Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO activiteiten in België

Ruud S Livin' and Breathin' PPO
edited January 2006 in Wetgeving Belgie
Ben nu zo’n twee maanden aan het spitten in de PPO wereld. België is een fase verder dan Nederland. Al praten de douane en de mensen van het ministerie (NL) nu ietsje vriendelijker. In Nederland zijn een aantal marktpartijen druk doende “professioneel” te gaan. In België bespeur ik veel minder activiteiten. Of zie ik dat verkeerd?

Comments

  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    ik denk dat belgen over't algemeen iets sceptischer tegenover nieuwe dingen staan dan nederlanders...

    spijtig genoeg vind ik dat bewijs heel erg gemakkelijk terug in m'n directe omgeving... :roll:
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Absoluut waar....

    Ik stoot op een muur van onbegrip en wantrouwen wanneer ik mensen vertel dat ik 50/50 ppo rijd.

    De meeste vertellen mij dat ze het nooit zouden doen (durven), de Belgische politiekers zijn blijkbaar helemaal weg van biodiesel. Ik vrees dat de hoofdredenen vooral de 'bio' is die voor de diesel staat. Klinkt zo geweldig proper dat zelfs vele politiekers erin trappen alsof het de kip met gouden eieren is.

    'wij' staan weliswaar wel voor op de nederlanders kwa acceptatie bij een deel van de -meer technische- bevolking en ook in de wetgeving maar aan de praktische adoptie van pure plantaardige brandstoffen hebben veel Belgen een broertje aan dood.

    De meeste waar ik mee praat doen het af als een exotische keuze en velen vertelden mij dat -ondanks de dieselprijzen- het nooit zouden uitproberen.

    Angst voor autoschade, ongeloof in het concept en gebrek aan informatie over het onderwerp zijn de grootste redenen. (heel subjectief besluit gebaseerd op reacties op mijn 'verhalen')

    Het lijkt me dat vele belgen vooral in 3 vakjes denken. Diesel, Super 95 en Super 98. Zelfs LPG is hier nooit echt van grond gekomen op een vergelijkbare schaal met Nederland. Belgen wantrouwen gas, gas=boom denken de meeste. Benzine is lief denken ze. Er zijn ook veel bedrijfswagens in belgie -procentueel veel meer dan Nederland vermoed ik- en de meeste tanken gewoon met de tankkaart en geven weinig om het verbruik. Als er dan al mensen zijn die op LPG rijden (met firmawagen) is dit meestal een politiek opgelegd vanuit het bedrijf. van Katoennatie (Antwerps havenbedrijf) bv weet ik dat elke firmawagen direct naar de LPG ombouwer vertrekt en gas word lokaal aan de bedrijfspomp getankt (is iets goedkoper).


    Angst ... dat schiet steeds door men hoofd wanneer ik de reactie beoordeel. Angst voor directe schade, angst voor mindere prestaties, angst voor schade op lange termijn. Angst voor de Douane komt er ook zeker in voor. 'Mag dat wel?' is een veel gestelde vraag.

    Op politiek vlak heerst er wel zeker een goed klimaat voor de ppo markt maar ombouwers vinden in Belgie is ZEER moeilijk. Daartegenover staat dat de Nederlander veel sneller zaakjes ruikt in deze markt en op zich meer risico durft te nemen op dit gebied. Er zijn ook wel een pak ondernemers hier die dat ook best durven maar ik heb echt het gevoel dat hier nog steeds een serieus gat in de markt bestaat bij het hele ppo gebeuren.

    Ik ben alleszinds van plan het gewoon te doen (ombouw stukken lopen druppelsgewijs binnen , het moment ik alles heb doe ik het gewoon) en het te tonen aan anderen. Wat wel zeker is , is dat een Belg -als hij harde bewijzen ziet- wel degenlijk gemakkelijk te overtuigen is. De eerte drempel is hier steeds de moeilijkste.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005


    Het lijkt me dat vele belgen vooral in 3 vakjes denken. Diesel, Super 95 en Super 98. Zelfs LPG is hier nooit echt van grond gekomen op een vergelijkbare schaal met Nederland. Belgen wantrouwen gas, gas=boom denken de meeste. Benzine is lief denken ze. Er zijn ook veel bedrijfswagens in belgie -procentueel veel meer dan Nederland vermoed ik- en de meeste tanken gewoon met de tankkaart en geven weinig om het verbruik. Als er dan al mensen zijn die op LPG rijden (met firmawagen) is dit meestal een politiek opgelegd vanuit het bedrijf. van Katoennatie (Antwerps havenbedrijf) bv weet ik dat elke firmawagen direct naar de LPG ombouwer vertrekt en gas word lokaal aan de bedrijfspomp getankt (is iets goedkoper).

    Qua gas is de angst er weer goed in gepompt :) Gaslekken beginnen hier een nationale sport te worden:

    - Gislain
    - In de buurt van vilvoorde dacht ik
    - Vrijdag tegenover m'n vriendin in Ekeren...

    Misschien begrijpelijk de angst voor LPG :) Ook al is LPG super veilig tov benzine... :)

    Zodra ik een eigen wagen heb, zal het niet lang duren dat die op 100% PPO loopt... M'n vader sakkert ondertussen maar verder over de prijzen maar is te "angstig" om iets te ondernemen... :roll:
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Vetfrituur en Zeveneens:

    Het is dus tijd dat er een netwerk van professionele ombouwers (of zelfombouwers) start in België en Nederland. Dat er heel veel (nog meer) informatie in onze taal beschikbaar komt. En er ook gewoon PPO geleverd wordt, tegen redelijke prijzen in de “Benelux”. Bij de vele pompen, of op verzoek aan huis (tankpunt) per tankauto. Minder afhankelijk van..…en veel goedkoper!

    Ruud
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    [quote=Ruud S]Vetfrituur en Zeveneens:

    Het is dus tijd dat er een netwerk van professionele ombouwers (of zelfombouwers) start in België en Nederland. Dat er heel veel (nog meer) informatie in onze taal beschikbaar komt. En er ook gewoon PPO geleverd wordt, tegen redelijke prijzen in de “Benelux”. Bij de vele pompen, of op verzoek aan huis (tankpunt) per tankauto. Minder afhankelijk van..…en veel goedkoper!

