Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwen Toyota Starlet

BurnIt PPO Master
edited October 2006 in Oosterse merken
Beste mensen,

Ik tuf nu al een aardig tijdje rond met een mengsel van PPO en diesel (50 á 60%) Toyota starlet 1.5d denzo pomp (dacht ik, lijkt er veel op iig)

Dit gaat erg goed ongeveer 8000km nu ! Maar ik schrok toch wel een beetje van de bevindingen van Peus over de viscositeit bij lage temperaturen.

Nu wil ik mijn auto dus ombouwen.

Ik ben al een beetje wezen spieken her en der.

2e tank voor diesel/ppo
2 3weg magneetkleppen
extra filter
warmtewisselaar
aansluitmateriaal / slang

Nu zit alleen nog met de volgende vraagstukken:

Is het met deze ombouw mogelijk om op 100% te rijden (zelfs in de winter) Hoe lossen jullie de opstoppingen in de leiding bij lage temperaturen op?
De brandstofpomp zit net na de warmtewisselaar, de pomp krijgt dan dus warme ppo. Moet de pomp nog steeds niet zwaar trekken omdat je een soort van vacuüm krijgt omdat de dikke ppo niet snelgenoeg door het filter de warmtewisselaar in kan.

Als slangdikte denk ik aan 8mm (ik denk dat dat wel voldoende is)
Welke tank ga ik gebruiken voor PPO en welke voor diesel?
Wat zijn de voor / tegens?

Het budget wil ik graag zo laag mogelijk houden, dus het moet niet te ingewikkeld worden.

Voor onduidelijkheden vraag maar raak.
«134

Comments

  • BurnIt PPO Master
    edited September 2005
    Even een update,

    Ik heb mijn installatie al voor een groot gedeelte klaar, ik wacht alleen nog op een paar onderdelen.

    Ik heb er voor gekozen om mijn 2e tank 22liter (lijkt weinig, maar daar kan ik toch minstens 440km mee rijden) te gebruiken voor de zonnebloemolie. Waarom? om de volgende redenen:

    1. Tank staat in de auto. Binnen in de auto is het warmer dan buiten.
    2. Brandstofleiding gaat door het intrieur waardoor deze lekker warm wordt.
    3. Evt. voor de APK heel makkelijk weer terug te bouwen tot normaal.
    4. Fail safe, wanneer ik mijn auto uit leen (vriend / familie), bestaad er niet de mogelijkheid dat ze vergeten terug te schakelen naar diesel. Ze rijden hier continu op.

    Ik heb dus een tank achterin staan, de brandstofleiding gaat achter het handschoenkastje naar de motor ruimte.
    Ik heb het filter vlak achter het uitlaatspruitstuk zitten, de temp valt hier reuze mee (gemeten). mits je voldoende afstand houd. Op deze manier heb ik het filter ook direct verwarmd.
    Daarna gaat de brandstof de warmtewisselaar in, en daarna (via 3 weg magneet) de motor in. De retour leiding gaat ook via een 3 weg magneet afsluiter.

    Nu zit ik alleen nog met het volgende euvel, De warmte wisselaar moet natuurlijk warm koelvloeistof krijgen. Nu had ik in gedachten dat van de kachel af te tappen. Weet iemand welke slangen dat zijn? Ik heb al wel een vermoeden, maar zeker weet ik het nog niet. Ik heb nog geen slangen losgehaald, omdat ik de onderdelen nog niet binnen heb.

    (stieken hoop ik dat ze vrijdag binnen zijn :wink: )
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    hallo,

    Die slangen naar de kachel vind je aan de achterkant van je motor. ZE vertrekken uit het motorblok en lopen meestal richting handschoenkastje passagierskant. Knip deze leidingen (meestal zwarte met zo'n binnendiameter van 16mm) door, en plaats een T-stuk erop. Deze sluit je aan weerszijden van je ww aan.
    Veel missen kun je niet doen. Het zijn zwarte rubberen leidingen die vanuit je motorblok vertrekken richting achter.

    Groeten,
    Nero
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2005
    Bedankt !

    Moet het met een T stuk?

    Ik had zelf het idee om hem er gewoon in serie tussen te gooien, of is de doorstroom dan niet genoeg meer om de kachel nog fatsoenlijk te laten werken? (warmtewisselaar te veel weerstand?)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    ja, het moet met 2 T-stukken .
    Inderdaad voor de betere doorstroom. Water zoekt makkelijkste weg hé.

