Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Iveco 35-10 APO Truck

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited April 2006 in Fiat/Iveco
Hallo allemaal.

Even voorstellen, ik heet Drappie en rij al 7 jaar deze slak. :lol:
5 jaar geleden was ik op rondtocht door noord-spanje en vlakbij Vigo heb ik Klaus leren kennen.

image

Klaus had een enorme Chevy Van camper op LPG !! (longbed version) met alles derop en deraan. Na enige tijd begon Klaus maar weer over het rijden op salatoil ... ik vond het een ingewikkeld verhaal omdat het in het duits was. En vooral het maken van een warmtewisselaar leek me niet eenvoudig, je moet goed kunnen solderen, met de juiste spullen, en het moet houden tot oneindig.
Met tekeningen en een openstaande motorkap dacht ik het verhaal wel te hebben in mijn koppie.

Thuis gekomen heb ik het niet achtergelaten maar ben meteen begonnen met het laten lassen van een echte tank. RVS 150 liter vierkant en op een hoogte dat ik hem weg kon werken achter in de Iveco. Meteen naar de botenwinkel voor diesel leidingen en kogelkranen ne 4 t-stukken.
Daar begonnen toen ook de problemen, die magneetkranen waren toen duurder als nu, en nergens te krijgen. Vandaar dat ik al jaren met kogelkranen werk. Niet alleen de kogelkranen maar ook de leidingen heb ik verkeerd aangepakt.
De leidingen moet je namelijk verbreden ( een duits woord dat ik nog steeds niet ken) verbreiten ?) en dan zeer goed isoleren, de kranen plaats je op een plek waar je goed bij kan en niet onder je auto. !!
Het was een grote hel, voornamelijk omdat ik er toen helemaal niets vanaf wist ( ik weet het ... het is nu nog niet veel beter :wink: .)

Eindresultaat:

Een tank, nieuwe leidingen ongeisoleerd, 4 kogelkranen op een onbereikbare plek ... :cry:
Met die boomhuisconstructie ben ik toen maar niet meer begonnen en het PPO projectje heeft tot op de dag van deze topic start stil gestaan en ook nooit gewerkt .. :cry:

Dus ik wou 5 jaar geleden al op de PPO wou overstappen, op het internet was toen 1 forum in het duits ... FMSO of zoiets die bestaat nu nog.
Ellsbett bestond toen ook maar die pakketten( leees PPO kits) die nu overal worden aangeboden, die bestonden toen nog niet.

image

Het liefst naar Spanje op de rooiediesel maar die is nu gewoon te duur !! :oops:
En na het geel maken van mijn kenteken baal ik natuurlijk flink van deze regering, hoogtijd om voor eens en altijd weer terug te pakken wat gestolen is van mij. (omkeuren naar camper en overschakelen op PPO/WVO/APO) :wink:

Nu na veel gepionier van een groep hollanders en het ontstaan van dit PPO forum heeft de PPO me opnieuw gegrepen en de koorts loopt hoog op !!

Zoals ik al zei wou ik 5 jaar geleden al over, nu is het zover.
Ik heb gekocht deze week:

1) Slang in slang WW kleinste uitvoering, brandstoffilter WW en kleingoed van Diesel Umbau

image

2) De ECO diesel kit is nooit aangekomen maar in ruil daarvoor de PEUS kit.
image

3) De 150 ltr RVS tank ligt al 4 jaar achterin met gewone brandstofleidingen en 2 kogelkranen :lol: te wachten op het gele goud.
image

4) Bij Hooglviet in Aalsmeer ff 20 dozen Goldsun gekocht voor € 0,53 eurocent per flessie.

5) 1000 liter koolzaadolie in een IBC besteld bij Eco Diesel maar dat wordt gewoon niet geleverd, ik hoor helemaal niets meer van die lui.

6) Een 2de IBC voor WVO verzameling.
image

Bij TSN een gloeipit en brandstoffilter gekocht en vervangen. De verstuivers zijn ondertussen vernieuwd door Truckland omdat ze volledig vergaan waren.

Nou het is nog niet klaar ik rij nu gewoon 50%/50% en dat gaat als een speer.

Zijn er ook andere Ivecos op PPO op het forum ?

Zodra er vragen zijn dan zal ik ze posten ....

Succes allemaal met jullie PPO installaties ...

Bedankt voor jullie forum, het is zoals de vele andere een onmisbare bron van informatie.

Lord Drappie
«1

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    Tsja ik weet het, ik had het bij jouw moeten scoren was veel beter geweest voor onze relatie. :wink:
    Maar ja, ik ben ten eerste nooit uitgekocht en ten tweede schijn jij een betere bron te hebben met olie.

Eerlijk gezegd wou ik alles bij Elsbett bestellen maar die lui reageren gewoon niet. Ja eergisteren met de melding dat de webshop open was .... te laat !!

Het leek me een goed begin om de grootvader van de PPO te steunen met de aankoop van mijn eerste kit.

Update op de Iveco:

Nieuwe olie en olie filter.
    WW brandstoffilter geinstalleerd,
    Nieuw normaal brandstof geinstalleerd met extra grote aansluitingen (10mm inwendig)
    Waterslangen aangesloten en brandstof slang aangesloten. een begin gemaakt naar de achter ruimte van de camper. Met de Barco gatenzaag een flink gat gemaakt voor de waterslangen en brandstofslangen.
    image

IBC geplaatst in de tuin,
    Gasboy 100 serie 40ltr p/m getest en aangesloten op een testvat PPO.

Nou ik moet eigenlijk gaan maffen maar een uurtje kan nog wel toch ?

Allemaal een fijn forum avondje toegewenst ...

Lord Drappie
    edited October 2005
    Tsjeemig dacht ik ook gezegent te zijn met zo'n klein blokkie in zo'n grote bus. Ruimte zat voor een PPO aanpassing. Nou dat viel al zwaar tegen. Er is ruimte maar aan de andere kant van mijn blok. :oops:
    Ik denk dat er voor een 35-10 meer ruimte is als ik de accu onder de wagen zou hangen. Dus een tip voor onze andere Iveco eigenaar ? Heb jij stuurbekrachtiging ?

image

Ondertussen toch de nodige extra spullen binnen gekregen, en het is nu wachten op de echte kit de Slang in slang en het voorverwarmde brandstof filter werken uitmuntend, vandaag de tank schoonmaken, brandstoftemperatuur meter plaatsen, oliedruk meter plaatsen.

Binnenkort de 150 liter RVS PPO tank verbeteren, eindelijk een vlotter, eindelijk een degelijke aansluitkit. :D

Ik wens jullie een fijn weekend !!

Drappie
    edited October 2005
    Techno Service Nederland, het Iveco steunpunt, waar ik dus mijn onderdelen en onderhoud laat doen bakt er toch ook weinig van.

Iedere keer van die k*t dingetjes proberen te vinden tijdens de APK.
    Afkeuren op stuuras speling, waar dan een compleet stuurhuis voor moet worden aangerukt ... :cry: om depri van te worden toch ?

Kijk als ie nou zegt: Drappie je tank bevestiging hangt op een kant daar wordt ie op afgekeurd dan denk ik ok .... das goed.

