Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Aangehouden???????

ja ik ben ook erg benieuwd wat er gaat gebeuren?? :shock: :shock:
«1345

Comments

• edited November 2005
    Ik ben vandaag aangehouden en bemonsterd, dus ik weet het met een week of drie.......

Ik rijd op 100% PPO
  • edited November 2005
    Als je bent aangehouden, dan zou ik maar snel bij de Douane aangifte gaan doen van accijnzen. Als je dat nog niet gedaan hebt.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Als je de aangifte binnen een week na de bemonstering rond hebt zit je goed volgens mij. Overigens als je een boete krijgt, hoop ik wel dat je het voor laat komen, ben benieuwd wat dat oplevert.
  • pieter PPO Master
    edited November 2005
    elders op dit forum heb ik het al toegezegd als er proceskosten komen heb je van mij een donatie van 20 euro.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    pieter said:

elders op dit forum heb ik het al toegezegd als er proceskosten komen heb je van mij een donatie van 20 euro.

Ik sluit me hier bij aan. Zo'n proefproces is in ons aller belang. 20 euro is geen probleem. Ik mag dan wel meestal in Frankrijk wonen, maar ik behoud mijn Nederlandse kenteken.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2005
    Als je het voor laat komen, kun je van mij ook op 20 euries rekenen,

Niek
  • MBLe PPO Burner
    edited November 2005
    Ha, moet je hier eens lezen. Dat biedt perspectief zou ik zeggen:
    http://forums.ncrv.nl/rondom10/viewtopic.php?sid=&f=86&t=2442

Ik wist wel dat het niet helemaal illegaal is. Eigenlijk is de regering eerder dan wij illegaal bezig.......;)

En wij rijden vrolijk voort op ppo...
    MBLe
  • T4robbie PPO Newbie
    edited November 2005
    Goeie tip MBLe!! :D
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2005
    Heb net ook ff op de site http://www.ikrijopzonnebloemolie.tk/ gekeken.

Ik heb me geprobeerd te registreren om wat reacties te plaatsen.

Zij geven totaal onjuiste informatie ! En gaan enorm kort door de bocht

Als meerdere mensen dat forum gaan lezen staan binnenkort veel "amateurs" staks met pech aan de weg.

citaat:

Geplaatst door: Henk

Elke niet direct ingespoten diesel ( lees de oudere diesels ) kan zonder enige vorm van aanpassingen op deze olieën rijden.
    ----

Henk is een beheerder van die site.
  • fritskefritske PPO Burner
    edited December 2005
    En?? de uitslag al binnen?
  • brammix PPO Newbie
    edited December 2005
    5 weken verder en nog steeds niets gehoord......
  • §teven§teven PPO Burner
    edited December 2005
    Weten ze zeker niet wat ze er mee moeten doen.
  • pieter PPO Master
    edited December 2005
    brammix said:

5 weken verder en nog steeds niets gehoord......

Ze willen je kerstdagen niet bederven :wink:
  • brammix PPO Newbie
    edited December 2005
    Ik heb de hoop dat je dom houden inderdaad loont.

Ik zou als het niet goed was met drie weken wat horen, zo niet dan was het goed.

Ik reed dus op 100% zonnebloemolie, zonder een spoortje diesel.

Leuk detail, tijdens het bemonsteren wat niet zo handig ging zat de douanebeamte echt ONDER de zonnebloemolie, zijn handen waren helemaal nat.

