Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Fiat Doblo 1.9 JTD multifuel

Peter146 PPO Newbie
edited February 2005 in Fiat/Iveco
Vorig jaar september heb ik mijn auto voor 1930 euro ex. BTW om laten bouwen door Elsbett in Duitsland. I.v.m. de garantie is mixen in een nieuwe diesel niet echt een optie. Fiat Nederland wenste mij veel succes met de ombouw maar mijn garantie was ik kwijt zodra ik met ppo ging expirimenteren. De ombouw bij Elsbett is gegarandeerd voor twee jaar en ondergebracht bij verzekeringsmij. Allianz. Op alle andere onderdelen dan de motor blijft de Fiat garantie van toepassing.
Inmiddels heb ik er 16.000 km opzitten en ik kan gerust tegen iedereen zeggen:DOEN!!
Hij loopt stiller, geen dieselklop, en wat vermogen of verbruik betreft merk ik geen verschil.
Wat de kosten betreft het volgende; Voor ik op vakantie naar Duitsland ging heb ik even de rekenmachine erbij gehaald en kwam op het volgende sommetje uit; voor de 50.000 km die ik in een jaar rijdt heb ik 2941 liter nodig. Het verbruik is 1:17 en ik bespaar per liter 20 cent. 2941x0.20=588 euro en dat is per week op een dubbeltje na 25 gulden. Vier jaar na ombouw heb ik dus mijn investering terug. In theorie althans want het verschil tussen diesel t.o.v. ppo is alleen maar groter geworden en dit neemt alleen maar toe.
Wat betreft de legaliteit betreft maak ik mij ook niet zoveel zorgen. Voor mijn werk zit geregeld op Schiphol en een paar keer per week rijdt ik het kantoor van de Douane voorbij. Een grote stikker achterop de auto en de frituurlucht verraden veel maar ze hebben me nog niet nodig gehad.
De raapolie haal ik uit Duitsland en omdat ik daar zeker twee keer in de maand naar toe ga gooi ik op de terugweg de extra honderd liter tank vlak voor de grens nog even vol. Bonnetjes bewaren en wie doet me wat.
Als ze willen zit ik nog steeds fout natuurlijk want als ze zeggen dat je in Duitsland mag tanken en deze brandstof in Nederland mag verstoken bedoelen ze natuurlijk wel de originele tank en niet mijn 100 liter tankje. Maar dat zien we wel.
Plantenolie is verkrijgbaar in Nederland oa. in Amsterdam bij Cargill en Heerhugowaard bij Burg. Zelf ben ik nog bezig met een paar andere adressen bij mij in de buurt als ik wat hoor zal ik het melden. Let wel. Als je geen bonnetjes uit Duitsland heb zit je fout.
Ook heb ik contact met de douane in Amsterdam. Zodra het legaal wordt hoor ik het. Helaas valt er tot nu toe niets te melden.

Reactie op de oproep van Menno; Je wilt een andere website opzetten voor de ppo experience. Zelf loop ik ook aan zoiets te denken maar ik heb niets met computers en heb dan ook geen flauw idee hoe zoiets op te zetten. Je idee voor sponsering zie ik wel zitten. Doe mij een voorstel.

Groetjes Peter

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    zou het echt een probleem kunnen zijn wat die tank betreft? als deze normaal is ingebouwd en aangesloten met als enige doel brandstoftank (dus geen tapkraantje aan de buitenkant of zo) dan wil ik de rechter wel ontmoeten die daar zn vingers aan wil branden. zolang je het niet los in een andere tank of flessen in je kofferbak of aanhanger hebt zullen ze het moeten accepteren.

cargill maakt inderdaad het nodige aan olie, heb er wel n keer geladen (pulp) maar toen begreep ik dat zonnebloemolie n uitzondering was en dat ze meestal soja deden. dit was de kleine vestiging aan de amerika-haven als ik t me goed herinner.
    zijn ze daar bereid om aan particulieren te leveren?

groeten
  • Peter146 PPO Newbie
    edited January 2005
    Wat techniek en degelijkheid van de gemonteerde onderdelen kunnen ze niet moeilijk doen. De tank zit nu nog vast met een paar spanbanden die ik nog eens moet vervangen voor een paar stalen en dan ben ik klaar.

groetjes Peter
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005
    Mijn ombouw heb ik zelf gedaan en heeft me 300 euro aan onderdelen gekost.

Ik rij 75.000Km per jaar en rij op afgewerkte arachideolie wat mij 25ct (filterkosten e.d. bijgerekend) de liter kost...

Ik rij ook 1:17 met een gemiddelde snelheid van 140Km/u..

Tel uit de winst...
  • edited February 2005
    Beste Caddy-daddy,

Dat wil zeggen dat je 2000 euro goedkoper uit ben dan ik. Bovendien heb je een auto die zuiniger loopt dan de mijne. Dat vind ik mooi voor je want ik ben geen jaloers type.

Experimenteren was geen optie voor mij. Met een nieuwe auto wil je je garantie houden en die heb ik dan nog steeds. Als er wat gebeurt zet ik de Fiat op de aanhanger, Peu d'r voor en op naar Nurnberg zodat ze hem kunnen repareren. Voor nop. Appeltje eitje.
  • mennomenno Webmaster
    edited February 2005
    peter145 said:

Beste Caddy-daddy,

Experimenteren was geen optie voor mij. Met een nieuwe auto wil je je garantie houden en die heb ik dan nog steeds. Als er wat gebeurt zet ik de Fiat op de aanhanger, Peu d'r voor en op naar Nurnberg zodat ze hem kunnen repareren. Voor nop. Appeltje eitje.

Zelfde verhaal voor mij. Zelf ben ik afhankelijk genoeg van de auto om geld over te hebben voor garantie. Daarnaast heb ik er gewoon de ruimte niet voor om zelf om te gaan bouwen. Dus zodra het geld er is volgt er voor mij ook een ritje richting Duitsland, misschien in combinatie met een zuiniger auto (werkt het twee kanten op: en minder energieverbruik en schonere energie) 8)
Sign In or Register to comment.