Nee hoor .... merkt geen f*cking kip waarschijnlijk al 4 jaar niet.
    Net zoals de extra leidingen die er ook zomaar liepen ... ( naar de rvs tank ).
    Echt de balen van die lui, ik ben een superleek en heb graag vieze handen, maar ik ga toch maar is die lijst na van controle punten.

Tank is schoon, bevestiging is naar de panne. Vlotter en alles werkt prima maar het ijzeren aansluitplaatje vertoont al wat rot waar de leidingen erop zitten. Gaat nog wel ff mee, maar toch weer extra ellende.

I love pain .... I need Goldsun
    edited October 2005
    Goede mogge allemaal,

Nou even een update:

Eco -Diesel kan niet op tijd leveren, vooral na de afgesproken tijd, ook niet even communiceren met mij waarom de spullen nog niet verstuurd zijn. :cry:
    Dus ..... geld teruggevraagd ( werdt aangeboden) en Peus meteen een mailtje gestuurd.
    Peus kan wel leveren en voor de helft van de prijs !!! Van 870 € naar 353 €. :wink: Ik heb geen binding met beide bedrijven maar wel met mijn portemenee.

Originele tank is schoongemaakt, nieuwe ophangbeugels, leidingen vervangen en geisoleerd, met kachelbuis-isolatie en T-rips. ( Wat een sch*tklus en mijn tank hangt nog wel voor het grijpen !!)

WW geisoleerd met Extreme 10mm, Slang in slang WW ook geisoleerd, scheelt echt wel een pak !! ( Ook een k*tklus want alles zit bij mijn Iveco aan de verkeerde kant.)

Tijdens een van de proefritten is er toch een slangenklem los geschoten:
    A10, 4.00AM, Zaterdagochtend, motor verloor vermogen en viel helemaal uit.
    PPO op ? Lucht in leiding ? Na wat onderzoek niks gevonden, behalve luchtbellen in aanvoer leiding, 1 km gereden en weer klote. Na nog een keer aan ALLE slangen getrokken te hebben met kracht had ik de brandstof slang naar de WW in het handje !!

Wie o wie zei dat ook alweer ? :lol:

Slangeklemmen worden warm en het is daarom noodzakelijk om alles niet 1x maar 2x goed na te lopen en goed ( niet te ) vast draaien.

Nooit meer problemen gehad, de 50/50 mix wordt nu 2x voorverwarmt door eerst een S in S WW en dan door het WW brandstofilter daarna zal het door de WW met platen gaan naar de brandstofpomp.

Ergens vind ik dat mijn Iveco de originele diesel uitrusting beneden maats is, de Iveco starte altijd al slecht bij koud weer, na het vervangen van de gloeiplug is dit aanzienlijk geworden maar de trekkracht en het roken zijn nu 100% beter ( minder rook meteen goed wegrijden).

Dus ik hou op de originele diesel kit een WW brandstof filter en een WW slang in slang, zodat de Iveco altijd zo lekker blijft rijden. Dat heb ik naderhand toch terug gedraaid want diesel die te warm wordt verliest zijn smeerfunctie en wordt dan schraal. De diesel is nu gewoon zoals het was ... onverwarmt, alleen dikkere leidingen.

Ik ga de start accu onder de wagen hangen zodat ik in de motorruimte meer space krijg om starks de PEUS PPO kit aan te brengen. De extra winst is:
    Kortere slangen, alles bijelkaar ( beter te isoleren), overzichtelijker, makkelijker te bereiken.
    De RVS tank ligt achterin met een paar dikke spanbanden aan de vloer gesjort. De tank is ook helemaal ingepakt met een lappie Xtrme 10 mm dikte. De PEUS PPO KIT komt overmorgen hoop, en dan zal ik de RVS tank gaan voorzien van dikke leidingen met isolatie, eindelijk kan ik dan ook de magneetventielen gaan aansluiten !! ( Deze sukkel had kogelkranen onder de Iveco gehangen zodat ie lekker makkelijk kon wisselen van tank)

Extra aangeschaft:
    Een Bleutop Facet dieselpomp (doorvoer) besteld bij Biesheuvel prijs € 125 incl. verzendkosten.
    image

Ok dan binnenkort een leuke fotosessie uploaden zodat iedereen nog even kan nag**len op alweer zo'n PPO aansluiting.
    8)

Succes allemaal met jullie PPO kits, draai alles goed vast en gooi die tankies maar lekker vol !!

Met een vriendelijke groet

Lord Drappie PPO junkie ......
    edited October 2005
    Goede morgen allemaal,

De Iveco is zo maar uit het niets goedgekeurd door Veekro Berdijfswagens in Hoogkarspel ( ja ik heb een binding met dit bedrijf en maak ff vet reclame kan ik ze later weer flink de grond in trappen want dankzij de reparatie aan de waterpomp volgde er nog wat ellende !!!).
    Omdat de Iveco in Maart opnieuw moet worden gekeurd en TSN Amsterdam maar doorhamert over die stuuras van het stuurhuis ben ik opnieuw gaan zoeken voor alleen een stuuras.
    Veekro had er eentje liggen, ik kon meteen komen en daar hebben ze op mijn eigen verzoek de Iveco gekeurd, vooral het stuurhuis zou extra bekeken worden.:

Stuuras ? = goedgekeurd, geen gebreken aan getroffen ( kost bij TSN 700 euro)
    Uitlaat vervangen ? dempertje 2de hands inc. montage
    Wiellagers vernieuwen, meteen bijgesteld.
    Tijdens de roetmeting ging het bijna fout, de tank was bijna leeg en de verhouding was 90% PPO 10 % dino ...
    Ik ben maar naar buiten gegaan want de Iveco moest meerdere malen op volle toeren ( voorbij het groen dus) even de roet er spugen.
    Na een aantal minuten van zware mishandeling is de Iveco door de roettest heen gekomen.

Vol belangstelling hebben ze gekeken naar de PPO warmtewisselaars en de 30 dozen Goldsun die nog achterin stonden. Op de vraag waarom die tank daar nou achterin lag hoefde ik toen geen antwoord meer te geven.

Ondertussen heb ik die sloop Iveco proffesioneel gestript van:
    Schijnwerpertjes van Hella, relais van Hella, accu bak voor onder het chassis, ophang beugels voor de uitlaat, 55 ltr plastic Iveco tank voor montage tegenover de originele tank.

image

De totale actie-radius van de Iveco is nu 150 ltr RVS+2 x 55 ltr = 260 ltr Goldsun is genoeg voor 1875 km. Lekker overdreven ... ik hou niet van Frankrijk en wil pas stoppen in Spanje.

