Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vaker olie verversen is met ppo/wvo echt nodig

vanderstroomvanderstroom PPO Burner
edited October 2007 in Algemene Techniek
tijdens het starten van de generator merkte ik dat het starttoerental steeds lager kwam te liggen, dus maar eens even de olie checken, wat bleek deze is bij zo,n 22 graden zo dik als ruwe olie, dus tijd voor een oliewissel denk ik, hopenlijk komt alle drab eruit, want het draaiende gedeelte is niet zo happy met dit spul.

image
«1

Comments

• BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Dat ziet er niet zo best uit !

Ik maakt me al zorgen over mijn auto.
    Heb valvoline maxlife gebruikt, 1 malig was het verbruik gezakt van 1l op 3000 naar 1l op ruim 6000. Hoe het kon weet ik niet, maar ik ben stiekem toch wel een beetje blij dat het nu weer op het "normale" niveau zit.

Met 1l op 3000 km blijf ik er tenminste nog schone olie bijvullen, dus de smering blijft goed.

on topic,

Hoe lang heeft die olie er in gezeten? Heb je er ooit addetieven in gestopt? Denk je dat dit door de PPO komt of door iets anders? Welke olie had je er in zitten?

Ik ben het nog nooit eerder tegen gekomen.
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited October 2005
    dat je verbruik lager wordt [schijnbaar] kan wel kloppen omdat de doorgelekte olie via de cylinderwand weer in het carter komt, dus de verbruikte motorolie wordt dan aangevuld met ppo.
    je hoort ook wel eens de kreet: mijn motor verbruikt helemaal geen olie, want ik hoef tussen de beurten door nooit olie bij te vullen, immers dit verbruik wordt dan aangevuld met brandstof en vocht.
    soms is de slijtage in balans met het olie verbruik cq aanvullen met doorgelekte brandstof zodat met het bijvullen van olie, verversen in theorie niet nodig zal zijn.
    dit is bij mij zeker een resultaat van ppo/ wvo omdat ik het bij conventionele diesel nooit heb gehad, ook geen adds gebruikt trouwens.
    laatste oliewissel 3 maanden geleden, die er voor ongeveer 1 jaar.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Dat wat je zegt of het olieverbruik/geen verbruik wist ik, daarom ben ik ook zo blij dat het maar 1 malig was. (waarom maar 1x? rijomstandigheden waren hetzelfde als altijd)

In 3 maanden kan de olie toch niet zo snel vervuilen, hoeveel roet / kool zit er momenteel wel niet in die olie?
    Zit er een olie filter op de generator?
    Wanneer je zuigerveren ofzo vastzitten zou hij lijkt mij eerder al je olie verbranden dan het op deze manier vullen met roet.
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited October 2005
    Ik ververs normaal gesproken om de 7500km de motorolie. Ik heb wel eens gehoord dat door het lekken van de PPO de motorolie karameliseert waardoor de oliekanaaltjes kunnen verstoppen, het zal wel. Één ding weet ik wel, PPO kan bijzonder dik worden, nog veel dikke dan wat hierboven te zien. Het is raadzaam om de motorolie om de 5000km te verversen bij gebruik met PPO, zeker met 100% PPO.
  • edited October 2005
    als er ppo in je motorolie komt dan wordt de olie erg dik en dit is heel slecht voor je motor,dit probleem is vooral bij di motoren iets om rekening mee te houden de meeste duitse ombouwers adviseren halve verversings intervallen of bouwen een motorolie fijnfilter in die de dikke plantenolie deeltjes er uit filteren.
    als je een goede kwaliteit olie gebruikt kun je met fijnfilter 4jaar of 100.000 km met de zelfde olie rijden
    ik ga dit soort filters verkopen prijzen vanaf 100 e
  • Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
    edited October 2005
    Brendan said:

Als je een goede kwaliteit olie gebruikt kun je met fijnfilter 4jaar of 100.000 km met de zelfde olie rijden
    ik ga dit soort filters verkopen prijzen vanaf 100 e

Olie die 100.000 km meegaat? :shock:
    Olie vervuilt niet alleen maar is ook aan slijtage onderhevig. Ik ben wel benieuwd of je garanties durft te geven bij zo'n langdurig gebruik van motorolie :roll:
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Alex,

Het is perfect mogenlijk om fijn te filteren en de persoon die dat hier beweert heeft gelijk. Het fijnfilter haal de opgenomen koolstof uit de olie waardoor die veel langer meegaat. Long life olie gaat reeds een 30 000 km mee bij vele autos. Olie slijt toch niet zo hard (op de manier waarop jij het bedoelt toch niet)