    GRoeten,
    Nero
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2005
    1 T stuk op de aanvoer naar de kachel en 1 op de retour, en daar tussen dan de warmtewisselaar?

    of

    2 T stukken op de aanvoer en daartussen de warmtewisselaar?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    1 op aanvoer, 1 op retour.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Maar weer even een update

    Vandaag heb ik net voor het eerst op 100% PPO gereden. Mijn eerste bevindingen waren erg goed. Rijden met ombouw gaat veel beter als gemengd 50%.

    Zoals al eerder is vermeld heb ik een tank achterin de auto staan, vandaar gaat er 1 slang naar de motor ruimte (doorzichtige benzine slang).

    In de motor ruimte is alles geisoleerd. Ik heb de brandstofslang waar mogelijk in dezelfde isolatie zitten als de koelwaterslangen (voorverwarming) Het filter is een in-line filter deze zit recht voor de warmtewisselaar. Gezien het filter in dezelfde isolatie zit als de koelwaterbuis is het filter redelijk voorverwarmd. :idea:

    Ik heb een simpele temperatuurmeter op de achterkant van de warmtewisselaar geplakt, en daarna de gehele warmte wisselaar geisoleerd. :idea:

    Vlak bij de motor heb ik de 2 magneet kleppen om te schakelen tussen diesel en zonnebloemolie. De retour van de zonnebloem olie heb ik kortgesloten weer voor het brandstoffilter d.m.v. T-stuk.
    De diesel heb ik niet verwarmd, dit heb ik gedaan omdat ik de omschakeltijd zo kort mogelijk wil houden. Anders moet de warmtewisselaar ook doorgespoeld worden. :wink:

    De diesel leiding heb ik ontlucht zoals het hoort. Maar starten HO MAAR, ding was niet aan de loop te krijgen. Ik had bijna alles weer uit elkaar gesloopt tot ik tot de ontdekking kwam dat ik een magneet klep verkeerd om had aangesloten. DOM DOM DOM !!! :oops:
    Goed aangesloten en hij deed het in 1x

    Dan nog ff de PPO testen, maar tja dan moet de motor wel warm zijn, dus maar een stukje rijden. Ik had de PPO leiding dusdanig ontlucht dat ik zonnebloemolie in de motor ruimte had, meer niet. filter en slangen waren dus nog leeg. :roll:

    Nadat de motor warm was schakelde ik over. Omdat ik wist dat dat nogal moeilijk kon gaan (d.m.v. lucht in de leiding) ben ik wat harder gaan rijden met een iets hoger toerental. Ik dacht dat het wel even zou duren voordat ik wat zou merken, maar NEE, nog geen 10sec. nadat ik had overgeschakeld zakte de motor gigantisch in toeren en had totaal geen vermogen meer. (lucht waarschijnlijk) Supersnel weer over naar diesel en de motor pakte het weer op. Na ongeveer 500m heb ik het nog eens geprobeerd, en wat denk je, vlekkeloos !!! :shock: je merkt er helemaal niets van. Ik lekker door tuffen op zonnebloem olie, en vooral door de stad heen met het raampje open. Ik snuif even lekker, maar ik ruik bijna niets meer qua baklucht. De verbranding is zo dus stukken beter als mengen. :P

    Nu heb ik alleen nog 1 vraagje, ik gebruik als brandstof slang doorzichtige benzine slang. Wanneer ik op de snelweg zit 120 á 130 zie ik enorm veel luchtbellen van de tank af richting de motor stromen. Voor zover ik weet is alles lucht dicht behalve ontluchting tank, en ik merk ook helemaal niets aan de motor. Momenteel hecht ik er nog niet zoveel waarde aan, maar ik schrok wel een beetje van de stroomsnelheid (kun je door de luchtbellen mooi zien) Waar blijft al die olie, gezien ik de retour heb kortgesloten hoeft er toch niet zoveel heen, of zie ik het mis??? Er lekt niets iig.

    Wat me al eerder is opgevallen is dat wanneer de motor stationair draait er geen tot heel weinig doorstroming van koelwater is vanaf de T stukken de warmtewisselaar in. Pas wanneer ik gas geef wordt het goed. Nu is dit voor mij niet zo'n probleem omdat ik vaak boven de 2000 toeren zit, maar ik kan me voorstellen wanneer iemand in de file staat dat er dan dus GEEN koelwater de warmtewisselaar in gaat. Ik adviseers daarom ook iedereen om een temperatuurmeter bij de warmtewisselaar te plaatsen :!: om het zo te controleren.

