Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Renault Express 1,6 D 1991 300.000 km

marcel PPO Newbie
edited October 2005 in Renault
Ik rijd sinds een half jaar op zonnebloemolie, eerst 50/50 nu bijna 100%
Ik lees steeds waarschuwingen dat een Lucas pomp gevoeliger is dan andere merken en wil hier graag wat meer over weten: (ben op dieselgebied een absolute leek)

Mijn ervaringen:

Bij koude start: motor slaat aan maar het toerental varieert sterk; laag,hoog,laag hoog in een constant tempo.
Bij optrekken luide dieselklop.

Eenmaal warm loopt de motor als een zonnetje; wel een oliebollengeur.
Bij warme motor; voorgloeien, starten, rijden en geen problemen.

Mijn Express is een Rapid, dus uit Duitsland en heeft een koelwater voorverwarmd oliefilter.

twee vragen:

1. Ben ik bezig mijn pomp en/of motor te mishandelen?
2. Bestaat er een eenvoudige mogelijkheid de PPO electrisch voor te
verwarmen bij een koude start?

Comments

  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Welkom op ons forum.

    Ja, je bent idd je Lucas pomp aan het mishandelen op deze wijze. Mijn advies: als je nu nog geen fikse voorwarming van brandstof hebt, AANSCHAFFEN dat ding. Dan rijd je in ieder geval 99,xxx % van de tijd dat je motor draait op lekker dunne PPO of PPO-dino mix, dan heb je meteen geen gevaar voor je Lucas en tevens een betere verbranding waardoor je verstuivers oke blijven en veel MINDER oliebollengeur (betere verbranding). Dat is dat. Die ww heb je dus als eerste vereiste gewoon nodig om de boel heel te houden. :P

    Ten tweede die koude start. Realiseer je goed dat dat zeer onregelmatig stationair draaien. op dat moment is de brandstof nog zeer stroperig waardoor je Lucas pomp fikse schade kan gaan oplopen.
    Als je meer ZEKERHEID wil dat de boel heel blijft en je bent een beetje handig, bouw je zelf een 2e tankje in de kofferruimte voor de dino om op te starten. Schaf 2 stuks 3-wegventielen aan en zet die met slangklemmetjes tussen de brandstofleidingen en schakel om op PPO als je 2 of 3 km de straat uit bent. Kijk, dan houdt je Lucas pomp het jarenlang op uit :P . Zo moeilijk is het niet om die magneetklepjes ertussen te zetten.
    Ik heb al es vaker geschreven: als je een fietsband kan plakken kun je ook een ww aansluiten, brandstof slangetjes aanleggen en magneetklepjes aanbrengen, e.d.

    Ik geef je een tip: maak een stappenplan: eerst de ww, die heb je i.i.g nodig, ga dan over naar het 2-tank systeem. Als je dat gedaan hebt heb je nooit meer elektrische voorverwarming nodig. En tankverwarming is echt iets voor de PPO specialisten die ook als het vriest op 100% ppo wil rijden. :wink:
    Voor vragen kun je altijd op dit forum terecht, maar verdiep je eerst goed in de techniek.
    PS. de ww kun je simpel aansluiten op de koelslang naar de olieverwarmer :idea:
    Mvg.

    De PPO Peus shop is nu online!!
    Voor alle benodigde PPO ombouwcomponenten!!
    Klik op: site PPO-PEUS
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    Voorverwarmen idd. :)

    Denk maar zo, als je je auto weg doet neem je de ombouw gewoon mee. Net als een autoradio zeg maar. Dus geen weggegooid geld bij oude auto's.
  • kakanox PPO Newbie
    edited October 2005
    voorverwarmen idd!

    en kijk ook ff op www.clubcinq.nl ;)
Sign In or Register to comment.