Vandaag gaan we de PEUS PPO KIT installeren, PEUS heeft zijn goed woord gehouden en de spullen keurig op tijd geleverd, alles was perfect geregeld.
    Mooie KIT en zeker niet te duur !!! Die Sirai kleppen kosten gewoon het dubbele, is niet PEUS zijn winst.

image

( ik heb geen binding meer met PEUS) Ik geef mijn mening over de communicatie en snelheid van afleveren, de minpunten omtrent de levering zijn reeds besproken en doen nu niet meer terzake.

image
    Hoe dan ook gister voor het eerst bijna puur gereden en dat ging al fantastisch, kun je nagaan als die W200 en die Bleutop dieselpomp er nog bijkomen.

image

update:

KM stand is 248796, vandaag voor het eerst op 100% Sunflower Olie van de Hoogvliet.
    Met de PEUS kit en de extra circulatie pomp voor het water en een pomp voor de PPO lijkt het een tot nu toe een stabiele constructie te zijn.
    Het zal wel wat accu capaciteit slurpen die pompjes maar accu power zat in de camper.

image

:lol:

Wordt nu echt spannend want we gaan over de ultimate recycle fuel: APO=Afgewerkte Planten Olie

edited January 2006
    Een goede morgen allemaal,

Na de monster rit van 7000 km toch een boel ellende meegemaakt met de Pegaso. Voornamelijk omdat er een monteur een aantal bouten niet had vernieuwd, goed aangedraaid, en even ingesmeerd met die rode Lock Tide (Tight ? :? ).

Gevolg:

Distributieriem bijna gebroken, vliegwiel op de nokkenas bijna afgebroken op een bout na.
    Versnellingsbak losgetrilt, cardanas losgetrilt, het is ongelooflijk dat deze bus amsterdam nog heeft gehaald. Ben dus 4 keer gestopt bij een truckcenter om iemand te laten rijden en luisteren maar dat gaf geen moer Nu weet ik gelukkig zelf hoe ik dit onderdeel kan gaan onderhouden.

Hoe dan ook met de PPO of APO had het helemaal niets te maken, de rit heeft mijn volledige ZBO van Goldsun opgeslurpt plus nog die 250 liter APO ... 1000 liter weggepompt met die 2500CC motor, heerlijk gewoon !

Een leuk detail was aan de spaanse grens, zegt die douanier: Heb je gekookt of ben je aan het koken ?
    Nee antwoordde ik maar al wetend dat die verstopte verstuivers alleen maar een stinkende frituur walm uitstootte. Hij wuifde me dat ik snel moest oprotten met die stinkbus ... :)

Nu ik vier nieuwe nozzles heb, dat was niet goedkoop, is het duidelijk merkbaar de Pegaso rijdt nu velen malen beter in alle opzichten. Tijdens het stationair lopen kon de bus enorm gaan roken en inhouden, bijvoorbeeld tijdens het manouvreren op een parkeerplaats.
    Nu moet ik met mijn neus aan de uitlaat gaan ruiken om iets te ruiken.

Dus voor de stinkerds onder ons ... laat je verstuivers is bij Nero schoonmaken of koop nieuwe en betaal veels teveel zoals ik .. :(

:shock:

O ja de prijzen van 1 ltr ZBO in Spanje en Frankrijk en ook in Portugal zijn allemaal boven de 1,00 € ....
    Nederland is het goedkoopste met de ZBO !!

Lord Drappie :(
  • pieter PPO Master
    edited January 2006
    Drappie, die APO waar jij op rijdt koop je die kant en klaar in? of filter je dat zelf.
    En hoe fijn is het gefilterd, ik twijfel zelf of ik nu wel of geen APO of WVO zal gaan rijden omdat je zoveel negatieve dingen erover leest zoals dat het soms drab is en dat er veel zouten en dierlijke vetten in zitten maar jij bent een ervaringsdeskundige DUS MAAK ME GEK........
    edited January 2006
    Hallo Pieter,

Die APO/WVO koop ik aan een pomp bij een APO producent. Bel ze gerust op 06-25064555 de email ligt er nog uit bij ze.
    De APO kost 0,45 eurocent per liter.

Het gevaar van APO is tot nu toe vrij onbekend, ik kan alleen maar zeggen dat het fantastisch rijdt. Over de nadelige gevolgen voor mijn oude Iveco maak ik me persoonlijk geen zorgen. :evil:

Maar zou ik een nieuwe T5 TDI rijden dan zou ik dubbel nadenken.
    Pieter ik ben een 200% amateur prutser neem van mij geen adviezen aan als het aankomt op de duurzaamheid van je lagers, zuigerveren, en andere problemen met het rijden op APO.
    Ik weet dat er in duitsland voorzichtig mee wordt omgegaan, en er voor de zekerheid additieven worden toegevoegd, deze kun je overigens zelf ook later nog toe voegen. Deze zouden de APO nazuiveren van nadelige componenten.
    Er zitten een aantal slimme koppen hier met een chemie achtergrond, en dan nog een aantal dieseltechnicusses, een prutser en grote groep uitvinders die op ieder vraagstuk wel weer wat weten lijmen.

Misschien een mooie start voor een nieuwe topic ?

Het filteren gebeurt volgens de producent op 10 mu ik filter zelf nog na met standaard iveco brandstof filters en ik wil er nu een fijnfilter tussen gaan zetten ivm de APO, en natuurlijk de warmte waardoor de APO makkelijker gefiltert kan worden. :wink:
    edited January 2006
    Hallo PPO érs,

Eindelijk mijn AL-50 Special Edition binnen, ik ga jullie even updaten over de inbouw en de werking van het diep-fijn filter voor de carterolie.

Ten eerste dacht ik dat het filter dezelfde grote zou hebben als een standaard brandstof of oliefilter. :roll:
    Dat bleek iets groter te zijn de AL-50 is geschikt voor een motor tot 10 liter carterolie, de Iveco heeft standaard rond de 7 liter olieinhoud, de AL-50 kan er 2 hebben totaal is dat dus 9 liter.
    De AL-50 reinigt 1,6 liter carter olie per uur en werkt op de druk van het blok, zodra de motorloopt en er is druk begint de Tripple R met reinigen.
    De AL-50 kan 160 ml water opnemen per filter een nieuw filter kost rond de 10 euro en moet met de interval gewisselt worden. Het wisselen van het originele carteoliefilter hoeft nog maar 1x per 100.000. Het wisselen van de carterolie met het rijden op PPO wordt geadviseerd op 5000 km, met een fijnfilter hoop ik dat naar 10.000 km te kunnen brengen maar dat moet eerst aangetoont worden met een sample van de carterolie. :!:

image

De plaatsing:

Net zoals met de PPO kit duurde dit ook langer dan ik had verwacht, de PPO kit zat ernstig in de weg, en het aanleggen van het T-stuk op de oliedruksensor zat ook flink tegen vanwege ruimtegebrek om alleen al een sleutel een slag te draaien. Na het plaatsen van het T-stuk kan er een drukleiding met staallaag naar de ingang van het filter gebracht worden. Hiertussen komt natuurlijk een veiligheidskraantje, zodat als er problemen zijn met het fijnfilter de bypass simpelweg wordt afgesloten en de gebruiker gewoon door kan rijden naar de dichstbijzijnde Tripple R dealer ! :lol: Hier wordt dan beide zijdes een conische koppeling op geperst, ook voor de retourslang wordt dit gedaan. Het filterhuis is van gietijzer en wordt rechtop gemonteerd, er worden speciale absortpieringen bij geleverd om trillingen te voorkomen. Deze worden tussen de houder en het chassis geplaatst. Dus eerst 4 gaten geboord om de beugel te bevestigen, tussen de beugel en het chassis de rubberen absorbers geplaatst. Ik heb gekozen voor een plek naast de motor, er is op deze plek weinig stroming van koele lucht maar die kan ik er later nog bij maken in de vorm van een luchthapper. Dan wordt de AL-50 dus ook nog is een oliekoeler !!
    Als de ophangbeugel geplaatst is en de aan- en afvoer leidngen zijn klaar op maat gemaakt dan kan het filterhuis in de houder geplaatst worden.