    Ruud

    In een ideale wereld :)
    Als ik tijd en geld had, zou ik me graag genoeg hiervoor inzetten en het een en ander realiseren. Ik ben echter nog maar een arme studen dus zal nog enkele jaren geduld moeten hebben...
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Ik zou direct in zee gaan met een ondernemer die budgetaire talenten heeft en een technische man nodig heeft.

    Kwa initiele financien denk ik dat je zelfs zoveel niet eens zoveel kapitaal nodig hebt. Ik ben iemand die boordevol zit van ideeen en ze praktisch kan uitwerken, heb een goed oog voor de juiste materialen maar helaas, ik ben geen goede zakenman en/of diplomaat. Bij mij is het logische, technische wetenschappelijke dat primeert en waar ik goed in ben (al zeg ik het zelf)

    Moest ik een even gedreven tegenpool tegen het lijf lopen kan het zeer succesvol worden en zou het wel lukken. Ik geloof zeer sterk dat de het geheel de som der onderdelen zal overtreffen met het juiste team. Met de juiste mensen op de juiste plaats, kan iedereen zich op zijn specialisatie toeleggen.

    En ja, Belgie heeft zeker nodig:

    - Ondernemers/Ombouwers die kwalitatieve systemen kunnen samenstellen en inbouwen (en technische garantie kunnen geven)
    - Onderdelen leveranciers (invoerders, verkopers)

    Onderdelen zijn toch moeilijk te vinden, er zijn misschien wel 2000 tuninng shops in Belgie (heb ooit eens een lijst gevonden en die was echt indrukwekkend) maar geen enkele heeft een ppo kit in zijn assortiment. Van wimpers voor de lichten vooran tot karbonvleugels achteraan, je vind het allemaal. Maar dat is meer voor 'de jongens' ;-)

    Nu moet je:

    - Een warmtewisselaar zelf maken (heb ik gedaan) of kopen van leverancier 1
    - De solenoids van leverancier 2
    - ppo/dieselfilter van leverancier 3 (of afbraak)
    - slangen en toebehoren van leverancier 4
    - opvoerpompje zoeken bij leverancier 5 want de 4 voorgaande hebben het niet.
    - extra tank zoeken bij botenbouwers, dus leverancier 6 (is nog het simpelste)

    Het is voor mezelf zeer frustrerend en ik weet reeds wat ik wil, ik ben technieker... Ik kan nog over het net shoppen naar men materiaal.

    Hoe kan je nu ooit de leek hier warm maken als ze niet eens een winkel kunnen binnenstappen waar je een aantal kits hebt staan en met wat uitleg het principe van deze uit de doeken doen, de ombouw ter plaatse laten doen en bij problemen deze oplossen. Met de juiste kit moet het trouwens niet moeilijk zijn om de fabrieksgarantie te blijven leveren want daar zijn mensen ook bang voor (terecht imho)

    Alle webwinkels ten spijt, het blijft een optie voor de handyman of voor iemand die er een kent. Je zal nooit de stap kunnen maken naar de grotere afzetmarkt zonder een gezicht op de zaak. Zo is een Belg nu eenmaal.

    Met 1 mailtje naar krant/TV zullen ze voor je deur staan voor een reportage (zeker hier in belgie). Titel als bij voorbeeld :"Eerste officiele plantaardige olie ombouwer opent de deuren". Als vliegen op de mest zal je zien dat er plots wel een markt bestaat. Stuur/sms het naar 4040(vtm) en 4545 (hln.be) en je hebt gratis reclame tegenwoordig ;-)

    Het is niet de eerste maal dat ikzelf beroepshalve een high profile technisch produkt heb uitgewerkt waarvan ik op voorhand wist/aanvoelde dat er een enorme markt voor was (waar marketing zijn twijfels bij had) om na 6 maanden reeds 14000 klanten te creeeren door mondreclame (ik hou het express wat vaag want ik hou niet zo van visibiliteit) Het was bij een firma die (bestond) in Belgie en nog bestaat in Nederland en bij de grootste van zijn branche is. Ik werk het liefst achter de schermen, daar voel ik me thuis als ik men ding maar kan doen. Noem het pioneering, ik noem het gewoon uit de vakjes leren denken, echt slim hoef je niet te zijn, de meeste innovatieve ideeen steken simpel in elkaar.

    Maar geloof me, er is een enorm vacuum voor PPO ombouwers in Belgie. De eersten zullen de eersten zijn.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Zeveneens: Ik heb de tijd, zakelijke achtergrond en een klein beetje gespaard. Zou dus moeten kunnen lukken.

    Vetfrituur: De vertegenwoordiging kopen van een goede fabrikant voor het totaalpakket en zorgen dat de mensen niet te ver weg PPO kunnen kopen of geleverd kunnen krijgen is alles. Een fabrikant moet garantie geven, dus 100% achter zijn product staan. Daarnaast een aantal goede (!) ombouwstations door heel Nederland en België. En tenslotte een paar mooie shops, waar alles te koop is.

    Ben er serieus mee bezig en reeds een aantal zaken gerealiseerd. Nu de puntjes op de i zetten en beslissen. Ik zal je zo ook een pm sturen.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    @Ruud

    ... en zorgen dat de mensen niet te ver weg PPO kunnen kopen of geleverd kunnen krijgen ...

    Deze was ik zelfs nog vergeten te vermelden. Ik zoek al maanden naar een manier om grotere hoeveelheden geleverd te krijgen tegen een redelijke prijs. Van de hardcore jongens die ik op televisiereportages zag in Belgie laten ze bijna allemaal hun olie van Duitsland komen.

    Ik ben altijd geinteresseerd om in zee te gaan met mensen, ik woon tevens rechtover mijn 'garagist' die ik persoonlijk wel wat ken (ik hou de zaak wat in het oog) en ik zou hem er lekker warm voor willen krijgen. Hij heeft altijd Toyota dealer geweest maar ze hebben besloten van alle merken te gaan doen omwille van een beslissing van Toyota om de kleine garagist te laten vallen. Ik vraag me af of hij ervoor te vinden is, zoniet doe ik men onderhoud gewoon terug zelf zoals vroeger toen ik als student het niet kon betalen, want ik doe men wagen er eerder binnen voor onderhoud uit tijdsgebrek/luiheid.

