Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Aantal vragen over WVO

stuiterbal PPO Wannabe
edited November 2005 in Olieen
Dag mensen,

Ik ben bezig mijn nieuwe auto op te knappen en hier komt zeker een 2-tank systeem in. Nu ben ik duz aan het uitzoeken welke PPO ik het beste kan gebruiken. Nu kost een liter zbo € 0,59 per liter. In andere landen (belgie, frankrijk, italie, tsjechie, roemenie, polen) is het allemaal duurder, dus niet interessant.

Toen zag ik op het forum staan dat je WVO kan maken de bioking biodiesel processor. Hiervoor heb je dus bv gebruikt frituurvet nodig; iemand idee of dit vloeibare of blokken frituurvet dient te wezen?

Tevens wat is het verschil met PPO; is het veel schadelijker voor het milieu? Zijn er mensen die zelf WVO maken? Is het de moeite waard?

Graag hoor ik hier meer over; en graag ook ervaringen!

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Biodiesel is wat anders dan ppo of wvo hoor. Biodiesel kan je maken door ppo te veresteren met behulp van methanol geloof ik. Dit geeft echter een vrij aggressieve brandstof die je leidingen aantast.
    Wvo kan, mits goed gefilterd, in elke auto gebruikt worden die ook op ppo rijdt. Blokken frituurvet zijn niet bruikbaar voor je ppo-motor natuurlijk. Misschien kan je er wel biodiesel van maken, dat weet ik niet.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Nochthans zijn er wagens die op vet rijden, kijk hier maar eens wat ze in die tank gooien !!!

http://www.spaz.org/~clang/zinebiofuel.html

De vraag is eerder hoe maak je propere olie van WVO. Dat is de basisgrondstof voor het rijden of/en veresteren want je wil in beide gevallen zuiver te werk gaan.

WVO zuiveren kan je door te laten bezinken en consequent fijner te filtercentrifugeren. Het 2de probleem, van de opgeloste dierlijke vetten weet ik zelf niet zo goed hoe je deze eruit haalt. Ik was van mening dat je door het verhitten van de olie het opgenomen water er snel uit krijgt. (de frituurolie stopt met spatten als het water eruit is, net zoals in de frietketel.)

Heeft iemand daarmee ervaring, hoe je die olie helemaal proper krijgt.?
  • Bommes PPO Burner
    edited October 2005
    image

hahha.. moet er niet aan denken zeg.. wat een zooitje ..
  • pieter PPO Master
    edited October 2005
    Rijdt als een drol denk ik :lol:
  • stuiterbal PPO Wannabe
    edited October 2005
    Zijn er dan mensen die op gebruikt ftituurvet rijden op dit forum? Hoe maak je die frituurvet het beste schoon? Zijn er mensen met tips? Ik kan bij de voetbal vereniging 300 liter olie krijgen als ze klaar zijn met oliebollen bakken.... Dus vandaar dat ik hier interesse naar heb.
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited November 2005
    Een maat van me wiens ouders een restaurant hebben overwegen dit apparaat serieus aan te schaffen. Hij gaat binnenkort informeren. Ik zal jullie op de hoogte houden.
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    stuiterbal,

indien je biodiesel wenst te maken uit WVO, dan dien je een dubbele veresteringsprocedure uit te voeren.
    Tijdens de eerste fase worden de vrije vetzuren (en in gebruikt frietvet kunnen er veel zitten) gebonden aan de NaOH of KOH en vormen zeep. De olie zelf gaat voor een deel reageren tot biodiesel met vorming van glycerine.

Dan dien je dus de glycerine (waarin de zeep deels opgelost is) af te voeren en opnieuw te starten met je olie/biodiesel mengsel.
    Hieruit zal je dan bijna zuivere biodiesel krijgen.

Biodiesel is corrosief voor rubber. Wagens jonger dan 10 jaar hebben aangepaste brandstofleidingen en kunnen met biodiesel werken. Zelf heb ik in Spanje 4000km gereden, met m'n Peugeot 307, op zuivere biodiesel zonder enig probleem.

Goed, hou rekening met de methanol die je nodig hebt om biodiesel te maken. In kleine hoeveelheden is het vrij duur. Je moet al een vat van 200l kopen om een goede lage prijs te bekomen.
    Dierlijke vetten (de blokken) worden niet aangeraden om biodiesel van te maken, voornamelijk omdat het stolpunt van je vet ook het stolpunt van je biodiesel bepaalt.
    Dus beter BD maken uit vet van plantaardige olie.

Wat de schadelijkheid betreft, valt het al bij al nog mee. Je hebt wel methanol en NaOH of KOH nodig die door de petroleumindustrie wordt aangemaakt; dus daar gaat energie verloren met de nodige CO2 uitstoot.
    Achteraf zit je met glycerine die gecomposteerd kan worden.
    Vanuit milieu standpunt gezien is PPO dus beter, aangezien er geen bijkomende chemische tussenstappen nodig zijn. (tenzij je gerafineerde olie neemt; daar is nog een extra tussenstap, maar ik weet niet hoe vervuilend die industrie is)

Hopelijk ben je nu al wat wijzer geworden :-)

Greets,
    Greggy
Sign In or Register to comment.