Het grote verschil zit em in het feit dat een filter in de normale auto onder hoge druk de olie filtert en dit maar tot op een bepaald niveau kan. De fijnfilter (ervan uitgaande dat dit dezelfde is als diegene die ik in gedachte heb) filtert de olie onder lage druk waardoor een veel fijnere filtering mogenlijk is. Dit heeft alles te maken van de drukopbouw die je hebt voor de filter. De hoge druk zorgt voor fysieke limitatie om fijner te kunnen filteren. De hoge druk methode is wel veel goedkoper/simpeler kwa techniek.
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited October 2005
    Olie kan wel 100.000 km meegaan, geen probleem. Er is echter één voorwaarde, de motor moet constant op bedrijfstemperatuur blijven.......
  • Jelle PPO Burner
    edited October 2005
    Olie kan idd lang meegaan, maar het zijn niet alleen de roetdeeltjes die eea op den duur gaan verpesten. Olie kan nml ook "verzuren" en dit gebeurt sneller als je met je auto veel korte stukken rijdt; dit kun je er niet met een deeltjesfilter uitkrijgen.
    Voor de auto(motor) is het het beste als hij dag en nacht rondrijdt...
    Als je dagelijks veel lange stukken rijdt, hoef je je olie minder vaak te verversen als wanneer je alleen elke dag naar de buurtsuper op en neer rijdt.
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited October 2005
    Jelle said:

Olie kan nml ook "verzuren" en dit gebeurt sneller als je met je auto veel korte stukken rijdt

Exacto mundo!
    edited October 2005
    vraag me af of een zgn fijnfilter dit had kunnen voorkomen omdat 8 liter olie filteren ook geen kleinigheid is, en om dit voor 100 € uit te testen is ook nogal wat, daar koop ik 10 normale filters voor.
    vanmiddag trouwens de "olie" ververst, ik moest zelfs op de carteronluchting blazen om de "olie" uit het aftapkraantje te krijgen zo dik was deze slurrie bij redelijk warme motor.
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005

tijdens het starten van de generator merkte ik dat het starttoerental steeds lager kwam te liggen, dus maar eens even de olie checken, wat bleek deze is bij zo,n 22 graden zo dik als ruwe olie, dus tijd voor een oliewissel denk ik, hopenlijk komt alle drab eruit, want het draaiende gedeelte is niet zo happy met dit spul.....

Vraagje: Wat voor kwaliteit motorolie is aangewend? Welk merk, soort, visco, minerale of half-synt of vol-synth.? Hoeveel draaiuren mee gedaan?
    Mvg.
    Peus
    edited October 2005
    esso 15 w 40 minerale olie, 3 maanden is ongeveer 200 uur, een draaiuren teller zal ik nog zeker monteren
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Dat zijn aardig wat uren in een korte tijd, de motor heeft lijkt mij dan vaak goed warm kunnen draaien.

Is de motor olie vervuiling dan echt ZO erg, of is dit een uitzondering?
  • edited October 2005
    deze filters zorgen er voor dat de olie minder verzuurd doordat de fijne metaaldeeltjes er uit gefilterd worden.
    een gewoon oliefilter filtert tot 30 micron een fijnfilter tot 0,5 micron
    het filter van 100e is voor motoren tot 5 liter carterinhoud, voor 8liter carterinhoud kost het filter bijna 200e.
    losse filter elementen kosten 10e en 15e.
    is denk ik toch voordeliger als vroegtijdige revisie.
    de fabrikant van deze filters is verzekert tegen schade veroorzaakt door het filter, is nog niet voorgekomen wat wel veel voorkomt is dat motoren uitgerust met dit soort filters langer meegaan beter lopen en minder brandstof gebruiken.
    edited October 2005
    ok voor fijne metaaldeeltje ben ik wel overtuigd, maar dat het ook het reageren met de motorolie voorkomt is denk ik een ander verhaal.
  • Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
    edited October 2005
    Als ik zo dat sludgeprobleem zie ben ik wel benieuwd wat bij gebruik van zo'n fijnfilter de filterwissel interval zal worden en hoeveel "schone" motorolie er op den duur overblijft.
  • egberttheone PPO Newbie
    edited October 2005
    ZO! dat ziet er ernstig uit :shock: is dit niet een probleem van jouw motor? want ik hoor verder niemand over dit probleem en er zijn ook al bedrijfen die vrachtwagens enzo voorzien van een 2-tank systeem die velen miljoenen killometers ondertussen hebben gemaakt en geen woord over de motor olie :? . Dit ziet er zeer eng uit en zeker niet op te lossen met een filtertje dat bestaat niet; staat de pomp timing etc. wel goed?
  • pieter PPO Master
    edited October 2005
    Weet je wel zeker dat je er olie in gedaan hebt en geen bitumen :?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    hallo Vanderstroom,

Gebruik jij grafietolie?
    Zat er ook een witte of witachtige kleur bij de olie?