Ik denk dat ik mijn handen liever onder de zonnebloemolie heb dan onder de diesel....
  • Ruud PPO Newbie
    edited February 2006
    Hallo, ben op de A17 vorig jaar aangehouden, was daar op een parkeerplaats ook doos sla-olie in m'n tank aan het gieten. Heel toevallig kwam er een Volvo van de Rijkspolitie naast me staan. Na een lang maar plezierig gesprek lieten ze me verder 'tanken', 't waren 2 jonge agenten die blijbaar wél oog hebben voor het milieu!
  • brammix PPO Newbie
    edited February 2006
    Politie maakt je helemaal niets, de douane daar moet je voor oppassen.
  • 3p0 PPO Newbie
    edited March 2006
    Ruud said:

Hallo, ben op de A17 vorig jaar aangehouden, was daar op een parkeerplaats ook doos sla-olie in m'n tank aan het gieten. Heel toevallig kwam er een Volvo van de Rijkspolitie naast me staan. Na een lang maar plezierig gesprek lieten ze me verder 'tanken', 't waren 2 jonge agenten die blijbaar wél oog hebben voor het milieu!

hmm raar ik dacht dat juist het erin gieten van de olie strafbaar was en niet het rijden erop, en dat de politie je hiervoor kon bekeuren.
    gekke is dat als mijn benzine tank bijna leeg was en ik nog een km of 25 naar een tankstation moest rijden ik er een litertje water bij goot om de de benzine op het water te laten drijven en toch net naar het benzine station te kunnen rijden zonder de anwb hiervoor te bellen...accijns op water dus :D

maargoed dus voor de douane moet je oppassen en niet de politie.. :o
  • Edwin PPO Newbie
    edited March 2006
    Ik ben vandaag 13 maart tot staan gebracht in Amsterdam door een motoragent (niet aangehouden, bij een aanhouding wordt iemand gearresteerd en meegenomen naar het politiebureau) hij heeft een poos achter me gereden en merkte de frituurlucht. Hij vroeg welke brandstof ik gebruik, op mijn antwoord dat het deels plantaardige olie is wilde hij me een proces verbaal geven, waarop ik hem zegde dat het niet verboden is om op PPO te rijden, en dat het misschien eerder een douane kwestie is. Via zijn mobilofoon vroeg hij zijn collega om aan de douane te vragen wat er moest gebeuren (bij voorbeeld een monster nemen van de tankinhoud) Na contact met de douane kreeg hij het bericht dat er GEEN BELEID is vanuit de douane betreffende het rijden op PPO. Ik kon mijn weg zonder proces verbaal vervolgen, heb wel een bekeuring gekregen omdat ik mijn rijbewijs niet bij me had, maar dat is een andere kwestie...
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited March 2006
    Kijk dit zijn leuke berichten!
    Wel jammer dat ie toch nog even moest laten merken dat ie je koste wat het kost een boete zou geven maarja, zoals je zelf al zecht dat heeft niks met onze hobby te maken.
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    Ik denk dat als je maar laat merken dat je goed op de hoogte van de materie bent (ook wettelijk) dat je ze al gauw een slag voor bent en ze zelf onzeker worden omdat er ook bij hun veel onduidelijkheden zijn.
    Leuk dit te horen Edwin dit maakt ons sterker bij volgende "aanhoudingen"
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    [quote=Marijn van D.]Kijk dit zijn leuke berichten!
    Wel jammer dat ie toch nog even moest laten merken dat ie je koste wat het kost een boete zou geven maarja, zoals je zelf al zecht dat heeft niks met onze hobby te maken.

Dat heb je met sommige agenten, die balen dan omdat ze kassa verwacht hadden, maar je uiteindelijk niets konden maken.

Zo ben ik een keer aan gehouden met een tandemasser vol met grind. Tja, die agent verwachte niet dat deze 19 jarige we het E papiertje had 8) .

Heb toen geen prent gekregen, maar wel een drama verhaal omdat 1 richtingaanwijzer het niet deed.
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited March 2006
    BurnIt said:

. Tja, die agent verwachte niet dat deze 19 jarige we het E papiertje had 8) .

Heb toen geen prent gekregen, maar wel een drama verhaal omdat 1 richtingaanwijzer het niet deed.