    (En het feit dat ik nu geen smeerput meer heb in men nieuwe woonst). Heb het nog niet durven aansnijden (eigenlijk vooral omwille van het garantiegedeelte + Zijn vrouw is nogal een harde zakenvrouw en ze riekt wel geld op de meest rare manieren .... )

    Ik ben zeker geinteresseerd in het verdere verloop, moest je geinteresseerd zijn voor een samenwerking ik sta steeds open voor gefundeerde voorstellen en schuw enig risico niet. Mijn vader nadert tevens de pensioenleeftijd maar hij is nog enorm fit/jong maar vooral enorm enorm intelligent + handig. Een ingenieur met 2 rechter en 2 linkerhanden zeg maar, het is met hem dat ik mijn ombouw realiseerde. Enige tijd geleden hebben we nog samen voor men minder handig broertje de motor van zijn corsa gedeeltelijk gereviseerd (koppakking vervangingen / kleppen afslijpen / carterpakking / kleppendekselpakking / waterpompvervanging / antidiefstalknopje gezet / etc. ) en ik had toch weer best de smaak van het (niet eetbare) vet te pakken ;-)

    Het enige probleem dat ik zie met die kits is de prijs, ze zijn vrij duur en ik ben overtuigd dat het goedkoper kan, maar daar kan je in groeien natuurlijk ...
  • johan PPO Burner
    edited October 2005
    Wel, Mr. Vetfrituur,


    Uw overbuur is toyota dealer of ex-dealer, maar dan wel met de goeie basis.

    U bent deskundige terzake in de materie ppo.

    Wel ik ben u eerste klant om ombouw toyota landcruiser d4d bouwjaar 2005 uit te voeren.

    Ik sta inderdaad op het punt om om te bouwen, maar wil indien ik de kans krijg de Belgische ondernemingen steunen.

    Ben uit de streek van Leuven en zie me verplicht om tot nu toe uit te wijken naar het buitenland om een ombouw te kunnen realiseren.

    Dank voor spoedige reactie.
  • cocarola PPO Newbie
    edited October 2005
    Ik stel voor dat alle personen die met ppo willen beginnen zich eens melden of ergens samenkomen. (misschien een taakje of nieuw onderwerp voor de beheerders van dit forum??)
  • KockieKockie PPO Burner
    edited October 2005
    cocarola said:

    Ik stel voor dat alle personen die met ppo willen beginnen zich eens melden of ergens samenkomen. (misschien een taakje of nieuw onderwerp voor de beheerders van dit forum??)

    Ik denk dat dat meer een taak is voor de bezoekers van dit forum. De beheerders hebben het al druk zat lijkt me...

    Ik biedt alvast plaats aan en ervaring met het organiseren van zulk soort bijeenkomsten :

    http://www.wirelessnederland.nl/woaf/2005/
    http://www.wirelessnederland.nl/woaf/2004/
    http://www.wirelessnederland.nl/woaf/2003/
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    [quote=Ruud S]Zeveneens: Ik heb de tijd, zakelijke achtergrond en een klein beetje gespaard. Zou dus moeten kunnen lukken.

    Vetfrituur: De vertegenwoordiging kopen van een goede fabrikant voor het totaalpakket en zorgen dat de mensen niet te ver weg PPO kunnen kopen of geleverd kunnen krijgen is alles. Een fabrikant moet garantie geven, dus 100% achter zijn product staan. Daarnaast een aantal goede (!) ombouwstations door heel Nederland en België. En tenslotte een paar mooie shops, waar alles te koop is.

    Ben er serieus mee bezig en reeds een aantal zaken gerealiseerd. Nu de puntjes op de i zetten en beslissen. Ik zal je zo ook een pm sturen.

    In de komende jaren ben ik zeker geinteresseerd om op een of andere mijn steentje bij te dragen. Mijn sterke punten zijn technisch inzicht en technische ontwerpvaardigheden. Ik sta ook deels in een ligfiets / metaal en las bedrijf. De infrastructuur en knowhow daarvan heb ik daar eventueel ook ter beschikking.
    M'n kameraad is zeker te overtuigen voor productie van bepaalde onderdelen als dit een meerwaarde voor't bedrijf kan betekenen.

    Kortom, er moet zeker 't een en ander mogelijk zijn :)
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited October 2005
    mijnsinziens zal men in belgie eerst een mentaliteitswijziging moeten teweegbrengen. (via pers o.i.d)
    want de mensen zijn niet ingelicht ivm. biobrandstoffen over het algemeen.(laat staan dat ze al eens over ppo gehoord hebben)
    de belgen zijn niet innoverend genoeg (mits enkele uitzonderingen)
    hierbij komt dat ik moeilijk kan geloven dat de regering ppo zal promoten ivm hun portefuille veilig stellen!
    zoals hier bij deze tread al vermeld is geweest wanner je iemand vertelt waarop je rijdt reageren "de mensen"direct van "dat kan niet,dat mag niet,je gaat alles kapot rijden ,bwa da stinkt,de douane enz.........
    zolang onze landgenoten niet (of slecht)ingelicht zijn vrees ik dat het bij enkele zotten (waaronder ikzelf) zal blijven

    correct me if i am wrong!!!!
  • dries006 PPO Wannabe
    edited October 2005
    [quote=v-sub]correct me if i am wrong!!!!

    Hier valt niets meer aan te corrigeren naar mijns inziens.
    Ikzelf ben bezig met plannen voor een onderneming. Helaas kan er niet concreet tot daden overgegaan worden aangezien er zo een onduidelijkheid bestaat over de wetgeving. Wat mag en wat mag niet? Bij welke investeringen stel ik mezelf veilig en welke investeringen zullen binnen enkele maanden misschien een flop betekenen wanneer er een nieuwe, al even onduidelijke richtlijn tevoorschijn komt?

    Volgens mij is het grootste probleem de onwetendheid van de ondernemingsgezinden. Want volgens mij zal de burgerij zich vlug keren naar de ontwikkelingen die er aan het gebeuren zijn eens zij inzien dat het echt wel te vertrouwen is, dat er mensen zijn die er geld instoppen. Want pas op dat moment weet men dat het niet zomaar een 'mooi praatje' is van enkele 'klungelaars die met hun auto knoeien'. Op dat moment zal men vlugger volgen dan je denkt, geloof me maar.

    Maar daarom moeten de mensen die het onder de mensen gaan brengen profesioneel genoeg kunnen naar buiten brengen, onder de vorm van een 'onderneming' ipv onder de vorm van een 'in-mijn-garage-ombouw-proces'. En dat is enkel mogelijk als de overheid wat transparanter te werk zou gaan en deze ondernemers eindelijk eens concrete gegevens en wetten voor zou leggen...

    (dit is dan mijn mening...)

