Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ervaring verwarmde tank+computersturing ?

jorispro PPO Newbie
edited October 2005 in Overige merken
na het biodiesel verhaal uitgeprobeerd te hebben schakel ik om
naar ppo
(te veel afval, veel werk om het juiste resultaat te krijgen en
chemicalien die mijn honden bij een lek bijna naar binnengespeeld hadden hebben de doorslag gegeven)

het enige grote nadeel van zuivere wvo/ppo is dat mijn honden het geweldig vinden !

dus sinds deze zomer bolt mijn auto op een mengeling van

diesel (80%)
koolzaad (+-15%) van de Colruyt
gefilterde wvo (+-5%).

deze rijdt lekker zonder verlies van power of wat dan ook
(ondertussen toch weer mooi 2.000 KM )

Nu de eerste stap genomen is denk ik al verder natuurlijk...
de ombouwsetjes uit duitsland zijn geweldig afgewerkt
maar vrij prijzig als je er een computergestuurd systeem bij wil

heeft iemand ervaring met het biocar systeem ? of aanverwanten
verwarmde tank+computersturing

www.biocar.de

Comments

  • KockieKockie PPO Burner
    edited September 2005
    Hmm, zoiets moet toch zelf ook wel te maken zijn.... Kan met de tegenwoordig beschikbare controllers nooit heel moeilijk zijn lijkt me (helaas geen ervaring, maar wel ideeen)
  • jorispro PPO Newbie
    edited September 2005
    ondertussen heb ik al een paar ideetjes wat de tank betreft

    een klein 3 l blik(recycling olijfolievaatje)
    dat verwarmt wordt via het warmtewisselaar principe
    (een klein blik om maximale warmte op een korte tijd te krijgen)

    daarnaast in serie gekoppeld
    een groot vat dat de rest van de olie bevat +- 70 L kan ik wel gebruiken
    (verbruik stijgt lichtjes met ppo dus ipv 10L ->12-14L/100 Km
  • Johnny PPO Newbie
    edited September 2005
    jorispro said:

    ondertussen heb ik al een paar ideetjes wat de tank betreft

    een klein 3 l blik(recycling olijfolievaatje)
    dat verwarmt wordt via het warmtewisselaar principe
    (een klein blik om maximale warmte op een korte tijd te krijgen)

    daarnaast in serie gekoppeld
    een groot vat dat de rest van de olie bevat +- 70 L kan ik wel gebruiken
    (verbruik stijgt lichtjes met ppo dus ipv 10L ->12-14L/100 Km

    Hoi,
    Over het voorverwarmen van de brandstof is al veel gezegt en uitgedacht. ( pijp in pijp techniek bv.) Ook kant en klaar is zoiets niet duur. circa 90,= euro.

    Voor wat betreft de besturing is er door mij voor eigen gebruik een unit werkend die dmv. prosessor,een display en geluids signalen het hele proses aangeeft.
    Er kan zelf indien gewenst de inhoud van je ppo tank mee aangegeven worden.
    Ook kan dit systeem volautomatisch weer terug schakelen naar dino voor de winter periode ( smorgens bij koude start belangerijk. )
    Geeft een waarschuwing af wanneer je de motor afzet zonder eerst omgeschakelt te hebben naar dino.
    Op deze manier is het mogelijk om volgens het 2 tank systeem volledig op ppo te rijden.

    Dus app. na de start aan zetten, en vervolgens geen omkijken meer naar.
    Regelt keurig op basis van de koelwater themp. om naar ppo.
    :wink:
  • jorispro PPO Newbie
    edited September 2005
    Ga vooral verder , heb je plannen voor zelf contstructie of verkoop je ?

    in beide gevallen ben ik geinteresseerd trouwens , ik wil een zekere mate
    van extra (geautomatiseerde) controle over het hele proces verkrijgen
    type fire and forget (of bij het uitschakelen not to forget)

    ideaal zou 3 meetpunten zijn (tank, waterkoeling, pré-injectiepomp)

    ik ga een 3-dubbele verwarming installeren (koelwater warmtewisselaar + ook wartewisselaar in de tank zelf + systeem à la dieseltherm)
    ik heb zelfs al de lay-out voor in de wagen.

