet hoe hoog die is?
    Hoe zijn ervaringen verder met pompvervroegen en verstuiverdruk verhogen?
  • edited November 2005
    dit bericht bevatte te veel verwaringen of foute defeniëringen. om een ellenlange zinloze discussie te voorkomen is het gewist.

    excuses hiervoor aan gast brendan.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Misschien niet het beste topic om weer in te beginnen, maar ik hoop dat en nog animo is :?

    Ik heb alles uitgegeten om te gaan ombouwen. Nu nog de keuze maken of ik, na ombouw, aangepaste verstuivers wil en/of pomp vervroegen. Eea is me duidelijk geworden in het voorgaande verhaal.

    Bij een elsbett kit zitten nieuwe gloeistiften en nieuwe verstuivers :!: Deze lui hebben, nach verstorben Rudolf, toch veel ervaring. Er zal dus een reden voor zijn. Kan iemand dit toelichten, wat is er anders aan deze verstuivers, waarom andere gloeistiften?

    Ik heb de lokale dieselspecialist gesproken en hij zegt: "Als een diesel goed loopt, in één keer aanslaat en niet rookt, afblijven, ook op ppo"

    Toch blijft het aan je knagen, of hebben jullie dat niet???
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Tim said:

    Ik heb de lokale dieselspecialist gesproken en hij zegt: "Als een diesel goed loopt, in één keer aanslaat en niet rookt, afblijven, ook op ppo"

    Dat ben ik toch echt niet met hem eens !

    Mijn auto sloeg in 1x (startmotor deed net 1 omwenteling) aan. Maar op APO kwam ik er toch achter dat ze slecht waren. (auto rookte nooit, en ik had ook nooit problemen met de roetmeting) Nu ik nieuwe heb merk ik pas echt hoe slecht ze wel niet waren. (ook op diesel)


    Elsbett laat niet veel info los over de verstuivers.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Hoi,

    Die verstuivers zouden 5 gats ipv 4 gats kunnen zijn, druk aangepast.
    Die gloeikaarsen zijn langgloeiers voor een betere start.

    Ik heb aangepasteverstuivers als de pomp vervroegt kan worden ga ik dat doen en testen. als het slechter is dan draai ik hem weer terug.

    Groet

    Drappie

    PS: die diesel specialist is niet gecertificeerd in PPO kunde ik wel kijk maar naar mijn titel !!


    :wink:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    om nogmaals alles op 1 rijtje te zetten:

    Ik heb op het werk een zeer moderne verstuivertester van Hartridge tot mijn beschikking. Met inwendige pc die verneveling controleert, flow, drukken, beeld,...Kortom alles.
    Op deze testbankheb ik al vele verstuivers getest op diesel, maar ook op ppo. Heb 2 dagen aan 1 stuk (bijna) de tester gevuld met ppo, en beginnnen proberen. Dit was vorig jaar. Ook de verstuivers veranderde ik constant. Druk hoger, druk lager, grotere nozzel-openingen.

    Mijn bemerkingen:
    Openingsdruk verhogen helpt bij ppo ,zeker. Anders zijn de "druppels" ppo te groot voor goede verbranding. Bij drukken van +- 20 bar hoger (bij 120 bar) waren de druppels ppo vergelijkbaarder met die van diesel. Wel met verwarmde ppo (was 50°, hoger ging de tester niet :cry: )
    Met koude ppo waren de druppels nog ietsje"dikker", maar viel goed mee.

    De verdere drukopbouw (want die is er inderdaad wel nog) (eerder schreef ik dat die bijna nihil was) veradnerd hiet niet veel door. Eenmaal de verstuiver open is, blijft die drukopbouw gelijkaardig.

    Je pomptiming aanpassen?
    :!: :!: Pomptiming is van cruciaal belang voor een goed draaiende motor!! Dit is nu net de finesse van het motorgebeuren. Dit is dus ook mijn stiel, mijn beroep. Hiervoor komen mensen van ver naar onze firma!!!
    Pomptiming moet zeker gecontroleerd worden , zeker bij rijden op ppo. Maar vervroegen? Wie zal het zeggen waar je pomp nu staat? Staat die nu wel goed? Is die al niet te laat of te vroeg? Vele pompen staan fabriek af niet perfekt. Telkens er een nieuwe distibutieriem gelegd wordt, moet de pomp opnieuw afgesteld worden. Helaas zijn er zeer weinig garages waar dit gebeurd. Is nochtans zeeer nuttig qua verbruik en vermogen!!