    Groeten,
    Dries
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005

    ...de belgen zijn niet innoverend genoeg (mits enkele uitzonderingen)
    hierbij komt dat ik moeilijk kan geloven dat de regering ppo zal promoten ivm hun portefuille veilig stellen!

    Correctie: Kyoto en Europa verplichten ons en ons land heeft op wetgeving toch al een voorbeelrol op aangenomen door de goedkeuring van accijnzenvrij koolzaadolie. Dit is een belangrijke stap. Spijtig is het enkel voor koolzaadolie en niet voor zonnebloemolie maar dat is best wel niet zo'n groot probleem in de toekomst. Ik denk niet dat de Douane daar over gaat struikelen. Frituurolie van de Delhaize is -op dit moment- een mengeling van de 2. Ik denk dat het zeer moeilijk is om ons te pakken daarvoor als ze dit al van plan zijn. Plus men kan hier zo moeilijk aan pure koolzaadolie geraken dat je dit best kan aanvechten als het zover komt. (Dat je wel wilt maar niet kunt).

    Wat we nu nog nodig hebben is een subsidie van de staat voor de ombouw van je wagen naar een co2-neutrale wagen, iets dat best wel gerechtvaardigd is als je ziet wat je bijdraagt aan het milieu. Dit zou echt wel een stimulans zijn voor de twijfelaars.

    Belgen zijn best innoverend, -net nog een goed boek over uitgekomen, titel ontgaat me even- maar er schort iets met onze 'implementatiezin' zeg maar. Ik kan het niet goed omschrijven wat er schort maar ik vermoed dat dat wel is wat je bedoelt. Waarom kan je een goede electrische/normale WW kopen in Nederland (Ach Jansen / Peus) en in Duitsland (Sam Hotte) en is er geen vergelijkbare 'zakenman' in Belgie die dit gat in de markt ziet en een goede leverancier vind voor die dingen. Ik moet veel in Nederland shoppen voor 'exotische dingen' te vinden. (En dat gaat van Lego tot warmtewisselaars zo)

    Belgen zijn te bescheiden zegt dat boek trouwens en daardoor kennen we onze eigen kwaliteit niet echt.... zou het dat zijn ? Kweet nie.

    Nog 1 ding over de garantie, het is niet de garantie op de PPO-kit dat me zorgen baart maar de garantie op de motor. Als je in je auto een brandstof gooit die niet is vermeld in je onderhoudsboekje ben je theoretisch je garantie kwijt. Om deze te kunnen overnemen heb je als bedrijfje toch enig kapitaal voor nodig. Het kan altijd verkeerd gaan en als je ooit schuld moet bekennen moet je dat doen indien je een fout hebt begaan. Dat kan je pas als bedrijf met een degelijke financiele ruggegraag. (vb: Elsebett in Duitsland neemt gewoon de motorgarantie over). Dit is in de professionele wereld echt een must wil je groot worden.

    @Ruud S : Zoek je in Belgie wat uit te bouwen wil ik best wel de kans wagen. Moet echt wel lukken als we de koppen bijeen steken.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Dries: De wetgeving is volgens mij wel duidelijk. Met daarbij de hoop dat de situatie in België snel veranderen zal. De belastingvrije situatie in Duitsland duurt tot 1 januari 2010. Olie situatie is hectisch momenteel. Koolzaadolie is in twee weken tijd 165€ per ton in prijs gestegen. Iets professioneel naar buiten brengen moet je alleen doen wanneer je de zaken goed op orde hebt.

    Vetfrituur: Gaat het in België alleen over het rijden op koolzaadolie? Dat zou de prijsstijging in veertien dagen tijd verklaren. We moeten idd de koppen eens bij elkaar steken. Ik ben al een stukje gevorderd. Nederlands talige site komt er aan (wat een “vertaal”klus is dat), een technisch product waarbij de motorgarantie (!) bij een complete set wordt overgenomen. Nu gesprekken met potentiële ombouw stations. En stevig worstelen met het olie lever probleem. Maar ook dat moet lukken.

    En als alles afgerond is kan je pas naar buiten treden, zoals ik al eerder schreef.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Krijg net twee mailtjes: Accijnsvrijstelling in Belgie wordt officieel doorgezet. Proef in Duitsland tot 1 januari 2010 wordt vijf jaar verlengd.

    In Nederland zal er wel een subsidiepot komen voor het rijden met paard en wagen. :lol:
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    [quote=Ruud S]...Accijnsvrijstelling in Belgie wordt officieel doorgezet. Proef in Duitsland tot 1 januari 2010 wordt vijf jaar verlengd...
    Betekent dit dat de Nederlandse douane de komende tien jaar nog moeilijker bewijslast kan leveren voor rijden op ppo? Dit bericht moet de Nederlandse regering toch wel wakker schudden! Wetgeving die de komende tien jaar niet te handhaven/controleren is, vraagt toch om verandering.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Den Haag ligt niet voor niets vlakbij Scheveningen. Hoeven ze niet zo ver te lopen als ze hun kop in het zand willen steken :lol:
  • edited October 2005
    In België zijn reeds enkelen als ombouwstation gestart. Met name Guido Ales en Steven Clijmans. Ze bevinden zich in de Vennestraat in Genk.
    Limburg dus. En dan maar zeggen dat Limburg altijd zo'n achtergesteld gebied was.
  • dries006 PPO Wannabe
    edited October 2005
    Kipmarc said:

    In België zijn reeds enkelen als ombouwstation gestart. Met name Guido Ales en Steven Clijmans. Ze bevinden zich in de Vennestraat in Genk.
    Limburg dus. En dan maar zeggen dat Limburg altijd zo'n achtergesteld gebied was.

    Ikzelf ben ook gevestigd in Limburg en zit eveneens met PPO-plannen in mijn achterhoofd. Ik kan dus jouw mening enkel maar beamen :)
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Kipmarc:

    Ik heb in mijn leven een paar maal bekende franchise formules (winkelketens) in de Belgische en Nederlandse markt gezet. Gisteren definitief besloten dat nog éénmaal te doen (na een aantal sabbatical jaren gehad te hebben). Marktgebied: Vlaanderen en Nederland. Ombouwstations (alles franchise) voor vracht en/of personenwagens. Opleiding voor monteurs (certificering). Verkoop inclusief overname motorgarantie. Groot aantal stations waar getankt kan worden. En een grote site waar elk merk (bijna) diesel, vracht en personen wagens, op terug te vinden is. Dankzij dit forum ben ik in gesprek, of gaan de gesprekken nog volgen, met meerdere personen die bij de plannen betrokken zijn (worden). Ik denk dat mijn initiatief prima aansluit bij de activiteiten die door meerdere forum deelnemers hier al uitgevoerd worden.

