Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Renault laguna break 2.2 dt op zonnebloemolie?

Bob PPO Newbie
edited September 2005 in Renault
Beste mensen,
Ik heb me net aangemeld bij dit forum n.a.v. een bericht in het Apeldoorns stadblad. Ik liep al langer rond met de gedachte om eens zonnebloemolie in de tank te gooien, maar durfde het niet aan. In de krant stond het verhaal van Wouter Kalsbeek, die zijn mercedes heeft omgebouwd.

Mijn vragen:
kan ik dat met mijn auto en motor ook doen, waar laat je dat doen, wat zijn kosten, kan elke soort huish. olie. Ik heb een renault laguna break uit 1999 met een 2.2 dt motor.
Wie kan mij antwoorden?
Alvast reuze bedankt,

Bob.

Comments

• edited September 2005
    Beste Bob,

Al enige tijd rij ik op 90% zonnebloemolie.
    Het is een renault espace met de zelfde motor.
    Geen klachten, rijd goed etc.
    Tevens geen aanpassingen gedaan. Probeer het gewoon, met eerst kleine
    mengverhoudingen.
    Succes,

Guz.
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2005
    90% is behoorlijk zwaar zonder ombouw !!!
    Geen verschil??? hoeveel kilometers heb je gelopen zo, want dit is vragen om problemen, geen enkele brandstofpomp kan daar namelijk tegen (behalve lijnpomp)

Zonder ombouw zou ik de grens houden op 50% misschien 60% en met een lucas pomp al helemaal voorzichtig zijn.

Renault = frans = lucas (roto)pomp goed mogelijk.
  • edited September 2005
    Hallo zonnebloemrijders,

Zie deze Duitse bijdrage,
    Het kan dus wel.....

Groeten

Marke: Renault
    Modell: Espace
    Typ: 2,2 dT (JEOH)
    Typ des Motors: TD
    Fabrikat und Art der Einspritzpumpe: Bosch, Verteiler-ESP
    Genaue Bezeichnung der Einspritzpumpe: VE4
    Düsenhalter und Düsenbestückung: Original
    Glühanlage/Glühkerzen: Beru (original)
    Baujahr: 1998
    Hubraum/cm³: 2188
    Leistung/KW: 83
    PÖL/%: 90-95
    Verbrauch Diesel/l: ca. 9,5
    Verbrauch PÖL/l: 9
    Laufleistung des Motors/km: 180000
    Laufleistung mit PÖL/km: 9000
    Umbaubeschreibung: Pöl-Anteil ohne Umbauten bis 80% gesteigert. Keine Probleme. Start- und Fahrverhalten wie normal.

19.07.2005, 176500 km:
    Vom Gefühl her nagelte mir der Motor mehr als sonst (obwohl andere meinten das dem nicht so sei). Habe nun einen A8-WT in die Spritleitung vor den Spritfilter gesetzt. Die Kühlwasseranschlüsse habe ich so gelegt, das der WT parallel zu den WT's für den Innenraum läuft.
    Motor hört sich immer noch so an. Habe aber nun das Gefühl etwas gutes für die Lebensdauer des ESP getan zu haben, da nun die Viskosität doch eher für diese verdaubar ist (Rapsöl bei 80 °C entspricht der Viskosität von Diesel bei ca. 5°C).
    Aufgetretene Probleme: Keine Probleme.
    Nach 3000 km PÖL vorsichtshalber mal den Dieselfilter gewechselt (weil es immer heisst, das dieser sich am Anfang sehr schnell zu setzt wegen mitgeschwemmter Schwebstoffe aus dem Tank). Alter Filter war aber Top.
    Startverhalten: Start- und Fahrverhalten wie normal.
    Ist das Auto ohne Vorglühen mit 100% Diesel angesprungen? Ja
    Tiefste Temperatur?: +5°C
    Welches PÖL?: Rapsöl (Raffinat bzw. kaltgepresst), Sonnenblumenöl
    Strecke: kurz
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    Tja, dat ziet er vooralsnog goed uit. Maar deze Renault heeft wel een Bosch-pomp en nog maar 9000 km gereden. Ik zou pas echt gerust zijn als hij over de 25000 gereden heeft.
Sign In or Register to comment.