Ziet er net uit alsof er water bij de olie is geraakt, ofwel is er ppo langs de zuigerwanden mee in de olie gelopen.

Groeten,
    Nero
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited October 2005
    Wat is grafietolie precies?
  • johan PPO Burner
    edited October 2005
    Inderdaad Nero,

Zo te zien aan deze smurrie is er water in de olie terecht gekomen.

Ik veronderstel dat dit wel een watergekoelde motor is, lijkt me alsof er een zuigerwand gebarsten is.

Wij hadden dit vroeger ook eens bij een Ford traktor, blok gebarsten en stilaan water in olie, gevolg dezelfde smurrie welke nu te zien was op de foto.

Johan.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    grafiet - olie.

Zeer zwarte (maar goed smerende) olie die uitstekend is, maar wel vervuilend.
    Goed voor grote en oude motoren.
    Toch wordt dit meer en meer terug gebruikt.

Ben er zelf geen voorstander van.

groeten,
    Nero
  • Joris PPO Newbie
    edited October 2005

tijdens het starten van de generator merkte ik dat het starttoerental steeds lager kwam te liggen, dus maar eens even de olie checken, wat bleek deze is bij zo,n 22 graden zo dik als ruwe olie, dus tijd voor een oliewissel denk ik, hopenlijk komt alle drab eruit, want het draaiende gedeelte is niet zo happy met dit spul.

image

Als ik dit zie zou ik geloof ik maar een andere auto kopen of een teerwals
    edited October 2005
    nero said:

hallo Vanderstroom,

ofwel is er ppo langs de zuigerwanden mee in de olie gelopen.

Groeten,
    Nero

dit laatste zal het moeten zijn omdat als je smeerolie met ppo vermengd hetzelfde resultaat krijgt, water zit er absoluut niet in dan krijg je eerder de zgn "mayonaise".
    olie was trouwens gewone esso 15 w 40
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    hoi VanDerStroom, hier staat een Perkinssetje van 45kva te draaien voor huishoudelijk gebruik. ( op 100% dino)
    Hij draait bij mij circa 6 uur per dag om accus te laden en een 7 kva boiler op te warmen. Voordat ik 'm kocht heeft hij 20.000 uur in een kotter gedraaid, en mag je verwachten dat ie flink op z'n falie gekregen heeft.
    De olie werd/wordt iedere 200 uur ververst, en het beessie heeft al een dikke 30.000 uur op de teller.
    Bij recente meting was de gemiddelde compressiedruk nog 95% van het origineel.
    Olieverbruik circa 1liter /100uur.
    Waarmee ik wil zeggen dat het geen slechte karretjes zijn.

Mijn tip: meet je compressie-drukken eens, en als die ok zijn, ga dan maar eens denken richting je brandstofpomp.
    Want ook die kan VWO in je carter pompen, gezien het plotseling optreden van t euvel.
    't is tenslotte maar een imitatie Lucaspomp (Stanadyne)
    En zet er idd maar snel een urenteller op, zo'n 30 jaar ervaring in de scheepvaart heeft me geleerd dat draaiuren nogal eens te optimistisch ingeschat worden...(de schatting is altijd lager dan het werkelijke aantal draaiuren)

Geluk ermee, en ik hoor graag hoe het afgelopen is.
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    Schiet me nog iets te binnen wat ik ook al meegemaakt heb:
    Het kan ook nog een lekkend brandstof-opvoerpompje zijn, als er een klein scheurtje in het membraam zit, is het carter ook vrolijk verbonden met je brandstof.
    edited October 2005
    hey bokkum,

denk dat wij zo,n beetje dezelfde motor hebben, moet zeggen dat een revisieset voor die motoren ook niet zo heel duur zijn +/- 900€ voor een compleet pakket draaiende delen, is als complete set bij perkins te koop.
    type wat ik hier heb is een T4 236 motor.
    wat voor generator hangt er bij jouw trouwens aan, en draait jou set alleen op dino?
    dat pompje heb ik [alweer] enige tijd geleden uit elkaar gehad ivm aanzuigen lucht, bleek dat er ergens tussen retour verstuivers en filter een afdichtringetje lek te zijn ,maar ik zal het ding weer eens demonteren.
    bij de [stanadyne] pomp kun je de via de aandrijfas een lek hebben richting distributie tandwielen, heb jij dit al eens gehad?
    groeten.
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    Hey vanderstroom,
    we hebben idd de zelfde motor staan, een 4.236.
    Er staat bij mij een Stamford 224 c14 (40 ipv 45 kva) achter.
    Het spul draait tot nu toe alleen op dino, ik heb het geluk gehad dat ik in de goedkope tijd mn oliebunkers in t buitenland heb laten vullen, zodoende.. :D
    Maar daar de bodem angstvallig in beeld komt, zal het niet zo lang meer duren voordat het beessie PPO te drinken krijgt.

