Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nieuwe filteraar - vraagjes

Beste filteraars,

Ik ben nieuw in de wereld van het filteren. Wat leuk dat dit forum bestaat, een opsteker voor de lokale economie van de toekomst! Ik heb weleens met een oude W123 supermarktflesjes olie in de tank gevuld, maar de W123 is weg en daarvoor in de plaats een grote camper bus met om616 motor - en olie in de supermarkt is natuurlijk niet heel ecologisch. In de bus kan ik 480 liter PPO meenemen in kannen van 20 liter, en die kannen wil ik graag vullen met gefilterde (biologische!) zonnebloemolie welke ik krijg van de lokale frituur. De olie krijg ik in 25 liter kannen.

Nu is het plan als volgt: ik laat de olie in de 25 liter kannen bezinken, en zuig het op met een (boormachine?) pompje zodat het onderste deel blijft staan. De filterinstallatie bestaat uit 4 bakken met 50/20/5/1 micron filters. Het 1 micron doek komt van monopoel.de. De installatie verder met slangetjes en gardena naar de 20 liter kannen kom ik wel uit.

Vraag 1: Wat voor pompje kan ik het beste kopen? Iemand nog iets over?

Vraag 2: Als ik niet genoeg olie heb voor de zomer: Iemand suggesties waar kan ik in omgeving Leiden aan PPO ongefilterd of gefilterd komen?

Tips en trick zijn natuurlijk van harte welkom!

Hartelijke groet, Laurens

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Mooi plan Laurens, Ik neem aan, dat je e.e.a. nog niet gebouwd hebt. Hier kort commentaar.
    1. als je je jerrycans na gebruik weggooit: laat het bezinken en giet de olie over een 10 mu filterdoek. Het laatste restje onder in de jerrycan gooi je gewoon weg.
    2. Filteren op 50/20/5/1 mu: alleen 10 en daarna 1 mu is genoeg. MITS je er geen druk op zet: dus niet door een filter drukken, maar gewoon de zwaartekracht zijn werk laten doen.
    3. gardena koppeling is ok, maar hou er rekening mee, dat gewone tuinslangen verharden.
    4. Nog beter: ga eerst even kijken in Den Helder en praat met Nico/Drivertje. Beter te leren van andermans fouten.
  • Als je iets moet hebben laat maar horen,

Kannen is veel rotzooi.

als je een plek hebt voor z ibc containers naast elkaar en er eentje boven op dan heb ik nog  wel iets wat veel minder werk ,is 

En dat hele schone olie maakt

Peerke
  • als je je restjes verzamelt in een vat geeft de vetboer daar nog een leuk centje voor.

Ik weet een goede daarvoor

Dan is het vrouwtje ook blij alle beetjes helpen;

Ik weet niet niet of je op de meeting komt maar als je komt kan ik je ook het een en ander uitleggen en laten zien.

Peerke
  • Laurens123 PPO Newbie
    Hallo! Bedankt voor de reacties tot dusver.

Het is juist dat ik nog niets heb gebouwd, echter, ik heb wel reeds veel onderdelen gekocht. Overigens, een goede tip. de firma Wellplast in Ermelo heeft enorm veel doorloopjes, slangen, koppelstukken, gardena etc. Is professioneel en goedkoop, geen verpakkingen, alles zo uit bakken pakken.

1. Met betrekking tot laten bezinken: moet ik de jerrycans laten staan, of kan ik na bezinken de jerrycans ter hand nemen en leeggieten? Indien dat laatste, dan hoef ik ook geen boormachinepompje te kopen.Wat denk(en) jij/jullie?

2. Oh kijk aan, werkelijk? Dat scheelt bouwen! Zijn er foto's van een dergelijke opstelling op het forum te vinden (bijv. van Drivertje)?

3. Ik heb nu PVC(? slangen van Wellplast, doorzichtig en ruikt sterk, is dat goed spul?

4. Dat lijkt me enorm leuk, maar gerelateerd aan 2.: zijn er ook foto's of een beschrijving op het forum aanwezig? Ik woon zelf in Zuid-Holland dus Den Helder is wel een stukje rijden. Levert hij (of jij?) ook nog te filteren olie? Wellicht dat ik in juni naar Texel ga, dan is het mooi op de route!

