Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

het is geen oliebollen of patatgeur.

Clioman PPO Burner
edited July 2008 in Algemene Techniek
Hallo iedereen we spreken meestal over een oliebollen of patatgeur die je krijgt wanneer je op zonnebloem olie rijdt, echter ik kon de geur al nooit echt thuis brengen het lijkt wel een soort baklucht maar ook weer niet.
Tot dit weekeinde toen ik samen met mijn zoontje ging kijken bij een RC-modelauto club, die rijden met van die op afstand bestuurbare auto`s.
Toen ik daar de geur van rook dacht ik inééns hé dat lijkt erg veel op wat er bij mijn clio uit de uitlaat komt, en dat is zeer verrassend omdat de brandstof die zij gebruiken heel anders is.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Marcel

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    bij mijn proeven van deze zomer, was de geur ook zo aangenaam niet.

het leek eerder op iets dat aan het aanbranden was...

Conclusie: beter voorverwarmen en eventueel pomp vervroegen als't niet beterd
  • Clioman PPO Burner
    edited September 2005
    Zeveneens said:

Nee zo erg is het niet, ik rijd ook op lage mengsels en ik heb al een voor verwarming en dat helpt qua geur geen drol. (bij mijn auto tenminste)

Marcel
    edited September 2005
    Clioman said:

Zeveneens said:

Nee zo erg is het niet, ik rijd ook op lage mengsels en ik heb al een voor verwarming en dat helpt qua geur geen drol. (bij mijn auto tenminste)

Marcel
    misschien kan de inspuitdruk verhogen (zie bij vraag en aanbod naar nero's post over injectoren reviseren) dan soelaas bieden...
    edited September 2005
    Clioman said:

Zeveneens said:

Marcel
    misschien kan de inspuitdruk verhogen (zie bij vraag en aanbod naar nero's post over injectoren reviseren) dan soelaas bieden...

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=539
  • erik klijnsmit PPO Newbie
    edited September 2005
    Clioman said:

Hallo iedereen we spreken meestal over een oliebollen of patatgeur die je krijgt wanneer je op zonnebloem olie rijdt, echter ik kon de geur al nooit echt thuis brengen het lijkt wel een soort baklucht maar ook weer niet.
    Tot dit weekeinde toen ik samen met mijn zoontje ging kijken bij een RC-modelauto club, die rijden met van die op afstand bestuurbare auto`s.
    Toen ik daar de geur van rook dacht ik inééns hé dat lijkt erg veel op wat er bij mijn clio uit de uitlaat komt, en dat is zeer verrassend omdat de brandstof die zij gebruiken heel anders is.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Marcel

ja,

zij smeren hun tweetakt motortjes met plantaardige olie :wink:
  • Ernst Jan PPO Newbie
    edited September 2005
    Is het niet de glycerine die je ruikt ?
    In de duurdere merken rc brandstof (ook wel nitro genoemd) zit volgens mij erg weinig plantaardige olie om het aankoeken te voorkomen.
    De additieven lijken wel thinner-achtig, zo schoon is je motortje na het rijden.
    Je kan ook op plantaardige mengels rijden natuurlijk(met rc), maar wat ik wil zeggen is dat beide mengsel toch die specifieke geur geven die idd best wel iets van zbo weg heeft, alleen die nitro slaat na een tijdje op je keel, dan is zbo toch iets vriendelijker voor je keel.
  • MBLe PPO Burner
    edited September 2005
    Klopt,
    Mijn pa herkende de lucht ook van vroeger. Die mengde ook wel eens zonnebloemolie bij voor de smering, en de lucht....
    Dus: het is toch wel de oliebollen en patatgeur (die bakken we natuurlijk in zbo).
  • Clioman PPO Burner
    edited September 2005

ja,

zij smeren hun tweetakt motortjes met plantaardige olie :wink:

Nee,

Zij smeren allemaal met volsyntetische olie :wink:
  • satblumensatblumen PPO Newbie
    edited July 2008
    Ik rijd op ongeveer tussen de 22% en 30 % met koolzaad olie aangemengde Diesel (VW BORA). Wat opvalt is dat als de auto gestart wordt en de garage uitgereden wordt er een soort pannenkoekenlucht hangt. Meer mensen dezelfde ervaring ? (In de file op de A12 levert dit blijkbaar geen probleem op. Daar zitten mensen soms 20 minuten achter me :p)
    Buiten ruikend achter de uitlaat met lopende motor ruik je niets wat naar baklucht ruikt, maar de oude vertrouwde 100% diesel lucht is ook niet meer te ruiken.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    De pannekoekengeur herken ik. Volgens mij toe te schrijven aan het mengsel van KZO en arachide.

Collega's die op de snelweg achte me rijden zeggen dat je het slechts een beetje ruikt. Een zuinige 1.5D verstookt natuurlijk niet zo veel.

Als ik 'smorgens van het parkeerterrein naar @work loop is er altijd wel een onwtende collega die in onvervalst Fries zegt: "ze hebben hier gisteren flink zitten BBQ-en" :D
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Koolzaadolie ruikt ook een beetje zoetig, meer dan bijv apo. Slaolie vind ik meer scherp of verbrand ruiken en ZBO is voor mij DE patatlucht :D
  • mennomenno Webmaster
    edited July 2008
    Ik vind het zelf altijd meer de geur van lekkend vet van de BBQ.

Tip: ga niet lopen spelen met PPO op een brandende BBQ, ik kwam er afgelopen zomer dus achter dat dat een lekker steekvlam kan geven! (restant ZBO in een schaaltje even '' weggewerkt') :rolleyes:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    In m'n 200D maakt het nogal uit wat ik tank:
    slaolie/soja; gemene indringende geur
    zbo ; oliebollen
    arachide ; ruikt veruit het minst

gr Ton
Sign In or Register to comment.