Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

stroomverbruik moderne auto's

Martijn PPO Addict
edited July 2007 in Algemene Techniek
vandaag in een bijlage van het AD(29-01, "leefwereld - mobiel") een "alarm" over de accu. lijkt me geen directe reden voor paniek, maar toch iets om over na te denken als je electrische (stand)verwarming voor ppo overweegt.

in het kort:
de moderne auto heeft zoveel electrische systemen dat zelfs "in rust" het stroomverbruik behoorlijk hoog kan zijn. er werd melding gemaakt dat bij sommige auto's een accu binnen enkele maanden versleten kon zijn. LET WEL: het gaat over moderne auto's met uitgebreide electronica.
ook het starten met startkabels zou bij deze auto's de nodige problemen geven.

het hele verhaal lijkt wat ver gezocht voor de gemiddelde auto maar een feit blijft dat een normale accu niet berekend is om ook nog eens standverwarming te voeden. mocht je dit toch overwegen dan is een zwaardere accu geen slecht idee.
theoretisch is het zelfs beter om de spanning te verhogen (bv 2 accu's in serie) naar 24v. dit halveert de benodigde stroom en daardoor neemt de efficientie en levensduur van een accu aanmerkelijk toe.

groeten martijn

Comments

  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005
    Ik heb standaard altijd Optima Yellowtop Gel accu's in me auto.. Dit zijn echte tractie accus en kunnen zichzelf herstellen na diepe ontlading.

    Ze zijn helemaal gesloten en kunnen zelf ondersteboven gemonteerd worden.Worden ook veel gebruikt in de marine,electrische scootmobielen, en bij Zware Caraudio en Boominstalls.
  • edited March 2005
    Martijn said:

    vandaag in een bijlage van het AD(29-01, "leefwereld - mobiel") een "alarm" over de accu. lijkt me geen directe reden voor paniek, maar toch iets om over na te denken als je electrische (stand)verwarming voor ppo overweegt.

    in het kort:
    de moderne auto heeft zoveel electrische systemen dat zelfs "in rust" het stroomverbruik behoorlijk hoog kan zijn. er werd melding gemaakt dat bij sommige auto's een accu binnen enkele maanden versleten kon zijn. LET WEL: het gaat over moderne auto's met uitgebreide electronica.
    ook het starten met startkabels zou bij deze auto's de nodige problemen geven.

    het hele verhaal lijkt wat ver gezocht voor de gemiddelde auto maar een feit blijft dat een normale accu niet berekend is om ook nog eens standverwarming te voeden. mocht je dit toch overwegen dan is een zwaardere accu geen slecht idee.
    theoretisch is het zelfs beter om de spanning te verhogen (bv 2 accu's in serie) naar 24v. dit halveert de benodigde stroom en daardoor neemt de efficientie en levensduur van een accu aanmerkelijk toe.

    groeten martijn

    als jij zomaar je BOORDSPANNING verhoogd naar 24V kunnen er een hoop systemen overlijden hoor! bijvoorbeeld autoradio!
  • Toyo PPO Burner
    edited March 2005
    Zou martijn niet parallel bedoelen? hiermee verdubbel je de capaciteit van je accu (indien 2 identieke accu's gemonteerd) zonder je boordspanning te verhogen.

    ~ Toyo ~
  • fritskefritske PPO Burner
    edited March 2005
    hogere spanning betekent minder stroom. dus op zich is het geen verkeerde gedachte. Alleen is het wel zo dat alle componenten deze spanning moeten aankunnen. Vrijwel onmogelijk in de auto dus. Wat wel zou kunnen is om de tweede accu in serie te zetten, maar hierop alleen de verwarming aansluiten (die wel geschikt moet zijn voor 24V) en de rest van de elektra van de auto gewoon laten zoals het is.
    De gewone componenten in de auto worden dan gevoed door de "oude"accu, en de verwarming door zowel de oude als de nieuwe.

    groeten henri
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    ik bedoel inderdaad in serie. nu zal dit lastig worden met bestaande auto's, dus daar moeten fabrikanten zelf voor kiezen. parallel heb je weinig aan, dan heb je nog steeds dikke kabels nodig om verliezen beperkt te houden.