    Ruud

    PS: Iedereen bedankt voor het enthousiasmeren de afgelopen twee maanden.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Mooi initiatief Ruud, zoals reeds aangeboden als je een contact bij wil in Belgie om mee iets uit de grond te stampen (of omhoog te shotten zoals we da hier wel eens durven zeggen) laat wat weten.

    Ik zit zelf in een sabbaticle jaar(10 maanden), weliswaar op zen einde want nu voel ik het weer kriebelen en elke uitdaging is genoeg. Het is trouwens al enige tijd zeker dat koolzaadolie accijnzenvrij word in Belgie, die wet is in Juni/Juli goedgekeurd dacht ik. Voor ratificatie is deze naar Europa, als alles in orde is (wat geen probleem gaat zijn denk ik) is ze actief van het moment dat ze in het staatsblad word gepubliceerd (online te vinden: http://www.staatsblad.be/index_nl.htm ). Dit zou voor het jaar 2006 zijn dus moet ze ergens in december verschijnen. De vraag of frituurolie er ook bij is blijft wel open (ik had opgevangen van niet) Maar ik verwacht wel snel een ammendement op de uitbreiding naar andere ppo's omwille van de vraag/aanbod problemen op dit vlak. Het is kwestie van afwachten op dit moment.

    Nog veel succes, ik hoop ter harte dat dit initiatief slaagt. Ik denk ook dat Nederland hier gewoon niet meer kan achterblijven want vanaf december zal je dan naast in Duitsland ook in Belgie accijnzenvrij kunnen tanken, het begint toch moeilijk te worden dan voor de Nederlandse douane. Het kaf is dan het koren niet (meer) waard binnenkort.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    Ik heb je een pm gestuurd.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    ik kijk voorlopig nog een beetje machteloos toe, maar werk ondertussen aan een paar ideetjes

    zodra ik bij machte ben iets te ondernemen, zal ik er 100% voor gaan
  • edited October 2005
    hello,

    Ik heb reeds enkele maanden terug contact gehad met Mr Ales. Ik kan jullie zeggen dat hun systeem helemaal niet aan te raden is.

    Ik persoonlijk (en ik denk verschillende anderen onder de ppo-liefhebbers) wil tenminste weten wat er ingebouwd wordt in m'n auto en welke veranderingen dit teweeg brengt.

    Wel zij zeggen niets of willen hierover niets zeggen.
    Ik raad dan ook ten sterkste af om met zulk ombouwstation in zee te gaan.

    Mij zien ze in ieder geval daar niet terug. Hieronder hun schrijven gericht aan mij

    Geachte heer, beste Johan, het enige wat ik u kan vertellen dat is dat u met ons eentanksyteem kan rijden met ppo of met diesel of gemengd naar wens en dat u maar een schakelaartje moet bedienen om om te schakelen.Natuurlijk is het wel zo dat wij zelfs aanraden bij temp. van -10 gr.C te mixen met 50% diesel, maar dat is toch nog altijd veel praktischer dan te rijden met 2 tanks en zonder kofferruimte, maar het is wel waar dat wij het systeem wel gaan optimaliseren om het best te presteren op ppo aangezien rijden op diesel eerder als alternatief zal dienen, maar zonder problemen.Ik heb u inderdaad iets gezegd over inspuitmomenten en dat was eerder in vertrouwen, maar in feite is deze techniche informatie stikt geheim en zefs dit had ik niet hoeven te vertellen, trouwens er is ook geen enkele autofabrikant die dat zal doen, dat is ook niet hun of onze taak.Meer technische uitleg over ons systeem kunnen wij u echter niet geven aangezien dat strikt vakgeheim is natuurlijk.In de eerste plaats is het onze doelstelling om een goede instalatie te leveren, maar het is zeker niet de bedoeling om aan educatie te doen en hopelijk zult u daar wel begrip voor hebben.

    Ziezo, ik heb nog andere mail ontvangen van hen, in ieder geval dient hun mentaliteit dringend te veranderen indien ze zaken wensen te doen.

    Bij aanvraag zet ik ook hun andere mail op het net, getuigt niet van de mentaliteit van eerlijk zakendoen.

    Johan.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    wannes said:

    hello,

    Ik heb reeds enkele maanden terug contact gehad met Mr Ales. Ik kan jullie zeggen dat hun systeem helemaal niet aan te raden is.

    Ik persoonlijk (en ik denk verschillende anderen onder de ppo-liefhebbers) wil tenminste weten wat er ingebouwd wordt in m'n auto en welke veranderingen dit teweeg brengt.

    Wel zij zeggen niets of willen hierover niets zeggen.
    Ik raad dan ook ten sterkste af om met zulk ombouwstation in zee te gaan.

    Mij zien ze in ieder geval daar niet terug. Hieronder hun schrijven gericht aan mij

    Geachte heer, beste Johan, het enige wat ik u kan vertellen dat is dat u met ons eentanksyteem kan rijden met ppo of met diesel of gemengd naar wens en dat u maar een schakelaartje moet bedienen om om te schakelen.Natuurlijk is het wel zo dat wij zelfs aanraden bij temp. van -10 gr.C te mixen met 50% diesel, maar dat is toch nog altijd veel praktischer dan te rijden met 2 tanks en zonder kofferruimte, maar het is wel waar dat wij het systeem wel gaan optimaliseren om het best te presteren op ppo aangezien rijden op diesel eerder als alternatief zal dienen, maar zonder problemen.Ik heb u inderdaad iets gezegd over inspuitmomenten en dat was eerder in vertrouwen, maar in feite is deze techniche informatie stikt geheim en zefs dit had ik niet hoeven te vertellen, trouwens er is ook geen enkele autofabrikant die dat zal doen, dat is ook niet hun of onze taak.Meer technische uitleg over ons systeem kunnen wij u echter niet geven aangezien dat strikt vakgeheim is natuurlijk.In de eerste plaats is het onze doelstelling om een goede instalatie te leveren, maar het is zeker niet de bedoeling om aan educatie te doen en hopelijk zult u daar wel begrip voor hebben.