Wat zal dat een goed gevoel geven :D eindelijk eens kunnen laten zien dat ze niet altijd JOU de les kunnen lezen 8)

Maar even terug te komen op Edwin en aanvullend op wat Pieter al zei: Je moet ze idd voor zijn, als deze agent wel een procesverbaal opmaakt is het ook zijn probleem niet meer maar die van de officier van justitie, en reken maar dat die wel meer uit de kast gaat halen om je te naaien!

Zorg dus idd goed dat je op de hoogte bent, ik heb het met heel iets anders meegemaakt dat de agenten zelf ook niet helemaal wisten of ik wel of niet strafbaar was. Dit was aan de officier van justitie om te bepalen, en ja dat gaat allemaal heel formeel en win je heel moeilijk.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Edwin bedankt voor de tip I'll keep it in mind.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Aan Edwin,

Ik kan niet meer wachten, waar hangt die agent uit ?
    Ik zou meteen mooie fotos maken voor op het forum ....

Sommige mensen hebben altijd mazzel he !

Drappie
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    [quote=Lord Drappo]

Ik kan niet meer wachten, waar hangt die agent uit ?

Sommige mensen hebben altijd mazzel he !

Drappie

zegt hij, onze enige legale PPO-er :wink:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    hahaha
  • buchhie PPO Newbie
    edited March 2006
    Hallo allemaal,
    Ik ben zelf ook agent... :roll:
    Als je bij mij het verhaal ophangt over EG normen en blablabla dan geef ik je meteen gelijk en laat ik je doorijden, als ik je ubrhaupt al staande houd voor een frietlucht.
    Neem van mij aan dat het gros van de agenten niet weet wat de regelgeving is omtrent brandstof cq milieu wetgeving.
    Ik heb taakaccent milieu en ik vind het super dat mensen PPO rijden.

Je moet idd de douane voor je laten rjiden omdat zij over de accijnzen gaan, waar het dus allemaal om draaid. Maar ook die kun je dus met goede argumenten zoals hierboven omschreven overreden. Je moet aardig blijven en weten waarmee je bezig bent(wetgeving dus hé).

PPO voorzichtig 8)

Buchhie
    edited March 2006
    Hallo,

Ik ben al 2 x aangesproken op de PPO, maar dat gebeurt iedere keer als ik met mijn kop onder de motorkap hang, dus stilsta op een parkeerplaats.

Direct gaan de ogen onder de auto door, "Lekt u geen olie of water ?"
    Eigenlijk zijn ze hier alleen gesplitst op het millieu.

Er wordt hier ook echt van alles achtergelaten door bepaalde inwoners van amsterdam.

Voor de rest waren ze onder de indruk dat ik het zelf had aangelegd en dat het ook kon ...

Drappie
  • EdEd PPO Burner
    edited April 2006
    Hi,

Lees net dat er mensen staande worden gehouden wegens rijden op PPO, dit volgend document overhandigen en vervolgens zonder problemen kunnen doorrijden. Ligt dus nu ook bij mij in de auto....Of het helpt?

http://europa.eu.int/eur-lex/pri/nl/oj/dat/2003/l_123/l_12320030517nl00420046.pdf

T'is in ieder geval ambtelijk (dus moeilijk leesbaar).....

Ed :idea:
  • Martijn PPO Addict
    edited April 2006
    ben er eindelijk weer... nieuw systeem van de week geinstaleerd en kan weer inloggen! drukke week dus... ;)

en heel toevallig vanochtend on 8:45 op de A50 door de douane net voor apeldoorn aan de kant gezet. de heren wilde graag een monster nemen, dus wat doe je dan... om tijd te sparen heb ik ze veel succes gewenst (hadden ze nodig, want er schijnt een beveiliging tegen hevelen in m'n tank te zitten ;)) en meteen gezegd dat ik regelmatig "over de grens" heb getankt.

het monsterflesje is leeg gebleven, na 5 minuten prutsen zat er 5 cm in het slangetje... de heren hebben niet om duitse of belgische bonnetjes gevraagd. ook hebben ze geen gegevens genoteerd, hooguit m'n kenteken. ik vermoed dat het argument van "over de grens" en het ontbreken van 'n rood kleurtje in het slangetje genoeg reden was om er verder weinig aandacht aan te besteden.