    maar inderdaad, voor de knutselaars is het haalbaar om een schakeling te maken die voor de verwarming de accu in serie zet, zodra dit niet meer nodig is omschakeld naar parallel om op te laden. het is maar net hoe ingewikkeld je het wil...

    nog even dit: het artikel had het over vrij luxe, nieuwe auto's. niet direkt de gemiddelde slaoliestoker helaas... :(

    (wacht maar, tot ik die lotto win: porsche op ppo, zie je het voor je? :twisted: )
  • fritskefritske PPO Burner
    edited March 2005
    zijn er porsche's diesel dan? :lol:
    maar op zich is het niet moeilijk om 2 accu's door middel van een relais in serie of juist parallel te schakelen. een 2-polig wisselrelais is hiervoor genoeg
    of neem gewoon een vrachtwagen. die zijn over het algemeen standaard uitgerust met een 24-volts systeem. Ook de wegenbelasting hiervoor valt mee, doet niet mee aan de nieuwe grijs kentekenregels :wink:
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2005
    fritske said:

    zijn er porsche's diesel dan? :lol:

    als de porsche-motoren in kevers kunnen, kan er ook wel een ouwe daf-diesel in een porsche... al moet ik de motorkap ervoor afzagen! :twisted:
  • edited July 2007
    DELETED
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Porsche diesel,

    Ja je moet er even voor zoeken, maar ze bestaan wel hoor.


    1997 Erster Porsche 911 mit Pflanzenölmotor
    image

    Groet,
    Ingmar
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ff plaatje op het forum zetten ipv icoontje.

    image
  • frenkck PPO Burner
    edited July 2007
    Een normale startmotoraccu is maar geschikt tot 80% ontlading, dit is vooral bij langdurig stroomverbruik (standverwarming) geen geschikte accu.

    Beter is een semi-tractie accu die geschikt is tot 50% ontlading (een zogenaamde boordaccu in boten en campers). Als je bijvoorbeeld een 180Ah accu neemt, kan je 90Ah ontladen zonder schade toe te brengen aan de accu. Dit staat gelijk aan 1 kWh, dat is behoorlijk wat stroom.

    Zo'n semi-tractie accu van 180Ah kost iets van 150 euro.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    frenkck said:

    Een normale startmotoraccu is maar geschikt tot 80% ontlading.
    Beter is een semi-tractie accu die geschikt is tot 50% ontlading.

    :?: :?: :?:
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Miglowie,

    Ff plaatje op het forum zetten ipv icoontje.

    Ik zie een plaatje hoor ???

    Groet,
    Ingmar
  • Frans W115Frans W115 PPO Newbie
    edited July 2007
    Het hele probleem zit hem uitsluitend in het type accu's dat wordt gebruikt. Het zijn startaccu's, die vooral zijn ontworpen om kortstondig een hoge stroomsterkte te leveren. Keerzijde van dit ontwerp zijn de hoge zelfontlading en het niet goed bestand zijn tegen te diepe ontlading. Andere typen accu's die goed tegen diepere ontlading kunnen zijn weer heel gevoelig voor hoge stroomsterkten en gaan snel kapot als je er een startmotor op laat draaien.

    Wil je het echt goed doen dan zou je twee soorten accu's moeten monteren: de ene om op te starten, en de andere voor de (stand-by) electronica. Ben je ook gelijk van het probleem af dat gedoe met accukabels de electronica beschadigt.

    Twee dezelfde accu's gebruiken (of eentje met hogere capaciteit) is ook een (wat minder ideale) oplossing, want bij hetzelfde stroomverbruik is de ontlading dan natuurlijk nog maar de helft. Of je die extra accu in serie zet of parallel maakt niets uit. Parallel verdient dan de voorkeur want dan hoef je niets aan je boordnet te veranderen. Accu's in serie schakelen heeft uitsluitend als nut om de stroomsterkte over je bekabeling (en daarmee de verliezen) te minimaliseren. Voor de accu maakt het niets uit (en is in minder ideale omstandigheden zelfs schadelijk, bijvoorbeeld als de ene accu net iets sterker is dan de andere: de zwakste wordt dan omgepoold). Zet ze dus maar gewoon parallel.

    Groeten,
    Frans
Sign In or Register to comment.