    De benodigde spullen heb ik besteld bij de PEUS shop, levering was 1 week. communicatie via mail was erg goed, en de spullen zaten samen met goede handleidingen goed verpakt . :!:
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited October 2005
    Tof verslag! En je hebt zo ongeveer dezelfde bevindingen als ik met m'n AX :)

    Je zei dat bij lage toeren de doorstroming van het koelwater minder is naar de ww. Dat komt omdat de waterpomp ook minder toeren maakt dan.

    Maar als ik jouw was zou ik even uitzoeken hoe de kachel bij toyota geregeld is.
    Als je de kachel op koud zet, wordt dan de luchttoevoer, of de watertoevoer naar de kachelradiator afgesloten?

    In het eerste geval (als alleen de luchttoevoer wordt afgesloten), kan je de ww misschien beter in serie zetten als parralel aan de kachel. Dan heb je altijd een flinke doorstroming. (ook bij file rijden bijv.)
    Mits de warmtewisselaar van Peus niet teveel weerstand levert natuurlijk, maar daar zou ik niet vanuit gaan. (meer info peus?) Als dat zo is merk je dat vanzelf aan de kachel.

    Oja luchtbellen in de leiding? Misschien toch een retourleiding leggen?

    Ga zo door! :)

    Groeten Rob
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Het luchtbellen probleem is momenteel opgelost.

    Ik zag dat de uitzuig bij mijn tank lekte. Dit heb ik losgedraaid en weer goed met "enflon" tape weer dicht gezet.

    Een volwaardige retour zag ik niet zo zitten, omdat dan de flow door de leiding groter wordt. Dit is niet echt prettig bij koud weer.

    Voor diesel heb ik wel een volwaardige retour. Het terugschakelen op diesel gaat dan veel sneller, ik kan dus langer op PPO doorrijden.

    Ik zit nu nog ff met het meten van de temp. Momenteel heb ik een goedkope "praxis" binnen/buiten temp meter waarvan ik de sensor op de achterkant van de ww heb geplakt (hierna geïsoleerd). Ik wil eigenlijk een goede temp meter. Deze goedkope is in het donker niet meer af te lezen namelijk. Als ik een betere temp meter zou plaatsen, b.v. in een koelwaterslang zou deze veel verschillen met de meter momenteel in de auto. De huidige (in het dashbord) meet volgens mij de motor temp, niet het koelwatertemp.

    De meters van equus zijn erg goedkoop, en naar ervaring ook best goed. Alleen is de schaalverdeling wat minder, bij begint pas bij 60 graden. Het liefst heb ik er 1 die bij 40 graden begint zoals die van VDO. Het nadeel van VDO is dat deze 3x zo duur is.
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited October 2005
    Van equus heb je ze ook:
    image
    Hier zittie in m'n oude ax. Gekocht bij de brezan. Mijn ervaring is wel dat de meter absoluut niet precies is.
    Als hij op 110 staat gaat mijn fan draaien. Dat wil zeggen dat de temp dan ong 97 graden is. Er zit namelijk een nieuwe thermoswitch in die bij 97 graden schakelt. Paar graden verschil kan wel natuurlijk, de sensor zit op het thermostaathuis en niet in de radiator.
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005
    Hallo,
    De geleverde platenwisselaar geeft weinig weerstand, omdat de platen inwendig allemaal evenwijdig staan. Datzelfde geld voor de brandstof.
    Het maakt een paar graden verschil hoe de richting is. Als je "tegenstroom" principe aanhoudt heb je iets hogere brandstoftemperatuur dan in "meestroom". Het zou je kunnen uitproberen door de brandstofslangen op de WW200 te verwisselen :!: :lol:
    Mvg.
    Peus
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Zo'n meter zocht ik eigenlijk wel, maar bij de brezan hier hadden ze alleen degene die bij 60 graden begint, en daar heb ik weinig aan.

    Die equus is dus niet echt een aanrader hoor ik.
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited October 2005
    BurnIt said:

    Zo'n meter zocht ik eigenlijk wel, maar bij de brezan hier hadden ze alleen degene die bij 60 graden begint, en daar heb ik weinig aan.

    Die equus is dus niet echt een aanrader hoor ik.

    Nou moet ik wel toegeven dat ik me niet echt heb gehouden aan de juiste dikte sensordraad. Daar kan het ook aan liggen. Heb gewoon standaard 12v draad gebruikt.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Het is toch de equus geworden.

    Ik heb hem getest en een waterkoker
    wanneer ik voor ee goede min zorg gaat de meting goed.

    Ik heb de sensor met aluminium tape op de ww geplakt en daarna alles goed geisoleerd.
    Ik krijg nu netjes 80 graden.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Wanneer ik een tijdje voor het stoplicht stil sta gaat mijn motor schommelen in toeren. Hoe langer ik stilsta hoe meer hij gaat schommelen (tot een zeker niveau) ongeveer 100 toeren verschil.