we hebben elkaar een fijne dag gewenst en daarmee lijkt 't klaar te zijn. mocht er toch nog een vervolg komen dan laat ik het hier wel horen.
  • Martijn PPO Addict
    edited April 2006
    zaterdag schijnt m'n aanhoudings dag te zijn... vandaag op de A50 van de weg geplukt... sjagerijnige agent die in onopvallende wagen zat te bumperkleven... vond dat ik hem niet lief aankeek toen hij kon inhalen...

maar... deze zou toch ook een "stop/volgen" bordje moeten hebben???
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Een van mijn jaloerse overburen heeft geklaagd bij de douane over mijn PPO avontuur..Hoorde ik via via een vriend... Het is dus wachten op een douaneautootje voor de deur. Sindsdien parkeer ik mijn auto een aantal straten verderop.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Denk dat de douane in Rotterdam wel iets anders te doen heeft. Die komen heus niet naar jouw (Duits?) tankbonnetje kijken.
    edited May 2006
    [quote=Ruud S]Denk dat de douane in Rotterdam wel iets anders te doen heeft. Die komen heus niet naar jouw (Duits?) tankbonnetje kijken.

Ik heb nog geen tankbonnetje....of bedoel je dat bonnetje van 150 liter van de Bas van der Heijden.. :wink:
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    leuke buren heb jij :roll:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Ik ben dus aangehouden, woensdagmorgen 24 mei jl om 04.00 bij een algemene verkeerscontrole bij Lucasgat op de A1. Dit terwijl ik op 100% ZBO reed. Toen de gebruikelijke papieren en auto-inhoud controle voorbij was, kwam er een douanier naar me toe en vroeg of ik op sla-olie reed. Ik heb gewoon ontkend en gezegd dat het ZBO is. Hij moest hierop even lachen en zei dat dat wel te ruiken was. Hij wilde toen een monster uit mijn tank hebben, terwijl ik al met het lampje aan reed, dus heb ik gevraagd of hij er niet te veel uithaalde, omdat ik anders stil zou staan. Toen hij mij meldde dat dit niet mocht, heb ik gezegd dat ik netjes accijns had betaald en gevraagd of het dan wel mocht. Hij vertelde mij dat het dan inderdaad wel toegelaten was. Na nog even hebben staan kletsen over de voordelen voor het milieu en het even moeten wennen aan de lucht, wenste hij mij een goeie reis en alvast weltrusten (niet iedereen werkt overdag ;) )
  • pieter PPO Master
    edited May 2006
    Pracht verhaal, hieraan kun je merken dat PPO-en een brede sympathie geniet.
    edited May 2006
    Wat een mazzelpik zeg ....
    Ik cruis al de hele week op en neer de A1 ik ben de beruchte nacht controle kennelijk ook ontdoken die er was ...

mm ....

Dus ze vragen niet eens naar je bonnetjes ? of papieren ?

:wink:
    edited June 2006
    Hey Drappo,

Ze checken helemaal niks verder. Alleen me rijbewijs en kenteken enzo, maar das altijd met verkeerscontrole.

Ik heb trouwens diezelfde dag nog aangifte gedaan en kreeg ik een brief terug dat ik voor 120 liter ZBO 43 aan accijns verschuldigd ben. Daarnaast stond erin dat het eigelijk niet toegestaan is om op PPO te rijden, dat ik een gevangenisstraf van maximaal 4 jaar riskeer, etc. Maar die klere-lijers incasseren ondertussen wel even. Zo blijkt maar weer: They're out to get you en Money makes the world go round. Ik vind het heel jammer dat het mensen zo moelijk gemaakt word om iets aan het milieu te doen. Het lijkt er steeds meer op dat de overheid het wel waardeert, zolang het maar niet ten koste gaat van de staatskas.