    Ziezo, ik heb nog andere mail ontvangen van hen, in ieder geval dient hun mentaliteit dringend te veranderen indien ze zaken wensen te doen.

    Bij aanvraag zet ik ook hun andere mail op het net, getuigt niet van de mentaliteit van eerlijk zakendoen.

    Johan.

    Mentaliteit is inderdaad een beetje... euh... zorgwekkend...
    En de schrijffouten... :)
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005

    In de eerste plaats is het onze doelstelling om een goede instalatie te leveren, maar het is zeker niet de bedoeling om aan educatie te doen en hopelijk zult u daar wel begrip voor hebben.

    Absoluut geen begrip heb ik daarvoor.

    Wanneer gaan mensen nu eens eindelijk leren dat het verstoppen van informatie en het express -proberen- dom houden van uw naaste medemens ZEER counterproductief is ... Het voorbeeld is hier weerom dat vele potentiele klanten die nu afhaken door hun dom beleid misschien wel klanten waren kunnen worden (over taalgebruik gesproken) indien ze in hun beleid meer openheid en eerlijkheid toonden. Alsof het achterhouden van (toch enigzinds publieke informatie) hun meer 'business' zal opleveren.

    Dit is een zeer zorgwekkende mail dat jij daar kreeg. Iedere technicus moet toch tenminste weten waar ze mee bezig zijn. We vragen niet achter de legering van de verstuivers maar naar wat ze er praktisch aan zullen aanpassen (alsof we dat zelf hier al niet weten wat we daarmee moeten doen om ppo-compatibeler te maken).

    Jongens toch wat een zeikers (sorry voor de taal) maar zo'n reactie vind ik gewoon echt beneden alle peil en zal zeker niet de pioneers van vandaag richting hen sturen. Want nu moeten ze zeker niet de gewone man overtuigen maar nog steeds de techie(s), de durver(s), de pioneer(s) en de enthousiast(en). De gewone man waar ik mee praat zegt gewoon : "Ik zal nooit iets anders in men tank kappen dan diesel." En dit is juist omwille van het niet delen van nuttige informatie dat deze mensen niet openstaan voor waardige alternatieven.

    Ik respecteer het nut van patenten tot op een bepaald niveau, ik wil ook dat de uitvinder geld krijgt voor te innoveren. Maar dit kan toch niet ten koste van de klant gaan. Nooit. Walgelijke praktijk. Die ene klant die je misschien verliest (aan het doe-het-zelven of aan de concurentie) weegt niet op tegen de positieve mond-aan-mond reclame van tevreden klanten. Ze onderschatten daar heel zwaar de intelligentie van de koper.

    En als ik nu schrijffouten heb staan, steek ik de schuld op de toch wel enige lichte emotionele dwang die ik voelde om te reageren op zo'n mail..

    Steek het in je hoofd: EDUCATIE IS HET BEGIN VAN ALLE WIJSHEID


    PS: Johan, ik zou die andere mail ook wel willen zien aub.
  • johan PPO Burner
    edited October 2005
    Hello ppo grondleggers,

    Zoals gevraagd krijg je hier een staaltje van de communicatie techniek van de zogenaamde firma Ales.

    Eerste mail-contact na m'n bezoek aan hun bedrijf

    Beste Johan, sorry dat ik ons gesprek vroegtijdig heb moeten onderbreken maar intussen heb ik het artikeltje van de Nissan-Patrol gelezen en met alle respect voor de schrijver maar ik heb zeer sterk de indruk dat deze persoon wel een echte liefhebber zal zijn, maar zeker geen expert in de materie .Wat betreft de warmtewisselaar die heb ik ook in roestvrijstaal maar tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat met ik met mijn laatste systeem zelfs helemaal geen water warmte-wisselaar nodig heb en ik wil u dat heel graag demonstreren, aangezien onze TDI al meer dan 3 maanden rondrijd zonder w.w. zonder een probleem.Naruurlijk spreekt het vanzelf dat in geval van ombouw op uw Toyota, ik eerst concreet zal aantonen dat de bereikte temp. evenwaardig is met concrete temp.metingen, maar zoals eerder gezegd hoe minder men technisch op de hoogte is en angstig door onwetenheid, hoemeer men geneigd is om meer extra onderdelen te monteren.(u zult versteld staan hoe simpel ons systeem is) tenminste wat betreft de hardware. In ieder geval, indien u kan zorgen voor een extra verzekering dan durf ik de uitdaging aan om uw auto om te bouwen. Mag ik u vragen om mij aub op de hoogte te houden? Nogmaals bedankt voor uw vertrouwen en interesse en oprechte groeten van Gino Ales. www.auto-elektro.be

    Hierop volgde het gisteren 16 oktober geplaatste bericht.

    Ik ben dan verder gaan spitten om toch enige klaarheid te krijgen in het systeem dat hij in m'n landcruiser wou plaatsen.
    Na onderstaand antwoord van hem gekregen te hebben zag ik het nut van verdere aanvragen tot correcte informatie niet meer in. Ik duld zulke antwoorden als potentiële klant NIET. Ik herhaal dan ook om de firma Ales zeker niet aan te raden als een ombouwfirma voor ppo inspuitsystemen.

    Laatste mail van de heer Ales.