    Dit is alleen op 100% verwarmde (80 graden) PPO

    Ik zit tedenken aan lucht, maar dan zou het in de loop der tijd minder moeten worden toch? Verder rijd de auto goed.

    Heb al een paar stukken karton achter de radiator zitten om de rijwind wat te minderen. (wat waait het daar)

    Zou dat schommelen in toeren schade kunnen toedoen?

    P.S. ik snap niet dat mensen met een koude motor met niet al te warme temperaturen hun motor op pure PPO nog kunnen starten. Ik was laatst bij de praxis, ik kom daar denk van ach maar ff dus ik heb niet terug geschakeld naar diesel. Ik was snel klaar, de motor was nog warm/heet dus starten die hap. Misschien ben ik verwend door het bij de eerste compressie aan te slaan. Nu moest ik toch ff doorstarten, een paar seconden ongeveer.
    Ik denk dat het ligt aan de ontbrandingstemperatuur, dat de compressie d.m.v. de startmotor onvoldoende hitte geeft. loopt het 1x draait de motor een hoger toerental waardoor er voldoende hitte vrijkomt. ]
    Klopt dit??
  • edited October 2005
    Ik heb sinds enkele dagen een Starlet NP80 1992 1.5D, zelfde N1 motor als in elke P7 en P8 Starlet diesel dus. Ik heb 'm naast m'n MR2 AW11 gekocht omdat de benzineprijzen de pan uit rijzen (en dat ding loopt ook nog eens alleen op RON98). Alhoewel dit opzich al veel goedkoper was dan wat ik gewend ben, heb ik toch maar even een doos zonnebloemolie gehaald bij de Aldi (59 ct per stuk, en er is geen Lidl hier in Beverwijk).

    De tank was nagenoeg leeg, ik gok dat de mengverhouding zo ongeveer 90/10 is momenteel. Eerste start was met warme motor. Kilometer of 25 gereden, niks aan de hand. Niks gemerkt, geen verschil in rijden ofzo. Af en toe een lichte oliebollenwalm voorbij, dat wel, maar niet storend. 4 uur af laten koelen en toen weer starten (en t is vannacht best fris buiten); koude start gaat even iets moeilijker, en vlak daarna word je meteen getrakteerd op een wolkje patatkraam. Maar na een een seconde of 3 doet 'ie het weer als vanouds.

    Ik heb verder dus totaal geen aanpassingen aangebracht. Ben benieuwd hoe dit zich allemaal ontwikkelt. Ik zal in de komende tijd kijken welke verhouding t best is (schiet niet op, die auto verbruikt zo weing.. zucht.. hehe) en of de brandstofpomp het loodje legt enz enz.
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited October 2005
    dat schokken zou ik zoeken in het feit dat je de retour kortgesloten hebt :idea:
  • edited October 2005
    Kleine update;

    Vanochtend bij de eerste écht koude start:

    Hij slaat meteen aan, maar loopt even 10 seconden mank. Daarna weer als vanouds. De geur wordt wel wat intenser. Terug naar 80% en kijken wat er dan gebeurt..
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Bij mij lag de max op 66% :!:

    De motor loopt bij een hoger % echt veel anders dan met pure diesel, veel trager en het klinkt allemaal ongezond. Ik heb er momenteel 40.000km in dit wagentje gereden dus ik weet hoe het motortje hoort te lopen.

    Gewoon ombouwen dat ding, het steldt weinig voor, en dan kun je 100%

    Met een redelijke rijstijl loopt hij 1:20 doe je wat gehaaster 1:18/19. Rustig aan is 1:22 en zuiniger max 1:25,5 (mijn record op PPO 50%)
    Trap je hem tot de max loopt hij 1:16

    Als het geen kwaad verder kan (schommelen in toeren) dan laat ik het zo zitten.
    Het gaat gepaard met de hoeveelheid stroomverbruik, zonder lichten heb ik het bijna niet, met dimlicht/grootlicht begin je het te voelen.
  • edited October 2005
    Eerlijk gezegd merk ik geen verschil in lopen tussen diesel en zonnebloemolie, ook niet qua performance. Wél heb ik het idee dat de motor nu erg rijk loopt, en redelijk wat meer verbruikt. Ik heb niet zoveel kaas gegeten van diesel-motoren, maar net door de mist liep de Starlet een heel stuk harder. Samen met de oliebollenlucht zou dat er op kunnen wijzen dat de verbranding nog wel wat beter kan; meer lucht dus. Hoe krijg je dat voor elkaar? Juist, een turbo. Maar die is niet voor handen, dus ga ik wat anders proberen. Dit weekend maar even kijken wat er gebeurt met een open luchtfilter (ook qua stank en herrie) en misschien eens denken over een auquamist-systeem (heel dunne waternevel in de luchtinlaat).
  • edited October 2005
    Edit vorige post:

    Niet meer lucht, maar wel meer zuurstof bedoelde ik natuurlijk. In koude vochtige lucht zit meer zuurstof bij een evengrote luchthoeveelheid. Maar ik kan moeilijk de luchtinlaattemperatuur omlaag krijgen (NOx daargelaten). Zelf experimenteren met de voor handen zijnde middelen is eigenlijk ook best leuk... :roll:
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    De motor loopt prima op 100% (eigen ervarng)

    Maar wanneer je niet verwarmd moet je pomp wel zwaar trekken.
    De originele brandstofleidingen zijn ook maar 6mm wat veel te weinig voor PPO in zware mengverhoudingen.

    Niet klagen als je straks met een rotte pomp staat.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    tim zei :

    Wél heb ik het idee dat de motor nu erg rijk loopt, en redelijk wat meer verbruikt. Ik heb niet zoveel kaas gegeten van diesel-motoren, maar net door de mist liep de Starlet een heel stuk harder. Samen met de oliebollenlucht zou dat er op kunnen wijzen dat de verbranding nog wel wat beter kan; meer lucht dus

    Dit duid erop dat, (zoals bij velen met 100% ppo of hoge percentage), je inspuitmoment niet juist staat. Pomp moet bijgezet worden. Dit ruik je zeer goed, en je hebt meer verbruik omdat je brandstof inspuit die niet totaal verbrand, waar je dus geen "nuttige arbeid" van krijgt.
    Niets met turbo of lucht te maken, enkel met pomptiming.
    Om goed op pure ppo te rijden, moet de timing van elke pomp vervroegd worden.
    Helaas merken zeer weinig mensen het als hun pomp niet juist staat. Enkel in het verbruik kunnen ze dit afleiden. ALs hun pomp eenmaal bijgesteld is, dan verschieten ze hoeveel beter de motor wel draait.
    Draait rustiger, toch meer kracht, en vooral minder verbruik. Ruikt ook minder.

    Is snel te horen op ralenti. Bij velen door ppo veel te hoog toerental.

    GRoeten,
    Nero
  • edited October 2005
    Oké, laat ik daar dan maar even mee aan de slag gaan. Ik krijg een beetje hoofdpijn van die lucht nu. Hoe ga ik mijn pomptiming aanpassen?
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Ik heb weer even een update.

    Gezien ik nu er al weer wat kilometers bij heb gemaakt heb ik de volgende zorg:

    Ik merk toch dat ik op 100%PPO toch vermogensverlies heb, ik haal nog steeds wel de topsnelheid, maar het duurt veel langer om er te komen. Laats was ik op de A7 (bij het prinses margriet kanaal waar ze aan het werk zijn) en de snelheid van het verkeer was 60km p/u bij het aquaduct/naviduct. Wanneer ik onder het aquaduct door weer omhoog reed kon ik met moeite snelheid maken, wat met 100% diesel veel sneller gaat. Ik heb ook getest door langdurig 120km p/u te rijden en daarna over te schakelen op diesel zonder de stand van de gashendel te veranderen. De auto ging langzaam maar zeker sneller. Op diesel was de snelheid ongeveer 130. Variabelen zoals wind kan natuurlijk, maar het was een open weg. Dus dat is te verwaarlozen en het zou dan wel erg toevallig zijn.

    Nu was ik vandaag de auto aan het wassen en ik ging eens met de vinger door de uitlaat heen, en hier zat gewoon aangekoekte roet/kool. Nu weet ik niet of dat normaal is, ik heb er bij 100%diesel nooit op gelet. (uitlaat is ongeveer 1,5 maand volledig vervangen)

    Het probleem zal denk ik wel liggen aan de te late verbranding en dus zal ik de brandstofpomp moeten vervroegen.

    Is dat moeilijk de brandstofpomp vervroegen, is daar een simpele handleiding voor?

    (ik heb ook het idee dat starten steeds langer gaat duren voordat hij aanslaat bij het starten, maar dat kan ook bedrog zijn)
  • edited October 2005
    Hoe staat het bij jou met de stank?