Na 3 liter olie gekocht te hebben volgt de eerste vulling.
    Ik heb de motor stationair laten lopen en het veiligheidskraantje geopent, na een aantal minuten is het filterhuis warm en kan er bij gevult worden op het juiste niveau op de standaard wijze. Na een aantal km heb ik een controle gehouden op zwetende koppelingen.

Het wisselen:

Met het wisselen verwijder ik dan de deksel en dan neem ik het vuile filter eruit. Door deze in het zakje van het nieuwe filter eruit te halen hou ik schone handen en een schone aarde onder mijn voeten.
    Detail is dan dus dat er geen olie zal lekken op de straat want het filterhuis staat rechtop. Het wisselen van het originele filter is overbodig en moet 1x per 100.000 km.

image

De kosten ?

Voor de AL-50 heb ik ongeveer 400 euro neergelegt, daarbij komt dat ik een onderdeel heb afgebroken, 3 liter olie moest kopen, een tank APO heb verbrand, en een relatie geschenk (kratje Grolsch want vakmanschap is meesterschap) heb gekocht omdat dit bedrijf mij proffesioneel en vakkundig heeft geholpen. :wink:
    Zonder afspraak langskomen en van ieder personeels lid kostbare tijd krijgen zodat het filter toch nog goed geplaatst werdt. Ik mocht dat zelf doen en in geval van nood kon ik advies winnen van de medewerkers.

Waarom Tripple R en geen Trabolt ?

Het is het bedrijf, de mensen die er werken en Gert de oprichter, als ik vanuit mijn ooghoek een pallet zonnebloemolie op het schap zie staan dan weet ik genoeg ....
    We zijn hier aangekomen bij vakbroeders, lotgenoten, pioniers, in het recyclen van olie en het rijden op PPO.

:)
    edited January 2006
    Tsja na die prachtige fotos van de audi80 chipped kan ik niet meer achter blijven. :lol:
    Aangezien mijn afwerking zwaar balle is en ik uit nood eigenlijk zo ben geindigd ga ik nu een serieuse poging doen om het geheel bij elkaar te krijgen.
    Minder lange slangen, minder bochten en knelpunten, een verbreding van aanvoer punten.
    Ik had gewoon de juiste spullen niet op voorraad, en na een bestelling
    bij http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de/shop/index.php en bij http://www.dieselumbau.de ben ik er klaar voor.
    Nu ga ik voor de max !! :twisted:

Als extra ga ik een APO brandstof filter maken van een reeds bestaand product daar moet ik nog ff een vliesdoek 1 micron voor bestellen.
    Ik heb een extra Sirai 2/3 weg klep genomen om de retour te kunnen inkorten. Een aantal dikke dubbele banjos en strakke 90graden bochten.
    Ik hoop alles op een plaat te kunnen verwerken ...

image

Onbeschadigt ongebruikt, nieuw in de verpakking zoals het hoort, die pilaren of banjo's schroef ik er liever zelf op om ellende te
    voorkomen.

Kleingrut ....

image

image

image

:roll:

pics komen gauw !
    edited February 2006
    Hallo allemaal,

De nieuwe spulletjes zijn eindelijk binnen, alleen het vliesdoek laat op zich wachten.
    Ik heb nu 3 filters die ik ga ombouwen naar 1 micron voor de brandstof aanvoer. ( hoe weet ik nog niet )
    Een Siraiklep voor een KGR=kort Gesloten Retour, een zakje met verlopen en nippels zodat het allemaal strakker en dichterop elkaar kan worden aangesloten.
    Een stukje brandstofslang om dat oude stukje leiding alsnog te verbreden naar 10 mm inwendig.
    Ik zal foto's maken en ze gauw plaatsen, het moet eerst een beetje knapper weer worden.

Trouwens ff een tippie voor de prijzenjagers:

Sirai L340 voor 59.50 via pflanzenoeltechnik ... als je er 3 bestelt scheelt dat 1 klep met de hollandse leveranciers.

Groeten

Lord Drappie

ps: Dit is mijn overleden opvoerpomp die op het blok zit.
    Helaas was er geen revisie setje, het ging om een klein membraan klepje van plastic, ik zal de pomp openmaken om het is te laten zien.

image
    edited February 2006
    Eindelijk heb ik hem dan ook de Tropoven TOC Uno Aerolator .....

Jawel, ik ben er ernstig blij mee, het wonderkind gaat voor nog meer wonderen zorgen op mijn Iveco motorblokkie.
    altijd warm sap direct op de inspuitpomp, kan niet beter. De kit is bijna in staat van perfectie ...alleen de KGR automaat moet er nog op.

Binnenkort meer fotos ..

Lord Drappie
    edited February 2006
    Hallo allemaal,

Jullie zullen wel denken dat ik helemaal leip ben, nou dat valt best wel mee.
    Ik kan gewoon aan mijn hobbies geld uitgeven als water .... :lol:
    ( als je stopt met tabak roken mag je iedere dag 5 euro uitgeven of opsparen :idea: )

Hoe dat dan kan ? Ik ben zeker niet rijk, maar ook niet arm. :wink:
    Ik moet gewoon uren maken om het saldootje enigzins weer op peil te krijgen.

Het geheim zit hem in het feit dat ik alleen leef, heb geen kinderen, geen alimentatie, geen vrouw ...
    Als ik die laatste zou hebben dan had ik geen Tigerloop, geen Triple-R, geen extra tank, geen Facet diesel pomp, geen Tropoven TOC Uno, geen voorraad van alles wat in mijn tank kan. geen IBC's, maar 1 voorverwarmer, en ik zou een keer per week op het forum mogen voor 10 minuten.

8)

Ai is het alweer zo laat ... podverdikkeme :!:
    edited February 2006
    Hoi een schema van mijn PPO kit .. zoals deze nu is .. de retour heb ik niet getekend denk die er maar even bij ...

Ik ga ff oefenen met tekenen en dan zal ik de retour erin doen ..

De volgende set up is natuurlijk met TropOven etc etc ....

Ik hoop dat het duidelijkheid schept ..

image

Net zoals alle andere schemas ondervindt mijn PPO kit constant aanpassingen en adapties plaats. Het raadplegen van dit schema is geheel op eigen risico.
    edited February 2006
    2de schema met retour

image
    edited February 2006
    3de schema met TropOven TOC Uno

image[/b]
  • JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Hallo Drappie

Je hebt die mooie TropOven TOC Uno wel heel anders geplaatst dan bijvoorbeeld poelheizer dat heeft gedaan. Heb je daar een speciale reden voor. :)
    edited March 2006
    Bedankt voor de opmerking het zou de rest zo voorbij gaan hoor ...
    Nee ff serieus er is weinig kennis over de TropOven en ik was lekker aan het tekenen en toen ik eenmaal klaar was en nog is de TropOven in de hand had dacht ik: "Is dit wel juist ? Je weet het niet eens zeker !".. dus ik dacht daarna: Nou misschien heeft iemand iets te zeggen erover en ja hoor warempel ...