Ik houd het vooralsnog bij kannen, IBC's passen niet door de deur van mijn kelderbox van 80 cm, haha! Ik ben wel geïnteresseerd in je systeem, trouwens! Zijn ook daar foto's van te vinden? (jullie merken al, ik heb veel voorbeelden nodig om er een beetje in te komen!)

Mijn restjes mogen weer terug naar de frituur en die gaan dan naar Roti, dus helaas geen kleine beetjes voor het vrouwtje, gelukkig staat de vrouw anno 2018 in voor haar eigen geluk. ;)

Wanneer is de oliemeeting?

Groet, Laurens
  • je hebt ook ibc van 600 liter.

Ik heb nog een open kunststof waterbak staan van 300 Liter en die kan door iedere deur

de meeting is bij mij het tweede weekend van april

Wij kopen alles bij cranenbroek in dongen en ik heb nog veel matreaal over om een installatie te bouwen

Als je wilt kom ik wel een dag je meehelpen

Wat voor soort auto ga je mee rijden

Peerke

Laurens, als je de gpo in je jerrycans laat bezinken, kun je ze na het bezinken beter weggoiien. De prut onderin verwijderen is een langdurig en vies karwei. Je zou het met petroleum of diesel moeten doe, dat is wel wat duur.
    Lees op het forum alles over filteren van GPO. Er zijn veel oplossingen.Zoals ik al zei: slangen verharden en PVC zeker. Als ze altijd op dezelfde plek blijven zitten kan het wel, maar zodra je wat los wilt halen, moet je snijden.
    Je wilt ruwe olie kopen van Nico. Lijkt me niet verstandig: beter lokaal te verzamelen. Loop eens door het forum en kijk wie er in zuidholland zit.
  • Laurens123 PPO Newbie
    Hoi @Niek,

Dankjewel voor je antwoord. Ik denk dat ik mij niet helemaal duidelijk heb uitgedrukt: ik bedoel, voor het niet-bezonken deel: kan ik dat uitgieten in mijn filterbak (en dus de kan bewegen) of moet ik dat eruit pompen omwille het niet bewegen van de jerrycan?

Groet, Laurens
    Laurens,
    Jerrycans lekker lang laten staan. Dan het vloeibare deel afgieten op je filterdoek. Jerrycans zijn dan moelijk te hergebruiken
    Andere oplossing: Jerrycans in een grote bak (IBC) gieten en lang laten staan. Aftapkraantje op 1/5 van de bodem. Daar kun je de bezonken olie aftappen. Van bovenaf pompen kan natuurlijk ook. Vuile IBC: of schoonmaken of afvoeren naar de vetverwerker.
  • nog een kleine tip.

bezint eer  je begint

Neem een Lekbak

Want het gaat een keer fout

Als je deur opening 80 cm is dan is dat niet gemakkelijk.

Maar er is een oplossing

Koop of krijg een ibc container  haal de kunstofbak uit de kooi.

Zaag de kunstof bak af op max  75 cm hoogte  doe hem op de kant door de deur opening .

doe dat het zelfde met de kooi en de pallet.

Zet alles binnen weer in elkaar en zet daar je installatie in. en ook al je volle kannen

Als het ooit fout gaat iets wat zeker een keer zal gebeuren zit alles in die bak en niet op de vloer.

Dan heb je rust,

Ik heb wel eens een paar honderd liter moeten opruimen, om dat er iemand ,niet ik ,erg eigenwijs was.

Daar waren we met 2 waterstofzuigers een dag mee bezig.

En de olie trok in de beton, en dat kregen wij er niet uit.

Peerke

• Laurens123 PPO Newbie
    Nog twee vraagjes:

Hoe heet mag de olie in de jerrycans gegoten worden bij de frietzaak?

Is frituurolie als mix van zonnebloem, palm, koolzaad etc. + antischuimmiddel ook bruikbaar als PPO?

Groet, Laurens
  • palmolie word snel dik,

je moet zonnen bloen olie hebben en  koolzaad olie.

Van olie bijde friet boer word ik nooit vrolijk.

Je moet olie hebben van een visboer, veel minder dierlijk vet.

Naar mijn bescheiden mening  begin je gewoon met de verkeerde olie

vraag aan de moderator mijn prive email nummer  dan kunnen we een keer bellen.

Of kom je naar de meeting

Peerke
  • wodanwodan Super Moderator
    Het is bruikbaar als brandstof, maar enkel de toplaag wanneer het weer warm is.
    Wat diesel bijmengen is zeker aan te raden.
Sign In or Register to comment.