De brandstofpomp is nog steeds de originele, het enige wat er tot nu toe aan die Perkins geweest is, was een lekke koppakking en t opvoerpomp-membraam.
    je hoeft trouwens niet het hele pompje uit elkaar te slopen, haal 'm er gewoon ff af, en kijk of de aandrijving er "verdacht schoon" uit ziet.
    Dat is meestal de indicatie dat ie lek is, want een gaatje als een speldenprik is genoeg, en dat zie je niet aan dat membraam.
    groetjes, Bokkum
  • KockieKockie PPO Burner
    edited October 2005
    Bokkum said:

en een 7 kva boiler op te warmen.

AArgh.... waarom doe je dat? Da's toch zonde van alle energie....

Motor+ generator samen rendement van ongeveer 30%

Dus van elke liter die je erin stopt komt ongeveer 330 ml ten goede aan het opwarmen van de boiler.

Zou je nu de boiler direct stoken met diesel, dan zou je ongeveer 90% van je diesel in warmte omzetten.

Door een boiler electrisch met zelf opgewekte stroom te verwarmen, gooi je dus 60% energie weg.

Kun je niet met het koelwater van de motor van de generator een boiler verwarmen (indirect gestookte boiler gebruiken)

Dat waren mijn 2 centen....
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    Hoi Kockie, alles wat je schrijft is waar en zou idd kunnen, maarrrr...
    een oliegestookte boiler kost nogal wat, op de sloop ben ik ze nog nooit tegengekomen, en t inbouwen in een bestaand schip is ook niet zo gemakkelijk.

Indirecte boilerverwarming dmv koelwater had ik op mn vorige schepen idd ook toegepast, maar jah, dit ding zat er nu eenmaal op, en voor dat half uurtje per dag dat ie aan staat... Geloof niet dat het financieel rendabel is.

Met mijn koelwater verwarm ik s'winters het ruim van het schip. Door de goede isolatie blijft het de rest van de dag aangenaam warm daar.
    In de zomer gaat de koelwarmte terug naar de natuur, wat dat betreft is een boot nét een auto.. :?

Maar goe, we gaan wat off-topic met dit. :lol:
    edited October 2005
    @ bokkum,

is jouw blok de turbo uitvoering, of de ongeblazen versie? ook met stanadyne pomp?
    wat generator deel betreft zitten we qua merk ook hetzelfde, stamford namelijk, de uci224f max 85 kva, hangt er bij mij aan.
    van het weekend ga ik eens op onderzoek uit, nog bedankt voor het meedenken.
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    Hoi Vanderstroom,

ik heb de ongeblazen uitvoering, met Stanadyne DB2435-4759.

Heb je andere topic gelezen, en we hebben meer vergelijkingsmateriaal:
    Ook ik laad een 800amp accuset met 120 amp..
    Ik gebruik alleen geen zonnepanelen, want das een beetje onrendabel in dit land.
    Maar ik zit er over te denken om een windmolen te bouwen, want wind is hier altijd meer dan zat... :roll:
    Verder moet t beessie draaien als ik in de werkplaats bezig ben: ( draaibank, lassen, compressoren, hydroliek, waterpompen etc.. en natuurlijk als het vrouwtje weer eens water moet verspillen met t wasmachine.. :wink:)
    Het verbruik met dit alles komt wel aardig overeen, zo'n 3 liter per uur.

Mijn retour-brandstofleiding zit ook aangesloten nabij het filter.
    Dit resulteert in een brandstoftemperatuur, gemeten op de verstuiverleidingen, van 62 graden bij een omgevingstemp van 25 graden.
    Helaas heb ik t van de zomer niet gemeten, maar dat moet nog ff hoger geweest zijn, want soms was het >50 graden in dat hokkie.. :?
    Hoezo voorverwarmen??..Grinnnnn.. :P

Ik zal je berichten dan ook scherp in de gaten houden, want ff eerlijk: we hebben precies de verkeerde motor voor PPO: direct ingespoten met een soort lucaspomp.. :cry:

Wbt t meedenken: graag gedaan. :D
    Mvg, Bokkum
    edited October 2005
    dan kan er in ieder geval geen turbo stuk gaan bij jou, ik begrijp dat jij geen voorverwarming hebt, maar das voor diesel toch ook niet nodig? hoe kom jij trouwens aan die +/- 60 graden? puur door opwarmen van het blok en de leidingen?
    ik heb trouwens de retour weer op de tank aangesloten, had af en toe toch een luchtbel in het systeem.
    heb vandaag trouwens alle brandstoffilters vervangen zat aardig wat bagger in, toch een nare eigenschap van die wvo.
    heb jij de koeling dmv buitenkoeling of een radiator?
    hoe warm wordt jouw carterolie trouwens?

grt,

nick
  • Martijn PPO Addict
    edited October 2005
    schijnbaar reageert niet iedere motor hetzelfde. bij iedere beurt vraag ik vooraf op de olie te letten. de garage weet ervan, maar tot nu toe niets gemerkt bij de verversing. die prut van jou vertelt echter een ander verhaal. heb je er een "expert" naar laten kijken?

overigens lijkt het er bij mij wel op dat het verbruik volgens de boordcomputer iets is toegenomen na de grote beurt, dat ligt waarschijnlijk aan het nieuwe brandstof filter want in praktijk scheelt het nauwelijks.
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2005
    Yo Nick,

tuurlijk heeft diesel geen voorverwarming nodig, maar ik bedoelde te zeggen dat door de zomerse hitte in m'n generatorhokje bijna geen voorverwarming voor evt PPO meer nodig is. :P
    Trouwens, brandstof voorverwarmen is in de scheepvaart heel gewoon bij het gebruik van de zware oliesoorten. Niks nieuws onder de zon dus.. :wink:

En nog wat:
    Zo'n 25 jaar terug kwam ik in India een vrachtbootje tegen die in een Lister Blackstone motor iets totaal anders verstookte dan pure diesel.
    Het machinistje had het razend druk met allerlei afsluitertjes om het zooitje aan de praat te houden.. Door de taalbarriere kon hij me nog net wijsmaken dat t plantaardige brandstof was die hij verstookte, alhoewel :cry: de walm die het ding verspreidde me deed vermoeden dat ie z'n schoonmoeder in de tank geperst had.. :roll:
    Maar ook toen al draaiden mensen met plantaardige (afval?)brandstof.. :wink:
    Maar dit ff terzijde...
    ------
    Die dikke 60 graden van de brandstof komt puur door het werken van de hogedrukpomp, tezamen met wat stralings- en geleidingswarmte vanaf het blok.
    ------
    Als je een luchtbel in je brandstofsysteem krijgt, duidt dat volgens mij toch op 1 of andere lekkage, want hier blijft het spul luchtbel-vrij, en de brandstoftank zit toch lager dan de motor, dus zuigen moet het spul wel degelijk.

Heb je al eens gekeken hoe hard je opvoerpomp moet zuigen?
    Misschien zit er wel een gedeeltelijke verstopping in je toevoerleiding.
    Dat zou me niks verbazen met de troep die jij verstookt.
    In een auto klots dat spul wel heen en weer en blijft het gemengd, maar in jouw stilstaande tank krijgt het de tijd om te bezinken.

Is je tank verwarmd?
    ----
    Ik koel met een radiateur, die s'winters in het ruim staat, en zomers buiten.
    ----
    Olietemperatuur carter 79gr, gemeten na 30 minuten bij 8kw belasting, koelwatertemp 74gr, omgevingstemp 25gr, geen oliekoeler gemonteerd.
    ----
    Grinnn,wil je ook m'n pincode nog weten? :lol:

Mvg, Bokkum.
    edited October 2005
    Bokkum said:

Yo Nick,

Als je een luchtbel in je brandstofsysteem krijgt, duidt dat volgens mij toch op 1 of andere lekkage, want hier blijft het spul luchtbel-vrij, en de brandstoftank zit toch lager dan de motor, dus zuigen moet het spul wel degelijk.

Heb je al eens gekeken hoe hard je opvoerpomp moet zuigen?
    Misschien zit er wel een gedeeltelijke verstopping in je toevoerleiding.

Is je tank verwarmd?

Grinnn,wil je ook m'n pincode nog weten? :lol:

Mvg, Bokkum.

die luchtbellen onstaan als ik er een andere tank op aansluit, en als de lucht er eenmaal inzit blijft deze circuleren, als ik dit systeem dus wil gebruiken moet ik er ergens een ontluchter tussen zetten.

leidingen zijn helemaal schoon, zal je eigenlijk niet verwachten met wvo maar toch.

tank is niet verwarmd, ik heb nog wel een tank van 600 liter maar deze is niet op de generator aangesloten.
    omdat ik kleinere hoeveelheden mix doe ik deze in doorzichtige can,s en hang dan de aanzuig en retourslang er in.