    Dus pomptiming controleren is zeker een boodschap. Op ppo zal hij iets vroeger moeten staan dan op pure diesel om even mooi te draaien.
    Dit ruik je, hoor je en zie je zeer goed. Al die dit al geprobeerd heeft, is hiervan overtuigd.
    Bij te late verbranding op ppo (dus pomp niet aanpassen) is er ZEKER VERMOGENSVERLIES!! Dit heb ik een 6tal maanden geleden nog getest op onze vermogenstestbank. Auto van 75pk (op diesel, was opel) had op ppo (verwarmd en omgebouwd, maar niet vervroegd) slechts 63 pk over!!
    Bij verzetten van pomp (lees vervroegen) kwamen we maximaal teug uit op 74 PK. Dus vervoegen had zeker nut. Logisch ook, omdat je verbranding niet compleet is. Dit rook je ter plekke zeeeeeer goed :P :P , baasje kwam met gekrulde neus uit z'n bureau gekropen om eens te kijken!! :wink:
    Vervolgens hebben we een omgebouwde ford escort op tester gezet. Motor was 1,8Td met 125pk op diesel. Rijd lekker de kar!!
    Op ppo kwamen we slechts op 118 pk! Na bijstelling van pomp bereikten we 130 pk!!! De man in kwestie zeeer content, want had nu meer pk's op ppo, dan oorspronkelijk op diesel!


    Tenslotte wil ik nog zeggen dat alle specificaties van motoren en fabrikanten gemaakt zijn voor diesel! Dus geeen betrekking hebben op ppo. Vergelijk die 2 niet met elkaar aub!!!

    Theorie blijft theorie. GEwoon doen zegik, en dan merk je wel wat ik hierboven heb beschreven!!

    Groeten,
    Nero
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Zo das duidelijk :!:

    Die gloeikaarsen zijn langgloeiers voor een betere start.

    Dit heeft toch niets met de stiften te maken? Het tijdrelais bepaald toch hoe lang er spanning op staat en dus hoelang ze gloeien :?: Wellicht worden ze warmer?

    ik wel, kijk maar naar mijn titel !!

    Daarom vroeg ik hier ook om bevestiging, LORD Maximus :!: :lol:

    Dergelijke verstuivers zou je misschien los bij ppo-systems kunnen kopen.

    Eigenlijk zou ik dan het volgende wel willen.
    - Onaangepast op de testbank
    - Onaangepast op ppo de testbank
    - Met aangepaste verstuivers op de testbank
    - Met aangepaste verstuivers en wat timing finesse ala nero op de testbank

    Zal wellicht knaken kosten, maar dan kun je wel wat feiten op de site zetten. :arrow:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Yo baanbrekend werk zou ik zeggen.

    Die gloeisiften zijn langer in lengte en hebben een ander voorgloeirelais wat uiteraard langer voorgloeit ...

    Ik vond het stukje:

    Maar vervroegen? Wie zal het zeggen waar je pomp nu staat? Staat die nu wel goed? Is die al niet te laat of te vroeg? Vele pompen staan fabriek af niet perfekt. Telkens er een nieuwe distibutieriem gelegd wordt, moet de pomp opnieuw afgesteld worden. Helaas zijn er zeer weinig garages waar dit gebeurd. Is nochtans zeeer nuttig qua verbruik en vermogen!!



    mmm dat is bij mij zekers weten niet uitgevoerd bij het vernieuwen van de verstuivers..

    Sterker nog de garage kan van alles gedaan hebben en vooral niet gedaan hebben !!

    Roderen
    Druk testen
    PK test
    Pomptminig aanpassen uitlezen en goedkeuren !!

    Dus stuur maar lekker op naar Nero dan weet je een aantal dingen wel zeker voor het zelfde zo niet minder geld.

    groet

    Drappie
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2006
    @nero dank voor de uitleg.