    Geachte heer, met alle respect voor uw persoon, maar ik ben niemand uitleg verschuldigd over mijn systeem zelfs niet aan iemand die een installatie heeft laten plaatsen, laat staan aan onbevoegden of een potentiele klant en dat is ook niet mijn taak of mijn plicht. Indien uw filosofie zou kloppen dan zou iedere fabrikant zijn klienten moeten verklaren of informeren welke onderdelen hij allemaal gebruikt om zijn auto te maken en dan ook nog gaan moeten uitleggen welk nut dat ze hebben en dan zou iedere TV. Fabrikant aan zijn klienten moeten vertellen welke onderdelen hij allemaal gebruikt heeft en hoeveel transistoren en IC hij gebruikt heeft en ook nog moeten vertellen wat nut dat ze hebben en dat heb ik na 38 jaar als zelfstandige nog geen enkele fabrikant of een gasinstallateur of motorenrevisie of chiptuner of tv hersteller zien doen. U vraagt mij om een gedetailleerde omschrijving te geven van de onderdelen van mijn eigen ontworpen installatie, maar aangezien ik geen onderdelen verkoop maar wel een komplete ombouw van diesel op PPO lever ben ik aan niemand verplicht om een gedetailleerde omschrijving te geven over de onderdelen die ik gebruik en zeker niet welk nut dat ze hebben, evenmin als ook een fabrikant van wat dan ook dat zal doen.De reden is heel simpel:indien de fabrikant of ik of wie dan ook u gaat vertellen welke onderdelen hij precies gebruikt en ook nog gaat vertellen waar ze precies voor dienen dan is hij al min of meer zijn geheim al kwijt en ik daag u uit om mij een fabrikant te vinden die dat wel gratis doet.Bovendien is uit uw brief duidelijk te lezen dat het niet alleen gaat om een duidelijke omschrijving van de onderdelen aangezien u ook nog in diskussie gaat over technische zaken, immers u beweert dat een commonrail wel degelijk een warmtwisselaar nodig heeft en verwarmde filters en u heeft twijfels of ik mijn elektrisch systeem, wel degelijk uitschakel of hoe ik dat doe, alsof ik een leek zou zijn die niet zou weten dat het elektrisch systeem zo vlug mogelijk dient uitgeschakeld zou moeten werken, trouwens op TV heeft heel Limburg kunnen zien dat ik daar zeker rekening heb mee gehouden en het tegen argument dat u noemt, namelijk dat deze onderdelen allemaal kans zouden geven op storingen dat houd natuurlijk helemaal geen steek, immers indien ze in een auto alles zouden moeten weghalen die kans maken op storingen, dan kan ik u verzekeren dat er geen een auto meer zou rondrijden.Tenslotte maakt u ook een opmerking omtrent geheimen en u concluddeert en koppelt er automatisch aan toe dat mijn geheimen zich beperken alleen maar tot de instellingen van de elektronische stuureenheid, maar dan beslist en beperkt u in mijn plaats wat mijn geheim is of niet en daar kan u niet over oordelen aangezien mijn hele installatie compleet anders is dan de anderen met een totaal ander concept(lees maar eens in de kranten) Verder wens ik u nog mede te delen dat ik absoluut geen tijd meer heb te verliezen en dat er nog genoeg mensen op de lijst staan die mij helemaal vertrouwen en geen technische vragen stellen en die alleen maar vragen om een betrouwbare en goede en betaalbare installatie te plaatsen en niemand is verplicht om dat te doen en ik ook ben niemand iets verplicht.Ik heb in het verleden ook nog met andere experimenten teveel mensen in mijn zaak gehad die alleen maar kwamen om te spioneren of met andere woorden, probeerden te gaan lopen met de vruchten van mijn zweet en arbeid en daar heb ik genoeg van.Ik werk alleen voor mensen die mij vertrouwen en die ook ik kan vertrouwen en voor de rest ben ik niemand iets verschuldigd of om filosofisch te eindigen: u mag grazen in mijn wei, maar de melk die moet u wel zelf produceren... Oprechte groeten. Ales G.


    Ziezo, dit schrijven van de heer Ales was de druppel die de emmer deed overlopen. Ik heb hierna dan ook het contact verbroken en verder opzoek gegaan naar eventuele personen welke mijn landcruiser wilden ombouwen.

    De groeten aan het ppo gezelschap, Johan.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    "mijn mond valt sprakeloos open van verbazing ..."


    ... maar zoals eerder gezegd hoe minder men technisch op de hoogte is en angstig door onwetenheid, hoemeer men geneigd is om meer extra onderdelen te monteren.

    Dan zijn de makers van de space shuttle wel echt heel angstig, dom en onwetend ?
    De TDI's van vandaag hebben wel pakken meer aan boord dan de diesel van welleer.


    (u zult versteld staan hoe simpel ons systeem is) tenminste wat betreft de hardware.

    U raad het. Ik ben versteld. Vooral wanneer ik die motorkap opengooi en de boel technisch analyseer. :) Als het dan toch zooooo simpel is....
    Trouwens, dat was de vraag: Welke hardware je gebruikt, het antwoord is ook bekend ondertussen !!


    In ieder geval, indien u kan zorgen voor een extra verzekering dan durf ik de uitdaging aan om uw auto om te bouwen

    Durven we het dan niet allemaal eerlijk gezegd? niet echt een blijk van vertrouwen in zijn eigen simpel systeem !! :lol:

    Die is gewoon totaal lol die man. Hoe denk ie trouwens nog dat vertrouwen te verdienen ? Dit gaat echt te wijd. Deze brief verdient een plaatsje in 'ervaringen met ombouwers' sectie.

    Zonder verwarming, hahaha. Das toch een lachertje. Maar alle beroepsgeheim in acht genomen, in 'de kranten' staat het antwoord !!!

    Dit is echt nog erger dan de andere mail.

    edit 1: Na een 2de keer gelezen te hebben heb ik dan maar meteen mijn koe gaan melken en ondertussen mijn mond toch even gesloten. Pff.... Heeft die trouwens ooit al van REVERSE ENGINEERING gehoord? Even demonteren en dat systeem heeft geen enkele geheim meer voor de techneut.

    Edit 2: http://www.auto-elektro.be/cursus/cursus.htm

    En de man geeft zelfs Cursussen ?? Zien ze er dan zo uit ?
    Les 1: Vakgeheimen
    Les 2: Klantenbinding
    Les 3: Correct Nederlands schrijven
    Les 4: Vakgeheimen, deel 2
    Les 5: Security by Obscurity
    Les 6: Vakgeheim, geheim deel
    Les 7: Hoe blaf je een potentiele klant af
    Les 8: Hoe creeer je blindelings klantenvertrouwen
    Les 9: Geheime les

    ;-)

    Edit 3:

    Dit is wat hij bedoelt met 'in de krant' http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=grufcv5q

    dit is tot 6 maal toe gekopierd naar andere kranten maar in essentie vind je enkel dit artikel terug. Het is het enige dat je vind. Ik denk dat deze man (die blijkbaar toch graag les geeft) er toch beter een patent op neemt(waar hij natuurlijk WEL moet uitleggen hoe het werkt, anders kan je dat niet krijgen) en zo zijn creatie veilig stelt. Maar eerlijk gezegd, ik geloof er geen snars van dat je zonder voorverwarming zomaar met ppo's rijden kan. Ik denk dat hij echt wel wat meer moet overtuigen indien hij die DURE ombouw kan verlappen. Zonder voorverwarming.... iemand een idee of er wel degenlijk een mogenlijkheid is om dit te doen ? Een nieuw soort dieselpomp of zo ....
  • johan PPO Burner
    edited October 2005
    Hello,


    Ok, dit relaas dient overgeplaatst te worden naar "ervaringen met ombouwers".