    Ik ben nu teruggegaan naar normale diesel omdat ik zelf liefst niet naar een oliebol ruik. Ik kreeg ook redelijk wat commentaar uit mijn omgeving 8)
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2005
    Iedereen in mijn omgeving is er al aan gewend.

    Hij stinkt nog behoorlijk, maar dit doet hij vooral in de overschakelfase, van diesel aar ppo en andersom. Dit komt waarschijnlijk omdat ik mijn diesel niet voorverwarm.

    Waarom ben je gestopt? Wat kan jou je buurman schelen? Jij klaagt toch ook niet op hem/haar als die met een stinkende wagen voorbijkomt? Zo lang blijft die lucht nu ook weer niet hangen.
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    FF weer een update.

    Er werd mij her en der al eens gevraagt om maar eens wat foto's online te zetten.

    Bij deze dus:

    Mijn starlet:
    image

    Onder de motorkap:
    image
    Alles is zo veel mogelijk van de rijwind afgeschermd.

    Isolatie kan voor een gedeelte weg om b.v. olie bij te vullen.
    image

    Hier een foto van de WW en de 2 3weg kleppen. Het is moeilijk om te zien, want ik heb niet zo veel zin om wat isolatie weg te knippen.
    image

    De brandstoftank:
    image

    De schakelaars om te schakelen tussen retour / aanvoer:
    image

    De koude start:
    image

    Het overschakelmoment naar PPO
    image

    Vrij snel haal ik de 60 graden:
    image

    Daarna na een paar kilometer haal ik ruim de 80 graden:
    image

    Zelfs met de rijwind op de snelweg met 150km/u blijft de de PPO temp mooi 80 graden.
    image


    Misschien is het moeilijk om te zien, maar de metertjes op het dashbord van links naar rechts is: toerenteller - Temp WW - Temp brandstof gem. aanvoer/retour - Tankmeter
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    Ik had de camera al terug gezet naar 2 mpixels. maar mocht eigenlijk nog wel wat lager.

    Vooral de brandstof temp is handig, wanneer ik aan het terugschakelen ben weer naar diesel, kan ik eenvoudig aan de temp zien of er voldoende diesel in de pomp zit. De temp zakt door de koude diesel.
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    Ben je niet bang dat je motor te heet wordt of aan de kook komt met al die isolatie, hoeveel graden scheelt het?.
    Wel mooi die controlemogelijkheden.
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    Hij is mij ook 1x bijna te warm geworden.

    Toen had ik de volledige radiateur ook afgeschermd. Nu heb ik de halve radiateur vrijliggen, en de fan kan ook nog gewoon draaien. Van de zomer zal ik misschien de andere heelft ook moeten blootleggen.
    Op de foto kun je het moeilijk zien, maar momenteel ligt er nog een stuk schuim voor de radiateur.

    De motor temp is nog niet boven de 90 graden gekomen. Meestal zit hij rond de 85 graden, en dat komt redelijk overeen met mijn thermostaat, deze schakeld bij 82 graden.
  • fritskefritske PPO Burner
    edited March 2006
    burnit,

    isoleren is wel bevorderlijk, maar ook gevaarlijk.
    Door dit soort isolatiemateriaal is onze tractor een keer bijna in de fik gegaan.
    Het zat als geluidsisolatie tegen de binnenkant van de motorkap geplakt, en door de warmte is het waarschijnlijk los gekomen en op de motor komen liggen.
    gevolg: rook en stank, en na het openen van de kap zag ik dat de isolatie in de fik stond. Snel alle isolatie losgetrokken, en die heeft nog lang op de grond verder gesmeuld.
    Ik zou dit niet op de snelweg willen meemaken.......

    groeten fritske
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    Dan is die trekker heter geworden dan 90 graden.

    Op 3 plaatsen controleer ik continu de temperatuur. deze is nog nooit hoger geweest dan 90 graden, dat is nog ruim onder de brandtemp van de isolatie.

    Misschien van de zomer, maar ik hou het zowiezo goed in de gaten.
  • Marijn van D. PPO Burner
    edited March 2006
    Hoi Burn IT

    Ik ben heel benieuwd naar de soort kleppen die jij hebt, weet je zo wat de doorlaat is?
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    Het zijn de kleppen van de peus shop

    De doorlaat is 6mm, ze werken perfect, maar ze zijn niet van de hoogste kwaliteit.

    Wanneer ik namelijk aan 1 van de tule ga blazen, lekt hij iets. Tijdens het rijden heb ik nooit problemen gekregen, ook niet wanneer de auto op diesel loopt en ik de 3e in/uit gang gewoon loslaat.