eigenlijk is een peugeot of mercedes motor een betere optie voor wvo/ppo dan deze perkins, alleen is de aankoppeling van het generator deel weer moeilijker, ook is dit type generator met 1 lager uitgevoerd de andere wordt van de motor gebruikt.

moet ik wel die kaart erbij hebben, alleen aan dat nummer heb ik niks :)

groeten
    edited October 2005
    Martijn said:

schijnbaar reageert niet iedere motor hetzelfde. bij iedere beurt vraag ik vooraf op de olie te letten. de garage weet ervan, maar tot nu toe niets gemerkt bij de verversing. die prut van jou vertelt echter een ander verhaal. heb je er een "expert" naar laten kijken?

expert in spanje?? :D :D

als er [teveel] ppo bij de motorolie komt gaat deze reageren en karamelliseert.
  • Clioman PPO Burner
    edited October 2005

Martijn said:

expert in spanje?? :D :D

als er [teveel] ppo bij de motorolie komt gaat deze reageren en karamelliseert.
    karamelliseren :? zit er suiker in sla olie dan?
    Als ik die olie zie dan doet mij dat maar aan 1 ding denken, die olie is gewoon helemaal af en heeft er dus te lang ingezeten.

Hoe lang is het geleden dat je die olie voor het laatst had vervangen?

Marcel
    edited October 2005
    3 maanden geleden ongeveer, ja dit effect wordt zo genoemd.
  • Clioman PPO Burner
    edited October 2005
    En loopt die motor dan constant?

Marcel
    edited October 2005
    nee, soms 2 uur per dag, dan weer een dag niet, dan weer eens 4 uur per dag.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited November 2005
    Kennelijk de avond van de wilde invallen!

Geen idee hoe de maanstand is, maar wat vinden jullie van het volgende idee:

Das wel hele vuile troep, die smeerolie van vanderstroom. Ik vraag me dus af hoe vaak je zou moeten spoelen voor je die drek er nu echt uit hebt. Zulke dikke derrie! Je lost zeker niks aangekoekts op door alleen smeerolie wisselen.

Zou er iets op tegen zijn om na de eerste aftap in warme toestand vervolgens het carter te vulllen met bijv. 85% diesel en 15% smeerolie. En dan desnoods VPower te gebruiken. Machine af te laten koelen, minuutje of tien laten draaien, niet te hoog belast. Dit een keer of drie achter elkaar te doen.

Overweging/aanname: Ik denk dat elk spoor van die bagger een negatief katalitysch effect heeft op elke druppel verse smeerolie die je erin gooit.

Door te verdunnen met diesel los je meer van die troep op, en tegen een lagere prijs. Kun je altijd nog afwegen of je het spoelsel na filtering alsnog meestookt.

Wat ik niet kan inschatten is het mogelijke risico van vlamvorming/terugslag door carterontluchting e.d.

Daarna zou ik toch eens uitvogelen hoe het met de zuigerveren en zo staat.

Ter toelichting: ik heb zelf eens op die manier een indirect met thermische olie verwarmde kookketel intern gereinigd. Zonder de smeerolie dan. Normale werktemperatuur 150 - 250 graden C, toen begrenst op 70 graden. En de los gevormde bagger met NaOH in emulsie gebracht, daar hoefde natuurlijk niks gesmeerd te worden en allemaal RVS 316.

Groet, Cp
  • Martijn PPO Addict
    edited November 2005
    geen goed plan! je draait je motor in puin, eventueel met carter-explosie als afsluitend vuurwerk...

gewoon met schone smeerolie spoelen indien nodig.
  • Clioman PPO Burner
    edited November 2005
    Martijn said:

geen goed plan! je draait je motor in puin, eventueel met carter-explosie als afsluitend vuurwerk...

gewoon met schone smeerolie spoelen indien nodig.

Hmm :roll: het word anders zelfs bij garages gedaan dan laten ze de motor maar heel even stationair draaien en dan laten ze het aflopen, je kan er natuurlijk niet een blokje mee rondrijden.

Marcel
    edited November 2005
    ik heb de andere olie er weer een tijdje inzitten maar momenteel is alles nog steeds ok.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hee Roland en Vanderstroom,

Ik heb dus ondertussen een AL-50 van Triple-R aangeschaft en ingebouwd.
    Wat kennelijk niemand wil begrijpen van diepfiltreren is dat het iedere verbrandings cq compressiemotor een langer leven geeft.

http://www.autokompas.nl/archief/2002/13/Oliemanagement_in_auto_wordt_belangrijker_.html