    Maar wie kan dit voor mekaar krijgen?



    Groeten, Johan.
  • Jelle PPO Burner
    edited October 2005
    Aan de ene kant heeft hij wel gelijk natuurlijk dat hij het niet HOEFT te vertellen, maar aan de andere kant lijkt het me dat iedere fabrikant je wel uitleg wil geven over hoe hun produkt werkt en waar "alles" voor is als je ernaar vraagt!
    En zo niet, dan schroeft de concurrent het hele zaakje open om te kijken hoe het in elkaar zit; dit soort zaken kun je volgens mij alleen met patenten afschermen.
    Een paar jaar geleden kwam Yamaha met de R1 op de markt: deze motorfiets had een ontzettend klein en compact blok, voor een 1000 cc motorfiets.
    Honda denkt: "Hoe doen ze dat?" Antwoord: Meneer Honda gaat shoppen bij de eerste de beste dealer en koopt een yamaha R1.
    Hij wordt neergezet in de Honda-garage met de mededeling "Schroef maar open dat ding"...
    Als je iets niet hebt afgeschermd voor gebruik door anderen (zodat je zelf dus "de vruchten van je denkwerk en arbeid" kunt plukken) dmv bv patenten, komen mensen er toch wel achter.
    Misschien zit er nu wel iemand te denken "Ik laat die meneer mijn auto ombouwen en thuis schroef ik de hele handel uit elkaar".
    Omdat dit nog een beetje een pioniers-terrein is, kan ik me heel goed voorstellen dat mensen willen meedenken met de ombouwer over het hoe en waarom.
    Lag het trouwens aan mij, of las ik een behoorlijk geirriteerde ondertoon in het verhaal?
    Wat heb je die die man allemaal aangedaan joh?!
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
    Geloof me, als Belg zijnde met zijn vlaamse bewoordingen, dat was geen ondertoon meer, die mens was gewoon zwaar geirriteerd.

    Ik kan niet geloven dat je potentiele klanten zo durft aanspreken. Zelfs al steken ze je de ogen uit, zo'n betoog doe je gewoon niet..

    Dat knopje is zogezegd voor de elektronische verwarming (die volgens hem beter is dan een WW) Maar ze dient enkel voor het starten...

    Probeer maar -net als mij- eens voor te stellen hoe dit ding kan werken ... Enkel electronisch. Dan kan je volgens mij maar enkele denkpistes op.

    nml:

    - Het gebruik een soort techniek die een vloeistof minder viscoos maakt door enkel de werking van een elektrisch apparaat. Start en stop moeten op PPO kunnen. Hij bouwt geen 2de tank in.

    - Is heel simpel volgens hem (maar het duurt wel een ganse dag om in te bouwen).

    - De knop is -dacht ik begrepen te hebben- voor het af/aanzetten van de verwarming. (duh ?)

    - gebruikt geen additieven volgens berichten.

    Het is trouwens vrij opvallend dat de kranten steeds vermelden dat hij "Naar eigen zeggen een nieuw systeem heeft ontwikkeld." Dus er is geen enkele onafhankelijke bevestiging. Ook heel opvallend, op zijn website zijn er GEEN referenties te vinden naar soortgelijke ppo kits. Iets zegt me als je zoiets uitvind dat je daar bergen reclame voor gaat maken, zeker als ik zoals vandaag op televisie hoorde dat door de brandstofprijzen 1 op 3 vlamingen minder met de wagen gaat rijden.

    Iemand met kennis van een methode om elektrisch ppo te verdunnen ?

    Sla me nou dood maar ik geloof hier geen snars van, de kip met het gouden ei bestaat niet. Moest hij inderdaad dit hebben uitgevonden dan steek je dat toch niet weg? De enige reden om te verstoppen is volgens mij omdat hij het niet kan bewijzen en gewoon wat gratis reclame wil voor zijn zaak. Ik zou persoonlijk aan hem vragen om een referentie van een tevreden ppo klant, wedden dat je die niet krijgt ?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    misschien heeft hij een microgolf systeem gemaakt :) en is hij er erg tuk op
  • vetfrituur PPO Burner
    edited October 2005
  • johan PPO Burner
    edited October 2005
    Hallo,


    Geloof me, ik heb gewoon informatie gevraagd over het systeem dat hij bij m'n auto wilde inbouwen.

    Ik heb die persoon niet meer of minder onder druk gezet om deze (in mijn ogen, belangrijke info) te verkrijgen.

    Hij hoefde niet expliciet te vertellen uit welk materiaal zijn set bestond, maar ik wilde gewoon de werking weten.

    Ik vertel hier nog bij dat ik één common rail motor heb, hierover heb ik meermaals in deze site ppo.nu gelezen dat er tenminste één 2 tank systeem in hoeft, dit om tenminste veilig op 100 % ppo te rijden.

    Daarom ook mijn argwaan tegenover dit systeem en mijn vraag om deftige uitleg zodat ik met een gerust gemoed mijn wagen kon laten ombouwen.

    Deze uitleg heb ik dus niet gekregen. Ziedaar.

    Johan.
  • koen PPO Newbie
    edited December 2005
    [

    Vetrituur,

    Kijk eens op e-bay duitsland en tik bij zoeken 'rapsol' in.Zelf met transportkosten meegerekend kom je nog goedkoper uit dan hier de onderdelen(voor warmtewisselaar)aan te kopen en dan nog eens zelf te monteren.

    Koen
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    Begrijp nog steeds niet waarom wij (Nederland en Belgie) Duitsland niet volgen. Is het in Belgie wel toegestaan (zoals in Nederland) om op in Duitsland getankte PPO te rijden? Weet iemand dat?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2006
    [quote=Ruud S]Begrijp nog steeds niet waarom wij (Nederland en Belgie) Duitsland niet volgen. Is het in Belgie wel toegestaan (zoals in Nederland) om op in Duitsland getankte PPO te rijden? Weet iemand dat?

    ik denk dat als ik in frankrijk 100% biodiesel zou kunnen tanken in swahilliestan 100% vloeibare teer, en in timboektoetoe acohol, daar niets op tegen kan zijn zolang dit binnen de plaatselijke reglementering valt...

    (alhoewel die twee laatste niet onder het sjengenaccoord (of hoe het ook weer heet) zullen vallen :) )
Sign In or Register to comment.