    is het met gesloten systeem compatibel
    lees : 2 tank met terugloop naar beiden ?

    nog kwestie van materiaal bijeen krijgen, overtuigd was ik toch al
    biodiesel liep lekker maar bracht risico's met zich mee en let's face it
    is niet helemaal "clean"
  • jorispro PPO Newbie
    edited September 2005
    http://www.4x4parts.be/shop/b_2286.jpg

    kan je behoorlijk wat mooie analoge wijzers zien
    (wat zou het optisch mooi zijn om de 2 te combineren qua kostprijs
    valt dit nog goed mee +- 20 €)
  • edited September 2005
    jorispro said:

    Ga vooral verder , heb je plannen voor zelf contstructie of verkoop je ?

    in beide gevallen ben ik geinteresseerd trouwens , ik wil een zekere mate
    van extra (geautomatiseerde) controle over het hele proces verkrijgen
    type fire and forget (of bij het uitschakelen not to forget)

    ideaal zou 3 meetpunten zijn (tank, waterkoeling, pré-injectiepomp)

    ik ga een 3-dubbele verwarming installeren (koelwater warmtewisselaar + ook wartewisselaar in de tank zelf + systeem à la dieseltherm)
    ik heb zelfs al de lay-out voor in de wagen.

    is het met gesloten systeem compatibel
    lees : 2 tank met terugloop naar beiden ?

    nog kwestie van materiaal bijeen krijgen, overtuigd was ik toch al
    biodiesel liep lekker maar bracht risico's met zich mee en let's face it
    is niet helemaal "clean"


    Hoi Jorispro,

    Het systeem waar ik over vertelde kan in alle denkbare gevallen gebruikt worden, ligt in hoofdzaak aan het programma wat gebruikt is. Dit is in overleg aan te passen.
    Ik heb bv. in mijn versie een tank inhoud meter op basis van een drijver die constant meetwaarden verzend naar de controller, en deze geeft dat dan in % van de tank inhoud op een display aan. Maar je kunt even zo goed kiezen voor een "bijna leeg" indicatie, waarbij je alleen een waarschuwing krijgt als het zover is.

    Het systeem stuurt aan de hand van de input, de ventielen.

    Ik ben benadert door een ombouw station die dit niet prijs vriendelijk voor elkaar kreeg voor zijn klanten, deels is het ook eigen interesse.

    Met al die extra elekt. verwarming maak ik me wel zorgen voor het stroom verbruik in de winter periode, daarom ga ik er in mijn aanpassingen aan de auto eerst maar van de warmte van het koelwater uit. Ik heb een aantal elekt. verwarmingen gezien op basis van een gloeikaars, maar die trekken vrolijk 8 Amp.!!

    Over niet helemaal clean gesproken: ik zag op dit forum een discussie over het bijmengen van afgewerkte motor olie als brandstof!! Sorry hoor, maar daar heb ik dan even geen begrip voor. :shock:

    Groeten, John.
  • Jelle PPO Burner
    edited September 2005
    Anonymous said:

    Over niet helemaal clean gesproken: ik zag op dit forum een discussie over het bijmengen van afgewerkte motor olie als brandstof!! Sorry hoor, maar daar heb ik dan even geen begrip voor. :shock:

    Groeten, John.

    Volgens mij is dit toen ook ten sterkste afgeraden.
    Zou het zeker niet doen!
  • lucas PPO Newbie
    edited October 2005
    Het lucasfilter zit meestal op het blok gemonteerd.

    Bij mij wel. ik heb het papier eruit gehaald en gaas in gemonteerd.
    Het papiervolume is nu ppo dat voorverwarmd wordt.
    Direct daarna komt de voorverwarmer van 25cm lengte koperbuis met rubberslang eromheen.

    effect; geen problemen en constante temp van 80 graden.
    mengsel zonnebloemolie 80 20 diesel. loopt super.
    zie fiat ulysse met standkachel.
Sign In or Register to comment.