Trouwens, daarover gesproken, ik heb een tankstelle voor Rapsöl gevonden net over de grens bij me vriendin (8km), die heeft het uit de pomp voor 71ct/liter. Tankbonnetje erbij en wie doet me wat. Dan spek ik de Duitse staatskas wel hoor, wat ze hier maar willen :twisted:
    edited June 2006
    Ik stond afgelopen zaterdagavond op 50% ZBO te pruttelen onder de neus van de Zwitserse douane in Basel. Zoals gewoonlijk werd ik weer eens aan de grens gecheckt. Alleen maar paspoortcontrole door de computer, wat vragen over wat ik bij me had. Maar hij vroeg HELEMAAL NIETS over de ZBO!
  • sleepybag PPO Wannabe
    edited June 2006
    @ Miglowie

Accijns innen en erbij zeggen dat het niet mag. Hoe krom kan de wetgeving wel niet zijn. Zou je die brief van de douane kunnen inscannen en hier plaatsen. Ik zou hem wel graag eens willen lezen.

Trouwens, die 71 cent in Duitsland is accijnsvrij. Je spekt wel de Duitse economie (boer, oliepers en transporteur) maar niet de staatskas. Hooguit wat BTW.
    edited June 2006
    Das een lachertje ....

4 jaar ... wat een slome ambtenaar om zoiets doms te schrijven op papier.

Open goal zou ik zeggen.

Drappie
    edited June 2006
    Ik kan de brief wel inscannen in de loop van de week. Maar zal hier ff de tekst quoten:

Hierbij verzoek ik u te voldoen aan accijns, volgens dagaangifte nr. xxxxxx een bedrag van:

euro 43,--
    Het verschuldigde bedrag dient binnen 14 dagen na dagtekening van de acceptgiro te zijn overgeschreven op girorekening bla bla onder vermelding van etc

Indien u niet tijdig betaalt kan tot invordering worden overgegaan, bladiebla

(Nu het hypocriete stuk)
    Ter Informatie:
    U heeft aangifte gedaan voor de accijns in verband met het door u vervaardigen van biodiesel. Deze aangifte heeft u gedaan middels een zogenaamde dagaangifte.
    Accijns wordt verschuldigd wegens uitslag en invoer van accijnsgoederen. Als uitslag wordt mede aangemerkt het in strijd met artikel 5 van de Wet op de accijns vervaardigen van accijnsgoederen. De vervaardiging heeft niet plaatsgevonden binnen een accijnsgoederenplaats. Hierbij wijs ik u erop dat het ingevolge artikel 5 van de Wet opo (spelfout, dus geen standaardbrief lijkt me) de Accijns niet is toegestaan een accijnsgoed te vervaardigen buiten een accijnsgoederenplaats.
    Overtreding van dir verbod is strafbaar gesteld in artikel 97 van de Wet op de accijns.
    De tekst van dit artikel luidt: Degene die opzettelijk een in artikel 5 opgenomen verbod overtreedt wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of een geldboete van de vierde categorie of, indien dit bedrag hoger is, tenhoogste eenmaal het bedrag van de te weinig geheven accijns.

Belastingdienst/Douane Noord/kantoor Emmen/Administratieve Unit Accijnzen
    Het hoofd van Unit
    namens deze,

Dit is dus bijna letterlijk de brief die ik ontving. Het mooie eigelijk aan het hele verhaal, ik heb de Lidl bonnetjes die ik meegestuurd heb aangehecht retouor gekregen. En ja, ik weet t, ZBO is goedkoper te krijgen. Ik ga morgen proberen deze meneer of mevrouw te bellen en vragen wat nou eigelijk de bedoeling is. Ik wil weten wat ik moet doen om legaal op PPO te rijden, ik zie op de site van de douane ZEER duidelijk staan dat ik dan een dagaangifte moet invullen en opsturen, als waarschijnlijk een van de weinigen doe ik dat en vervolgens krijg ik bovenstaande brief :P
    edited June 2006
    Vervaardigen ja ... daar hebben ze het dus mis ... jij maakt toch niets ?

