Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

link (film) biodiesel

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    grappig filmpje! was dit iets van tell-sel of was het een comedie?

heel simpel thuis te doen met makkelijk te verkrijgen middellen... :lol:
    toch vermoed ik dat je in scheiding ligt zodra je dat ene vaatje om te mixen in je schuur zet, of dat de buren je ritueel op de brandstapel zetten... reken ook even op een inval van gemaskerde mannen in blauwe overall, je zou eens een aanslag voorbereiden... :twisted: goed plan, een drum methanol in je schuurtje!

goed, we hebben een bunker gebouwd om toch aan de slag te kunnen... de eerste 200ltr (ong 50gallon) gebruikte (welk restaurant produceert in godsnaam zoveel? en durft het dan nog af te geven zonder millieu-verklaring?) olie... oehps, millieu dienst op de stoep: "meneer, heeft u wel een vergunning voor opslag van keukenafval?" :oops: bijna vergeten: de "usualy free used cooking oil", moeten we die niet schoonmaken?
    na een kleine bijdrage aan de fooienpot voor ambtenaren gaan we verder... lekker mixen en de prut aftappen. mooi! wel 20ltr glycerine... waar dumpen we dat???
    volgende stap gaat beter. maar dan dat spoelen, water erbij... hoeft dat er niet meer uit?
    en na weer een fooitje voor de millieudienst voor het lozen van (industrieel?) afvalwater :roll: kan het dan eindelijk in de tank. wat jammer nou dat ze vergeten te zeggen dat de rubberen delen in je brandstofsysteem nog vervangen hadden moeten worden, maar met een beetje mazzel hoef je weinig te reviseren, als die lekkende leidingen en afdichtingen maar niet bij je uitlaat of turbo in de buurt waren zodat er niets verbrand is. die pech is heel zeldzaam. :?

resumerend:
    voor 3500 tot 4000 pleuro ($+tax+btw+invoerrechten+verzendkosten) rij je op je eigen, gratis millieuvriendelijke olie... met die 1000ltr die ik per jaar verstook moet ik toch 5 jaar rijden om gelijk op te gaan met diesel! als ik dan ook nog gewoon bij de supermarkt moet kopen omdat die hoeveelheid in nederland echt niet als afval te halen valt voor een particulier ben ik in 16 jaar :shock: wel uit de kosten toch?

dan ben je met een officieele ombouw echt goedkoper uit, om maar niet weer over het millieu te beginnen. toch maar wel over het millieu: 5500ltr gebruikte olie=500ltr glycerine+ongeveer 100kg tot 200kg vet- en kroketrestanten+afvalwater(hoeveelheid onbekend)+bijna 5000ltr bio-diesel, of 16500ltr=1600ltr glycerine+afvalwater. :( wat zou de bijbehorende hoeveelheid methanol en zo kosten?

conclusie (de mijne dan):
    gewoon zelf knutsellen of mengen levert toch een schonere wereld 8) op lijkt me, en heb je daarvoor niet genoeg verstand van ppo laat dan een ombouw doen die goedkoper en betrouwbaarder is.

bio-diesel heb ik tot nu toe nog steeds niet als volwaardig alternatief voor ppo gezien (maar dat was waarschijnlijk al opgevallen) mischien heb ik iets over het hoofd gezien. zo ja, laat iemand het me uitleggen. maar anders geloof ik dus echt niet in dit systeem.

"in the safety and comfort of your own garage..." :roll:

groeten martijn
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Ik geloof er ook niet in, maar waarom staan de fabrieken er dan? Ook in Nederland worden ze gebouwd....
    Misschien is het commercieel interessant omdat glycerol en glycerine voldoende opleveren om de kosten te dekken. Ik denk ook dat de regering er belang bij heeft en subsidie verstrekt, omdat het zo prettig verkoopbaar is aan de pomp, kijk wat in Frankrijk gebeurt. Daar verkopen ze het niet apart maar doen iets biodiesel bij de dinodiesel en klaar is Kees :lol:.
    Mvg.
  • Toyo PPO Burner
    edited June 2005
    Peus said:

Ik geloof er ook niet in, maar waarom staan de fabrieken er dan? Ook in Nederland worden ze gebouwd....
    Mvg.

Omdat het waarschijnlijker goedkoper is om op grote schaal biodiesel te produceren dan alle auto's om te laten bouwen. Ook belasting technisch is biodiesel via de reguliere verkoop kanalen makkelijker te controleren dan uit te zoeken of de PPO al dan niet legaal de tank is ingegaan. De drempel om biodiesel zelf te maken ligt nu eenmaal hoger dan het leeg gieten van een fles slaolie / zonnebloemolie in de tank.
    Peus said:

en klaar is Kees :lol:.

Ehhhhh Francois, of Jean of Pierre. ;)
Sign In or Register to comment.