Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ford 1.8 diesel

Oliebboemel PPO Newbie
edited November 2005 in Ford
Ik rijd nu ongeveer een half jaar op verschillende mengverhoudingen van PPO en diesel. Dit gaat prima. De motor loopt soepeler en de verbranding is heter. De motor is een gewoon model zonder turbo of andere High-tech dingen. De brandstofpomp is een Bosch VR pomp.

Comments

  • Hansch PPO Newbie
    edited December 2004
    Ik heb een Ford Courier (=Ford Escort Van) 1.8 D uit 1992, is de motor vergelijkbaar? Deze motor heeft een vermogen van 43 kW.

    Ik ben van plan om met een mengsel te gaan rijden, of met pure sla-olie.

    Ik zag elders ook al dat het qua prijs weinig zin heeft om grootverpakkingen te kopen. In Duitsland hebben sommige 1000-litertanks, dat lijkt me alleen handig als je daar de ruimte voor hebt. Jerrycans of blikken van bijv. 20 liter lijkt me handig, maar die schijnen niet goedkoper te zijn. Misschien iets voor een ander subforum trouwens.

    Een andere vraag is of het economisch interessant is voor degenen die wel een bedrijfswagen hebben (zoals ik). Kan ik de bonnetjes van de Aldi etc. gewoon als brandstof laten gelden en de kosten te tellen bij de totale autokosten? Of is dit - omdat het (nog) niet legaal is i.v.m. accijnzen niet handig? Ook een vraag voor een ander subforum.
  • edited February 2005
    rijd zelf nu al een poos op gebruikte sla/zonnebloem olie in een mengverhouding van 80/20 procent in de zomer en 60/40 procent in de winter (anders start de auto zo lastig) en heb tot nog toe geen problemen gehad heb wel het brandstof filter eens zo vaak vervangen gewoon voor de zekerheid die dingen kosten 7 euro dus daar wil ik niet mn kop voor stoten hoop dat je er wat aan hebt groeten
  • edited June 2005
    een neef van mij rijdt een Ford Escort 1.7 zonder turbo grijs kenteken. Hij gooit er naar believen arachide olie in, met zo nu en dan wat diesel. Hij heeft behalve een extra brandstoffiltertje geen aanpassingen gedaan. de auto start wat moeilijk, ook door een slechte accu, maar hij rijdt verder prima.
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    Hansch said:

    Een andere vraag is of het economisch interessant is voor degenen die wel een bedrijfswagen hebben (zoals ik). Kan ik de bonnetjes van de Aldi etc. gewoon als brandstof laten gelden en de kosten te tellen bij de totale autokosten? Of is dit - omdat het (nog) niet legaal is i.v.m. accijnzen niet handig? Ook een vraag voor een ander subforum.

    ook al zou het mbt accijns wel legaal zijn, dan blijft de btw een probleem: brandstof bij de pomp is "hoog", olie uit de buurtsuper is "laag". reken er dan op dat je nog €0,10 per liter bij moet betalen.
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Een ondernemer mag de BTW op autokosten gewoon terugvorderen, als tenminste de auto van de onderneming is. :wink:
    Het maakt dan toch geen verschil of je 6% of 19% terugvorderd via de voorbelasting. Als de prijs E0,59 is, dan bedraagt de ex. BTW prijs E0,556. Deze laatste is dus de werkelijke literprijs van de onderneming, die gewoon als kosten kunnen worden geboekt. Vraag bij de kassa altijd een BTW bon, die krijg je niet standaard!
    Als je dinodiesel tankt wordt uiteraard 19% BTW verrekend. Voor een ondernemer is het prijsverschil tussen PPO en dinodiesel dus minder dan voor een particuliere autorijder. :!:
    Mvg. Peus
  • koen PPO Newbie
    edited November 2005
    Ik rij met een fiesta uit 1997 met een 1.8 diesel. ik reed eerst op gebruikte frituurolie maar in de winter op koolzadolie (verhouding 50/50).Op gebruikte olie reed de motor veel zwaarder maar met koolzaad is alles veel soepeler.Ben nog bezig met ombouwen.Elektrische warmer staat al voor de filter.

    Koen
Sign In or Register to comment.