Beste JPH ik heb de Trop Oven vanwege hevige sneeuwstormen nog steeds klaar liggen voor de inbouw, mag ik jouw verwarmde loods daarvoor misbruiken ?

Ik zal in iedere geval de gebruiksaanwijzing erbij pakken en de tekening herzien.

Lord Drappie
  • JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Helaas naast (nog) geen diesel heb ik ook (nog) geen loods.
    Wel is mijn interesse van dien aard dat ik inmiddels deze site al aardig heb afgelezen.

Volgens mij is het de bedoeling dat je door die TOC geen retour leiding meer nodig hebt. Aanvoer via de TOC en de retour ook. Hierdoor wordt de nieuwe aangevoerde brandstof ook nog eens extra verwarmd door de retour. Poelheizer heeft die wel (hij heeft zelfs 2 TOCs) maar doet dit met een extra klep. Hierdoor kan hij bij een te hoge temperatuur van de aanvoer ervoor zorgen dat die lager wordt. Ik kan het mis hebben mijn Deutsch is bijna net zo goed als de jouwe. :?

Gaaf om te zien dat PPO e.d. zoveel mensen bezig houdt. :D

Oh ja jouw quiz van laatsts: Volgens mij begin je met 250 liter halen en 210 liter afrekenen. Maar je zegt ook ergens dat de eerste 100 promotiemateriaal is.

:arrow:
    edited March 2006
    Hallo mede PPO érs,

De Iveco rijdt nu al dagen op normale diesel, ik had ff wat tijd nodig om dingen te controleren.

Kennelijk moet je om deze reden een voorverwarmde tank hebben, ik snapte al niet waarom, met een Tigerloop zijn alle problemen opgelost ... niet dus.

... door de kou zijn mijn leidingen en filters dichtgeslipt met die ranzige Drappo, en ik heb laatst de tank echt leeggereden en kennlijk wat drap mee gezogen.

Ik kreeg geen druppeltje olie uit de tank, dus eerst de filters en leidingen doorgespoeld met diesel.

Alle filters vervangen, 15 minuten om de praxis heen gesukkeld in zijn 3de versnelling en op een gegeven moment kwam ie weer op toeren en na een half uurtje waren we weer back on track .. en meteen naar de pomp om even die 150 liter ZBO te verdunnen naar een vloeibare vorm !!
    Want dat is de enige reden waarom ik geen aanvoer genoeg kreeg ...

Vanavond maar weer het dompelaartje erin hangen ...

Drappie

:)
    edited March 2006
    Tank temp 70 graden met een dompelaar 300 watt 220V.
    De tank wordt geroerd door een 12V Reich dompelpompje ..

Er kan bijna een krokketje in !!

:wink:
    edited March 2006
    Hoi allemaal,

Tijdens een testritje naar Venlo toch weer vermogens problemen, het kwan langzaam op ik dacht eerst de stevige tegenwind ...
    Na verloop van tijd was het baggeren met die Iveco, toch maar weer terug op V-Power van de grote vervuiler Shell.

Toen ik eenmaal de gelegenheid had om het 1ste brandstof filter te wisselen ging de Iveco toch maar weer beter als vanouds.

Mijn verbruik is aanzienlijk naar beneden gegaan, meer pk's, hij loopt steeds lekkerder.

Komt dat door de PPO ? Nee ..
    Ik zat gister lekker te genieten op de A50 en toen wist ik het plots.
    Mijn Iveco gaat steeds beter omdat ik er tijd en geld instop. Verstuivers, luchtfilter, fijnfilter, gloeipit etc etc ...
    Sinds ik me dus bemoei met het motorische gedeelte en alle andere ook kom ik allerlei achterstallig onderhoud tegen dat of erg slecht was uitgevoerd of helemaal niet.

Al met al is mijn angst om mijn wielen te wisselen om gegeslagen in een passie voor de dieseltechniek en een verkenningstocht door de Iveco heen.

Zelfs met de kou en een niet voorverwarmde tank loopt ie als en speer, mijn probleen was vervuiling van de 2 brandstof filters en het niet gelijktijdig wisselen. In het begin dacht ik dat er lucht in de filters zat.
    Nu neem ik altijd een filter extra mee met een liter ZBO want als ie vermogen verliest dan zit het filter waarschijnlijk vol met vieze ( eerst gekochte) APO gefilterd op 10 mu met een mengsel van water en rotzooi.

Nu ga ik nog even mijn EGR controleren want als ik merk dat vieze oude carter ontluichting opnieuw door mijn systeem heen wordt gejaagd dan baal ik flink natuurlijk.

Lord Drappie
  • JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Hallo Lord Drappo,

Ik ben zo vrij geweest om jouw derde schema van de Toc licht aan te passen.
    Als het niets is mag je het gewoon negeren.
    Ik ben ook maar een leek.

image

De retour hoeft er niet meer in maar hoeft zeker niet naar alle tanks lijkt me.
    edited March 2006
    Bedankt !

Luister ik leer graag als iemand al de moeite neemt om lesmateriaal te creeren dan wordt ik al fanatiek begrijp je wel he ?

Ik moet het ff bekijken kom er zo op terug dus ..

Ok ik zie wat je bedoelt, maar de Tropoven vermindert de retour aanzienlijk maar er staat nergens geschreven totaal. Alhoewel er wel staat dat het aanleggen van een 2 de retour overbodig is ... das wel verwarrend.

Praktijk voorbeeldje:

Na 8 uur gereden te hebben op de APO tank heeft de retour niets daar deze tank terug gevoerd. Als er uberhaupt als een flow terug is kan deze dan de diesel tank zo danig vullen dat ik of gemengd moet starten of zelfs rekenig moet houden met een diesel tank die overstroomt als de retour na 8 uur toch heeft besloten 10 liter terug te loopen ?

Nu wordt het spannend ...

Zelf dacht ik aan een Sirai klep op de retour van de TropOven of een 2de TropOven want dat deed die duitser ook maar daar moet ik alsnog even induiken waarom hij dat precies deed.

Ik heb nu gelukig weer meer tijd om te gaan sleutelen het moet toch ingebouwd gaan worden.

Lord Drappie

• JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Volgens mij is een retour niet meer nodig juist door het gebruik van de Toc.
    Alles wat retour gaat, gaat via de Toc weer naar de brandstofpomp.
    Hierdoor zal ook de opvoerpomp wat minder hard zijn best hoeven doen.
    Ook is de brandstof dan ook al lekker op temp.
    De klep die voor de retour naar de tank hoef je alleen om te zetten als er om één of andere reden toch een retour naar de tank nodig is.

Poelheizer gebruikte ook een tweede Toc zodat hij de Diesel kring en de PPO kring voor een groter deel gescheiden heeft. Daarnaast heeft iedere kring de mogelijkheid de retour naar de tanks te laten lopen dit bij oververhitting of andere kalamiteiten.

