Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

locatie warmtewisselaar

KakelbontKakelbont PPO Burner
edited February 2005 in Algemene Techniek
Hoi ik heb een Citroen AX dieseltje gekocht en heb de laatste maanden mijn avonduren besteedt in het opknappen van dit gevaarte. (nieuwe koppakking, filters, olieen etc).

Als alles lekker draait en het autotje gekeurd en ingereden is ben ik toch van plan over te gaan op PPO. Gedeeltelijk gemengd met diesel of 2-tank systeem dat moet ik nog even gekijken.
Wat er zowiezo wel in gaat, als er ppo in gaat is een warmtewisselaar (bijv. die van caddy-daddy). Maar nou is mijn vraag;

Is het verstandig om de gewone diesel (die ik om de zoveel duizend kilometer zou tanken om de boel te spoelen) ook door de warmtewisselaar te laten gaan? Ik kan me voorstellen dat dit explosieve situaties geeft.
Ik weet bv. dat de citroens op een vrij hoge temperatuur draaien, mijn oude ax benzine draait met flinke file op 100 graden Celcius.

Bij een 2-tank systeem zou je het zo kunnen aansluiten dat alleen de ppo door de warmtewisselaar gaat en de diesel direct naar de pomp. Dus dat is het probleem niet.

Ben benieuwd naar jullie meningen :)

Groeten,
Rob v/d G

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    ten eerste: diesel heeft een vlampunt van rond de 60C. dwz, pas als het 60C is BLIJFT het branden als je er een vlam bij houd. benzine heeft dit al bij -20C dus diesel is veel brandveiliger!
    ten tweede: de zelfontbrandings temperatuur ligt ruim boven de 300C (of was t boven de 600C?). dit is de temperatuur waarbij het zonder ontsteking van buitenaf met voldoende zuurstof tot ontbranding komt.

dus bij 100C geeft diesel net zoveel problemen als benzine normaal gesproken. oftewel, geen probleem! Wat wel in de gaten gehouden moet worden is dat diesel bij hogere temperaturen "schraler" wordt, dus zal je brandstofpomp minder gesmeerd worden. bij ppo heb je hier weer geen last van.

dus inderdaar een leuk idee om je diesel niet door de ppo-verwarming te laten lopen.

succes, martijn
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited February 2005
    Uit ervaring kan ik je vertellen dat diesel door mijn HeatXKit geen problemen geeft.

Het heeft ook een voordeel bij koude buitentemperaturen... geen problemen met parafineren van de diesel..
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited February 2005
    ok :) en parafineren wil zeggen dat de diesel TE schraal wordt ?

Ik wacht trouwens nog steeds op de APK (keurmeester is ziek). Dan ga ik er een tijdje mee rijden puur diesel. En dan later ga ik ppo mengen. Zodoende ken ik de auto een beetje en kan ik het verschil beter opmerken.

Tegen de tijd van ombouw ben ik denk wel geintresseerd in je heatkit 8)
Sign In or Register to comment.