    Weet je hier in Nederland (bij Gorinchem?) eem bedrijf dat geod op de hoogte is met deze technieken?
    Waar ik dus de verstuivers kan laten fixen, pomp goed zetten, etc?
    (voor later, als het zover is)
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Als we dit topic nu eens flink opschonen, en alle uitleg die nero heeft gegeven eens bij elkaar in dit topic zetten.

    Dan wordt het misschien wat duidelijker. Nu staan hele verhalen her en der en het echte doel van verhogen is moeilijk te volgen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Jah,

    Het is idd wel iets voor de FAQ bij algemene techniek, we zullen het opnemen. Of je het nu met Nero of anderen eens bent is een kwestie van eigen mening/interpretatie. Ook al ben ik het met jullie eens en vertrouw ik op de ervaringen/metingen die nero gedaan heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat hij de pacht in handen heeft. Misschien heeft z'n maat in het naburige dieseldorp al 10 boschies opgeblazen met vervroegen/druk verhogen en lopen deze blokken allemaal met 40 pk minder te ronken op a-ppo. :shock:

    Daarom kunnen we wellicht beter gewoon verder discussieren, zonder op te schonen, over wel of niet vervroegen/druk verhogen. Daar draait het forum tenslotte om!

    Cheers,
    Tim
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Hey,

    Wat is eigenlijk de invloed op je dieselen? De meesten van ons starten nog steeds op dino, en bij gebrek aan beter, rijden er ook op.

    Zou je motor op diesel niet teveel nadelen van het vervroegen/hogere inspuitdruk ondervinden?

    Cheers,
    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    @Udo,
    Ik heb goede verhalen gehoord over Klaas Hobo in Sleeuwijk, wel een Mercedes specialist maar wellicht doet ie ook Opel.

    Ingmar
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    door de druk te verhogen (openingsdruk) krijg je op diesel geen merkbare veranderingen.
    Vervroegen van de pomp kan op diesel wel goed merkbaar worden. Meestal in slechtere zin, helaas. Slecht dan in de zin van wat meer onverbrande diesel die in uitlaatgassen zi, ietsje minder pk's, meer blauwe rook,...
    Dit kan allemaal, maar zeker niet altijd en bij elke auto. Alles hangt af van hoe je pomp voordien stond afgeregeld. Bij velen is dit te laat, door ouderdom van motor, en slijtage van motor (compressieverleis) en pomp.
    Als je dan je pomp vervroegd, doet dit je ook veel goed op diesel.
    In princiepe zou hij zowieso vervroegd moeten worden in dat geval.

    Groeten,
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Nog een vraag die bij me opkwam:

    Voor de Lucas-pomp en verstuivers is de druk bij mijn motor +/-10 bar hoger dan voor het BOSCH-systeem.
    Waarom?
    Nu heb ik een BOSCH-pomp met Lucas-verstuivers, de druk staat dus 10 bar te hoog voor de pomp (zogezegd) maar, heeft dit dan ook hetzelfde effect als wanneer ik de BOSCH-verstuivers met verhoogde druk zou gebruiken of hangt het ook van het verstuivertype af?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;12485]Hey,

    Wat is eigenlijk de invloed op je dieselen? De meesten van ons starten nog steeds op dino, en bij gebrek aan beter, rijden er ook op.

    Zou je motor op diesel niet teveel nadelen van het vervroegen/hogere inspuitdruk ondervinden?

    Cheers,
    Tim

    Hangt ervan af, hoeveel er vervroegd wordt en welk vermogen je uit je motor haalt.
    Als ie perfect staat afgesteld voor op PPO te rijden, zal ie niet perfect op Diesel rijden en omgekeerd, lijkt me logisch.

    Bovenstaande is ook een van mijn beweegredenen om in de winter het bijmengen van een deel PPO bij de Diesel aan te raden...
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    wodan, motteballen :-)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    [QUOTE=ericzwiep;33144]wodan, motteballen :-)
    Hu? Leg eens uit... (Ben weeral eens niet mee)
Sign In or Register to comment.