Alle kleine deeltjes die een normaal oliefilter doorlaat wordt nu uit de olie gehaald, waardoor wisselen van de dure carterolie aanzienlijk minder nodig is. Dat is millieu besparender dan de SpinOn elementen die ons op dit moment door de strot worden geduwd alsof het warme broodjes worst zijn. :evil: Iedere liter olie die mijn garage erin gooit kost 8 euro ....er gaat 7 liter en een nieuw oliefilter in voor 100 euro totaal, de nieuwe interval zal rond de 5000 km komen omdat ik op APO rijd, op 50.000km is dat dus 10x 100 euro= 1000 euro.Vanaf nu koop ik een drum Q8 ( http://www.q8oils.nl/) olie voor een gunstig literprijsje en wissel ik zelf die olie wel, volgens mij bespaar ik dan:
    7 liter a 2.50 euro per liter + 1 Triple-R filter van 10 euro = € 31 x 5 (ipv van 10x)= 153 € ipv € 1050,- :lol:
    Ik ga ervan uit maar dat moet ik nog aantonen dat mijn carter olie 10.000 km mee kan gaan ondanks dat ik op APO rijdt. Het is waar dat je dit filter als nog moet wisselen maar het originele oliefilter zo goed als nooit meer .... deze diepfilters reinigen de motor waar de kanalen dreigen te verstoppen met ophopingen van ellende uit de verbrandingskamer, carterolie en carterontluchting. Hoe minder ijzerslijpsel en andere negatieven ingredienten hoe beter en langer de motor zal lopen.

Een kennis van me heeft een dikke speedboat .. met 2 dikke diesels erin.
    ik vraag hem heb je een fijnfilter op die boot ?
    Natuurlijk zegt ie, kost me een vermogen aan olie op jaarbasis met 2 motoren, en de motor gaat langer mee door die filters.
    Wat voor merk vroeg ik hem: Perkins natuurlijk ! :wink:
    Toen begon ie over de diesel toevoer .. daar had ie ook fijnfiltering voor zitten naast de standaard filters van 10mu.

Kennelijk is stilstaan op zee een levensgevaarlijke situatie en beseffen ze in de maritieme wereld wat duurzaamheid is en wat fijnfiltering betekent voor hun apparatuur. :)

Nu nog eentje voor mijn Husqvarna 610TE ... :wink:
  • BurnIt PPO Master
    edited January 2006
    Wat je zegt is niet helemaal waar.

De motoren hebben een gewoon olie filter welliswaar wat groter, maar verder weinig verschil met een autofilter.

Scheepsmotoren hebben vaak voorfilters idd, maar deze zijn juist extra grof. Ze zijn bedoeld om het water en evt. roest / bacterienslijm tegen te houden. Deze filters zijn vaak ook goedkoper dan de filters welke op het blok zijn gemonteerd. De filters welke direct op het blok zijn gemonteerd kun je vergelijken met het filter op je auto.

Een scheepsdiesel heeft vaak niet eens super fijnfiltering nodig, de techniek is over het algemeen (komt steeds meer verandering in) zo simpel (komt de betrouwbaarheid ten goede). nu pas komt er common rail in de scheepsdiesels.
    Voor de rest is het veelal nog (in)direct gespoten met of zonder turbo met een lijnpomp voor de werkpaarden en een roterende pomp voor de snelheidsduivels.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Hoi Burn It,

Bedankt voor je reactie .. :wink:

Ik heb geen ervaring met scheepsmotoren maar mij is vertelt dat de motoren op generatoren, boten en autos en bussen in principe allemaal het zelfde werken en ongeveer dezelfde oliefilters gebruiken.
    Ik laat de grote schepen even hierbuiten ...

Er is wel degelijk een groot verschil ...
    Bij de SpinOn wordt er met hoge druk olie door het filter geperst op een relatief klein oppervlakte met een 10 micron maaswijdte.
    Met een bypass gaat er een aanzienlijk lagere druk door het aanzienlijk grotere oppervlakte maar juist de druk bepaald de kwaliteit van het filteren. Dan gaat het ook nog is door een bepaalde structuur heen waardoor het tot een 0,5 micron wordt gefilterd.
    Naast het feit dat er axiaal, radiaal, en centrifugaal gefiltreerd kan worden.

De kennis waar ik het aan vroeg heeft zo'n Bayliner en dat zou een beter merk zijn onder de boten, tevens zitten daar amerikaanse motoren in en in die autos komen de fijnfilters wel vaker voor.
    Het is toch niet te ontkennen dat er meer geld wordt besteed op het water dan op het land aan seperators en fijnfilters ...
    Als ik waterafscheider intyp op de marktplaats dan eindig ik op de boten rubriek.

Burn It mag ik je vragen hoe vaak je olie wisselt ? En neem je dan meteen je filter mee ? En heb je een waterafscheider op je PPO kit ?

