Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

kun je een brandstofpom stuk rijden met ongeveer 150 km ?

edited July 2005 in Algemene Techniek
Hoi allemaal, ik heb een vraag voor een ervaringsdeskundige cq techneut.

Ik rij sinds vorige week een Nissan Laurel 2.8D (zelde blok Patrol) van 1986.

Nu ben ik zo impulsief geweest om in een bijna lege tank 15 liter zonnebloemolie van de Aldie te gooien en heb er 15 litert diesel bijgetankt.

Aangezien ik later (na ongeveer 50 km) de reserve diesel op had sloeg ie me een paar keer af en heb toen ruim 30 liter diesel bijgetankt.

Nu het volgende probleem,n de motot maakt een raar geluid, waarschijnlijk brandstofpom en hij lekt van onderen, kan het zijn dat de zonnebloemolie de brandstofpom heeft kappot gedraaid of dat er een slang of keering is gesprongen doordat de zonnebloemolie dikker is en daardoor een slan of keering eruit heeft gedrukt en dus nu valse lucht aanzuigt waardoor ie zo naar loopt en ramelt ???

Wacht met belangstelling op een reactie, Groetjes Wilfried.

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    het is de afgelopen tijd koud geweest, om dan meteen 50% te rijden is wat gewaagd. de dikkere ppo is een zwaardere belasting voor je pomp dus het is goed mogenlijk dat je een pakking beschadigd hebt. ik weet niet wat de staat van je motor was voor je experiment, heb dus wat vragen:

wat voor een brandstofpomp zit er in?
    weet je al waar de lekage precies zit?
    is dit je eerste ppo-experiment?
    in welke staat waren je pomp en verstuivers?
    is er ooit een grote reparatie/revisie geweest?

vooral dat laatste intreseert me, je hebt het tenslotte over een blok van bijna 20 jaar oud... dat er nu iets gebeurd KAN bespoedigd zijn door het (overmoedig?) gebruik van ppo, maar het kan evengoed iets zijn dat met alleen diesel ook had gebeurd, zij het mischien 1500km later.

een andere mogenlijkheid (vergezocht) is dat je pomp door de ppo zo zwaar moest zuigen dat er luchtbellen in je systeem zijn gekomen. omdat je pomp de brandstof ook voor de smering gebruikt kan dit ook ongezond zijn.

veel mogenlijkheden, weinig antwoorden helaas... als je je auto laat repareren zullen 10 monteurs je 10 verschillende verhalen vertellen. tenzij je zegt ppo te hebben gebruikt, dan zullen ze dat direkt als oorzaak geven. ik denk echter aan een combinatie: zonder verwarming te veel ppo voor koud weer, en n oude motor.

hoop dat de schade meevalt, succes!
  • hotdog PPO Newbie
    edited February 2005

Nu ben ik zo impulsief geweest om in een bijna lege tank 15 liter zonnebloemolie van de Aldie te gooien en heb er 15 litert diesel bijgetankt.

Aangezien ik later (na ongeveer 50 km) de reserve diesel op had sloeg ie me een paar keer af en heb toen ruim 30 liter diesel bijgetankt.

je schrijft dus dat je 15 liter ppo en 15 liter diesel hebt getankt: = 30 liter.
    Daarna schrijf je dat na 50 kilometer de tank alweer op reserve had staan. Verbruik: 1 op 1,6

vindt je het gek dat er iets drupt aan de onderkant?!
    volgens mij is er een leiding gesprongen ofzo.
  • edited July 2005
    Hallo,

In 1986 werdt er nog in veel pakking materiaal rubber gebruikt. PPO kan rubber oplossen. Misschien heb je de pech dat dit jouw probleem is.
    Nieuwe pakkingen in je pomp, filter en motorblok en opnieuw proberen. Ik zou wel eens rustig met 10 tot 25% beginnen. dan krijg je er gaandeweg wat meer vertouwen in misschien.
    succes
    groet, Mark
Sign In or Register to comment.