In het schema is het wellicht beter om de retour naar een tank met PPO te leiden. Hierdoor zou in het geval van retouren de PPO gemengd worden met Diesel of PPO. Das beter dan wanneer je Dieseltank met PPO wordt bijgemengd.
    edited March 2006
    Hoi allemaal,

Naar aanleiding van Burn It zijn isolatie aanpak ben ik toch ook maar eens gaan voelen en waarrempel onder de kap voelt het heel anders dan dat de temp meter me vertelt over de waterkoelingstemperatuur.

Het geen betekent dat mijn temp veel beter kan richting de 90 graden in plaats van die 75-80 graden.
    Door de extra standkachel koel ik al extra, plus alle langere leidingen zorgen nu voor een te grote afkoeling. De slangen voelden niet eens echt heet aan.

Dus het plan van aanpak:

Grill afdekken, isolatie plaatsen om de aanvoer naar de pomp, en een isolatie deken over de gehele motorheen.
    Het moet inderdaad veel beter kunnen, dan maar voor de laatste weken.
    ALs het straks warmer wordt zal het wel eraf moeten.

Wordt vervolgt

Lord Drappie

ps: De Iveco rijdt wel als een trein daar ligt het niet aan, maar het kan denk ik nog beter !!
  • apktje PPO Burner
    edited March 2006
    Beste Drappie,
    Vervang nou gewoon je thermostaat door een type met hogere openingstemperatuur, dan wordt je koelwater iets heter en werkt je warmtewisselaar beter. Daarna pas je motor afschermen.
    Als je je grill eruit schroeft (5 parkers), en je plaats t hem weer terug met een stuk plastic erachter scheelt het én warmte én een hoopwerk als `t straks weer warmer wordt. (idee gepikt van Citroën 2CV = eend)

Groet APKtje

Zoals een PPO-er thuis tankt, tankt hij nergens!
  • edited March 2006
    DELETED
  • JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Ha Drappie,

Vergeet niet dat je ook ruimte moet openhouden voor de TOC. :P

Heb je al naar het schema gekeken :?:
    edited March 2006
    OK de startaccu is erg groot en ik heb erg veel plaats achter de cabine.
    Opties ten over voor een goede plek maar voorlopig direct achter het schutboard vanwege de kabels.
    De accu kabels beide door geknipt zodat ik geen vasteaccu (oog) bevestiging meer heb maar gewoon een koperen draad.

image

De plek waar ik de droom wil opbouwen, ik dacht er eerst iets moois van te maken maar dat is zinloos met mijn iveco ... aanschouw het roestige zwarte gat !!

Het gaat deze keer ook om het uiterlijk maar deze bus moet dan eerst naar de sloop en ik moet een nieuwe halen dat gaat niet gebeuren. Overigens net een nieuw setje schijven erop gezet, dus we gaan ervoor.

image

Daveco accu ... lekker goedkoop en toch toppie !!

image

Nog even het accuzuur niveau nagekeken en het accuzuur opgemeten ... het is troebel en dat bevalt me niet ernstig vermoeden dat er koelwater in is gekomen of regenwater ivm lekkende goot.
    Nog even een nachtje op de 25 amp 3 trapslader ...

image

En toen was het tijd voor koffie ... ik kon dus al die tijd niet stoppen want ik was alweer vergeten dat je zonder stroom de electrische deur niet kan sluiten ..

DDuuhhh ....... :oops:

OK voor morgen:

Verlengen dynamo kabel
    Test start
    Uitbouw grote RVS tank
    Uitbouw platen wisselaar
    Uitbouw brandstoffilter
    Uitbouw Facet brandstof pomp
    Opnieuw verbinden 50 liter APO tank met de PPO kit die voor bij de motorkap zit.

Mijn kit is verdeeld in 2 locaties, er ligt een deel achter en een deel voor.
    Ik wil die nu samen brengen met het nadeel dat de aanzuigbuis aanzielijk langer wordt en de Facet brandstof pomp ook niet meer naast de tank ligt en ook niet meer wordt voorverwarmt.
    De RVS tank blijft voorlopig uitgebouwd tot de eerst volgende grote trip.

Nou er is nog veeeelll meer maar dat komt nog.

Lord Drappie
    edited March 2006
    Jammer toch dat bijna niemand weet wat voor voertuig ik heb.
    Ik heb dus een citytruck ... hetgeen betekent een vlakke laadvloer, geen wielkassen. daarom heb ik achter 15 "en voor 16 ".
    Bij de passagierskant zit geen deur maar een electrische deur.
    Daar zit dus geen stoel maar een doorloop met instap.
    Daar kan een koelkast staan ...
    Of een accu met lader...

Mijn bus heeft 1 stoel en niets meer .....

Hoezo ego ?

edited March 2006
    Goede morgen wakker nederland,

Nou vandaag de uitbouwdag, als alles uitgebouwd is moet ik de Iveco rijdend op diesel zien te krijgen zodat ik rustig aan de makeover kan beginnen.

De belangrijkste punten voor de makeover:

-Isolatie moet tot aan het prefecte worden aangelegd.
    -Alle hoeken bochten en vernauwingen worden verwijdert.
    -Alle lengtes worden geminimaliseerd.
    -Alle klepen komen tezamen.
    -De meet klokken en meetpunten moeten deze keer op de juiste plek komen.
    -Tropoven TOC moet deze keer geinstalleerd worden.
    -Afwerking en electra moeten 100 % zijn.

Heeft er nog iemand geen bal te doen vandaag ?
    Kom gezellig langs op de iny-tiny-mini-meeting ?

ps: Ik kan me niet verpaatsen vandaag !

Lord Drappie
    edited March 2006
    De instap:
    image

De rechterzijde van de motorcabine
    image

De plek waar het moet komen nu een beetje gecleaned heavy rust attacks drukken de pret, daarom dacht ik deze alu bekisting te inzetten enige meningen daarover ?
    image

image

De startaccu staat nu onder het dashboard later ga ik deze onder het keukenblok plaatsen.

image

Accu op zijn plekkie en nu de lader aansluiten, ik heb een vaste 220 lader omdat ik het haat om een lege batterij te hebben ... bedrijfszekerheid moet 100% zijn.
    image

image

Ok dat was het ff voor nu, ik moet nu even de keyboard gaan boenen en de olieresten verwijderen ...ik kreeg weer een tip van zo'n oplettende forummer om de aftakking bij de oliekoeler te pakken wat inderdaad een goed idee is. (met een Iveco)

@Menno ?

Bij hoeveel Ivecos komt er een aparte kop Iveco en Fiat ?

Groet

PPO Experience rulezzzz
    edited March 2006
    Nou ik kan jullie verzekeren dat de afwerking alleen maar heeft geleidt tot problemen. Kleine lekkages hebben de vloer aangetast.
    PPO is echt ranzig spul diesel heb je aanzienlijk minder oplos problemen mee maar wel die dieselmeur ..
    Hoe dan ook sommige dingen zijn opgelost en dat waarschuwt me !!

Oude lijm resten op metaal ...
    PPO op spanband lijkt niet lang meer te duren ...
    Als die PPO opdroogt dan merk je het wel.

Ok een kijkje in de achterhoede, onder het bed bevind zich de PPO kit.

image

Een downunder look ...

image

Jongens geen stoflagen gaan opmeten, dit is een 'manshouse'.

image

Een kijkje van boven op ..

image

De platenwisselaar ...

image

Brandstoffilter:

image

Het moge voor allen duidelijk zijn dat dit erg onhandig hobbiet en erg lekgevoelig is.
    Daarom is het altijd beter iedere vorm van PPO buiten je wagen te houden.
    Alles moet eruit en onder de motorkap komen.