Met een vriendelijke groet

Drappie
  • BurnIt PPO Master
    edited January 2006
    In princiepe werken ze ook allemaal hetzelfde, alleen loopt de techniek op het water op bepaalde punten nogal wat achter.

Een van de belangrijkste punten van scheepsdiesels zijn betrouwbaarheid (HIJ MOET HET DOEN WANNEER JE HEM NODIG HEBT), lange levensduur, simpelheid.

Betrouwbaarheid omdat je op het water niet ff de wegenwacht kan bellen, en de motor dient ook als het ware als rem, wanneer een motor dus niet/niet goed functioneerd kunnen al je spaarcenten of zelfs levens er vanaf hangen.
    Lange levensduur omdat de verwachte levensduur van schepen hoger is dan die van auto's. Wanneer je een beetje zuinig bent, en je motor redelijk onderhoud kan het met gemak de 15 á 20 jaar of meer halen.
    Bedenk ook dat zeker een kwart tot de helft van alle boten er in al die jaren nooit naar de motor gekeken wordt (pas wanneer het te laat is komen ze bij je aan kloppen en dan kom je toch soms een bende tegen)

Een motor moet ook redelijk simpel zijn, zodat er onderweg op het water met behulp dan de handleiding / monteur aan de telefoon simpele reparaties gedaan kunnen worden.
    De motor moet vooral ook sterk zijn, en met name bij het stationair toerental (een boot heeft geen koppelingsplaat) De schroef klapt in 1x in zijn werk, terwijl het best mogelijk is dat de aanwezige 40 tot 120Ah (of hoger) dynamo al maximaal staat te trekken aan de motor. En vooral de kracht bij of onder het stationair toerental is waar de computergestuurde motoren soms nog te kort schieten. (kijk maar eens bij auto's, wanneer je abrupt de koppeling loslaat puft en kucht een ouderwetse diesel wel door terwijl de computergestuurde direct afslaat)

De meeste motoren hebben de normale SpinOn filter. Een extra filter installeren kan eventueel, maar wat hoop je ermee te bereiken? Eventueel 1x extra je olie verversen helpt volgens mij meer.

Er wordt op het water meer geld besteed aan filters etc. maar dat komt ook vooral omdat :
    1. Een doorsnee boot heeft een enorme tank welke de eigenaar vaak niet eens in een jaar leegkrijgt. Doordat de tank een groot oppervlak heeft krijg je ook veel condens vorming en dus water in de diesel. Een auto heeft ook een waterafscheider, deze zit verwerkt in het normale brandstof filter. Bij een boot is deze inhoud (een enkele eetlepel?)vaak niet genoeg. Daarom wordt er dus nog een extra filter-waterafscheider geplaatst. (vaak een combinatie filter en waterafscheider in 1 omdat je dan direct 2 vliegen in 1 klap pakt)
    In een auto is het niet nodig om een extra waterafscheider er tussen te plaatsen. Je tankinhoud is klein, en het wordt vaak ververst.
    2. Door de grote tanken heb je ook last van veel roest(bij stalen tanks) of schimmel vorming.
    3. Vaak draaien de motoren TE lang lage toerentallen.
    4. Een motor van een zeilboot 9 v/d 10 keer zelden op temperatuur komt.
    5. Als laatste niet te vergeten, een boot is een luxe goed, en daar wordt enorm vaak grettig gebruik van gemaakt.

Hoe vaak ik olie verwissel?

Met onze zeilboot 1x in de 2 jaar (loopt op diesel, ombouw heeft geen nut)
    Met mijn auto 2x per jaar, ik kijk meer naar de kilometers en hoe de olie er uitziet aan de pijlstok. (doorgaans om de 20.000km) Auto loopt op 100%PPO en heeft een maximaal olie verbruik van 0,5l op 3000km teller staat nu op 323.000km. Het filter wissel ik bij elke oliewissel mee.

Waarom bij mijn boot maar eens in de 2 jaar? Dit heeft elkele redenen.
    1. Scheepsmotoren hebben (vooral de oude) een groot carter na vergelijking met auto's. het duurt dus ook langer voor dat de olie "versleten" is.
    2. Echt veel draaiuren maken wij niet, het gros is tijdens de vakantie's.
    3. De olieen van tegenwoordig zijn van zulke goede kwaliteit dat wanneer de motor in goede staat is deze het makkelijk aankan.
    4. De motor (Universal m3-20 18pk(kubota)) is nu 16 jaar en heeft ongeveer 900 draaiuren, maar hij klinkt en loopt beter dan menig andere motor

P.S. Ik ben een leerling monteur, en ik werk in de yachtbouw/onderhoud aan de technische installaties. (pleziervaart)
Sign In or Register to comment.