:lol:
    edited June 2006
    Nee, dat vind ik ook zo raar. Ik gooi alleen flessen leeg zoals je ze ook in een frituurpan leeg zou gooien

Vraag:

Moet ik over alternatieve brandstof voor mijn auto accijns betalen?
    Accijnzen en verbruiksbelastingen Autobrandstoffen Algemeen
    Antwoord:

Accijns niet-minerale autobrandstoffen (Biodiesel) gelijk aan accijns minerale brandstoffen
    Op dit moment is er in Nederland nog geen speciale regeling voor niet-minerale, milieuvriendelijke brandstoffen. Dat wil zeggen dat de huidige wetgeving van toepassing is. Niet-minerale brandstoffen worden gelijkgesteld aan minerale brandstoffen. Over niet-minerale brandstoffen wordt dus het normale accijnstarief geheven. Het afvullen van een dieselbrandstoftank met bijvoorbeeld slaolie staat wettelijk gelijk aan een handeling waarbij of waardoor accijnsgoed ontstaat en zal dus belast worden met dieselaccijns.

Dit hebben ze dus binnen een week veranderd :-( Eerst stond er namelijk dat je bij bijvoorbeeld slaolie (ppo) accijns moest betalen dmv dagaangifte. Gelukkig staat er nog steeds niet dat dit niet mag :)
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Miglowie said:

Eerst stond er namelijk dat je bij bijvoorbeeld slaolie (ppo) accijns moest betalen dmv dagaangifte. Gelukkig staat er nog steeds niet dat dit niet mag :)

Hoezo gelukkig dat het NIET mag???? :?
    edited June 2006
    BurnIt said:

Miglowie said:

Eerst stond er namelijk dat je bij bijvoorbeeld slaolie (ppo) accijns moest betalen dmv dagaangifte. Gelukkig staat er nog steeds niet dat dit niet mag :)

Hoezo gelukkig dat het NIET mag???? :?
    Nou, zodra ze er expliciet bijzetten dat je niet op slaolie (welke gek gooit dat in ze tank, maar goed, hun eigen woorden) van de supermarkt mag rijden, kan je nog de vermoorde onschuld spelen dat je niet wist dat je het bij een olie-leverancier met een accijnsgoederenplaats moest halen.

[edit]Ik heb met de douane in Emmen gebeld, maar de desbetreffende persoon was niet aanwezig, morgen weer een dag.[/edit]
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Heb je het nu over de olie of over de accijns over de olie?
    edited June 2006
    Over de olie zelf. Je mag wel op olie rijden, je mag het alleen niet kopen bij de supermarkt. Dat heb ik begrepen uit het forum hier en de toon van de brief die ik gekregen heb van de douane, die ik trouwens zal proberen in te scannen van de week. Ik zie nu dat ik een beetje kromme zin heb neergezet, sorry.

Nou, zodra ze er expliciet bijzetten dat je niet op slaolie (welke gek gooit dat in ze tank, maar goed, hun eigen woorden) van de supermarkt mag rijden, kan je nooit meer de vermoorde onschuld spelen dat je niet wist dat je het bij een olie-leverancier met een accijnsgoederenplaats moest halen, omdat het dan op de site staat waar je ook je accijnsaangifte van download.

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hallo PPO'ers,

Ben nieuw, ga me nog introduceren, maar eerst even dit.

Onder het vervaardigen van accijnsgoederen op een accijnsgoederenplaats wordt dus volgens de wet verstaan, het tanken bij een "normaal" tankstation.

Je kan dus zoveel PPO halen waar je maar wilt, zolang je de flessen maar in de tank giet op een tankstation. Iedereen kent vast wel een onbemand tankstation in de buurt, dat kun je gelukkig legaal accijnsgoederen vervaardigen......

Cheers,
    Tim
This discussion has been closed.