8)
    edited March 2006
    Onze Visio specialist ter plekke ...

Bedankt voor de reactie, ik ga bewust buiten het interieur want bijvoorbeeld het wisselen van een filter is een ramp binnen.
    En zou kan ik er nog meer opnoemen....

De reden waarom het nu wel past ?

Alles op elkaar schroeven geef die slangen en slangen klemmen niet eens de kans ... wartel op verloop naar pomp naar filter.
    De Trop Oven TOC komt niet in deze ruimte die komt naast de brandstofpomp.

bla bla bla ...

Het wordt echt rete strak ...
    edited March 2006
    De VDO thermostaat ....

image

De platennwisselaar met de thermostaat en de thermostaat.

image

De uitgebouwde componenten de waterpomp ... daar moet ik nog over nadenken.

image

Nou een tsunami waterkoelingsvloeistof en natuurljik een tsunami ppo ... dit was de laatste keer ... dit was de laatste keer ... ( op het deuntje van Doe Maar...)

ps: Dat zwarte blokje is de thermische schakeling oftewel de thermostaat die on/off zegt.
    edited March 2006
    Het ontstaan van mijn PPO kit:

De onderdelenlijst is een belangrijk gedeelte iedere keer als ik lekker bezig was moest ik gaan toveren met verlopen en stuntlooping om het dan toch maar lopend te krijgen. Natuurlijk ziet het geheel er dan niet uit.
    Daarom is het belangrijk eerst de kit geheel los te monteren en dan te kijken wat je precies te veel en te kort hebt aan spulletjes.
    Niet alleen de onderdelen en bevestigings materialen maar ook het gereedschap is erg belangrijk.

De banjos:

Ik vind de banjo nog beter dan de knie werken. 3/8 banjo kun je gemakkelijk verkrijgen bij de hydrolische sector. Dit zijn dus 3/8 met een binnenmaat van 10 mm buiten maat 12 mm. Koperen ringen erbij en aluminium ringen erbij.

image

image

Banjo met koperen sluitringen dubbel omdat het schroefdraad van de Sirai niet diep genoeg is.

image

De RVS onderdelen:

RVS knie 3/8.

image

RVS knie 3/8 .et afsluit ring en slangpilaar 9 mm binnenmaat.

image

RVS knie 3/8 .et afsluit ring en slangpilaar 9 mm binnenmaat.

image

RVS en koperen verlopen van 1/4 naar 3/8 en van een 3/8 naar een 1/2 etc etc ...
    Om een mooie en goede aansluiting op warmtewisselaar met platen de juiste maat te krijgen heb ik nog wat extra RVS verlopen laten overkomen.

image

image

Temperatuur sensor carterolie...

image

Temperatuur klok VDO carterolie

image

Temperatuur klok VDO waterkoeling met sensor.

image

Het frame:

Ik begin deze keer met een praxis plaatje waar reeds al gaten in zitten ik maak er een gaatje bij en vijl die op maat zodat de Siraklep er loodrecht op past.
    Dit plaatje is een mal, later zal ik een dikkere plaat laten maken en met afstandsbussen tegen een kistwand aanmaken.

Op dit moment neig ik steeds meer naar een one on one oplossing. De componenten direct op hun opvolgers te plaatsen.

image

De RVS inbusjes met ringetje ... :mozilla_tongue:

image

We stappen vanaf nu over naar een profesionele studio omgeving voor een optimale belichting van de objecten.

Het begin van een blinq blinq PPO kit step 1:

image

Door de juiste knieen te gebruiken in combinatie met banjos kun je beter aankomen met de leidingen. Anders komen ze vanaf 3 zijdes wat er alleen maar lelijker uit ziet. Waar we heen willen is een draadboom van de electra gecombineerd met de leidingen van de brandstof en de waterkoeling ...

image

:mozilla_tongue:

Over veel fotos ben ik achteraf erg ontevreden die moeten gewoon haarscherp zijn dus die gaan we opnieuw doen.

Groetjes van Lord Drappie :wink:
    edited March 2006
    Nu komt het erop aan, staand of liggend, zou het uitmaken met luchtbellen?
    Met de aanloop richting van de pilaren kan ik duidelijk zijn, liggend is het best en het mooist.

image

Staand kan ook.....

image

We gaan geen namen noemen maar het verschil mag er zijn, de binnenmaat is gelijk de opzet is bij de een opgebouwd uit een afgeslepen kraanonderdeel en een slangpilaar uit de hydroliek en de ander is vanuit een stuk gemaakt helemaal perfekt.

image

image

image

Alle spullen die je kan wensen zijn er regel ze van te voren en voorkom STUNTLOOPING !!

ps: Een voorbeeld van een stuntloop komt nog ! 8)

Stuntlooping= uit nood verbindingen aanleggen die alleen maar leiden naar vernauwingen en verstoppingen .. Als je goed kijkt zie je dat het aan de ene kant 9 mm doorsnede is maar aan de andere zijde nog maar 3 mm.

image

image
    edited March 2006
    Beste stokers !!

O ja en ik heb een mini meeting op een geheime lokatie met een andere Iveco bezitter, hij rijdt ook op PPO.
    Waarom hij nog in de kast verstopt zit weet ik niet maar ik zou er persoonlijk heel blij mee zijn als zijn iveco hier ook tussen staat.

Hij neemt mee; een andere thermostaat voor in mijn thermostaathuis, de oude gaat open bij 79 ipv 89 graden ...

Quote:
    "De thermostaat die ik gebruikt heb is te verkrijgen bij Brezan automaterialen; Merk Quinton Hazell ; artikelnummer QTH355K € 13,17 ex.
    Haal bij Iveco wel even die afdichtring (o-ring) van het thermostaathuis: onderdeelnummer 0014455281 € 2,40 ex."

Das nou fijn he ....

Lord Drappie
    edited March 2006

Ok ik heb een lapje Xtreme genomen, dit absorteert geen vocht en is gewoon top spul. Het knipt makkelijk vlouwt goed en isoleert echt als een poolbeer.

image

Even op maat maken:

image

Contactvlak voor de thermostaat.

image

image

koelpasta aangebracht voor de perfecte Elsbett meting ...

image

Alles inpakken op maat maken en dicht rippen.

image

Dit is bijna af ik ga er nog een laag omheen leggen maar dan op een andere overlappende wijze.

De Sirai L340 klep semi voor gemonteerd.

image

Met een vriendelijke groet

Lord Drappie :roll:

edited March 2006
    Allemaal goed uitgerust,

Das mooi want jullie heben het hard nodig, ik ga vandaag zoveel mogelijk aan de Iveco werken.
    Ik moet morgen 300 km rijden en de gehele kit is nu onklaar gemaakt.

Ik verdom het om op de diesel te gaan.
    Om toch te gaan rijden zal ik zonder extra pomp en zonder extra WW de gok moeten wagen.