    Voor het geld zijn al met al leuke kleppen welke hun taak netjes verichten. De sirai zijn wel beter, maar zijn helaas ook weer een stuk duurder.
  • BurnIt PPO Master
    edited March 2006
    Nadat ik nu al een lange tijd met mijn ombouw heb gereden, en helemaal nu het weer weer wat beter is geworden knaagt het weer bij mij.

    Ik moest nu nog steeds een tijd rijden voordat het blok warm was zodat ik kon overschakelen. Dit wou ik oplossen door elektrisch te verwarmen.

    Dat heb ik gedaan met een 12v 170W koffiezet apparaat van de halfords

    Nadat ik het apparaat gesloopt had, en het verwarmingselement in de auto had gebouwd bleek dit niet het gewenste effect te hebben. met pijn en moeite kon ik de 30 graden halen.

    Het verwarmingselement werd echter loeiheet ! Ik had gewoon te weinig contact vlak om de warmte over te geven.

    Dit is hem geworden:
    image
    image
    image


    En op de volgende foto zie je de temperatuur welke overigens nooit heter wordt dan 80 graden (zit een klein thermostaatje op het verwarmingselement)

    Ik heb dus een stuk buigbare koperleiding van 8mm in een spiraal gewikkeld en deze met aluminium tape er aan vast geplakt om zo ook warmte over te geven.

    En het werkt, al is de echte test morgen vroeg wanneer het nog koud is.
    Het uiteindelijke doel is om direct na de start over te schakelen.



    P.S. nu begrijp ik Drappie ook wat beter met dat er steeds wat bij komt. Omdat je PPO mobiel NOOIT af is ! :wink:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Zeg Burnit, jij hebt toch ook zo'n Imit thermometer, vind je niet dat die maar heel langzaam op temperatuur komt? Ik heb zelf de voeler van zo'n ding op een koelwaterslang getaped en geisoleerd maar hij geeft pas 30 gr. aan als de motor al lang en breed op temperatuur is. Ik zou dat ding eigenlijk IN het koelwater moeten hebben maar ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen zonder lekken.
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Hij is wel langzaam, maar ik zie hem wel stijgen.

    Ik heb hem met aluminium tape om een koperen leiding geplakt. (betere warmte geleiding)

    Misschien kun je een klein gaatje in de slang boren en daar de voeler instoppen, en het dan met een goede kit weer dicht plakken???
    (geen idee of het houdt)
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Ik heb mijn ww parallel tussen de kachel gezet.

    Dit werkt prima, alleen heeft de ww de voorkeur boven de kachel. Ik moet de motor licht op toeren houden (1200+) om doorstroming te krijgen in de ww. Ik moet echter nog meer toeren (1800+) maken om dan ook nog voldoende doorstroming in de kachel te krijgen.

    Zomers werkt alles perfect, maar in de winter bij kou met "zoekende" stadsritten kan het erg koud worden in de auto :cry: . Oplossing is dan ff een versnelling terug en toeren maken, of de fan op de laagste stand zetten.

    Al met al, is het ideaal???? NEE, maar het werkt prima. Momenteel heb ik nog geen "zin" gehad om het anders te proberen omdat ik met andere ppo experimenten bezig ben :wink:
  • Bart PPO Burner
    edited May 2006
    BurnIt said:

    Ik heb mijn ww parallel tussen de kachel gezet.

    Dit werkt prima, alleen heeft de ww de voorkeur boven de kachel.

    Hoe heb je je WW gepositioneerd ten opzichte van de leidingen van / naar de verwarmingsradiator? Naar ik heb begrepen is het zaak de WW lager dan de leidingen te plaatsen zodat het koelwater niet omhoog hoeft en het dus makkelijker via de ww zal stromen.
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Hij staat hoger, hoger dan de kachel, zelfs hoger als het expansie tankje.

    Er blijft wel eens een luchtbelletje in hangen, maar dat is nooit hinderlijk, als je wat gas geeft heb je een behoorlijke doorstroming.
  • Bart PPO Burner
    edited May 2006
    mijn WW is ook hoger dan de verwarming (1-tank dus geen expantie). Ik merk wel dat stationair de WW niet erg heet is. Als ik het gas intrap wordt hij METEEN loeiheet, en de brandstof leiding naar de pomp ook (als het koelwater op temp is natuurlijk).

    De WW lager plaatsen bevordert de doorstroom ben ik nu achter. Boeit niet echt misschien, tenzij je zo'n arme stakker bent die kunstant in de file staat :x :(
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Jou "probleem" met doorstroming herken ik. Wanneer je je ww helemaal inpakt blijft je ww langer heet. Je hoeft maar een drupje gas te geven en er is genoeg doorstoming.