Lord Drappie

ToDo list:

Heraansluiten originele APO tank 60 liter. DONE
    Heraansluiten standkachel. DONE
    Passen van nieuwe setup BEZIG
    Verplaatsen van slang in slang en voorverwarmt brandstof filter BEZIG
    Inbouwen OvenTrop TOC UNO DROOM

Verslag bijwerken en publiceren. GEEN TIJD !

etc etc
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Wat is dat Xtreme voor spul en vooral waar krijg je dat?
    edited March 2006
    Beste isolateurs en Carlo !!!!

Xtreme is een isolatie materiaal wat campers en caravans gebruiken om de wanden te isoleren.
    In de isolatie techniek staat het absorbtievermogen boven aan ... die moet 0 zijn.
    Dan de effeciency betreft het vasthouden van warmte ...

Deze rollen of matten kun je kopen bij de zelfbouw camper winkels

De beste zelfbouw winkel in nederland is:

http://www.de-wit.nl (Server ligt plat denk ik )

In de zelfbouw hal kun je per deze materialen kopen. Diktes en oppervlaktes varieren.
    De kosten zijn ongeveer € 10,- voor een vierkante meter 2 cm dik !( weet ik niet meer zeker)

Een nadeel aan Xtreme .... het brandt als een brandbom laat het nooit in contact komen met een hittebron cq een openvlam. Het lost niet op in APo of PPO.

Succes Carlo ....

ps: De ligbedjes op de camping zijn vaak het zelfde spul ...
    Oefen matjes in de sportschool ook ....
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    Het isoleerd behoorlijk goed dat spul idd. Brandgevaar valt wel mee.

GEBRUIK HET ALLEEN NIET MET ELECTRISCHE VERWARMING zoals b.v. mijn koffiezetter. Dat wordt te heet en gaat het smelten.
    Maar tot pakweg 120 graden heb je er geen probleem mee hoor.

Ziet er goed uit ! Ik zou eerder kiezen om de WW op zijn kant te leggen met de brandstof doorstroom aan de bovenkant.
    ( warmte gaat omhoog en misschien scheelt het iets??? )
    edited March 2006
    De onderdelen nog even nalopen na demontage.

image

Voor diegen die zich afvragen wat een GKR=Kort Gesloten Retour nou is ?

Kijk goed naar het pijltje en het gat wat nog helemaal dicht is ..
    Daar moet je een gaatje boren een draad tappen en er dan een mooie slangpilaar indraaien.

image

De 150 ltr RVS APO tank, wordt opnieuw geplaatst bij grote trips. >2000km

image

Uitbouw kleppen:

image

Dat laagje wat erop zit ... tsja dat is nou opgedroogde apo ..

image

Nog meer drappo ..

image

Echt alles zit onder ..

image

Vandaar de naam ... Lord off the Drappo :wink:
    edited March 2006
    De kist, iedereen dacht dat ik het in de alu kist zou bouwen maar ik wl de kist gebruiken als bodem en achterwant.

image

Dus in tween gezaagd en passend maken.

image

Alles even los in de kist passen, eerst liggend.

image

image

De brandstofpomp van Facet is een kabaalmakertje ... dat had ik al op het net uitgevonden.
    Voor de perfecte demping ... 2 rubberen pootjes.

image
    edited March 2006
    Het aanpassen van de Tigerloop:

Er zit aan de zijkant een geharde stalen kogel, een ontluchtings punt, die bij gebruik met een opvoerpomp voor lekkages kan zorgen. En daarnaast ook nog is valse lucht laat aanzuigen.

image

In de volgende stappen laat ik zien hoe je de kogel verwijdert en er opnieuw een imbus M8x6 schroef indraait.
    Sla met een hamer op een drevel de kogel naar binnen, bevestig het aluminium huis goed.

image

Als de kogel is verwijdert, dan moet je met een M8 tapdraad een draad tappen. Als het tappen klaar is moet je met een luchtcompressor de splintertjes eruit blazen. Draai nu de M8x6 imbus erin, neem altijd een drupje rode nut lock.

image

Klaar, de mogelijke uit/ingang is nu gefixeerd en de TOTU is klaar voor montage."

Er worden standaard natuurlijk te kleine slangpilaren bij geleverd.

image

Het verschil moge duidelijk zijn, het belangrijkste punt in je setup is:
    Sta vernauwingen niet toe, onacceptabel punt uit.
    Niet stuntloopen gewoon wachten en spullen gaan halen.

image

Alles er even op proberen, het nadeel wat je nooit kan plannen is dat je slangen niet lekker aanlopen op de richting van je pilaren.
    Voordat je het weet zit er namelijk een knik in... over vernauwingen gesproken

image

Veel kijk en lees plezier ...

En iedere tip is welokom ik heb echt wat input nodig over hoe en wat met de afwerking ... de volgorde van aansluiten etc etc ..

Ik word er eerlijk gezegd zelf al een beetje duizelig van.

edited March 2006
    1) Trop Oven TOC Uno installeren + isoleren.
    2) Watercircuit aansluiten bijvullen.
    3) Electra heraansluiten en afwerken.
    4) Isoleren van ieder stukje slang + de voorgrill afplakken
    5) Branstofpomp Facet heraansluiten en aarden.
    6) Kleppen installeren + bedrading.
    6) Temperatuursensor plaatsen voor brandstofpomp.
    7) Bedrading voor sensoren aanmaken.

edited March 2006
    Beste medestokers, verbranders, mengers en ombouwers,

Vandaag is het klote weer, ik zal mazzel hebben als ik uberhaupt nog wat kan en mag doen.

De belangrijkste zet voor vandaag is en blijft de inbouw van het wonderkind:

TropOven TOC Uno ......

Dus hondje uitlaten, wassies draaien en beulen maar .....

Lord Drappie

ps: The Lord slaapt steeds korter en slechter van de overschotten endorfine adrenaline en dopamine die mijn ADHD nu naar piekhoogte boosten ...

edited March 2006
    Nou beste PPO'ers ...
    Het was nat tot 11.00 am en toen ben ik begonnen. Het doel was de TropOvenTOC Uno= TOTU te installeren. Omdat ik het echt mooi en goed wil hebben heb ik veel tijd verloren aan de isolatie, maar de stukken die nu klaar zijn zitten goed en mooi.

Het isoleren van de TOTU ging heel simpel, daarna heb ik 2 kleine gaatjes geboort waar de TOTU aan komt te hangen.

image

image

2 lagen Xtreme .. nou maar hopen dat het weer gaat vriezen !!

image

De aanpassing ...

image

image

image

Op zijn plek nog niet vast gezet, eerst moet alles uitgekiend worden.
    Alle goede bedoelingen komen nu niet meer te pas, het is nu alleen nog maar improviseren en aanpassen. Haakse hoeken blijken nu plots waardeloos te zijn en goede ideen kunnen niet uitgevoerd worden.

image

Voor Marijn een special edition VDO techniek voor dummies ...

De temperatuur meter ..

image

De temperatuur meter opbouw .. een VDO thermostaat met een Tstuk en 2 verlopen van een 1/2 naar 3/8 en 2 slangpilaren 9 mm din en 3/8 schroefdraad

image

image

image

image

image

image

De aardedraad, normaal aard de voeler zich in het blok ..

image

image
Sign In or Register to comment.