    Bij mij zit het zo al vanaf het begin, 1 jaar dus, het werkt prima. Ik heb in het begin van het topic al geezegt dat het bij sommige personen wel problemen kan geven omdat de doorstroming in file dan wel laag wordt.

    Een groter probleem krijg je in de winter met harde vorst. Wanneer je langzaam rijdt is de doorstroming door je ww groter als door de kachel. Je ppo wordt netjes warm, maar jij vriest achter je stuur weg. :lol: Iets meer gas geven en dat probleem is ook weer weg, maar dat gaat in de file natuurlijk niet altijd.
  • apktje PPO Burner
    edited May 2006
    Als je de ww te hoog plaatst, maakt het voor de koelvloeistof niets uit of het omhoog of omlaag stroomt. De bovengenoemde problemen worden veroorzaakt doordat een hoger geplaatste ww moeilijker te ontluchten is.
    Als de auto stationair loopt moet deze voldoende warmte afgeven voor de kachel en de ww. Als er lucht boven in een leiding blijft staan onderbreekt deze de doorstroming koelen de kachel en ww af. Geef je gas dan druk je het koelwater door de luchtbel heen en werken de ww en kachel weer.
    De oplossing is: of de ww lager plaatsen of een ontluchtingsnippel vlak bij de ww te maken.

    Groet APKtje.

    Waar gehakt wordt, lekt koelvloeistof (of PPO)!
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Nu is wat langer heb geëxpirimenteerd met mijn koffiezet ww ben ik er eindelijk achter dat het niet werkt.

    De brandstof wordt wel verhit maar omdat ik een aantal lussen moet maken om oppervlak te krijgen voor de warmteoverdracht komt de doorstroming in het geding.

    Laatst had ik voor de zoveelste keer problemen met lucht (zitten geen fatsoenlijke slangtules op) dat ik het zat ben. Ik heb mijn zelfgemaakte ww er tussen uit gehaald.
    Ik krijg er ineens een hoop vermogen voor terug :!: :P

    Maar omdat het straks ook weer herfst en winter wordt wil ik graag de alom bekende wt2 installeren.

    Weet iemand waar/bij welke site ik die kan bestellen?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Beste Burn It,

    Denk 2 x na ...

    Die electrische voorverwamnig van Ach Jansen is duur en minder goed dan deze !!

    Dit geldt overigens voor iedereen die een WT2 wil gaan kopen.

    http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de/shop/product_info.php?info=p102_elek--Pflanzen-lheizer-verbesserte-Version-f-r-12mm-Schlauch.html

    Deze kost 70 euro ex verezendkosten ...

    Lees zelf maar waarom deze gewoon beter is !!

    Groet

    Drappie

    ps: Als je bestelt doe er voor mij ook eentje ?
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Ziet er heel goed uit !

    Tenminste wat contactvlak voor de warmteoverdracht. Ik kan alleen niet zo uit de plaatjes/foto's uitmaken waar hoe de doorstroming gaat, gaat de olie langs de pluggen? of wordt het blokje door de pluggen verhit??

    De WT2 van Dhr Jansen ken ik, maar ik was nieuwsgierig of er nog meerdere varianten waren.

    Deze is het overwegen waard.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    De link naar de producent .....

    http://www.poelheizer.de/

    Met mooie fotos hoe en waarom deze Poelheizer beter is ...

    Ook een kanttekening tegen alle nep en imitaite versies ..

    :wink:

    Ik zou geen ander willen !!

    Drappie
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Het nadeel is wel weer dat de gloeistiften niet te vervangen zijn. :(
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    waarom zou je die gloeikaarsen er niet gewoon uit kunnen draaien denk je? :?
    Zit toch draad op zeker? (hoop ik toch)


    Wat ik wel raar vind, is dat op die ene foto , die poelheizer uitgerust is met 2dehands-gloeikaarsen. :(
    Goed te zien aan de verf op de kop, en aan het opgekuist (met staalborstel) uiteinde!!!
    Als het zo is dat je die gloeikaarsen er niet kan uitdoen, dan kan ik me voorstellen dat die piepo er occassie gloeikaarsen insteekt.
    Das weer leuk bijverdiend hé voor hem.

    (kan zijn hé, ik zeg niet dat het zeker zo is, maar waarom anders occassies op de foto???????)

    Occassie gloeikaarsen worden immers bij hoopjes weggesmeten. (bij ons toch ook)
    Als er in een motor 1 stuk is, is het beter ze allemaal te vervangen.

    Groeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.